Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε πέρυσι με τα συνεχόμενα sold out, η κωμωδία «Ο Φιάκας» του Δημοσθένη Κ. Μισιτζή σε σκηνοθεσία Πάνου Σκουρολιάκου συνεχίζεται και φέτος στο «Από Μηχανής» Θέατρο.
Στο ρόλο του αξιαγάπητου απατεώνα Φιάκα, ο Γιώργος Γαλίτης, ενώ πρωταγωνιστεί και η Άννα Ελεφάντη, ηθοποιός και καλλιτεχνική διευθύντρια του «Από Μηχανής» Θεάτρου, η οποία επιστρέφει στη σκηνή με τον ρόλο της Ευανθίας. Με τη χαρακτηριστική της ευαισθησία και το έντονο θεατρικό της ταπεραμέντο, η Άννα Ελεφάντη δίνει ζωή σε έναν ρόλο γεμάτο ρομαντισμό, αφέλεια και χιούμορ, φωτίζοντας μια εποχή όπου τα πάθη και οι αυταπάτες συνυπάρχουν με το γέλιο.
Με αφορμή την επιστροφή της παράστασης, μιλήσαμε μαζί της.
– Πώς δουλέψατε τις κωμικές στιγμές που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση Ευανθίας – Φιάκα; Υπήρξε κάποια σκηνή που σας δυσκόλεψε περισσότερο;
Έχω την τύχη να έχω δίπλα μου έναν εκπληκτικό Φιάκα, τον Γιώργο Γαλίτη, έναν πραγματικά έντεχνο κωμικό με μεγάλη σκηνική ευφυία και απεριόριστη αυτοσχεδιαστική δεινότητα. Όταν επομένως ο παρτενέρ σου είναι τόσο ταλαντούχος και όταν φυσικά έχεις στα χέρια σου μια τόσο σπουδαία κωμωδία όπως «Ο Φιάκας», δεν υπάρχει δυσκολία αλλά η από κοινού επιθυμία για το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα.

– Η Ευανθία ζει σε μια κοινωνία με ισχυρές συμβάσεις και τελετουργίες. Πώς καταφέρατε να αναδείξετε τον χαρακτήρα της μέσα σε αυτό το περιβάλλον;
Προσπάθησα να την προσεγγίσω με ειλικρίνεια, να την κατανοήσω πρώτα απ’ όλα και να τονίσω στοιχεία που θεωρώ ότι την χαρακτηρίζουν, όπως η αγάπη της για τα μυθιστορήματα και τους ρομαντικούς έρωτες που διαβάζει σε αυτά, η οποία είναι τόσο μεγάλη ώστε τελικά αντιμετωπίζει και την αληθινή ζωή ως ένα παραμύθι, όπου ο «καλός» πρίγκιπας θα τη σώσει και θα την παντρευτεί. Πάνω σε αυτήν λοιπόν τη βάση, προσπάθησα να χτίσω έναν χαρακτήρα που διεκδικεί και δίνεται «ηρωικά» στον έρωτα γιατί κατά βάθος ξέρει ότι αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να γλυτώσει από αυτές ακριβώς τις συμβάσεις και το περιοριστικό περιβάλλον στο οποίο ζει.
– Υπάρχει κάποια στιγμή στη σκηνή που σας φέρνει περισσότερο γέλιο ή έκπληξη ως ηθοποιό;
Μα φυσικά, η σκηνή καπιτάλε του έργου στην οποία ο Φιάκας προσποιούμενος τον βαρόνο εκ Γερμανίας διαβάζει μια επιστολή που τάχα έλαβε από έναν πρίγκιπά ξάδελφό του στα…«γερμανικά»!
– Ο ρόλος συνδυάζει κωμωδία και ρομαντισμό μέσα σε μια εποχή με αυστηρές κοινωνικές νόρμες. Πώς προσεγγίσατε αυτή την ισορροπία;
Μα αυτός ακριβώς ο ρομαντισμός προκαλεί και το γέλιο, καθώς ενώ από τη μία διαμορφώνει την Ευανθία, όπως και όλα τα κορίτσια της εποχής ως ένα ον αφελές, την ίδια ώρα την θωρακίζει με πάθος ώστε να πιστέψει το ζωτικό ψεύδος που της προσφέρει ο Φιάκας!

