Η Έφη Αχτσιόγλου ήταν το πρόσωπο που κυριάρχησε χθες στην εγχώρια πολιτική σκηνή καθώς ανακοίνωσε την υποψηφιότητά της για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ από το Ωδείο Αθηνών. Γιατί εκεί; Θέλησε να στείλει μήνυμα ότι δεν απευθύνεται σε κομματικό κοινό αλλά ευρύτερα στην κοινωνία και όπως αποκάλυψε έχει ιδιαίτερη σχέση με τη μουσική καθώς επί 20 χρόνια έκανε μουσικές σπουδές.

Οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά

Στο Ωδείο τα πάντα είχαν ετοιμαστεί αρκετά νωρίτερα και μάλιστα είχαν γίνει οι απαραίτητες πρόβες ώστε να δουλέψουν όλα σωστά και να «γράφει» καλά η πρωταγωνίστρια της εκδήλωσης. Η Έφη Αχτσιόγλου έφτασε στην ώρα της και οι ανακοινώσεις ξεκίνησαν βάσει προγραμματισμού. Στις πολιτικές εκδηλώσεις δεν είναι το σύνηθες αυτό. Λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, οι «οικοδεσπότες» είχαν φροντίσει να υπάρχουν παγωμένα μπουκάλια νερό για τους εργαζόμενους του Τύπου που κάλυπταν το γεγονός. Λεπτομέρειες που καλό είναι να σχολιάζονται και μη λέμε μόνο τα αρνητικά. Και το θετικό αφήγημα μια χαρά «πουλάει». Το είδαμε και στις πρόσφατες διπλές εκλογές. Στο ΣΥΡΙΖΑ, δε, το ένιωσαν στο πετσί τους.

Η πολιτική πλατφόρμα

Ο λόγος της Αχτσιόγλου είχε πολλά και ενδιαφέροντα σημεία, αλλά ας περιμένουμε την πολιτική της πλατφόρμα. Μίλησε για ένα νέο ΣΥΡΙΖΑ, κάνοντας αναφορά στην παρακαταθήκη του παρελθόντος. Αυτή που άφησε ο Αλέξης Τσίπρας. Αλλά και για έναν «ΣΥΡΙΖΑ αποτελεσματικό, σύγχρονο, μεθοδικό, ικανό να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις, που θα αναδεικνύει τη συλλογική προσπάθεια και θα αξιοποιεί τη συλλογική μας ευφυΐα». Ένα πλαίσιο που, εκ του αποτελέσματος, φάνηκε πως δεν κατάφερε να φτιάξει ο τέως πρόεδρος του κόμματος ή δεν αφουγκράστηκε τις ανάγκες της κοινωνίας για να προβεί στη δημιουργία του. Γήινος ο λόγος της, πάντως.

Τότε και τώρα

Στην παρουσίαση της υποψηφιότητάς της δεν είχε στελέχη, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν την στηρίζουν. Το αντίθετο μάλιστα καθώς ήδη εμφανίστηκαν υπέρ της ο Αλέξης Χαρίτσης που δεν θα είναι υποψήφιος και ο Νάσος Ηλιόπουλος, ενώ φαίνεται πως θα κάνει και δήλωση υπέρ της και άρα επανέρχεται με ένα τρόπο στο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης. Μην ξεχάσω και κάτι που μου έκανε εντύπωση χθες. Στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ μετά την 21η Μαΐου ο Αλέξης Τσίπρας είχε πει μεταξύ άλλων «ούτε προς το κέντρο, ούτε προς τα Αριστερά». Το ίδιο είπε και η Έφη Αχτσιόγλου. Το ενδιαφέρον; Τότε οι υποστηρικτές του Τσίπρα, φανατικοί ή μη δεν είχαν πει τίποτα, καθώς ήταν αρνητικό να μιλήσεις κατά του αρχηγού. Τώρα αρκετοί εξ αυτών βρήκαν ευκαιρία και βγήκαν κατά της Έφης.

