Στην Καλιφόρνια η διήθηση έχει επιτραπεί σιωπηρά, αλλά αν κάποιος θέλει να κρίνει τα πράγματα με νομικά κριτήρια, η διήθηση δεν επιτρέπεται. Ωστόσο δεν υπάρχει η παραμικρή νύξη στον ΚΟΚ της Καλιφόρνια που να την απαγορεύει!

Πριν έναν περίπου χρόνο, έγινε η πρώτη προσπάθεια επίσημης κωδικοποίησης των συνθηκών κάτω από τις οποίες θα επιτρεπόταν η «διήθηση» μοτοσυκλετών στην Πολιτεία της Καλιφόρνια. Όχημά της το Νομοσχέδιο Νο 51, το οποίο καταψηφίστηκε στην Γερουσία της Πολιτείας, όμως τώρα ξανακατατίθεται με ορισμένες σημαντικές διαφοροποιήσεις

Ήταν μια τολμηρή πρώτη προσπάθεια «τακτοποίησης» της πρακτικής αυτής που αποτελεί στάνταρ συμπεριφορά των μοτοσυκλετιστών σε όλον τον κόσμο –και είναι σχεδόν παντού παράνομη.

Η επιχειρηματολογία υπέρ της διήθησης οφείλεται κατά κύριο λόγο στην εύστοχη έρευνα του δρα Τομ Ράις, από το Πανεπιστήμιο Μπέρκλι. Ο δρ. Ράις κατέδειξε πως όταν η ταχύτητα του μοτοσυκλετιστή είναι λογική και η διαφορά ταχύτητας από την περιρέουσα κυκλοφορία όχι μεγάλη, τότε η πρακτική αυτή δεν είναι πιο επικίνδυνη από ό,τι η συνήθης οδήγηση μοτοσυκλέτας.

Η πρώτη κωδικοποίηση στο περυσινό Νομοσχέδιο Αρ. 51 επέτρεπε τη διήθηση με ταχύτητες ως τα 80χαω με την προϋπόθεση ότι η διαφορά ταχύτητας μεταξύ μοτοσυκλετιστή και λοιπών οχημάτων δεν ξεπερνά τα 24χαω.

Η κωδικοποίηση έχει και παραέχει νόημα. Διότι χωρίς νόρμες και κανόνες, ο μοτοσυκλετιστής που θα εμπλακεί σε ατύχημα είναι κατά κανόνα χαμένος. Οι νομικές δεν είμαι όμως το σημαντικότερο.

Αυτό το συναντάμε σε μια άλλη πτυχή της κανονικοποίησης. Όταν υπάρχουν κωδικοποιημένοι ρόλοι, κανόνες και διαδικασίες, τότε μπορεί ο κάθε μοτοσυκλετιστής να εκπαιδευτεί σε αυτούς. Για να τους τηρεί, ώστε να είναι ασφαλής.

traff

Ας πάρουμε λοιπόν μια γεύση του τι προβλέπει το updated Νομοσχέδιο Νο 51.

Κεφάλαιο 1

Στον Οδικό Κώδικα προστίθεται η ενότητα 21658.1 ως ακολούθως:

21658.1

(α) Για τις ανάγκες αυτής της ενότητας, ο όρος «lane splitting» (στα ελληνικά «διήθηση») εννοείται ως η οδήγηση μιας μοτοσυκλέτας (όπως αυτή ορίζεται στην Ενότητα 400) (…) ανάμεσα σε στήλες ακινητοποιημένων ή επί της ιδίας λωρίδας κινούμενων οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων αστικών, επαρχιακών και αυτοκινητόδρομων μονόδρομης ή αμφίδρομης κυκλοφορίας.

β) Η Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων της Καλιφόρνια μπορεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς να καθορίσει τις κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά τη διήθηση, ώστε αυτή να διεξάγεται με τρόπο που να εξασφαλίζει την ασφάλεια του μοτοσυκλετιστή και των οδηγών και επιβατών των πέριξ οχημάτων.

(γ) Κατά τον προαναφερθέντα καθορισμό των κατευθυντήριων γραμμών, η Τροχαία θα διαβουλευτεί με υπηρεσίες και οργανισμούς που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια και τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, συμπεριλαμβανομένων αλλά όχι αποκλειστικά των κάτωθι:

(1) Το Υπουργείο Μηχανοκίνητων Οχημάτων

(2) Το Υπουργείο Μεταφορών

(3) Το Γραφείο Οδικής Ασφάλειας

(4) Μία μοτοσυκλετιστική οργάνωση με αντικείμενο την μοτοσυκλετιστική ασφάλεια.

Η μετάφραση δεν είναι επίσημη, ωστόσο μπορούμε να παρατηρήσουμε κάποια βασικά στοιχεία. Πρώτα από όλα, ότι από νομικής απόψης το νομοσχέδιο επισημοποιεί την κωδικοποίηση της διήθησης στην Καλιφόρνια, χωρίς ουσιαστικά να αλλάζει κάτι για τους αυτοκινητιστές.

Το σημαντικό είναι πως εφόσον υπερψηφιστεί, θα προσφέρει στην Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων και όποιον άλλο παράγοντα σχετίζεται με την εκπαίδευση των μοτοσυκλετιστών, το κύρος και την υπόσταση να χειριστούν το ζήτημα της διήθησης, καθορίζοντας τις βασικές αρχές της διήθησης και εκπαιδεύοντας σε αυτές τους μοτοσυκλετιστές.

Βέβαια στο ζήτημα της αστυνόμευσης παραμένει η νομική ασάφεια. Έτσι, αν για παράδειγμα ένας μοτοσυκλετιστής χτυπηθεί από ένα αυτοκίνητο ενώ κινείται μεταξύ δύο λωρίδων, το ποιος φταίει θα κριθεί από τον γενικό κανόνα τού ποιος οδηγούσε με τον πιο ασφαλή και συνετό τρόπο. Και όπως όλοι καταλαβαίνουμε, σπάνια θα αναγνωριστεί κάτι τέτοιο σε έναν μοτοσυκλετιστή που κινείται (κατά κανόνα ταχύτερα…) ανάμεσα σε κολώνες αυτοκινήτων.

Ωστόσο το μεγαλύτερο αβαντάζ που μπορεί να προσφέρει -εφ’ όσον ψηφιστεί- το Νομοσχέδιο 51 είναι «το δεδικασμένο». Όποια διατύπωση και αν χρησιμοποιηθεί, η κωδικοποίηση θα αποτελέσει τον φάρο που θα δείχνει τον δρόμο για τη νομιμοποίηση της πρακτικής και αλλαχού.

lanesplitting

Θανάσης Χούντρας