Ευρωπαίοι και Αμερικανοί αστρονόμοι ανακάλυψαν ένα γαλαξιακό σμήνος στην απόσταση-ρεκόρ των 11,1 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη. Ενώ μια άλλη αμερικανική ερευνητική ομάδα εντόπισε άγνωστα έως τώρα ουράνια σώματα στις εσχατιές του ηλιακού μας συστήματος.

Η ανακάλυψη του μακρινότερου σμήνους γαλαξιών με την ονομασία CL J1001 έγινε με τα διαστημικά τηλεσκόπια ακτίνων-Χ Chandra της NASA και XMM-Newton της ESA, τα διαστημικά οπτικά/υπέρυθρα τηλεσκόπια Hubble και Spitzer, καθώς και τα επίγεια τηλεσκόπια ALMA του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου στη Χιλή. Η σχετική δημοσίευση έγινε στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal».

Ο νέος κάτοχος του ρεκόρ έχει ηλικία μεγαλύτερη κατά περίπου 700 εκατ. έτη φωτός σε σχέση με το προηγούμενο σμήνος γαλαξιών που ήταν το μακρινότερο έως τώρα. Τα γαλαξιακά σμήνη είναι από τις μεγαλύτερες δομές στο Σύμπαν, οι οποίες συγκρατούνται από τις βαρυτικές δυνάμεις.

pic2

Ο πυρήνας του CL J1001 περιέχει 11 τεράστιους γαλαξίες, που γεννούν άστρα με τρομερό ρυθμό, περίπου 3.000 νέων ήλιων κάθε χρόνο, μια εντυπωσιακή ταχύτητα για ένα τόσο μακρινό (και άρα νεαρής ηλικίας) γαλαξιακό σμήνος.

Εξάλλου, οι αστρονόμοι ανακάλυψαν τρία νέα ουράνια σώματα (τα 2014 SR349, 2013 FT28 και 2014 FE72), που περιφέρονται στα παγωμένα σύνορα του ηλιακού συστήματός μας. Το 2014 FE72 κινείται στο Νέφος Όορτ και η τροχιά του το φέρνει σε απόσταση από τον Ήλιο περίπου 3.000 φορές πιο μακρινή από τη Γη. Οι επιστήμονες δεν αποκλείουν ότι, καθώς είναι τόσο μακριά από τον Ήλιο, επηρεάζεται βαρυτικά και από άλλα γειτονικά άστρα.

pic

Οι ερευνητές, που χρησιμοποίησαν διάφορα τηλεσκόπια όπως το Σουμπαρού στη Χαβάη και το Μπλάνκο στη Χιλή, έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο αστρονομικό περιοδικό «The Astronomical Journal».

Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι η ανακάλυψη νέων, άγνωστων μέχρι σήμερα, αντικειμένων στις εσχατιές του ηλιακού συστήματος θα βοηθήσει στον εντοπισμό ενός πιθανού ένατου πλανήτη, γνωστού και ως «πλανήτη Χ», που ίσως περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο. Αν όντως ο ένατος πλανήτης υπάρχει στο ηλιακό μας σύστημα, εκτιμάται ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερος από τη Γη και θα κινείται γύρω από το μητρικό άστρο μας τουλάχιστον 200 φορές μακρύτερα από ό,τι ο πλανήτης μας.

Ο Πλούτων, που είχε ανακαλυφθεί το 1930, αρχικά είχε θεωρηθεί ο ένατος πλανήτης, αλλά το 2006 «υποβιβάσθηκε» σε νάνο πλανήτη μετά την ανακάλυψη και ενός άλλου αναλόγου μεγέθους σώματος στη Ζώνη Κάιπερ πέρα από τον Ποσειδώνα.

Τέλος, έγινε γνωστό από τη NASA ότι η αστροναύτης της Κέιτ Ρούμπινς, που βρίσκεται στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), κατάφερε για πρώτη φορά να αλληλουχίσει («διαβάσει») DNA στο διάστημα.

Η ανάλυση του γενετικού υλικού έγινε με τη βοήθεια μιας βρετανικής συσκευής «τσέπης» με την ονομασία Minion, η οποία εστάλη στον ISS τον Ιούλιο, σύμφωνα με το BBC, για να βοηθήσει τους αστροναύτες να διαγιγνώσκουν ασθένειες και, παράλληλα, να εντοπίζουν παθογόνα μικρόβια.