Με μεγάλο ενθουσιασμό και θερμό χειροκρότημα υποδέχτηκε το κοινό στην κατάμεστη αίθουσα Σταύρος Νιάρχος την ελληνική πρεμιέρα της «Χρυσής εποχής» του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με την υπογραφή του Κωνσταντίνου Ρήγου, την Παρασκευή 9 Μαΐου 2025. Η νέα δημιουργία του Μπαλέτου της ΕΛΣ –μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου– είχε κάνει λίγες εβδομάδες νωρίτερα την επιτυχημένη παγκόσμια πρεμιέρα της στο Εθνικό Θέατρο της Σερβίας στο Νόβι Σαντ.

Ένα ιλιγγιώδες πάρτι σε μια αίθουσα όπερας. Η Χρυσή εποχή είναι ένα μαχητικό μανιφέστο για το άγνωστο αύριο, είναι τα μεγάλα «πιστεύω» και οι διαχρονικές εμμονές του Κωνσταντίνου Ρήγου, σε μια club ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα, με ηλεκτρονική χορευτική μουσική και εκτυφλωτικούς φωτισμούς.

Δεκαέξι εξαιρετικοί χορευτές, άλλοτε σαν μια αλλόκοτη μάζα που επιβιώνει στον ξέφρενο ρυθμό, άλλοτε σαν καλοκουρδισμένοι στρατιώτες μιας αυστηρής χορογραφίας και άλλοτε σαν απρόσμενα ντουέτα ανάμεσα στον ρομαντισμό και την απόγνωση, συνοψίζουν τα 35 χρόνια του Κωνσταντίνου Ρήγου από την άνοιξη του χοροθεάτρου έως τη νεοκλασική αυστηρότητα του Μπαλέτου της ΕΛΣ. Ο ίδιος ο δημιουργός εμφανίζεται στη σκηνή σαν μια σκοτεινή φιγούρα που καταγράφει και καταναλώνει την αέναη κίνηση των χορευτών.

Μέσα σε ένα ολόχρυσο σκηνικό, με έναν ιδιότυπο πολυέλαιο για τη σκηνή της «νέας εκκλησίας» και με φουτουριστικά κοστούμια, ακούγονται τραγούδια με τις φωνές των Ελευθερίας Αρβανιτάκη, Μυρτώς Βασιλείου, Δημήτρη Καπουράνη, Idra Kayne, Δωροθέας Μερκούρη και Κωνσταντίνου Μπιμπή. Στη γιγαντιαία οθόνη κινητού, άλλοτε μεταδίδεται ένα ινσταγκραμικό live και άλλοτε προβάλλεται ένα συγκινητικό ντουέτο του Κωνσταντίνου Ρήγου με την αιώνια μούσα του Έλενα Τοπαλίδου.

O Κωνσταντίνος Ρήγος εκτός από τη χορογραφία υπογράφει το εντυπωσιακό σκηνικό και την επιλογή των κομματιών, τη μουσική δημιουργία υπογράφει ο Θοδωρής Ρέγκλης, τη δραματουργία η Έρι Κύργια, το εικαστικό έργο είναι του Πέτρου Τουλούδη, τα κοστούμια της Daglara, οι φωτισμοί του Χρήστου Τζιόγκα και τα βίντεο του Βασίλη Κεχαγιά.

Ο Διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνος Ρήγος με τη Χρυσή εποχή δημιουργεί ένα πάρτυ που δεν τελειώνει ποτέ. Με αφετηρία τις αναφορές, τις εμμονές και τις εικόνες που τον σημάδεψαν, το χορευτικό λεξιλόγιο που δημιούργησε και τις ετερόκλητες μουσικές που παίζουν στα ακουστικά του, δημιουργεί ένα μανιφέστο μιας γενιάς που εφορμά για να σαρώσει τα πάντα. Η παράσταση επιχειρεί μια χαρτογράφηση της νέας εποχής που επαγγέλλεται την ευτυχία για τον καθένα, αλλά και ταυτόχρονα τη συνειδητοποίηση ότι η θλίψη, η μελαγχολία και η αγωνία της αποδοχής είναι πάντα εδώ. Η Χρυσή εποχή μας φέρνει έναν νέο μεσσία που τάζει πως θ’ ανατρέψει τα πάντα και πολλές νέες θεότητες που διεκδικούν τους πρόσκαιρους όρκους μας.