Η στήριξη του καθηγητή

Πέρα από τις πολιτικές δηλώσεις, ενδιαφέρον είχε χθες μια πολύ ανθρώπινη στιγμή, καθώς ανοιχτή στήριξη στην υποψηφιότητα της Έφης Αχτσιόγλου για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία έδωσε μέσω του voria.gr ο Άρις Καζάκος. Ο ομότιμος καθηγητής Εργατικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ-δικηγόρος είναι ένας από τους ανθρώπους που βρέθηκαν δίπλα στην 38χρονη πολιτικό από το διάστημα που βρισκόταν ακόμη στη Θεσσαλονίκη, χαρακτηρίζοντας την υποψηφιότητά της ως «λαμπρή και ελπιδοφόρα για τη χώρα». Για την ιστορία ο Καζάκος ήταν επιβλέπων καθηγητής στη διδακτορική της διατριβή και είπε μάλιστα πως ήταν μέσα στους δέκα καλύτερους φοιτητές που είχε ποτέ διδάξει.

Τα επόμενα βήματα

Τι θα γίνει από ‘δω και πέρα στο ΣΥΡΙΖΑ; Αύριο ανακοινώνει την υποψηφιότητά του ο Ευκλείδης Τσακαλώτος. Το Σαββατοκύριακο, στην Κεντρική Επιτροπή, θα έχουμε ανακοινώσεις από τον Νίκο Παππά. Αναμένεται να κάνει το βήμα και ο Παύλος Πολάκης και δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι έχει κλειδώσει η υποψηφιότητά του για δύο λόγους. Να μετρήσεις δυνάμεις και να δυναμώσει ακόμη περισσότερο τις θέσεις τους. Ένας έμπειρος αναλυτής της Αριστεράς, σε καφέ που ήπιαμε μετά τις ανακοινώσεις Αχτσιόγλου, μου έλεγε πως ο «Ευκλείδης για την Έφη δουλεύει. Όποιος πιστεύει πως θα τις κόψει ψήφους, κάνει λάθος. Περισσότερες θα της δώσει, παρά θα της πάρει».

Αυτόνομη κάθοδο στο ΠΑΣΟΚ

Να πάμε και στο ΠΑΣΟΚ που έμαθα ότι αποφάσισε ο Νίκος Ανδρουλάκης, τουλάχιστον στις περιφέρειες, το κόμμα να έχει δικό του υποψήφιο και να μην μπει στη διαδικασία των συζητήσεων με το ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ για κοινούς υποψηφίους. Θέλει να μετρήσει δυνάμεις και πιστεύει πως θα πάει καλά. Αυτό θα γίνει και σε κεντρικούς δήμους.

Πράσινα «ναι»

Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο από το ΠΑΣΟΚ είναι τα πράσινα ναι που δίνει υπό προϋποθέσεις σε πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και αυτό σε δυο κεντρικά θέματα, αυτό της ψήφου των αποδήμων και της αναθεώρησης του άρθρου 16 για τα ΑΕΙ. Ρώτησα τι θα κάνει και μου είπαν ότι ο Ν. Ανδρουλάκης υποστηρίζει για το άρθρο 16 πως πρέπει να γίνει μία ανοιχτή συζήτηση χωρίς δογματισμούς, αλλά με αρχές και με επίκεντρο τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων. Ποια προϋπόθεση θέτουν; να ενισχυθεί η δημόσια εκπαίδευση. Και φυσικά να συζητηθεί γιατί το 90% των μεταπτυχιακών προγραμμάτων απαιτούν -πολλές φορές παχυλά- δίδακτρα ή γιατί εξ’ αποστάσεως προγράμματα επιτρέπεται να παρέχει σήμερα μόνο ένα τριτοβάθμιο ίδρυμα στη χώρα. Στο άλλο θέμα το ΠΑΣΟΚ τάσσεται θετικά υπέρ μιας ρύθμισης που επιτρέπει στους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίζουν, χωρίς εμπόδια. Τι θα πράξει; Θα ψηφίσει απ’ ότι μαθαίνω με αστερίσκους.

