Την πιλοτική 24ωρη λειτουργία του μετρό, του τραμ και επιλεγμένων γραμμών λεωφορείων στην Αθήνα, ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Όπως έκανε γνωστό, το μέτρο θα εφαρμοστεί το Σάββατο 5 Ιουλίου (για ένα Σάββατο), σε δοκιμαστική βάση, προκειμένου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα και η αποδοχή του από το κοινό, αλλά και το αν πληρούνται οι απαραίτητες συνθήκες ασφαλείας για την επαρκή συντήρηση των συρμών. Η λειτουργία θα αφορά όλο το 24ωρο, με στόχο να προσφέρει ασφαλή μετακίνηση κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες, ιδίως για τους νέους ανθρώπους που διασκεδάζουν στην πόλη τους καλοκαιρινούς μήνες.
«Οφείλουμε να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ότι τα παιδιά μας μπορούν να γυρίσουν σπίτι τους με ασφάλεια, χωρίς να μπουν στη διαδικασία να οδηγήσουν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ», υπογράμμισε ο κ. Κυρανάκης.
Ευχαρίστησε δημόσια τους εργαζομένους σε ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ και ΟΑΣΑ, καθώς και τα σωματεία που υπέβαλαν σχετικές προτάσεις, επισημαίνοντας ότι «εκείνοι είναι που θα βάλουν πλάτη για να πετύχει το εγχείρημα».
Η συνέχιση και ενδεχόμενη μονιμοποίηση του μέτρου, είτε για κάθε Σάββατο είτε για συγκεκριμένες ημέρες του χρόνου, θα εξεταστεί μετά την ολοκλήρωση μελέτης βιωσιμότητας.
Πέρασε με ευρύτερη πλειοψηφία το νομοσχέδιο
Με ευρύτερη πλειοψηφία ψηφίσθηκε το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και άλλες διατάξεις από την Ολομέλεια» «Υπέρ» του νομοσχεδίου, επί της Αρχής, ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ, Νίκη και «Σπαρτιάτες». Καταψήφισαν ΚΚΕ και Ελληνική Λύση, ενώ με το «παρών» τάχθηκαν Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας.
Η υπουργική τροπολογία ψηφίσθηκε από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Νίκη και «Σπαρτιάτες». Την καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ με το «παρών» τοποθετήθηκαν ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ολοκληρώνοντας την συζήτηση του νομοσχεδίου, τόνισε ότι «ο στόχος μας είναι να προστατεύσουμε ζωές από τους επικίνδυνους οδηγούς» και να αποτραπούν κακές συνήθειες. Η κυβέρνηση, είπε, δεν επέλεξε να μείνει «στη λογική του παρατηρητή και της ατομικής ευθύνης του κάθε οδηγού στους ελληνικούς δρόμους, αλλά επιλέξαμε να μπούμε στο κάδρο ως Πολιτεία, στο κάδρο της ευθύνης και της δράσης και να αλλάξουν σημαντικά πράγματα στον ΚΟΚ». Η ψήφιση του ΚΟΚ, επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός, «δεν είναι το τέλος της διαδρομής αλλά είναι ένα βήμα, είναι μια καινούργια αρχή για να μπορέσουμε κάτι να βελτιώσουμε στη χώρα μας, για να μειωθεί αυτός ο μεγάλος φόρος αίματος στην ελληνική άσφαλτο».
Ο κ. Κυρανάκης αναφερόμενος στο νέο ΚΟΚ επισήμανε ότι δεν κατατέθηκαν αποσπασματικές αλλαγές επί προηγούμενων νομοθετημάτων, αλλά για να μπορούν οι πολίτες να καταλάβουν τι ισχύει και τι όχι, τις μεταφέραμε σε έναν ενιαίο κώδικα, που από σήμερα θα είναι διαθέσιμος και από τον ψηφιακό βοηθό τεχνητής νοημοσύνης του gov.gr, ώστε ο κάθε πολίτης να κάνει μια ερώτηση και να λαμβάνει την σχετική πληροφορία. Επισήμανε ότι:
-Υιοθετήσαμε την αυτονόητη πρόταση να μετατραπεί η εγκατάλειψη σε κακούργημα και από σήμερα η εγκατάλειψη θύματος, όχι μόνο σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου, αλλά και σε περίπτωση κινδύνου ζωής, είναι κακούργημα.
