Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν δομή και συστήματα ασφαλείας που τους επιτρέπουν να υπόσχονται μέγιστη προστασία για τους επιβάτες στην περίπτωση ατυχήματος. Και τα μοντέλα που αποσπούν τη μέγιστη διάκριση των 5 αστέρων από τον οργανισμό EuroNCAP, ολοένα και πληθύνονται. Προς όφελος όλων μας…

Μίνι

Μπορεί από άποψη διαστάσεων να μη γεμίζουν το μάτι, ωστόσο τα μίνι αυτοκίνητα είναι πλέον σε θέση να προσφέρουν υψηλό δείκτη παθητικής ασφάλειας στους επιβάτες τους. To 500ράκι της Fiat προκάλεσε αίσθηση, καθώς ήταν το πρώτο μίνι που απέσπασε πέντε αστέρια από το EuroNCAP και σε αυτό βοήθησε και ο αερόσακος για τα γόνατα του οδηγού.

Η αξιολόγησή του βέβαια έγινε με τις προ 2009 νόρμες. To iQ της Toyota αποτελεί το έτερο 5άστερο μίνι μοντέλο, παρ´ όλο που -σε αντίθεση με το ιταλικό μοντέλο- δοκιμάστηκε με τις δυσκολότερες διαδικασίες του EuroNCAP, που ισχύουν από τα 2009. Οι 9 στάνταρ αερόσακοι φαίνεται να προστάτευσαν επαρκώς τους επιβάτες.

Μικρά

H εποχή που μικρό αυτοκίνητο σήμαινε και συμβιβασμούς σε θέματα ασφάλειας έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Σήμερα, τα μικρά μοντέλα εφοδιάζονται με όλα τα συστήματα παθητικής ασφάλειας και διαθέτουν κατάλληλη δομή αμαξώματος, ώστε να εμφανίζουν εξαιρετικές επιδόσεις στις δοκιμές πρόσκρουσης επιτρέποντας σε ολοένα και πιο πολλά εξ αυτών να αποσπούν την κορυφαία διάκριση των 5 αστέρων.

Στα μοντέλα που υποβλήθηκαν σε δοκιμή μετά το 2009, ξεχωρίζει το Kia Venga και το VW Polo, που εκτός από 5 αστέρια φυσικά εμφάνισαν και μια υψηλή βαθμολογία (32 β.) στην προστασία των ενηλίκων επιβατών.

Η καμπίνα των επιβατών παρέμεινε άθικτη μετά τη πλαγιομετωπική σύγκρουση, ενώ και στις άλλες δοκιμασίες εμφάνισαν μια αξιόλογη εικόνα.

Πέντε αστέρια και για το Honda Jazz, αλλά με 28 β. Όπως και να έχει, στην προστασία του οδηγού, το Jazz ανταποκρίθηκε αξιοπρεπώς, ενώ η δομή του ταμπλό δεν τραυμάτισε σοβαρά τα γόνατα και τους μηρούς των μπροστινών επιβατών. Πολύ καλή εικόνα εμφάνισαν τα αυτοκίνητα αυτά και στην προστασία των παιδιών, έναν ιδιαίτερα σημαντικό τομέα.

Πριν το 2009
Από τα αυτοκίνητα που αξιολογήθηκαν πριν από το 2009, υπάρχουν πολύ περισσότερα μοντέλα με 5 αστέρια. Ένα από τα ομορφότερα μικρά, η Alfa Romeo ΜiTo είναι και ένα από τα ασφαλέστερα κερδίζοντας 5 αστέρια και 36 β. στην προστασία των ενηλίκων.

Τo Τoyota Yaris και το Peugeot 207 εμφανίζουν την ίδια υψηλή βαθμολογία (35 β.) και σίγουρα κερδίζουν επάξια μια θέση στα ασφαλέστερα μικρά μοντέλα μαζί με άλλα πεντάστερα, όπως το Seat Ibiza, το Ford Fiesta, το Opel Corsa και το Fiat Punto Εvo (η αξιολόγηση του τελευταίου αφορά στο Grande Punto). Aξίζει να σημειωθεί η πολύ καλή επίδοση του Seat Ibiza και του Ford Fiesta στην προστασία των παιδιών (38 β.), χωρίς το Peugeot 207 να μένει πίσω.