Το ενδιαφέρον του Πλαισίου για τον Κωτσόβολο

Ο Κώστας Γεράρδος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Πλαισίου, ήταν σαφής: «μας ενδιαφέρει να είμαστε μέσα στη συζήτηση για τον Κωτσόβολο». Αυτό ανέφερε σε ενημέρωση δημοσιογράφων, δείχνοντας με σαφήνεια ότι μόνο αδιάφορη δεν μπορεί να είναι η διαδικασία πώλησης της μεγαλύτερης αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα, του Κωτσόβολου, που ο τζίρος του στην οικονομική περίοδο 2022/2023 ήταν 733 εκατομμύρια ευρώ. Ο δρόμος ωστόσο παραδέχτηκε ο ίδιος ο Γεράρδος ότι είναι μακρύς. Διότι είναι πολλές καθοριστικές παράμετροι που θα κατευθύνουν την εξέλιξη της πώλησης του Κωτσόβολου. Το ποιοι θα ενδιαφερθούν, το τι θα πει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η σχέση του νέου ιδιοκτήτη με την υφιστάμενη ομάδα διοίκησης, το εάν θα ταιριάξει το μοντέλο Πλαισίου με το μοντέλο Κωτσόβολου και πολλά ακόμη. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος του Πλαισίου είναι ο πρώτος που βγαίνει και λέει ανοιχτά χωρίς περιστροφές, ότι υπό ευνοϊκές και κατάλληλες προϋποθέσεις το ενδιαφέρον της εταιρείας του είναι υπαρκτό. Εάν λοιπόν υποθέσουμε ότι η μία εταιρεία εξαγόραζε την άλλη, ο τζίρος τους από 435 εκατομμύρια ευρώ για το Πλαίσιο το 2022 και της Κωτσόβολος από 733, θα γινόταν «ένα» φτάνοντας κοντά στα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Και αλλάζοντας πλήρως και ραγδαία το χάρτη της ελληνικής αγοράς.

Ανεκτέλεστο 16,3 δισ. στις μεγάλες κατασκευαστικές

Αυτή τη στιγμή το ανεκτέλεστο έργου για τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ, Ιντρακάτ, Άβαξ, κ.ά, φτάνει τα 16,3 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως με πληροφορούν. Ποσό ασύλληπτο για τα κατασκευαστικά δεδομένα και το μέγεθος της Ελλάδας. Επί της ουσίας όλη η κατασκευαστική πίτα της χώρας έχει συγκεντρωθεί στις μεγάλες εταιρείες με πτυχίο μηχανικού 7ης τάξης. Από την άλλη, οι εταιρείες με πτυχίο μηχανικού 6ης τάξης, μία σκάλα πιο κάτω δηλαδή από πλευράς δυναμικότητας, αντιμάχονται τους μεγάλους και προσπαθούν αν μπουν σφήνα στα πολλά και επερχόμενα δημόσια έργα. Εκεί, οι εταιρείες διεκδικούν το δικό τους μερίδιο στην πίτα. Και όταν βλέπουν ότι αυτό δε συμβαίνει καταφεύγουν στη μέθοδο των προδικαστικών προσφυγών με αποτέλεσμα να ανακόπτονται διαγωνισμοί μέχρι να βγουν οι αποφάσεις επί των προδικαστικών. Η πραγματικότητα είναι ότι η αγορά των κατασκευών στην Ελλάδα, μόλις άρχισε να «ζεσταίνεται» μετά από πολλά χρόνια κρίσης. Η συνέχεια αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.