-Υιοθετήσαμε την πρόταση για την αναστροφή, που δεν είχε ρυθμιστεί και με νομοτεχνική βελτίωση το αλλάξαμε.
Υιοθετήσαμε την πρόταση να αποδίδονται πιο αποτελεσματικά οι ποινές στο δικαστήριο, καθώς ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζεται στην δικαιοσύνη είναι η προσπάθεια που καταβάλουν οι συνήγοροι στο εάν ο οδηγός που προκάλεσε θανατηφόρο τροχαίο έκανε χρήση κινητού και είχε διάσπαση. Με τον νέο ΚΟΚ παρέχεται η δυνατότητα στα δικαστήρια και στους εισαγγελείς να ζητήσουν να κάνουν άρση απορρήτου από τους παρόχους τηλεπικοινωνίας.
Σχετικά με την εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής, ο αναπληρωτής υπουργός επισήμανε ότι αυτή βρίσκει έχει ευρεία Ο κ. Κυρανάκης, υπογράμμισε πως συμφωνεί απόλυτα ότι το κρίσιμο στοιχείο είναι ο ΚΟΚ να είναι ένας εφαρμόσιμος κώδικας, γι΄ αυτό και υλοποιούμε ήδη ένα πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα έχει στα χέρια του ο κάθε αστυνομικός της Τροχαίας, αλλά και το νέο Επιχειρησιακό Κέντρο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο ιδρύουμε στο υπουργείο Μεταφορών και θα βλέπει τις παραβιάσεις, τις παραβάσεις από τις κάμερες, για να μπορεί στον κάθε οδηγό να αντιστοιχεί η υποτροπή, να υπάρχει ένα μητρώο, δηλαδή, το οποίο θα μπορεί να βρίσκει αν ένας συγκεκριμένος οδηγός έχει κάνει μία φορά την παράβαση, δύο, τρεις ή περισσότερες, ανέφερε ο υπουργός.
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε και στον Ψηφιακό Χάρτη Οδικών Συγκρούσεων που δημιουργείται και ο καθένας από εμάς θα μπορεί να γνωρίζει τα σημεία εκείνα ανά δρόμο, που υπάρχει συσσώρευση οδικών συγκρούσεων, οδικών συμβάντων. Το ψηφιακό αυτό εργαλείο θα ξεκινήσει από την περιοχή της Περιφέρειας Αττικής και συνέχεια θα επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα, και για αυτό ζήτησε την συνδρομή των δήμων της χώρας, όπως και επί των σημείων αυτών να λάβουν μέτρα. Αναφερόμενος στα μέσα μαζικής μεταφοράς, επισήμανε την πολύ μεγάλη προσπάθεια που έχει γίνει για ανανέωση του στόλου.
Ήδη, το ένα τρίτο του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα έχει ανανεωθεί, είπε και αντίστοιχα είναι τα νούμερα και στη Θεσσαλονίκη. Το μετρό της Θεσσαλονίκης, επιτέλους, από ανέκδοτο έγινε πραγματικότητα, είπε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να αναβαθμίσουμε και τη Γραμμή 1, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, ο οποίος βρίσκεται σε μία άθλια και παρατημένη κατάσταση εδώ και πολλές δεκαετίες και οι συρμοί του είναι της δεκαετίας του 1980. Σχετικά με το οδικό δίκτυο, ο κ. Κυρανάκης επισήμανε ότι το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι πια στους αυτοκινητόδρους, αλλά έχει μεταφερθεί στα αστικά κέντρα της πόλης μας. Για τα εκπαιδευτικά προγράμματα οδικής ασφάλειας στα σχολεία επισήμανε πως στο νομοσχέδιο προβλέπεται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης με το υπουργείο Παιδείας, που θα ρυθμίζει ακριβώς ποια μαθήματα και πόσο συχνά θα μπουν στα ελληνικά σχολεία.