Μικρομεσαία

Η μικρομεσαία κατηγορία αυτοκινήτων είναι μια από τις δημοφιλέστερες σε όλη την Ευρώπη, αφού με σχετικά λογικό κόστος καλύπτει απόλυτα ένα σύγχρονο οικογενειάρχη.

Οι κατασκευαστές δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα ασφάλειας για τα μικρομεσαία μοντέλα σαν αποτέλεσμα και του οικογενειακού τους προσανατολισμού. Στις μέρες μας, μικρομεσαίο μοντέλο που δεν λαμβάνει 5 αστέρια θεωρείται ελλειμματικό και, όπως καταλαβαίνει κανείς, οι κατασκευαστές επενδύουν πολλά στον τομέα της παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων αυτών.

Alfa Romeo Giulietta, Chevrolet Cruze και VW Golf, εκτός από την κορυφαία διάκριση των 5 αστέρων εμφανίζουν και υψηλή βαθμολογία στην προστασία των ενήλικων επιβατών (35 β.). Διατηρώντας ακέραιη την καμπίνα τους μετά τη σύγκρουση και έχοντας πλήρη εξοπλισμό ασφαλείας με 6 αερόσακους (7 στο Golf), αποτελούν μικρά φρούρια που υπόσχονται να προστατέψουν οδηγό και επιβάτες σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση.

Μικρομεσαία μοντέλα με πολύ καλή βαθμολογία είναι επίσης τα Οpel Αstra (34 β.), Ford Focus και Honda Insight με 33 β. το καθένα, ενώ σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα συγκεκριμένα μοντέλα έχουν αξιολογηθεί με τα αυστηρότερα κριτήρια που ίσχυσαν μετά το 2009.

Το Chevrolet Cruze εμφάνισε εντυπωσιακά αποτελέσματα στις δοκιμές πρόσκρουσης και απέδειξε πως είναι ένα από τα ασφαλέστερα μικρομεσαία αυτοκίνητα, χωρίς μάλιστα να κοστίζει μια περιουσία.

Η Alfa Romeo Giulietta έχει ένα λόγο παραπάνω και στην προστασία των παιδιών, ενώ πολύ καλή επίδοση εμφανίζει τόσο το Chevrolet Cruze, όσο και τα Opel Astra και VW Golf.

Προ του 2009

Από τα προ του 2009 μοντέλα, ενδιαφέρον παρουσιάζει, τόσο το Toyota Auris, όσο και το Kia Cee´d που συνδυάζεται και με το πλεονέκτημα της ιδιαίτερα ανταγωνιστής τιμής του. Τα δύο αυτοκίνητα χωρίζει μόλις ένας βαθμός και στην πράξη, εμφάνισαν ευχάριστα αποτελέσματα, με την καμπίνα να παραμένει ακέραιη στη μετωπική σύγκρουση. Παράλληλα, εμφάνισαν πάρα πολύ καλές επιδόσεις και στις άλλες δοκιμασίες, με ισοπαλία στην αξιολόγηση για την προστασία των παιδιών.

Οχήματα ελεύθερου χρόνου

Είναι γεγονός πως τα οχήματα ελεύθερου χρόνου, λόγω του σχεδιασμού και των χαρακτηριστικών τους, προσφέρουν μια ιδιαίτερη αίσθηση υψηλής ασφάλειας. Μάλιστα, δεν είναι και λίγοι οι αγοραστές που τα προτιμούν για αυτό και μόνο το χαρακτηριστικό. Οι δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP έρχονται να αποδείξουν πως τα SUV και τα Crossover είναι ασφαλή και στην πράξη και σίγουρα δεν είναι τυχαίο που όλο και πιο συχνά κορυφαία ή 5άστερα μοντέλα κάνουν την εμφάνισή τους.

Εντυπωσιακή ήταν η συνολική επίδοση που επέδειξε το Kia Sportage, το οποίο στην προστασία των ενηλίκων απέσπασε τη μέγιστη βαθμολογία με 33 β.

