Υπέρ του νομοσχεδίου για την κύρωση συμφωνία του αυτοκινητοδρόμου Ε65 τάσσονται ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ παρά τις επιμέρους παρατηρήσεις που κατέγραψαν ο εισηγητής της μειοψηφίας και ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ. Αντίθετα κατά των κυρώσεων τάχθηκαν οι ειδικοί αγορητές του ΚΚΕ, της Ελληνικής Λύσης και του ΜέΡΑ 25.

Ειδικότερα,όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο εισηγητής της ΝΔ Θέμης Χειμάρας σημείωσε πως το σημερινό νομοσχέδιο είναι το επιστέγασμα μιας τεράστιας προσπάθειας σχεδόν δύο χρόνων, που κατέβαλε η κυβέρνηση προκειμένου το βόρειο τμήμα του Ε65 να πάρει επιτέλους σάρκα και οστά ύστερα από μια σειρά καθυστερήσεων, αναβολών και τροποποιήσεων της αρχικής σύμβασης, που ούτε λίγο ούτε πολύ είχαν σχεδόν βγάλει από τον χάρτη την υλοποίησή του.

Πρόκειται, είπε, για ένα ακόμη απτό αποτέλεσμα της πολιτικής και συστηματικής εργασίας της κυβέρνησης της ΝΔ και προσωπικά του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το οποίο ανταποκρίνεται στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις απέναντι στον ελληνικό λαό για έργα υποδομής αντίστοιχου βεληνεκούς, έργα τα οποία μπορούν να ενδυναμώσουν την ελληνική οικονομία και να επιταχύνουν δραστικά την οριστική ανάκαμψη της χώρας μας. Η σημερινή σύμβαση τόνισε εκκινεί στην κυριολεξία αυτήν τη φορά την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 από τα Τρίκαλα και την Καλαμπάκα έως την Εγνατία, που θα συνδέσει τις δύο σημαντικότερες εθνικές οδικές αρτηρίες, τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Σήμερα υπογράμμισε έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος και ένα σημαντικό μέρος των απαλλοτριώσεων. Εστίασε στα οφέλη που θα απορρέουν από την κατασκευή σε όλα τα επίπεδα υπογραμμίζοντας ότι βγάζει ολόκληρες περιοχές από την απομόνωση και δημιουργεί τις αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης της ελληνικής περιφέρειας.

Μπουκώρος: Τώρα θα φανεί όλη η δουλειά των μεταρρυθμίσεων

«Τώρα που βγαίνουμε στο ξέφωτο μετά την αντιμετώπιση της πανδημίας, θα φανεί όλη η δουλειά των μεταρρυθμίσεων και των μεγάλων έργων που έχει κάνει η κυβέρνηση και η επόμενη διετία της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη θα φέρει στην επιφάνεια τα αποτελέσματα και τους αναπτυξιακούς ρυθμούς που όλοι επιδιώκουμε, ώστε επιτέλους η Ελλάδα μας να κατακτήσει τη θέση που της αναλογεί ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες» ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος.

«Το ξεμπλοκάρισμα του Ε-65 απαίτησε την εμπλοκή του ίδιου του πρωθυπουργού, όπου με μεθοδευμένη εργασία δεκαοκτώ μηνών εξασφαλίσθηκε η χρηματοδότησή του από ευρωπαϊκούς πόρους», σημείωσε και απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε πως αυτό που προχωράει την υλοποίηση των έργων «είναι η αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα της σημερινής κυβέρνησης έναντι της προηγούμενης».

