Το νέο Audi Q8 e-tron με σημαντικές επεμβάσεις ειδικά στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, παρουσιάστηκε από την Γερμανική μάρκα 4 χρόνια μετά το λανσάρισμα της 1ης έκδοσης που έχει ήδη πουλήσει 150.000 μονάδες. Πρόκειται για το κορυφαίο μοντέλο μεταξύ των ηλεκτρικών SUV και crossover της μάρκας, με επανασχεδιασμένο το εμπρός και το πίσω μέρος του.

Ταυτόχρονα, το νέο Q8 e-tron εγκαινιάζει τη νέα εταιρική ταυτότητα με δισδιάστατο μοτίβο των τεσσάρων δακτυλίων πάνω στο αμάξωμα, ενώ νέα, είναι τα λογότυπα της Audi στις μεσαίες κολόνες του αμαξώματος.

Ευρύχωρο και άνετο

Με μήκος στα 4,915 μέτρα, πλάτος στα 1,937 μέτρα και ύψος στα 1,619/ 1,633 μέτρα για τα Sportback/ SUV, το Q8 e-tron προσφέρει μεγάλους χώρους και υψηλά επίπεδα άνεσης. Τα SQ8 e-tron και SQ8 Sportback e-tron υπολείπονται μόλις κατά δύο χιλιοστά.

Το μεταξόνιο των 2,928 μέτρων εξασφαλίζει στα πίσω καθίσματα πολύ μεγάλο χώρο για τα πόδια, ενώ για το SUV υπάρχει χώρος αποσκευών 569 λίτρων και για το Sportback 528 λίτρων. Επιπλέον, υπάρχουν διαθέσιμα 62 λίτρα στον μπροστινό αποθηκευτικό χώρο, το λεγόμενο «frunk».

Τρία κινητήρια συστήματα

Για τους δύο τύπους αμαξώματος, υπάρχουν τρεις επιλογές σε ότι αφορά στα συστήματα πρόωσης με τετρακίνηση. Με δύο ηλεκτρικά μοτέρ, οι βασικές εκδόσεις του Audi Q8 50 e-tron και του Q8 50 Sportback e-tron σε λειτουργία boost αποδίδουν 340 ίππους και 664 Nm ροπής, ενώ διαθέτουν αυτονομία έως 480 χλμ. (SUV) και 500 χλμ. (Sportback), σύμφωνα με το σύστημα WLTP.

Επίσης με την διάταξη dual-motors, τα Audi Q8 55 e-tron και Q8 55 Sportback e-tron σε λειτουργία boost αποδίδουν 408 ίππους και 664 Nm ροπής. Η αυτονομία τους φτάνει έως τα 582 χιλιόμετρα για το SUV και έως τα 600 χιλιόμετρα για το Sportback, σύμφωνα με το WLTP. Η τελική τους ταχύτητα, καθώς και αυτή του Q8 50 e-tron περιορίζεται στα 200 χλμ./ώρα.

Τα κορυφαία Audi SQ8 e-tron και SQ8 Sportback e-tron εφοδιάζονται με τρεις κινητήρες. Η ενισχυμένη απόδοσή τους ανέρχεται σε 503 ίππους και 973 Nm ροπής. Η αυτονομία των εκδόσεων S φτάνει τα 513 χλμ., τόσο στο SUV όσο και στο Sportback, ενώ η τελική τους ταχύτητα περιορίζεται στα 210 χλμ./ώρα.

Μεγαλύτερες μπαταρίες – υψηλότερη ισχύς φόρτισης

Υπάρχουν δύο μεγέθη μπαταριών. Η μπαταρία του Q8 50 e-tron έχει net (καθαρή) χωρητικότητα στις 89 kWh (συνολική στις 95 kWh), ενώ οι ισχυρότερες εκδόσεις των Q8 55 e-tron και SQ8 e-tron έχουν 106 kWh (συνολική 114 kWh).

