Ξεκίνησε τους αγώνες σε ηλικία 17 ετών, όντας μαθητής και σήμερα λίγο πριν τα 30 του, έχει ήδη 9 νίκες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.

Ο νικητής του φετινού Σουηδικού ράλι, είναι μια περίπτωση που αποδεικνύει ότι τα ταλέντα λάμπουν αν κάποιος τα ανακαλύψει στην ηλικία που πρέπει και τα υποστηρίξει στα πρώτα τους βήματα.

Ο Γιάρι Μάτι Λατβάλα γεννήθηκε επί Φινλανδικού εδάφους στις 3 Απριλίου του 1985, ξεκίνησε να οδηγεί από 8 ετών το Φορντ Έσκορτ του (πρωταθλητή γκρουπ Ν Φινλανδίας το 1994) πατέρα του, συνέχισε στα 10 με Ασκόνα πάνω σε παγωμένες λίμνες και βρέθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι χάρη σε ένα πρόγραμμα ανάδειξης ταλέντων της πατρίδας του.

Παρθενική εμφάνιση στο Ράλι Μεγάλης Βρετανίας το 2002, ετών μόλις 17, όπου οδηγώντας ένα Μιτσουμπίσι Έβο VI τερμάτισε 17ος στη γενική κατάταξη.

Την επόμενη χρονιά στο τιμόνι ενός Φορντ Φόκους WRC συμμετέχει σε 4 αγώνες, μεταξύ των οποίων το δικό μας Ακρόπολις, όπου τερμάτισε 10ος.

Το 2004 μοιράζεται στο μπάκετ ενός Φιέστα και ενός Σουμπαρού Ιμπρέζα WRX με το οποίο τερματίζει 21ος στο Γύρο της Κορσικής.

Την επόμενη χρονιά συμμετέχει σε 9 αγώνες, εκ των οποίων 6 με αυτοκίνητο κατηγορίας Ν και 3 με WRC με τα οποία πετυχαίνει ισάριθμες φορές τη 16η θέση.

Το 2006 εμπλέκεται σε 11 αγώνες οδηγώντας Σουμπαρού, Φορντ ή Τογιότα, με καλύτερο αποτέλεσμα την 4η θέση στο ράλι Μεγ. Βρετανίας με Φόκους. Πρώτη χρονιά με πλήρη εμπλοκή και στους 16 αγώνες του WRC είναι το 2007, που οδήγησε ένα Φόκους WRC για την ομάδα Στόμπαρντ, πετυχαίνοντας για πρώτη φορά να ανέβει στο πόντιουμ στο Ράλι Ιρλανδίας.

Το μεγάλο βήμα έγινε το 2008, όταν προσλαμβάνεται από την επίσημη Φορντ, σαν τιμ μεϊτ του Χίρβονεν και πετυχαίνει την πρώτη του νίκη στο Σουηδικό Ράλι, γράφοντας ιστορία, καθώς έγινε ο νεότερος νικητής αγώνα του WRC, στα 22,5 του χρόνια, παραμερίζοντας το ρεκόρ του Χένρι Τοϊβόνεν που είχε κερδίσει στα 24 και κάτι χρόνια του.
Θα ακολουθήσουν ακόμα 6 νίκες με τη Φορντ, και το 2013 η μεταγραφή στην ήδη πανίσχυρη ομάδα της VW του δίνει νέες προοπτικές, παρά το ότι και πάλι είναι Νο2, δίπλα στον Οζιέ.

Οι Έλληνες θεατές τον λατρεύουν καθώς είναι επικοινωνιακός και οδηγεί θεαματικά, κερδίζοντας με το Πόλο R και το περσινό Ράλι Ακρόπολις.

Φέτος ξεκίνησε άσχημα με μόλις 5η θέση στο Μόντε Κάρλο, αλλά αποζημιώθηκε στη Σουηδία όταν ο Οζιέ έκανε ένα στιγμιαίο λάθος και ο άπειρος Μίκελσεν (επίσης με Πόλο) απεδείχθη άπειρος στη μάχη κορυφής. Ήταν η τρίτη νίκη του πάντα γελαστού Γιάρι Μάτι στη Σουηδία, μια νίκη που τον φέρνει πρώτο στη βαθμολογία 5 βαθμούς μπροστά από τον Οζιέ.

Η χρονιά όμως περιλαμβάνει συνολικά 13 ράλι σε όλο τον κόσμο και φυσιολογικά ο 29χρονος Φινλανδός θα είναι το «δεύτερο βιολί» της ομάδας, αλλά επειδή οι αγώνες κρίνονται μόνο στη ράμπα του τερματισμού, κανείς δεν είναι σίγουρος για το ποιος τελικά θα πάρει το στέμμα το 2014, εκτός βέβαια από αυτό του πρωταθλήματος κατασκευαστών, που ήδη ετοιμάζεται για τη VW. Συνοδηγός του από το 2003 ο 42χρονος Σουηδός Μίκα Άντιλα.