Αν κάνουμε ένα πρόχειρο γκάλοπ για το «ποιο είναι το θρίλερ που σας έχει στοιχειώσει περισσότερο», η πλειοψηφία θα απαντήσει η «Προφητεία». Υπάρχουν, φυσικά ο «Εξορκιστής» και το «Μωρό της Ροζμαρί», αλλά αυτό που πέτυχε η «Προφητεία» (The Omen) δεν είχε προηγούμενο.

Κάτι οι φοβερές ερμηνείες, κάτι το ανατριχιαστικό μουσικό θέμα του Τζέρι Γκόλντσμιθ (που τιμήθηκε με Όσκαρ), κάτι ο τρομερός πιτσιρικάς που υποδυόταν τον αντίχριστο και σίγουρα οι σκοτεινές λεπτομέρειες που ακόμα και αν δεν είσαι θρησκευόμενος, δεν μένεις εύκολα ανεπηρέαστος, έπαιξαν ρόλο στο να προκαλέσει η ταινία πάταγο. Μην ξεχνάμε πως βγήκε το ’76, σε μία εποχή που οι θεωρίες και οι ημερομηνίες για την «έλευση του αντίχριστου» και τη συντέλεια του κόσμου, έδιναν κι έπαιρναν, οπότε το κλίμα ευνοούσε το στόρι.

Η «Προφητεία», λοιπόν, είναι η θρησκευτική ταινία τρόμου που προκάλεσε τις περισσότερες ανατριχίλες και ακόμα θυμάμαι πως για μήνες κοιμόμουν στο κρεβάτι των γονιών μου – ναι, τη δεκαετία του ’80, το να δεις οικογενειακώς ένα θρίλερ ήταν κάτι φυσιολογικό – κοιτάζοντας πάντα πρώτα κάτω από το κρεβάτι. Γιατί ποτέ δεν ξέρεις…

Έρχεται το prequel

Και τώρα, έρχεται το prequel της ταινίας, ο «Πρώτος οιωνός» για να μας δείξει πώς ξεκίνησαν όλα. Το φιλμ θα κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 4 Απριλίου και σύμφωνα με την επίσημη σύνοψη: «Όταν μια νεαρή Αμερικανίδα φτάνει στη Ρώμη για να αφιερώσει τη ζωή της στην υπηρεσία της εκκλησίας, συναντά ένα σκοτάδι που την κάνει να αμφισβητήσει την ίδια της την πίστη και αποκαλύπτει μια τρομακτική συνωμοσία που ελπίζει να φέρει τη γέννηση του κακού».

Αν θα έχει επιτυχία – τα σίκουελ πάντως της Προφητείας πέρασαν και δεν ακούμπησαν – θα δείξει. Γιατί μπορεί να έχουν περάσει 48 χρόνια από την πρώτη προβολή της ταινίας, όμως, μέχρι και σήμερα προκαλεί ανατριχίλα στη σκέψη και μόνο. Αλλά κι ενδιαφέρον, οπότε έχει μία λογική, σχεδόν μισό αιώνα μετά, τα κινηματογραφικά στούντιο να καταπιαστούν ξανά με τον αντίχριστο. Παρόλο που πια έχει ατονίσει το θέμα με τον ερχομό του και μετά το 2000 – που ήταν και η ημερομηνία που περίμεναν το τέλος του κόσμου – σταμάτησαν να δίνονται και οι πιθανές ημερομηνίες της έλευσής του.

Έλεγαν πως την είχε γράψει ο ίδιος ο Εωσφόρος

Με αφορμή, λοιπόν, την κυκλοφορία του prequel, είπαμε να θυμηθούμε ξανά, την ταινία που μας στοίχειωσε. Η Προφητεία έκανε την επίσημη πρεμιέρα της στην Βρετανία στις 06.06.1976, μια πονηρή επιλογή του τμήματος μάρκετινγκ, καθώς, πέρα από τα τρία εξάρια που εντοπίζονται στην ημερομηνία (το σατανικό 666), ήταν και Κυριακή, η ημέρα δηλαδή που σύμφωνα με την χριστιανική παράδοση είναι αφιερωμένη στον Κύριο. Ωστόσο η ταινία κυκλοφόρησε στις αμερικανικές αίθουσες στις 25 Ιουνίου του 1976, προκαλώντας αμέσως αίσθηση.