Χάρη στην προσαρμοστικότητα στο σύστημα διαχείρισης, η ωφέλιμη χωρητικότητα της μπαταρίας έχει επίσης αυξηθεί. Σε έναν σταθμό φόρτισης υψηλής ισχύος, το Q8 50 e-tron φτάνει τη μέγιστη ισχύ φόρτισης των 150 kW. Στα Q8 55 e-tron και SQ8 e-tron, η μέγιστη ισχύς φόρτισης αυξάνεται έως και τα 170 kW. Η μεγάλη μπαταρία μπορεί να φορτιστεί στο 10%-80% του περιεχομένου της σε λιγότερο από 31 λεπτά – κάτι που αντιστοιχεί σε μία αυτονομία μεταξύ 350 και 400 χιλιομέτρων. Σε σταθμό φόρτισης AC ή wallbox, το Audi Q8 e-tron φορτίζει με έως και 11 kW.

Επίσης, η Audi προσφέρει προαιρετική φόρτιση AC με ισχύ στα περίπου 22 kW.

Υπό ιδανικές συνθήκες, το Audi Q8 50 e-tron μπορεί να φορτιστεί πλήρως σε σχεδόν 9 ώρες και 15 λεπτά (22 kW: 4 ώρες και 45 λεπτά) χρησιμοποιώντας εναλλασσόμενο ρεύμα. Οι τιμές φόρτισης της μεγάλης μπαταρίας είναι περίπου 11 ώρες και 30 λεπτά στα 11 kW και 6 ώρες στα 22 kW. Το Q8 e-tron περιλαμβάνει στον βασικό εξοπλισμό τη λειτουργία «Plug & Charge».

Σε συμβατούς σταθμούς φόρτισης, το αυτοκίνητο εξουσιοδοτείται με την εισαγωγή του καλωδίου φόρτισης και ενεργοποιεί το σημείο φόρτισης. Η χρέωση γίνεται αυτόματα. Η νέα υπηρεσία Audi Charging, η οποία πρόκειται να γίνει διαθέσιμη το 2023, θα επιτρέψει την εύκολη πρόσβαση σε περίπου 400.000 δημόσια σημεία φόρτισης σε όλη την Ευρώπη. Η λειτουργία σχεδιασμού e-tron διαδρομών προσφέρει μία αξιόπιστη λύση για την αναζήτηση σημείων φόρτισης σε κάθε διαδρομή.

Αναβαθμισμένος πίσω κινητήρας και ιδανική κατανομή ροπής

Για το νέο Q8 e-tron, τροποποιήθηκε ανάλογα ο ασύγχρονος κινητήρας στον πίσω άξονα. Αντί για 12 πηνία που παράγουν το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο, πλέον υπάρχουν 14. Έτσι, ο κινητήρας παράγει ένα ισχυρότερο μαγνητικό πεδίο με παρόμοια εισροή ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο με τη σειρά του εξασφαλίζει περισσότερη ροπή. Εάν αυτό δεν είναι απαραίτητο, ο ηλεκτροκινητήρας απαιτεί λιγότερη ενέργεια για την παραγωγή της ροπής. Κάτι που μειώνει την κατανάλωση και αυξάνει την αυτονομία.

Στην έκδοση S της σειράς e-tron, η Audi χρησιμοποίησε για πρώτη φορά σε ευρεία παραγωγή ένα κόνσεπτ με τρείς ηλεκτρικούς κινητήρες. To οποίο βελτιώθηκε για το νέο SQ8 e-tron. Ένας ηλεκτροκινητήρας 124 kW δίνει κίνηση στον μπροστινό άξονα.

Στον πίσω άξονα, υπάρχουν δύο ηλεκτροκινητήρες, ο καθένας με ισχύ 98 kW, δίνοντας κίνηση ξεχωριστά σε κάθε πίσω τροχό για μία συνδυαστική ισχύ έως και 503 ίππους. Η μετάδοση της ροπής από τους δύο πίσω ηλεκτροκινητήρες μπορεί να ρυθμιστεί ανεξάρτητα μεταξύ των δύο τροχών μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Ενώ ο πίσω άξονας είχε προτεραιότητα κίνησης στο προηγούμενο μοντέλο του e-tron, πλέον ο ηλεκτροκινητήρας στον μπροστινό άξονα είναι ο βασικός κινητήριος. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της αποδοτικότητας και της αυτονομίας, χωρίς συμβιβασμούς όσον αφορά τα χαρακτηριστικά οδήγησης. Όταν υπάρχει απαίτηση για ταχύτερες επιδόσεις, τότε μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου η ροπή κίνησης μεταφέρεται και στους δύο άξονες.

