Τα τελευταία 40 χρόνια, δίκτυα όπως το HSN και το QVC έχουν κάνει το live commerce μια οικεία ιδέα: Παρουσιαστές εμφανίζονται πάνω από τα προϊόντα και τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές τους σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση με δυνατότητα απευθείας αγοράς από τους καταναλωτές. Κάποτε το λέγαμε τηλεμάρκετιγνκ.

Ωστόσο, το live e-commerce παρόλο που σε κάποιες αγορές είναι μία αναδυόμενη τάση, εξακολουθεί να είναι μια εκκολαπτόμενη βιομηχανία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ειδικά όταν γίνονται συγκρίσεις με τη βιομηχανία παραγωγής ζωντανού ηλεκτρονικού εμπορίου που έχει δημιουργηθεί στην Κίνα, κάποιος εύκολα καταλαβαίνει ότι η Δύση έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει.

Οι πωλήσεις του ζωντανού ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ αναμένεται να φθάσουν τα 35 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2024 – όχι άσχημα έως ότου αυτός ο αριθμός ματσάρει εκείνον της Κίνας, η οποία βρίσκεται σε καλό δρόμο να φτάσει τα 423 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο φέτος.

Οι αναλυτές προβλέπουν ότι το ζωντανό εμπόριο θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει έως και το 20% του συνόλου του ηλεκτρονικού εμπορίου τα επόμενα τέσσερα χρόνια – και ο Σαμ Τζόουνς στοχεύει να επαναλάβει τη τεράστια επιτυχία της Κίνας στη Δύση με την start-up εταιρεία του «OOOOO».

Η start-up εταιρεία οοοοο

Η εταιρεία που θέλει να φέρει την επανάσταση του live ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ

Η OOOOO, ιδρύθηκε το 2020, και το όνομα προφέρεται σαν έκφραση ενθουσιασμού ή απορίας. Η εταιρεία, η οποία ξεκίνησε στο Ηνωμένο Βασίλειο, διαθέτει μια εφαρμογή όπου οι έμποροι λιανικής, συμπεριλαμβανομένων των Boohoo, Missguided και JD Sports, έχουν πουλήσει τα προϊόντα τους σε εκδηλώσεις που μεταδίδονται ζωντανά από το στούντιο 1.850 τετραγωνικών μέτρων της εταιρείας στο Μάντσεστερ. Εάν μια επωνυμία θέλει η ζωντανή εκδήλωση αγορών της να εκτελείται στον δικό της ιστότοπο ή στα κοινωνικά κανάλια, η OOOOO της επιτρέπει να χρησιμοποιεί το στούντιο της, με θεματικά σκηνικά, φωτισμούς, συνεργείο παραγωγής κλπ. Η OOOOO παίρνει μερίδιο των πωλήσεων και στα δύο σενάρια.

«Έχουμε γίνει μια εταιρεία τεχνολογίας και μια εταιρεία στούντιο, κάτι που δεν είχα προβλέψει», λέει ο Σαμ Τζόουνς, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της OOOOO. Η εταιρεία κυκλοφόρησε επίσης πρόσφατα το Fanz, έναν προορισμό ζωντανού εμπορίου παρόμοιο με το OOOOO, αλλά επικεντρώθηκε αποκλειστικά στους οπαδούς του ποδοσφαίρου ενσωματώνοντας NFT.

«Είναι λίγο σαν μια ενήλικη εκδοχή του Shopify», λέει ο Jones σχετικά με τη διευρυνόμενη εμβέλεια της startup του. «Απλώς πρέπει να βάλουμε τα στοιχήματά μας σε αυτή τη νέα οικονομία με βίντεο εμπορίου για κινητά».

Το «στοίχημα» για τη Δύση και γιατί πέτυχε στην Κίνα

Το live ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ακριβώς αυτό: Ένα στοίχημα. «Οι Κινέζοι καταναλωτές θεωρούνται ως μία από τις πληθυσμιακές ομάδες που αφομοιώνουν πιο γρήγορα την πληροφορία όταν πρόκειται για νέα προϊόντα και εφαρμογές», λέει ο Τζιαλού Σαν, ερευνητής στο Παγκόσμιο Κέντρο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων στο IMD Business School. Για να επιτύχουν οι δυτικές αγορές το ίδιο επίπεδο ανάπτυξης που έχει δει η Κίνα στο live commerce, αφορά λιγότερο την τεχνολογία αυτή καθ’ αυτή παρά τους ίδιους τους καταναλωτές.