Ο πλήρης εξοπλισμός ασφάλειας αλλά και η δομή του αμαξώματος συντέλεσαν έτσι, ώστε το νέο όχημα ελεύθερου χρόνου της Kia να φιγουράρει στην κορυφή μαζί με Audi Q5 που στοιχίζει τουλάχιστον τα διπλά λεφτά… Αξιοπρόσεκτη ήταν και η επίδοση του Skoda Yeti με ένα βαθμό περισσότερο από Mercedes GLK και BMW X1. Η ολοκληρωτική προστασία που προσφέρει το Kia Sportage διαφαίνεται και από το γεγονός της εντυπωσιακής του επίδοσης στην προστασία των παιδιών με 42 β., όσους δηλαδή κέρδισε και η BMW X1, τη στιγμή που η Mercedes GLK βαθμολογήθηκε με 37 βαθμούς.

Πριν το 2009

Ford Kuga και Seat Altra Freetrack κατέκτησαν 5 αστέρια και εμφάνισαν υψηλή βαθμολογία (33 β.) στην προστασία των ενηλίκων, ωστόσο η αξιολόγηση αυτή έχει γίνει με τα κριτήρια που ίσχυαν προ του 2009. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι και με τα νέα δε θα αποσπούσαν τη διάκριση των 5 αστέρων, αλλά τα αποτελέσματα των δοκιμών προ και μετά του 2009 δεν είναι άμεσα συγκρίσιμα. Στην προστασία των παιδιών και τα δύο μοντέλα εμφάνισαν υψηλή βαθμολογία με ένα ελαφρύ προβάδισμα του Altea Freetrack.

Μεσαία

H μεσαία κατηγορία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με έννοιες, όπως είναι η οικογένεια και η ασφάλεια. Κατά συνέπεια, η επιλογή ενός μεσαίου οχήματος με βασικό κριτήριο το επίπεδο παθητικής ασφάλειας, είναι μια πραγματικά πολύ σημαντική διαδικασία. Μέχρι πρότινος, ο κυριότερος όγκος των μοντέλων της κατηγορίας, είχε αξιολογηθεί με τέσσερα αστέρια. Τα… πεντάστερα ήταν μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού, ωστόσο οι εξελίξεις έφεραν στο προσκήνιο νέα μοντέλα που θυμίζουν φρούρια και που φυσικά έχουν αξιολογηθεί με τη μέγιστη διάκριση των 5 αστέρων.

Ένα από αυτά είναι το Opel Ιnsignia, που εμφάνισε πάρα πολύ καλή συμπεριφορά στη μετωπική και πλευρική σύγκρουση με το πλαίσιο να παραμένει σχεδόν άθικτο. Ανάλογη επίδοση (5 αστέρια), αλλά με ένα βαθμό λιγότερο εμφάνισε το VW Passat που έχει διατηρήσει στο ακέραιο την στιβαρή δομή του πλαισίου της προηγούμενης σειράς στην οποία βασίστηκε, καθώς και τον πλήρη εξοπλισμό παθητικής ασφάλειας.

Το Toyota Avensis είχε ανάλογες επιδόσεις στην πλευρική σύγκρουση, αλλά ελαφρώς υποδεέστερη στη μετωπική. Ωστόσο, σημείωσε μια αξιοπρόσεκτη βαθμολογία. Στο πλαίσιο της δοκιμής, όλα τα συστήματα συγκράτησης λειτούργησαν κανονικά και υπήρξε ελάχιστη άσκηση δύναμης στα πόδια του οδηγού. Ένα ακόμη πεντάστερο είναι η Mercedes C-Class με αρκετά καλά αποτελέσματα στη μετωπική δοκιμή, ενώ το πολυτελές μοντέλο εντυπωσίασε με τον τρόπο που προστάτευσε τα πόδια του οδηγού.

Στην προστασία των παιδιών, από τα παραπάνω μοντέλα, το Toyota Avensis έκανε τη διαφορά με 42 β. για να ακολουθήσει το Insignia με 39 β. και το VW Passat με 38 β.

Προ 2009
Η Alfa Romeo 159 ήταν ένα από τα πρώτα μεσαία που αξιολογήθηκαν με 5 αστέρια. Το πλαίσιο συμπεριφέρθηκε πολύ καλά, ενώ ο σχετικός εξοπλισμός προστάτεψε ιδιαίτερα τα γόνατα του οδηγού. Καλή ήταν και η επίδοση για την προστασία των παιδιών.

Πηγή: autotriti.gr