Συνδυασμός άνεσης και σπορ συμπεριφοράς

Το νέο Q8 e-tron διατίθεται στάνταρ με αερανάρτηση με ελεγχόμενη απορρόφηση κραδασμών. Ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης, το ύψος του αμαξώματος από το έδαφος μεταβάλλεται συνολικά κατά 76 χιλιοστά. Για τη βελτιστοποίηση των δυναμικών χαρακτηριστικών κατά τον εγκάρσιο άξονα υπάρχει βέλτιστη ρύθμιση της αερανάρτησης. Επιπλέον, ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας (ESC) θα επιτρέψει στο μέλλον ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία – ειδικά σε στενές στροφές.

Το Q8 e-tron προσφέρει μία αισθητά μεγαλύτερη ευελιξία χάρη στο αναθεωρημένο προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης. Η σχέση μετάδοσης του συστήματος διεύθυνσης άλλαξε έτσι ώστε το τιμόνι να ανταποκρίνεται πολύ πιο γρήγορα στις εντολές του οδηγού, ακόμη και στις πιο λεπτές κινήσεις. Η επίδραση της άμεσης σχέσης του τιμονιού υποστηρίζεται από πιο άκαμπτα ρουλεμάν ανάρτησης στον εμπρόσθιο άξονα. Έτσι, οι κινήσεις του τιμονιού μεταφέρονται στους τροχούς πιο άμεσα, ενώ βελτιώνεται και η ανάδραση. Όλα τα συστήματα ελέγχου πλαισίου έχουν επαναρρυθμιστεί, αλλά παραμένουν ισορροπημένα και απόλυτα εναρμονισμένα.

Βελτιωμένη αεροδυναμική

Στο Q8 e-tron, το ζήτημα της αεροδυναμικής αποτέλεσε προτεραιότητα και είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του συντελεστή οπισθέλκουσας από 0,26 σε 0,24 cw για το Q8 Sportback e-tron και από 0,28 σε 0,27 cw για το Q8 e-tron.

Τα σπόιλερ τροχών που είναι τοποθετημένα στο κάτω μέρος του αμαξώματος βοηθούν στην εκτροπή της ροής του αέρα γύρω από τους τροχούς. Τα σπόιλερ στον μπροστινό άξονα μεγάλωσαν σε μέγεθος, ενώ το Q8 Sportback e-tron έχει πλέον σπόιλερ και στους πίσω τροχούς. Στο SQ8 Sportback e-tron, τα σπόιλερ τοποθετούνται μόνο στον πίσω άξονα. Στην περιοχή γύρω από τη μάσκα το ηλεκτρικό μοντέλο έχει ένα σύστημα αυτοσφράγισης που συμπληρώνει τα ηλεκτρικά φλαπς που αυτόματα σφραγίζουν το ψυγείο. Αυτό το σύστημα βελτιστοποιεί περαιτέρω τη ροή του αέρα στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου και αποτρέπει ανεπιθύμητες απώλειες.

Συστήματα υποβοήθησης οδηγού

Στο Audi Q8 e-tron υπάρχουν διαθέσιμα περίπου 40 συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Υπάρχουν μέχρι πέντε αισθητήρες ραντάρ, πέντε κάμερες και 12 αισθητήρες υπερήχων που παρέχουν συνεχώς πληροφορίες για το περιβάλλον που κινείται το αυτοκίνητο και στη συνέχεια όλα τα δεδομένα αναλύονται από την κεντρική μονάδα ελέγχου των συστημάτων υποβοήθησης. Ένα νέο στοιχείο είναι το απομακρυσμένο park assist plus, το οποίο θα είναι διαθέσιμο για παραγγελία από το 2023. Χάρη σε αυτό το σύστημα, το Q8 e-tron μπορεί να ελίσσεται ακόμα και στις πιο στενές θέσεις στάθμευσης.