Μέσα από χρυσές αντανακλάσεις, κάθετες οθόνες, λέξεις – συνθήματα και έναν πολυέλαιο μεγάλης κλίμακας, του εικαστικού Πέτρου Τουλούδη, η παράσταση χορού Χρυσή Εποχή υπογράφει τη διακήρυξη μιας νέας πίστης που τοποθετεί τα πιστεύω της όχι στον θεό, αλλά στον άνθρωπο, όχι «εν τοις ουρανοίς» αλλά «επί της γης» – μια διακήρυξη που δεν υπόσχεται τη σωτηρία, αλλά εξασφαλίζει την έξοδο από την κόλαση.

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος, ο οποίος επίσης υπογράφει και τα σκηνικά της παραγωγής, σημειώνει: «Χρυσή εποχή, ένα νέο κύμα θα σαρώσει τα πάντα, εικόνες από το παρελθόν ή από το μέλλον, σκέψεις για τον έρωτα, την πίστη, την απουσία, την εγκατάλειψη. Ο άνθρωπος αλλά και ο τόπος. Είμαστε ντυμένοι ή γυμνοί όπως ο αυτοκράτορας; Είμαστε ελεύθεροι ή πολιορκημένοι; Είμαστε μαριονέτες του θεού ή ταξιδιώτες στον χειμώνα, κουβαλώντας πάντα μέσα μας τις νύχτες του καλοκαιριού; Σε ένα ρινγκ παλεύουμε με τον εαυτό ή με τη σκιά μας, μέσα σε λίμνες σκοτεινές αλλά και γαλάζιες. Ζούμε στη χώρα του ποτέ, σε ουτοπικές Αρκαδίες, σε μαγεμένους Κιθαιρώνες, σε ουτοπίες ή σε αόρατες πόλεις; Γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή μας αλλά και την ανθρωπότητα, ένα mixtape από μουσικές και τραγούδια σε γραμμόφωνα, μπομπίνες, πικάπ, γουόκμαν, boombox αλλά και μια μικρή ορχήστρα που συνοδεύει, όπως στον Τιτανικό, την ανθρωπότητα που χάνεται. Μια μουσική Βαβέλ. Ψάχνουμε την ειρήνη ή ένα κομμάτι της “Αμερικής”; Τι είναι αυτός ο λευκός θόρυβος γύρω μας; Ίσως ένας άνεμος που σαρώνει αυτά τα 35 χρόνια δημιουργίας, υπερβαίνοντας τα όρια της σκέψης, της κίνησης, της ερμηνείας, τα όρια του σώματος. Άλλωστε το σώμα θυμάται! Κάποτε είχα συναντήσει έναν λυπημένο βατραχάνθρωπο και μου μίλησε για την τρελή ευτυχία, που μοιάζει με την ωραία κοιμωμένη μέσα μας, έτοιμη να εκραγεί μετά από μια αιφνίδια αποσυμπίεση σε ένα ξενοδοχείο που περνάν οι εποχές. Και τελικά πάμε στο πρώτο ερώτημα: Μήπως είστε της εκδρομής; Happy End».

Στη δραματουργία συνεργάζεται η Έρι Κύργια, τα κοστούμια υπογράφει η Daglara, το εικαστικό έργο ο Πέτρος Τουλούδης, τους φωτισμούς ο Χρήστος Τζιόγκας και τα βίντεο ο Βασίλης Κεχαγιάς.

Ταυτότητα παράστασης

Χορογραφία, σκηνικά: Κωνσταντίνος Ρήγος
Μουσική: Θοδωρής Ρέγκλης
Δραματουργία: Έρι Κύργια
Εικαστικό έργο: Πέτρος Τουλούδης
Χορεύουν: Βαγγέλης Μπίκος, Μάνες Αλμπέρντι, Γιάννης Γκάντσιος, Σταύρος Ικμπάλ, Έλενα Κέκκου, Γιάννης Μητράκης, Πέτρος Νικολίδης, Μαρίτα Νικολίτσα, Έλτον Ντιμρότσι, Ντανιέλε Πεκοράρι, Στέφανο Πιετραγκάλλα, Μάρτα Ριβέρο ντε Μιράντα, Αριάδνη Φιλιππάκη, Άννα Φράγκου, Γιώργος Χατζόπουλος, Δέσποινα Χρυσοστόμου

Στην παράσταση εμφανίζονται γυμνά σώματα.

Παραστάσεις: 9, 10, 14, 16, 17 Μαΐου 2025
Ώρα έναρξης: 19.30
Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €30, €35, €42, €50, €60, €70
Φοιτητικό, παιδικό: €12 • Περιορισμένης ορατότητας: €10
Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00-21.00 | 2130885700) & ticketservices.gr

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος