Τρεις μέρες πριν τη λήξη της φετινής Μπερλινάλε, μια από τις ταινίες που ξεχώρισαν στο διαγωνιστικό τμήμα του 63ου φεστιβάλ του Βερολίνου ήταν το «Μαθήματα αρμονίας» του Εμίρ Μπαλγκάζιν από το Καζακστάν.

Ο νεαρός 13χρονος ήρωας, μαθητής στο σχολείο ενός με υψηλή εγκληματικότητα χωριού, δέχεται τους εξευτελισμούς ενός αρχηγού μιας ομάδας συμμαθητών του, που εκβιάζει, με πολύ βίαιους τρόπους, τους άλλους μαθητές να του δίνουν τα λεφτά τους.

Ο Μπαλγκάζιν χρησιμοποιεί την ιστορία του για να σχολιάσει την ωμότητα, τη διαφθορά (και όχι μόνο στο σχολείο) αλλά και τη φτώχια που επικρατεί στην περιοχή και που οδηγεί σε ακρότητες, χρησιμοποιώντας εικαστικά ωραίες εικόνες και αποσπώντας πολύ καλές ερμηνείες από τους νεαρούς μαθητές – όλοι πραγματικοί μαθητές που ο σκηνοθέτης επέλεξε από διάφορα σχολεία της περιοχής του.

Στις ενδιαφέρουσες ταινίες του διαγωνιστικού και η γαλλική «Καμίλ Κλοντέλ 1915» του Μπρουνό Ντιμόντ («Hors Satan», «Φλάνδρη», «29 Palms»). Ο Ντιμόντ περιορίζει την αφήγησή του στη χρονιά που η γλύπτρια Καμίλ, πρώην ερωμένη του διάσημου γλύπτη Ροντέν, βρίσκεται στο άσυλο, χρονιά που την επισκέπτεται και ο αδελφός της, ο διάσημος ποιητής/συγγραφέας Πολ Κλοντέλ. Εκείνο που ενδιαφέρει τον Ντιμόντ είναι η ψυχολογία της Καμίλ αλλά και μια σε βάθος παρουσίαση του θέματος της τρέλας, μαζί με μια έρευνα πάνω στις ιατρικές μεθόδους της τότε εποχής.

Παράλληλα βρίσκει την ευκαιρία, στη σκηνή της συνάντησης της Καμίλ με τον αδερφό της – σε μια από τις καλύτερες σκηνές της ταινίας – να κάνει ένα σχόλιο πάνω στη θρησκεία και την όχι και τόσο χριστιανική ανταπόκριση στο δράμα της αδερφής του από μέρους του Καθολικού Πολ Κλοντέλ. Από τις μεγάλες αρετές της ταινίας, η εκπληκτική ερμηνεία της Ιρέν Ζακόμπ, που ενσαρκώνει με ξεχωριστό πάθος την Καμίλ – ερμηνεία που θα την κάνει φαβορί για το βραβείο του φεστιβάλ.

Στις εκτός συναγωνισμού ταινίες των δύο τελευταίων ημερών, περιλαμβάνεται και το «Νυχτερινό τρένο για τη Λισσαβώνα» του Σουηδού Μπιλ Ογκουστ («Πέλε, ο κατακτητής»), με τον Τζέρεμι Αϊρονς στο ρόλο ενός καθηγητή των λατινικών που χρησιμοποιεί το εισιτήριο του τρένου για τη Λισσαβώνα, που βρίσκει στο ξεχασμένο παλτό της γυναίκας που σώζει από πνιγμό, για να ταξιδέψει στη Λισσαβώνα, ταξίδι που θα τον φέρει αντιμέτωπο με το ιστορικό παρελθόν της Πορτογαλίας.

Ακόμη, εκτός συναγωνισμού, προβλήθηκε και η αμερικανική ταινία «Dark Blood» του Τζορτζ Σλούιζερ, γύρω από τρία πρόσωπα που συναντιώνται και συγκρούονται στην έρημο: ένα χήρο, που η γυναίκα του έχει πεθάνει από τη ραδιενέργεια πυρηνικών δοκιμών στην περιοχή και που έχει πάει στην έρημο περιμένοντας το τέλος του κόσμου, και ένα ζευγάρι, που βρίσκονται άθελά τους εκεί όταν το αυτοκίνητό τους χαλάει. Δυο ταινίες, περισσότερο εμπορικές, παρά για επίσημο πρόγραμμα ενός φεστιβάλ.