Οι πελάτες μπορούν να ελέγχουν τη διαδικασία στάθμευσης μέσω της εφαρμογής myAudi στα smartphone τους. Όταν το αυτοκίνητο φτάσει στην τελική του θέση στο χώρο στάθμευσης, το σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα, ενεργοποιεί το χειρόφρενο και κλειδώνει τις πόρτες. Για την αποχώρηση από το χώρο στάθμευσης, ο κινητήρας ενεργοποιείται μέσω της εφαρμογής myAudi και, στη συνέχεια, το αυτοκίνητο κινείται τόσο όσο χρειάζεται για μία άνετη είσοδο.

Προβολείς Digital Matrix LED

Το Q8 e-tron διατίθεται προαιρετικά με ψηφιακούς προβολείς Matrix LED. Σε στενούς χώρους, ο προσανατολισμός της φωτεινής δέσμης σηματοδοτεί τη θέση του αυτοκινήτου στη λωρίδα κυκλοφορίας και βοηθά τον οδηγό να παραμείνει με ασφάλεια στο κέντρο της. Επίσης, διαθέσιμη είναι ακόμη τρία νέα χαρακτηριστικά: βελτιωμένες είναι οι πληροφορίες κυκλοφορίας, το φως λωρίδας με δείκτη κατεύθυνσης και το φως προσανατολισμού σε επαρχιακούς δρόμους.

Υπέρ-πολυτελής διάκοσμος

Η γυάλινη πανοραμική οροφή κάνει το εσωτερικό να φαίνεται πιο φωτεινό και ενισχύει την αίσθηση της ευελιξίας και της πολυτέλειας. Τα γυάλινα στοιχεία ανοίγουν και κλείνουν ηλεκτρικά, ενώ τα σκίαστρα συσκότισης ελέγχονται εξίσου αυτόματα. Όταν είναι ανοιχτή, η γυάλινη οροφή δύο τμημάτων βελτιώνει το κλίμα στο εσωτερικό χάρη στον αποτελεσματικό εξαερισμό, ενώ η εξέλιξη στον τυπικό διζωνικό αυτόματο κλιματισμό, είναι ο αυτόματος κλιματισμός τεσσάρων ζωνών και το πακέτο ποιότητας αέρα. Ο εξαερισμός τριών σταδίων διασφαλίζει ιδιαίτερα άνετη και ευχάριστη διαμονή, ακόμη και σε υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες. Είναι διαθέσιμο και για τα στάνταρ καθίσματα με το διάτρητο δέρμα.

Τα ξεχωριστά καθίσματα contour αποτελούν το αποκορύφωμα στις επιλογές της καμπίνας. Εκτός από τις τυπικές ρυθμίσεις του καθίσματος και της πλάτης, μπορούν να παραγγελθούν και με λειτουργία μασάζ. Όλες οι επιλογές έχουν προαιρετικά διακοσμητικά ένθετα από πορώδεις ξύλινες επενδύσεις, απομίμησης από κοκκώδη τέφρα και πλατάνι, αλουμίνιο ή, για τις εκδόσεις S line και S, από ανθρακονήματα. Στις νέες προσθήκες περιλαμβάνεται το ανοιχτό καφέ ξύλο καρυδιάς και ένα βιώσιμο τεχνητό υλικό κατασκευασμένο εν μέρει από ανακυκλωμένα μπουκάλια PET.

Οθόνες αφής υψηλής ανάλυσης και φωνητικός έλεγχος

Το Q8 e-tron χρησιμοποιεί το λειτουργικό σύστημα απόκρισης αφής MMI. Οι δύο μεγάλες οθόνες υψηλής ανάλυσης (η πάνω με διαγώνιο 10,1 ιντσών και η κάτω με διαγώνιο 8,6 ιντσών) αντικαθιστούν σχεδόν όλους τους συμβατικούς διακόπτες. Πέρα από τη λειτουργία με τις δύο οθόνες αφής, πολλές λειτουργίες μπορούν να ενεργοποιηθούν μέσω φυσικού φωνητικού ελέγχου. Η ψηφιακή οθόνη και η φιλοσοφία λειτουργίας του Q8 e-tron ολοκληρώνεται με το τυπικό virtual cockpit με ανάλυση Full HD.