Γιαννούλης: Η κυβέρνηση αποκρύπτει ότι ο οδικός άξονες ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης ανέφερε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τάχθηκε θετικά επί της αρχής στο νομοσχέδιο και στην Επιτροπή, αλλά σημείωσε ότι υπάρχουν θέματα- όπως με τα επιπρόσθετα 38 εκατ. ευρώ κόστους που έχει προκύψει. Επισήμανε ότι η κυβέρνηση αποκρύπτει ότι αυτός ο οδικός άξονας ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και υπογράμμισε πως η κύρια επιφύλαξη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει να κάνει κυρίως με το αδύναμο σημείο της κυβέρνησης που είναι η διαφάνεια στη χρηματοδότηση των έργων και των δράσεων της. Ο εισηγητής της μειοψηφίας άσκησε εκτενή κριτική για τις επιλογές της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τον σταθμό «Ελ.Βενιζέλος» του μετρό της Θεσσαλονίκης αλλά και για τα υπόλοιπα μεγάλα στρατηγικά έργα σε όλη τη χώρα. Καταλόγισε αδράνεια του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, λέγοντας πως «στον μόνο τομέα που έχετε ανεβάσει τα μανίκια είναι για φωτογραφίες και ρετουσαρισμένες πρόζες». Είστε, είπε, «εθισμένοι στον αυτοθαυμασμό και την κολακεία» που «διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα» και βυθισμένοι «σε μία ξεπερασμένη πλέον αντι-ΣΥΡΙΖΑ ρητορεία» και δεν αντιλαμβάνεστε ότι «εκτός από τους κόλακες και τους εξαρτημένους από τη λίστα Πέτσα, υπάρχει και ένα άλλο ακροατήριο που βιώνει και αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα αυτής της χώρας».

Γκόκας: Θα ψηφίσουμε θετικά παρά την απουσία ολοκληρωμένου σχεδίου

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Χρήστος Γκόκας ανέφερε πως η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, του τμήματος Τρίκαλα- Εγνατία, ολοκληρώνει τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος, συνδέοντας την Ανατολική και τη Δυτική Ελλάδα. «Είναι ένα έργο μεγάλης και ιδιαίτερης αναπτυξιακής και στρατηγικής σημασίας για αυτό τον λόγο και ψηφίζουμε θετικά, παρά την απουσία από την κυβέρνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου» είπε, και επισήμανε ότι τα δύο χρόνια της κυβέρνησης σημειώνονται «μεγάλες καθυστερήσεις και στασιμότητα στην εκτέλεση των μεγάλων δημόσιων έργων καθώς δεν βλέπουμε νέα εργοτάξια».

Σχετικά με το κόστος του έργου του βόρειου τμήματος του Ε65 έθεσε ερωτήματα για το πώς έγινε τελικά ο σχεδιασμός του, για την αποζημίωση του παραχωρησιούχου αλλά και του ύψους των διοδίων. Ποιο είναι το επίπεδο τεχνικής προετοιμασίας του έργου σε σχέση με τις περιβαλλοντικές και τεχνικές μελέτες, τις απαλλοτριώσεις, αλλά και τις μετατοπίσεις δικτύων. Μπορεί, είπε, να υλοποιηθεί το έργο στον προβλεπόμενο χρόνο (3 χρόνια), χωρίς να έχουμε αυτή τη φορά ρήτρες αποζημίωσης; Ζήτησε στοιχεία για τις αλλαγές στο τελευταίο τμήμα Γρεβενά- Εγνατία, με 8 χλμ περισσότερα και τις συνέπειες (από τεχνική, περιβαλλοντική, οικονομική άποψη) που προκύπτουν με την κατασκευή του, ενώ αναρωτήθηκε γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται και οι κατασκευές των παράπλευρων δρόμων.

Επίσης, τόνισε, πως η διασύνδεση με τα Βαλκάνια και κατ’ επέκταση με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη μένει ημιτελής, αφού δεν έχει ενταχθεί πουθενά και ούτε έχετε προγραμματιστεί η ολοκλήρωση προς βορρά της Ιόνιας Οδού με την κατασκευή του τμήματος Ιωάννινα- Κακκαβιά, σημειώνοντας ότι το έργο αυτό θα πρέπει να επανενταχθεί στις προτεραιότητες και να προγραμματιστεί άμεσα η κατασκευή του.