«Η αποδοχή του χρήστη εξαρτάται επίσης από πολλά πράγματα, όπως οι διαφορές κουλτούρας, οι διαφορές στο εμπόριο μέσω κινητών τηλεφώνων – αυτό εξηγεί επίσης τον λόγο για τον οποίο το ζωντανό εμπόριο βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα στη Δύση», λέει ο Σαν.

Το OOOOO έχει σίγουρα κάποιες αξιοσημείωτες νίκες στο ενεργητικό του. Η εταιρεία έφτασε στα πιο επιτυχημένα της Amazon στα γραφήματα εφαρμογών του Ηνωμένου Βασιλείου τον Μάρτιο. Αυτή τη στιγμή έχει περισσότερες από 500.000 downloads παγκοσμίως. Μάρκες όπως η Nike, η Lego και η L’Oréal έχουν πουλήσει προϊόντα μέσω της OOOOO. Η εταιρεία σύναψε μια συνεργασία με την TikTok για να βοηθήσει στην ίδρυση στούντιο παραγωγής στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην παραγωγή περιεχομένου. Και η startup μετρά ήδη την QVC Italia και την B2W, έναν κορυφαίο διαδικτυακό λιανοπωλητή στη Λατινική Αμερική, ως πελάτες «λευκής ετικέτας» (σσ. ως λευκή ετικέτα χαρακτηρίζεται η συνθήκη που ένα προϊόν ή μια υπηρεσία αφαιρεί την επωνυμία και το λογότυπό της από το τελικό προϊόν και αντ’ αυτού χρησιμοποιεί την επωνυμία που ζητά ο αγοραστής).

Αλλά η OOOOO εισέρχεται επίσης σε ένα ολοένα και πιο ανταγωνιστικό τοπίο εταιρειών που επιδιώκουν να προσαρμόσουν τη ζέση του ζωντανού ηλεκτρονικού εμπορίου στη Δύση.

Η ίδρυση της εταιρείας και το ποδόσφαιρο

Πίσω το 2015, ο Τζόουνς ίδρυσε το πλέον ανενεργό παιχνίδι ποδοσφαίρου για κινητά Ballr με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η λειτουργία μιας εταιρείας τεχνολογίας στην Κίνα του έδωσε μια εικόνα για το πώς καταναλώνει το κινεζικό κοινό στα κινητά.

«Είναι πολύ προφανές αν κάνετε παρέα με κάποιον στην Κίνα για περισσότερα από 10 λεπτά [ότι οι καταναλωτές] είναι πολλά χρόνια μπροστά στα κινητά», λέει ο Τζόουνς. «Ζουν τη ζωή τους στα τηλέφωνα, είτε πρόκειται για πληρωμές είτε για ψυχαγωγία ή για ψώνια. Όλα γίνονται μέσω τηλεφώνου».

Η OOOOO ξεκίνησε ως ιδιωτική εταιρεία στο Ηνωμένο Βασίλειο, συγκεντρώνοντας περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια σε αρχική χρηματοδότηση. Ο Τζόουνς μετέφερε τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στον Καναδά, συγκέντρωσε 15 εκατομμύρια δολάρια Καναδά (σχεδόν 12 εκατομμύρια δολάρια Αμερικής) σε μια προσφορά ιδιωτικής τοποθέτησης και έφερε την εταιρεία στο χρηματιστήριο του Τορόντο τον περασμένο Ιούλιο. «Ένιωθα ότι η καναδική αγορά γνώριζε λίγα πράγματα για αυτή τη μορφή εμπορίου επειδή το Shopify είναι από εκεί», εξηγεί ο Τζόουνς.

Τεχνολογία που σε κάνει να αναφωνήσεις «ωωωω…»

Ο Τζόουνς ίδρυσε την OOOOO μαζί με τον Έρικ Ζανγκ, ιδρυτικό μέλος του Musical.ly και πρώην ανώτερο μηχανικό στο TikTok. Εκτός από συνιδρυτής, ο Ζανγκ επιβλέπει επίσης την ομάδα της OOOOO στη Σαγκάη που είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη της τεχνολογίας της εταιρείας.

«Όταν πολλοί άνθρωποι λένε «ζωντανό εμπόριο», πιστεύουν ότι είναι σαν μια ζωντανή ροή με ένα κουμπί αγορών», λέει ο Jones. «Αλλά στην πραγματικότητα η τεχνολογία στην Κίνα είναι πολύ πιο περίπλοκη από αυτό».