Λεπτομερή γραφικά απεικονίζουν όλες τις σημαντικές πληροφορίες της ηλεκτρικής οδήγησης, από την ισχύ φόρτισης έως την διαθέσιμη αυτονομία. Κατόπιν παραγγελίας, μπορεί να προστεθεί μια οθόνη head-up display. Στην ελληνική αγορά, το Q8 e-tron θα διατίθεται στάνταρ με MMI Navigation plus. Το κέντρο πολυμέσων υποστηρίζει το πρότυπο μετάδοσης δεδομένων υψηλής ταχύτητας LTE Advanced και διαθέτει ενσωματωμένο WiFi hotspot για τις φορητές συσκευές των επιβατών. Το έξυπνο σύστημα πλοήγησης προτείνει προορισμούς με βάση προηγούμενες διαδρομές και δεδομένα. Επιπλέον, τα πακέτο Audi connect Navigation και Infotainment περιλαμβάνουν τις υπηρεσίες car-to-X.

Υλικά από διαδικασίες ανακύκλωσης

Το Audi Q8 e-tron θα πιστοποιηθεί παραγωγικά, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, ως ένα ουδέτερο από εκπομπές co2 μοντέλο, ενώ χρησιμοποιεί ανακυκλωμένα υλικά σε ορισμένα εξαρτήματα του. Αυτά τα υλικά, που υποβάλλονται σε επεξεργασία μέσω μιας διαδικασίας ανακύκλωσης, μειώνουν την ποσότητα των χρησιμοποιούμενων πόρων και εξασφαλίζουν έναν αποτελεσματικό και βιώσιμο βρόχο υλικών. Στο εσωτερικό χρησιμοποιούνται ανακυκλωμένα υλικά για την ηχομόνωση και την απόσβεση των κραδασμών, καθώς και για τις επενδύσεις.

Η διακοσμητική επένδυση πάνω από την οθόνη, που ονομάζεται Tech Layer, διατίθεται σε ένα νέο τεχνητό υλικό χρώματος ανθρακί που αποτελείται εν μέρει από ανακυκλωμένα μπουκάλια PET. Με το πακέτο εξοπλισμού SLine, τα σπορ καθίσματα είναι επενδυμένα με συνθετικό δέρμα και το υλικό μικροϊνών Dinamica. Το Dinamica αποτελείται κατά 45% από ίνες πολυεστέρα που κατασκευάζονται από ανακυκλωμένα μπουκάλια PET, χρησιμοποιημένα υφάσματα και υπολείμματα ινών. Σε σύγκριση με την προηγούμενη ποιότητα των μικροϊνών, η παραγωγή του νέου Dinamica είναι εξίσου απαλλαγμένη από διαλύτες – μια ακόμη συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος.

Επιπλέον, ορισμένα εξαρτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια, που αποτελούνται εν μέρει από πλαστικά απόβλητα αυτοκινήτων που υποβάλλονται σε μία διαδικασία χημικής ανακύκλωσης – συγκεκριμένα, τα πλαστικά καλύμματα για τις πόρπες της ζώνης ασφαλείας.

Στο πλαίσιο του project Plastic Loop, η Audi συνεργάστηκε με τον κατασκευαστή πλαστικών Lyondell Basell για να καθιερώσει μια διαδικασία κατά την οποία η χημική ανακύκλωση επιτρέπει την επαναχρησιμοποίηση μικτών πλαστικών απορριμμάτων αυτοκινήτων στη σειρά παραγωγής του Q8 e-tron. Σε αυτή τη διαδικασία, τα πλαστικά εξαρτήματα από οχήματα πελατών που δεν μπορούν πλέον να επισκευαστούν, αποσυναρμολογούνται και διαχωρίζονται από ξένα υλικά, όπως μεταλλικά κλιπ, πριν τεμαχιστούν και μεταποιηθούν σε λάδι πυρόλυσης μέσω χημικής ανακύκλωσης. Αυτό το λάδι πυρόλυσης χρησιμοποιείται στη συνέχεια ως πρώτη ύλη στην παραγωγή νέων πλαστικών.

Τα νέα Audi Q8 e-tron και Q8 Sportback e-tron αναμένονται στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2023 ενώ θα είναι διαθέσιμα για παραγγελία στα μέσα Δεκεμβρίου.