Σκανδαλίδης: Ψηφίζουμε θετικά, αλλά δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο αναπτυξιακής και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας

Κανείς δεν μπορεί να υποβαθμίσει τη σημασία της υλοποίησης του συνολικού έργου της Ε65 όπου μαζί με τον ΠΑΘΕ, την Εγνατία, την Ιόνια Οδό, την προέκταση της στη Δυτική Πελοπόννησο και τον ΒΟΑΚ, αποτελούν ένα εθνικό σχέδιο πάρα πολύ σημαντικό για τις υποδομές της χώρας και για την ενδοπεριφερειακή και διαπεριφερειακή ανάπτυξή της ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης.

Υπάρχουν όμως είπε στις κυρώσεις αυτές του Ε-65 «κάποια ερωτήματα σχετικά με το κόστος του έργου, τους υπολογισμούς και τις εκτιμήσεις για την απόδοση του, τη συμμετοχή και την αποζημίωση του παραχωρησιούχου, το ύψος των διοδίων, το αν υπάρχουν στοιχεία για την αλλαγή του μήκους του τελευταίου τμήματος που θα πρέπει να απαντηθούν αναλυτικά από την κυβέρνηση».

Εμείς, διευκρίνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ ψηφίζουμε θετικά αλλά «πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο αναπτυξιακής και παραγωγικής ανασυγκρότησης από την κυβέρνηση αλλά ούτε και διάθεση για διάλογο και συνεννόηση για ένα εθνικό σχέδιο». Σημείωσε πως μετά την πανδημία και την οικονομική κρίση σήμερα και για την επόμενη δεκαετία υπάρχει μια τρίτη μεγάλη ιστορική ευκαιρία με την αύξηση της «πίτας» των πόρων μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης προκειμένου να σχεδιαστεί μια συνολική ανάπτυξη για τη χώρα.

Οι άξονες, που θα έπρεπε να υπήρχαν, ανέφερε ο Κώστας Σκανδαλίδης, θα έπρεπε να ήταν «πρώτον, η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων που δεν έχουν ολοκληρωθεί και ο δεύτερος, η στροφή στην παραγωγική ανασυγκρότηση, στην αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλο, αύξησης της ανταγωνιστικότητας και του εθνικού προϊόντος μέσω ενός άλλου τύπου ανάπτυξης».

Σχετικά με τους στόχους του προβλέπονται στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» που εγκρίθηκε από το Ecofin, ανέφερε πως «δεν διαφωνεί κανείς, αλλά διαφωνεί στη δομή και τη δυνατότητα να αλλάξει το μοντέλο. Και εδώ έχετε τεράστια ευθύνη η κυβέρνηση. Διότι μέχρι τώρα κάνετε μια πολιτική της πεπατημένης». Απουσιάζει «το όραμα που θα υλοποιεί τους στόχους που όλοι συνομολογούμε».

Η δεκαετία αυτή, τόνισε, «θα έπρεπε να είναι η δεκαετία του σιδηρόδρομου αλλά δεν βλέπουμε να υπάρχει κανένα τέτοιο σχέδιο». Ούτε για την ανάδειξη σε αναπτυξιακούς πόλους τις περιφέρειες της χώρας ή «ένας προγραμματισμός που θα βάλει την κοινωνία στο παιχνίδι της ανάπτυξης».