Το στοίχημα της ΑΒ Βασιλόπουλος

Λίγο περισσότερο από έναν χρόνο έχει περάσει από τη στιγμή που ο Νίκος Λαβίδας έγινε γνωστό ότι αναλαμβάνει καθήκοντα ως επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, ο οποίος ανέλαβε επίσημα καθήκοντα το φθινόπωρο του 2022. Το στοίχημά του ήταν και παραμένει να δημιουργήσει νέες συνθήκες, ανασυντάσσοντας εκ των έσω τις δυνάμεις της εταιρείας. Προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές σε επίπεδο διοικητικής ομάδας και διευθύνσεων. Από τα βασικά σημεία που ο ίδιος επιδιώκει να πετύχει, είναι η αναθεώρηση της σχέσης που έχει η αλυσίδα με τον Έλληνα καταναλωτή, προχωρώντας σε μείωση τιμών και επιμέρους προσφορές κατά περίπτωση, με στόχο να αποδείξει ότι «δεν είναι ακριβή αλυσίδα όπως κάποιοι νομίζουν» και είχε αναφέρει σε δεδομένη χρονική στιγμή ο Ν. Λαβίδας. Την ίδια στιγμή, εδώ και λίγες ημέρες η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι κατά 70 εκατομμύρια «πλουσιότερη» καθώς μετά την έκδοση ομολογιακού δανείου αυτού του ποσού, έχει τη ρευστότητα να υλοποιήσει επενδύσεις που θα τη φέρουν στην επόμενη μέρα και στα προσεχή της βήματα, το οποίο προέρχεται από τον μητρικό όμιλο Ahold Delhaize.

«Γεμίζουν» τα ταμεία των σούπερ μάρκετ

Συνεχίζουν να «γεμίζουν» τα ταμεία των ελληνικών σούπερ μάρκετ από το τζίρο που προέρχεται από την πώληση των προϊόντων τους. Τα στοιχεία της Circana, εταιρείας μετρήσεων, που έχουμε στη διάθεσή μας, δείχνουν ότι στα ταμεία των αλυσίδων μπήκαν στο πεντάμηνο του 2023 περί τα 3,66 δισεκατομμύρια ευρώ από 3,33 δισεκατομμύρια ευρώ που εισέρρευσαν στο πεντάμηνο του 2022. Το ποσό αυτό αφορά στις πωλήσεις των βασικών καταναλωτικών αγαθών ή όπως τα ονομάζει η αγορά ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG). Την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός καλά κρατεί. Κάτι που φαίνεται και από τις πωλήσεις των ταχυκίνητων αγαθών, όπου μόνο για τον Μάιο αυξήθηκαν κατά 12%. Για την ιστορία, τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου στο πεντάμηνο του ’23 σε σχέση με το περσινό παρουσίασαν τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς (π.χ. καλλυντικά, οδοντόκρεμες κλπ), ακολούθησαν τα προϊόντα καθαρισμού και περιποίησης σπιτιού με αύξηση 12,4% και τα τρόφιμα με 9,1%. Την ίδια στιγμή τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (μη επώνυμα αγαθά που φτιάχνονται για λογαριασμό των σούπερ μάρκετ), συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιό τους, φτάνοντας στο πεντάμηνο σε μερίδιο αγοράς 17,4% επί των συνολικών πωλήσεων των αγαθών στα σούπερ μάρκετ και κινούμενα με ανάπτυξη πωλήσεων κατά 19,4%. Κι αυτό γιατί οι καταναλωτές καταφεύγουν στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, έναντι των μαρκών, ως αντίδοτο στην ακρίβεια.

Υves Saint Laurent και Bottega Veneta στη Μαρίνα Βουλιαγμένης

Μία από τις πρόσφατες συμφωνίες που υπεγράφη μεταξύ Αστέρα Βουλιαγμένης και μισθωτή, είναι αυτή με τον επίσης γαλλικό όμιλο Kering για τις μάρκες Bottega Veneta και Yves Saint Laurent, προκειμένου να δημιουργήσουν όπως με πληροφορούν τα νέα τους καταστήματα στην Astir Marina Vouliagmenis που σε λίγες ημέρες ολοκληρώνονται τα έργα κατασκευής της. Να θυμίσουμε ότι ο όμιλος Kering διακινεί μερικές από τις διασημότερες μάρκες ειδών πολυτελούς ένδυσης στον κόσμο όπως Gucci, Balenciaga, Brioni καθώς και τις προαναφερόμενες και ο τζίρος του το 2022 έφτασε τα 20,4 δισεκατομμύρια ευρώ.