Ο κ. Κυρανάκης σχετικά με το θέμα των ελεύθερων λεωφορειολωρίδων, είπε ότι «τα μέτρα τα οποία λαμβάνουμε ελευθερώνοντας τις λεωφορειολωρίδες και από τα ταξί και τα ΙΧ, είναι διότι έχω βαθύ και απεριόριστο σεβασμό για τους ανθρώπους που ξυπνούν κάθε πρωί και στέκονται υπομονετικά σε μια στάση λεωφορείου για να φτάσουν στη δουλειά τους ή στον προορισμό τους. Και αυτόν τον καθημερινό αγώνα ζωής αυτών των ανθρώπων θα πρέπει να τον διευκολύνουμε και όχι να τον δυσκολεύουμε και είμαι περήφανος που η Πολιτεία και η κυβέρνηση δείχνει σεβασμό σε έναν άνθρωπο, ο οποίος για τόσα χρόνια ένιωθε αόρατος».
Ο κ. Κυρανάκης, απαντώντας σε παρατηρήσεις κοινοβουλευτικών εκπροσώπων, ανέφερε πως «η διενέργεια ναρκοτέστ σε οδηγούς έχει προβλεφθεί στο άρθρο 46 του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τα αρμόδια όργανα της Τροχαίας θα έχουν πλέον τη δυνατότητα, πέραν των κλασικών αλκοτέστ, να κάνουν και αυτά τα τεστ για ναρκωτικές ουσίες, οι οποίες δυστυχώς αποτελούν και αυτές σημαντικό λόγο τροχαίων. Σχετικά με την διάταξη της τροπολογίας για τους οδηγούς της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ, εξήγησε ότι είναι αυτονόητο καθήκον μας να δημιουργήσουμε ελέγχους με τις υγειονομικές επιτροπές για να διαπιστώσουμε αν όντως αυτός ο μεγάλος αριθμός των οδηγών που έχουν κατά δήλωσή τους βγει εκτός υπηρεσίας για λόγους υγείας, αν όντως συντρέχει αυτός ο λόγος υγείας.
Προφανώς, αν οι γιατροί διαπιστώσουν ότι υπάρχει ένας λόγος υγείας, υπάρχουν προβλέψεις στο νόμο και θα εφαρμοστούν. Αν όμως κάποιος είναι φαινομενικά εκτός τιμονιού για λόγους υγείας, αυτό δεν θα πρέπει να συνεχιστεί γιατί ως αποτέλεσμα έχει να στερούνται οι επιβάτες δρομολόγια και πιστεύω ότι συμφωνούμε όλοι σε αυτήν την αίθουσα ότι πρέπει να πυκνώσουμε τα δρομολόγια, βάζοντας περισσότερους υγιείς οδηγούς στο τιμόνι». Αναφορικά με τους φύλακες των ισόπεδων διαβάσεων, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι «συμφωνώ απολύτως μαζί σας ότι πρέπει να έχουν μία μόνιμη σχέση εργασίας, γι’ αυτό και στο νομοσχέδιο το οποίο φέρνουμε αμέσως μετά και το οποίο θα αφορά τον σιδηρόδρομο, προβλέπεται ακριβώς αυτό. Απλά, επειδή δεν έχει ψηφιστεί σήμερα το νέο νομοσχέδιο το οποίο φέρνει το υπουργείο μας για τον σιδηρόδρομο, κρίνουμε αναγκαίο, με την άλλη διάταξη, αυτή που εισάγουμε, να παρατείνουμε τη σχέση εργασίας των υπαλλήλων που φυλάσσουν τις ισόπεδες διαβάσεις, διότι είναι το αυτονόητο καθήκον μας για λόγους ασφάλειας».