Λαμπρούλης: Το ΚΚΕ θα καταψηφίζει τις κυρώσεις τροποποίησης

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίζει τις κυρώσεις τροποποίησης όπως άλλωστε είχε κάνει και σε όλες τις προηγούμενες συμβάσεις καθώς θα «χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο υπερμνημόνιο της ΕΕ, για τις ανάγκες όχι του λαού αλλά για την κερδοφορία των κατασκευαστικών ομίλων και του κεφαλαίου». Μίλησε για παράδοση των εθνικών οδικών αξόνων στους επιχειρηματικούς ομίλους που θησαυρίζουν από την ανάγκη του λαού για μετακίνηση και σημείωσε πως η πλήρης ταύτιση ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ αποδεικνύει ότι τα κόμματα αυτά προωθούν εναλλάξ τη στρατηγική επιλογή της ΕΕ και του κεφαλαίου για μια ανάπτυξη υπέρ του, με νέα δεινά και βάρη σε βάρος του λαού που θα κληθεί να πληρώσει το έργο και στη συνέχεια να πληρώνει και τα χαράτσια των διοδίων. Υπογράμμισε ότι αντί να επιλεχθούν σημαντικά αναπτυξιακά έργα για όλη την πολύπαθη Θεσσαλία που θα ικανοποιούσαν τις μεγάλες και υπαρκτές λαϊκές ανάγκες, όπως τα αντιπλημμυρικά και αντισεισμικά έργα θωράκισης, επιλέγεται η κατασκευή οδικών έργων επειδή αυτά είναι που φέρνουν κέρδη στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το σχέδιο νόμου καθώς και αυτές οι κυρώσεις αναπαράγουν το στρεβλό τρόπο με τον οποίο εκτελούνται τα δημόσια έργα στη χώρα μας που είναι αποσπασματικά και δεν ολοκληρώνονται ποτέ ή και όταν γίνεται αυτό με μεγάλο κόστος. Ο βουλευτής ανέφερε πως «ο Φαραώ είχε δέκα πληγές, η Ελλάδα έχει πολύ περισσότερες, τα δημόσια έργα της». Η κάθε κυβέρνηση, είπε παρουσίαζε, ένα έργο ή εγκαινίαζε ένα έργο ως μια μεγάλη δική της επιτυχία αλλά μετά αυτά σέρνονται επί χρόνια και προσέθεσε: «Ο Ε65 σχεδιάστηκε για να ενώσει τον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης -Αθήνας με την Εγνατία Οδό. Δημοπρατήθηκε με μια σύμβαση παραχώρησης το 2007. Δεκατέσσερα χρόνια έχουν περάσει και ακόμα τον περιμένουμε». Χαρακτήρισε μεγάλη και πονεμένη την υπόθεση με τα «ακριβά διόδια» που «μπαίνουν ακόμα και πριν ολοκληρωθεί όλο το έργο». Εμείς είπε συμφωνούμε απόλυτα, δεν το συζητάμε, αλλιώς θα ήμασταν παράλογοι, με το έργο αυτό αλλά δεν πρόκειται να υπερψηφίσουμε το νομοσχέδιο σήμερα ακριβώς γιατί δεν σας εμπιστευόμαστε.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Γιώργος Λογιάδης δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο καθώς όπως είπε αυτό το έργο «είναι η χαρά του εκάστοτε εργολάβου που αναλαμβάνει δημόσια έργα, δηλαδή να γίνονται μετά την ανάληψη του έργου τροποποιήσεις στην αρχική μελέτη» καθώς για να πάρει το έργο έδωσε «τεράστιες και παράνομες, ουσιαστικά, εκπτώσεις στον αρχικό από το υπουργείο προϋπολογισμό στηριζόμενος σε ανεδαφικές αρχικές μελέτες και μετά εκτόξευσε το κόστος στο πολλαπλάσιο ύψος από το αρχικό ποσό λόγω των αλλαγών που γίνονται». Σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό και το οικολογικό σκέλος σημείωσε ότι έχουν εγερθεί σωρεία αντιδράσεων. Είπε, πως αναγνωρίζοντας μεν τον θετικό ρόλο που θα παίξει η ολοκλήρωση του έργου στη σύνδεση Ανατολικής με Δυτική Ελλάδα, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες «στεκόμαστε κατά του σχεδίου νόμου, καταγγέλλοντας τόσο τη συγκεκριμένη όσο και τις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν επιφέρει διαχρονικά από το 2007 και μέχρι σήμερα μία εντυπωσιακή επιδείνωση της θέσης του Δημοσίου ως συμβαλλόμενου μέρους προς όφελος του εθνικού εργολάβου».