Για παράδειγμα, δημιουργείται ένα σύστημα προμήθειας, η εποπτεία ζωντανής ροής και τα παιχνίδια εντός εφαρμογής που έχουν σχεδιαστεί για να ανταμείβουν τους χρήστες με εκπτώσεις (και να τους κρατούν στην εφαρμογή περισσότερο). Ο Τζόουνς βασίζεται στη μηχανική παιχνιδιών και viral τεχνικών (π.χ. επιβράβευση ενός χρήστη με δωρεάν ή προϊόντα με έκπτωση για τη σύσταση της εφαρμογής σε φίλους) για να ενισχύσει την αφοσίωση και την ψυχαγωγική αξία της κοινότητας του OOOOO, κάτι που πιστεύει ότι μπορεί να λείπει από ανταγωνιστές όπως το Bambuser ή το Livescale .

«Είναι στην πραγματικότητα πολύ εύκολο να κάνετε μια live μετάδοση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή μέσω ενός απλού SDK [κιτ ανάπτυξης λογισμικού], αλλά είναι [επίσης] πολύ εύκολο να δημιουργήσετε περιεχόμενο κατώτατου επιπέδου», λέει ο Τζόουνς «Για να δημιουργήσετε πραγματικά υπέροχο περιεχόμενο χρειάζεστε δημιουργικότητα και ένα πλήρες σετ καμερών.

Η κοινότητα των οπαδών που ποντάρει η startup

Ενώ η εφαρμογή και το στούντιο παραμένουν βασικές πτυχές της εταιρείας, αυτό είναι κυρίως συνδεδεμένο με τη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης δεν οδηγεί ακόμα αρκετά έσοδα με ουσιαστικό τρόπο. Για να αναπτυχθεί το OOOOO διεθνώς, ο CEO δίνει έμφαση στη σύναψη συμφωνιών λογισμικού ως υπηρεσίας με μεγάλες εταιρείες. Κατηγορίες όπως η μόδα και η ομορφιά τείνουν να ευδοκιμούν στο live εμπόριο – και για αυτόν τον λόγο είναι απίστευτα κορεσμένες αγορές.

«Δεν μπορώ να ανταγωνιστώ τα Sephora. Έχουν όλες τις διασημότητες, όλες τις επωνυμίες. Είναι καλύτερο για μένα να πω, «Εδώ είναι η υποδομή, πάρτε την, τρέξτε τη»», λέει ο Τζόουνς. «Αλλά νομίζω ότι υπάρχουν μερικές περιπτώσεις όπου η OOOOO ως εταιρεία έχει μια πολύ καλή θέση να πει, για τη συγκεκριμένη κοινότητα, είμαστε σε μια ισχυρή θέση να εξυπηρετήσουμε.»

Αυτή η κοινότητα είναι οπαδοί του ποδοσφαίρου.

Τον Ιανουάριο, ο Τζόουνς λάνσαρε το Fanz.com ως ένα νέο εγχείρημα υπό την OOOOO σε συνεργασία με τον Τέντι Σάκι, τον Ισραηλινό δισεκατομμυριούχο πίσω από την εταιρεία λογισμικού τζόγου Playtech. Εκτός από τη φιλοξενία ζωντανών εμπορικών εκδηλώσεων και παιχνιδιών εντός εφαρμογής, η Fanz θα επιτρέπει επίσης σε αθλητές και ομάδες να πωλούν ψηφιακά εμπορεύματα ως NFT.

«Αν κοιτάξετε τι πετυχαίνει περισσότερο με live e-commerce βίντεο της OOOOO, είναι όπου υπάρχει πολιτισμός, όπου υπάρχει κοινότητα», λέει ο Τζόουνς. «Μπορείς να πουλήσεις κρασί στην κοινότητα ή αθλητικά παπούτσια. Το ποδήλατο έχει μεγάλη κουλτούρα γύρω του. Τώρα δεν υπάρχει μεγαλύτερη φυλή στον πλανήτη από τους οπαδούς του ποδοσφαίρου».

«Το ΟΟΟΟΟ μετατρέπεται σε παίκτη κλειδί για την οικονομία live streaming. Οπουδήποτε υπάρχει μια μεγάλη εταιρεία με πολύ προϋπολογισμό, πολλούς καταναλωτές, πολλά προϊόντα που θέλουν να εκφράσουν τα προϊόντα τους μέσω βίντεο, είμαστε σε συζητήσεις. Οι ΗΠΑ είναι η πιο σημαντική αγορά. Όλοι το ξέρουμε αυτό και νομίζω ότι έχουμε κάτι να προσφέρουμε», ανέφερε ο CEO.