Οι παρασκηνιακές πληροφορίες που έβλεπαν την περίοδο εκείνη το φως της δημοσιότητας, δεν άργησαν να γεννήσουν μία σειρά από ανατριχιαστικές θεωρίες, προκαλώντας ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού, ακόμα και εκείνων που δεν έβρισκαν κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον στις θρησκευτικές ταινίες τρόμου.

Μία από τις πλέον ανατριχιαστικές (τρελές καλύτερα) θεωρίες που κυκλοφόρησαν, ήθελε το σενάριο να το έχει γράψει ο ίδιος ο… αντίχριστος! Οι «κατάρες», δε, που σημάδεψαν τα γυρίσματά της, είναι θρυλικές. Ατυχήματα, αναποδιές, ανεξήγητα περιστατικά, στα όρια του μεταφυσικού, δημιούργησαν ένα σκοτεινό κλίμα που ακόμα και οι άνθρωποι της παραγωγής δεν τόλμησαν να διερευνήσουν περαιτέρω

Τρία αεροπλάνα χτυπήθηκαν από κεραυνό, και συγκεκριμένα, αυτά που μετέφεραν στα γυρίσματα του Λονδίνου τον πρωταγωνιστή Γκρέγκορι Πεκ, τον σεναριογράφο Ντέιβιντ Σέλτζερ και τον παραγωγό της ταινίας. Όσο για το αεροπλάνο που είχε ναυλώσει η παραγωγή για μερικά εναέρια πλάνα και τελικά δεν το χρησιμοποίησαν, κατέπεσε στην αμέσως επόμενη πτήση του, με τους επιβαίνοντες να βρίσκουν τραγικό θάνατο.

Η αυτοκτονία του γιου του Πεκ

Αλλά οι περίεργες αναποδιές δεν σταματούν εδώ. Το ξενοδοχείο που διέμενε ο σκηνοθέτης Ρίτσαρντ Ντόνερ χτυπήθηκε από τρομοκρατικό χτύπημα του IRA, ο φύλακας του ζωολογικού κήπου που γυρίστηκαν μερικές σκηνές σκοτώθηκε την επομένη του γυρίσματος από εξαγριωμένα λιοντάρια και ο κασκαντέρ που αντικαθιστούσε τον Πεκ, δέχτηκε λυσσαλέα επίθεση από τα ροτβάιλερ (στη σκηνή του νεκροταφείου).

Και ναι, έχουμε και συνέχεια! Την πρώτη κιόλας μέρα των γυρισμάτων, μέλη του συνεργείου τραυματίστηκαν σε τροχαίο ατύχημα. Ένα ακόμα πιο τραγικό γεγονός ήρθε μετά το τέλος της Προφητείας. Ο υπεύθυνος των ειδικών εφέ Τζον Ρίτσαρντσον και ο βοηθός του Λιζ Μουρ, αμέσως μετά το τέλος των γυρισμάτων, πήγαν στην Ολλανδία για την επόμενη δουλειά τους, όπου είχαν ένα φριχτό τροχαίο. Σε αυτό, ο Ρίτσαρντσον τραυματίστηκε σοβαρά, ενώ ο βοηθός του αποκεφαλίστηκε. Κάτι που λογίστηκε εντελώς ανατριχιαστικό, μιας και ο Ρίτσαρντσον ήταν υπεύθυνος για την περιβόητη σκηνή αποκεφαλισμού στην ταινία.

Αυτό δεν συνδέεται άμεσα με την ταινία, ωστόσο ο Γκρέκορι Πεκ, λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, έζησε την απόλυτη τραγωδία, καθώς αυτοκτόνησε ο γιος του. Ο σταρ ήταν ένα ράκος, όμως δέχτηκε να υποδυθεί τον Ρόμπερτ Θορν, καθώς με τη δουλειά θα μπορούσε να ξεχαστεί για λίγο.

Για χρόνια δεν βάφτιζαν τα παιδιά τους «Damien»

Στην ταινία πρωταγωνιστής είναι ο μικρός Ντέμιαν (Damien), ο υιοθετημένος γιος του αμερικανού πρεσβευτή στο Λονδίνο, που αποκαλύπτεται στη συνέχεια πως στην πραγματικότητα είναι ο αντίχριστος. Μάλιστα, ήταν τέτοια η επιρροή ή μάλλον η αποστροφή του ρόλου, που για αρκετά χρόνια εξαφανίστηκε από τις αγγλοσαξονικές οικογένειες το όνομα Ντέμιαν.

