Περισσότερα από 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει το δρομολόγιό τους αποφεύγοντας τη διώρυγα του Σουέζ και ακολουθώντας τη διαδρομή περιμετρικά της Αφρικής.

Στόχος είναι να αποφύγουν τους πυραύλους των ανταρτών Χούτι της Υεμένης, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα εξαπολύουν πολλαπλές επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων ως αντίποινα για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Γάζα.

Η ναυτιλιακή εταιρεία «Kuehne and Nagel» ανέφερε, σύμφωνα με τον Guardian, ότι εντόπισε 103 πλοία που έχουν ήδη αλλάξει πορεία, με τα περισσότερα να αναμένεται να περάσουν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής.

Η αναδρομολόγηση προσθέτει περίπου 6.000 ναυτικά μίλια σε ένα τυπικό ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου τρεις ή τέσσερις επιπλέον εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης προϊόντων.

Οι αντάρτες Χούτι, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν, έχουν ανακοινώσει πως δεν πρόκειται να σταματήσουν τις επιθέσεις, μέχρι να τερματίσει το Ισραήλ τις επιχειρήσεις στη Γάζα. Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την Τρίτη πως θα προσπαθήσουν να ηγηθούν ενός ναυτικού συνασπισμού για την προστασία της ναυτιλίας στη διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα.

Περίπου 19.000 πλοία πλέουν στη διώρυγα του Σουέζ κάθε χρόνο, καθιστώντας την μια από τις βασικές διαδρομές στον κόσμο, ιδιαίτερα για τη διακίνηση καυσίμων και αγαθών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα έχει συμβάλει στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Η τιμή του αργού πετρελαίου Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, αυξήθηκε κατά 1,2% την Τετάρτη πάνω από τα 80 δολάρια, έχοντας υποχωρήσει κάτω από τα 74 δολάρια νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα.

Οι περαιτέρω αυξήσεις τιμών θα μπορούσαν τελικά να αυξήσουν τα τιμολόγια κατανάλωσης ενέργειας, ενισχύοντας τον πληθωρισμό.

Εταιρείες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων πολλών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, παρακολουθούν την κατάσταση για να διερευνήσουν εάν θα μπορούσαν να επηρεαστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού τους. Το τελευταίο μεγάλο απροσδόκητο κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ ήρθε τον Μάρτιο του 2021, όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given απέκλεισε τη διέλευση για έξι ημέρες.

Ειδικοί υπογραμμίζουν πως το λιανικό εμπόριο δεν αναμένεται να επηρεαστεί αυτά τα Χριστούγεννα, καθώς τα αποθέματα συσσωρεύονται εβδομάδες ή και μήνες νωρίτερα και άρα τα προϊόντα βρίσκονται ήδη στις χώρες προορισμούς.