– Το έργο έχει μακρά ιστορία από το 1870 και παρουσιάζεται ξανά τώρα. Πώς νιώθετε που συμμετέχετε σε αυτήν τη συνέχεια της παράδοσης;
Ιδιαίτερα τυχερή! Ο Πάνος Σκορολιάκος στήνει μια υπέροχη παράσταση με υλικά όχι μόνο τη σπουδαία κωμωδία του Μισιτζή αλλά και τη συμμετοχή του καραγκιοζοπαίχτη Κώστα Σπυρόπουλου, τέχνασμα διόλου τυχαίο, καθώς κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας ο Καραγκιόζης ήταν το μόνο θέαμα που παιζόταν στα ελληνικά έως τα τέλη βέβαια του 19ου αιώνα, όπου με έργα σαν τον «Φιάκα» γεννιέται ξανά το θέατρο στην ελληνική γλώσσα. Μέσα λοιπόν από το σκηνικό διάλογο του «καταφερτζή» Καραγκιόζη και του «καταφερτζή» Φιάκα, ο θεατής έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει ένα θέαμα όχι μόνο απολαυστικό αλλά και το οποίο αναδεικνύει την πολυμήχανη συνέχεια της ελληνικής ψυχής!
Η υπόθεση
Στην Κωνσταντινούπολη του 1870 ο Χαρίλαος Πλουτίδης ή Χαράλαμπος Πεταλούδης ή Φιάκας, ένας απατεώνας καταχρεωμένος και κυνηγημένος από δανειστές κι εμπόρους, υποδύεται τον γόνο πλούσιας οικογένειας για να κερδίσει την Ευανθία και να καρπωθεί την προίκα της. Η Ευανθία συνεπαρμένη από τα μυθιστορήματα της εποχής και γοητευμένη από τους φανταστικούς τίτλους ευγενείας του αγαπημένου της, πέφτει εύκολα στην παγίδα του. Οι ξεκαρδιστικές καταστάσεις κορυφώνονται όταν με τον κίνδυνο ότι η ταυτότητα του Φιάκα θα αποκαλυφθεί, εκείνος υποδύεται έναν Γερμανό Βαρόνο που βρίσκεται «incognito» στην Πόλη!

Το έργο
«Ο Φιάκας» του Δημοσθένη Κ. Μισιτζή είναι μια σπαρταριστή κωμωδία ηθών γραμμένη σε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα γλώσσα όπου το τοπικό ιδίωμα της Κωνσταντινούπολης μπλέκεται με τη «λόγια γλώσσα» του 19ου αιώνα.
Ο συγγραφέας μάς μεταφέρει στα ήθη και τις μόδες της Πολίτικης κοινωνίας του 1870 και θίγει με σατυρική διάθεση και καυστικό τρόπο την υπερβολή και την ξενομανία της εποχής.
«Ο Φιάκας» πρωτοανέβηκε το 1870 στην Κωνσταντινούπολη κι έκτοτε είναι από τις πιο σημαντικές κι αγαπητές κωμωδίες του νεοελληνικού θεάτρου που παρουσιάζεται ανελλιπώς.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Πάνος Σκουρολιάκος
Φωτογραφίες παράστασης/trailer: Δάφνη Δρακούλη – Μυρτώ Γρηγορίου
Παίζουν (αλφαβητικά):
Γιώργος Γαλίτης: Φιάκας
Άννα Ελεφάντη: Ευανθία
Δημήτρης Μυλωνάς: Γιάννης
Φώτης Τσορανίδης: Καζαμίας
και η Ιλιάδα Λαμπρίδου στο ρόλο της κοκόνας Φρόσως
Στην παράσταση συμμετέχει ζωντανά ο καραγκιοζοπαίχτης Κώστας Σπυρόπουλος. Βοηθοί στο μπερντέ, οι μαθητές της Ακαδημίας Θεάτρου Σκιών «Θανάσης Σπυρόπουλος».
Συμμετέχουν οι μουσικοί:
Φώτης Τσορανίδης (κιθάρα)
Γλαύκος Σμαριανάκης (βιολί)
Πού: Κάτω Σκηνή «Από Μηχανής» Θεάτρου, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Παρασκευή & Σάββατο 21:00, Κυριακή 18:00
Τηλέφωνο κρατήσεων: 210. 5232097
Προπώληση: more.com