Ω ναι, μετά την Προφητεία, οι γονείς δεν βάφτιζαν τα παιδιά τους με αυτό το όνομα, καθώς το θεωρούσαν… του σατανά! «θύματα» της ταινίας έπεσαν και τα ροτβάιλερ, καθώς για πολλά χρόνια μετά πολλοί συνέδεαν τη ράτσα με τον… αντίχριστο!

Ο πιο «σατανικός» πιτσιρικάς όλων των εποχών

Σύμφωνα με το σενάριο, ο αντίχριστος κατεβαίνει στη Γη με τη μορφή του πιτσιρικά Ντέμιαν, τον οποίο υιοθετεί ο αμερικανός διπλωμάτης μετά την αποβολή της συζύγου του, αντικαθιστώντας έτσι τον νεκρό του γιο με ένα νεογέννητο, εν αγνοία πάντοτε της γυναίκας του. Η οικογενειακή ευτυχία θα καταστρατηγηθεί από μια σειρά ανησυχητικών περιστατικών, αν και οι γονείς δεν φαίνεται να κλονίζονται από τα καμώματα που κάνει το παιδί τους. Μέχρι που θα έρθει η φριχτή αποκάλυψη.

Σε μία εποχή, που οι προφητείες έδιναν κι έπαιρναν, όπως και οι πιθανές ημερομηνίες για τον ερχομό του αντίχριστου και τη συντέλεια του κόσμου, ο Ρίτσαρντ Ντόνερ ήξερε ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον του κόσμου. Το πρωταγωνιστικό δίδυμο το βρήκε και δεν ήταν άλλοι, από τους δύο μεγάλους σταρ, Γκρέκορι Πεκ και Λι Ρέμικ. Απέμενε, να βρει το παιδί που θα υποδυθεί τον δύσκολο ρόλο, αυτόν του Ντέμιαν Θορν.

Οι υποψηφιότητες για το ρόλο ήταν πολλές. Ανάμεσα τους ήταν κι ένα ξανθό αγοράκι με ένα απίστευτα διαπεραστικό βλέμμα. Ο Χάρβεϊ Στίβενς ήταν μόλις 4 χρόνων, όταν πέρασε από το κάστινγκ, αλλά εκτός από το διαπεραστικό του βλέμμα, πήρε το ρόλο όταν χτύπησε τον σκηνοθέτη στα γεννητικά του όργανα.

Όπως είχε αποκαλύψει χρόνια αργότερα, ο Ρίτσαρντ Ντόνερ ζητούσε από τα παιδιά να υποδυθούν ότι είναι νευριασμένα. Και ο μικρός Χάρβεϊ μπήκε τόσο μέσα στο ρόλο, που τον χτύπησε στα γεννητικά όργανα. Τότε, ο σκηνοθέτης κατάλαβε ότι είχε να κάνει με ένα ακατέργαστο διαμάντι και πως θα μπορούσε να χαρίσει μοναδικές στιγμές παιξίματος, αν προκληθεί μπροστά στην κάμερα.

Αυτό, άλλωστε, έκανε και στη σκηνή, όπου ο Ντέμιαν πηγαίνει με τον πατέρα του Ρόμπερτ για πρώτη φορά στην εκκλησία και το ξέσπασμά του αποτέλεσε μία από τις πιο ανατριχιαστικές κινηματογραφικές στιγμές.

Και παρόλο που όλοι μιλούσαν για τον Χάρβεϊ Στίβενς με κολακευτικά λόγια και ήταν σίγουροι πως αυτό το παιδί-θαύμα έχει μπροστά του ένα λαμπρό μέλλον στην υποκριτική, τελικά, οι «προφητείες» έπεσαν έξω. Ο επόμενος ρόλος του ήρθε το 1980 και ήταν μία μικρή συμμετοχή σε τηλεοπτική σειρά. Οι όποιες προσπάθειες του δεν είχαν επιτυχία και μεγαλώνοντας, ξεχάστηκε. Το 2006, 30 χρόνια μετά την πρώτη προβολή της ταινίας, κυκλοφόρησε το σίκουελ της «Προφητείας», όπου ο Στίβενς είχε έναν πολύ μικρό ρόλο, αυτόν του ρεπόρτερ.