45
loading

Με την πανδημία του κορονοϊού να έχει αλλάξει την καθημερινότητα και τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως, το φετινό Πάσχα για την Χριστιανοσύνη θα είναι διαφορετικό από τα υπόλοιπα.

Είδαμε την προηγούμενη Κυριακή -το Πάσχα των Καθολικών- τον διεθνούς φήμης τενόρο Αντρέα Μποτσέλι να ψάλλει ύμνους μέσα στο άδειο Ντουόμο του Μιλάνο προκαλώντας ρίγη συγκίνησης και θαυμασμού σε όσους τον παρακολούθησαν, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά το πόσο ζοφερή είναι η πραγματικότητα που ζούμε την εποχή του κορονοϊού και πόσο επιβεβλημένη είναι η προσαρμογή όλων στα νέα δεδομένα.

Με την πίστη, ωστόσο, των περισσότερων να μην κλονίζεται από την πανδημία ή από οποιαδήποτε άλλη καταστροφική συγκυρία, κάνουμε μια ανασκόπηση στο παρελθόν και το πώς οι Έλληνες σε περιόδους μεγάλων κρίσεων γιόρτασαν το Πάσχα.

Τουρκοκρατία

Με την διάρκεια της Τουρκοκρατίας να αγγίζει τα 400 χρόνια (ένας μέσος όρος καθώς κάποιες περιοχές της Ελλάδας βρίσκονταν υπό τον τούρκικο ζυγό για 500 χρόνια και κάποιες άλλες για 100), πολλές φορές οι Έλληνες γιόρτασαν το Πάσχα με καταπίεση και απειλές, διωγμούς και μαρτύρια, πίκρα και πόνο. Ωστόσο, υπήρχαν κάποιες περίοδοι που λόγω των θρησκευτικών προνομίων που είχε παραχωρήσει ο κατακτητής στους Έλληνες, οι εορτασμοί του Πάσχα στην Κωνσταντινούπολη πραγματοποιούνταν ελεύθερα, ενώ δεν ήταν λίγες και οι φορές που συμμετείχαν σε αυτούς ακόμη και οι Τούρκοι.

Έτσι, για μεγάλη χρονική περίοδο κάθε Πάσχα η πόρτα του Φαναρίου παρέμενε ανοιχτή για τις τρεις νύχτες της Λαμπρής, με τους χριστιανούς να περνούν ελεύθερα από το τείχος με τα φανάρια τους μετά από ειδικό διάταγμα (μπουγιουρντί) που έβγαινε κάθε χρόνο. Σύμφωνα με αυτό κανένας δεν επιτρεπόταν να πειράξει αυτές τις μέρες παιδί ή γυναίκα Χριστιανών, καθώς η τιμωρία σε αντίθετη περίπτωση ήταν πολύ αυστηρή.

Επιπλέον, κατά τους δύο πρώτους αιώνες της σκλαβιάς περίπου μέχρι το 1682, ο σουλτάνος «φίλευε τον Πατριάρχη και φιλευόνταν από αυτόν», με το Πατριαρχείο να παραθέτει πλούσιο τραπέζι στους αντιπροσώπους του Σουλτάνου τις άγιες αυτές ημέρες.

Ένα ιστορικό έγγραφο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως που χρονολογείται από το 1772 και βρέθηκε στην Ιερά Μονή του Σινά, αποκαλύπτει από την άλλη, πώς έπρατταν οι Τούρκοι προκειμένου να πνίξουν το θρησκευτικό αίσθημα των Ελλήνων με σκοπό τον αφανισμό κάθε ακτίνας ελπίδας και χαράς που δημιουργούσαν οι εορτασμοί του Πάσχα στους πιστούς.

Όπως προκύπτει, λοιπόν, από το συγκεκριμένο έγγραφο οι Χριστιανοί θα έπρεπε να ακολουθήσουν τις διαταγές της Πύλης και να είναι ντυμένοι φτωχικά και όχι με επίσημες φορεσιές, ενώ οι πανηγυρισμοί με χορούς και τραγούδια στους δρόμους όπως παλαιότερα θα έπρεπε να δώσουν την θέση τους στην πένθιμη σιωπή με τους Χριστιανούς να κάθονται στα σπίτια τους και να αποφεύγουν τις μετακινήσεις και επισκέψεις προς τα ιερά προσκυνήματα.

Σε πολλά μέρη της πατρίδας μας, ωστόσο, πολλά από τα τυραννικά διατάγματα που απαγόρευαν γιορτές και πανηγυριστμούς αψηφούνταν από τους κατοίκους χωριών και πόλεων, οι οποίοι οργάνωναν φαγοπότια και γιόρταζαν τη μέρα της Λαμπρής με τραγούδια και χορούς φορώντας, μάλιστα, χρωματιστές ενδυμασίες.

Εμφύλιος

Η πολεμική σύγκρουση με τις μεγαλύτερες απώλειες που γνώρισε η Ελλάδα από το 1830 μέχρι και σήμερα και η τραγικότερη αντιπαράθεση στην ελληνική κοινωνία κατά τον 20ο αιώνα, ίσως και από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους. Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος που διήρκησε από τον Μάρτιο του 1946 μέχρι και τον Αύγουστο του 1949, θεωρείται παγκοσμίως ως η πρώτη πράξη του ψυχρού πολέμου στη μεταπολεμική ιστορία.

Με το πέρας του άφησε πίσω του περίπου 30.000 θύματα, ενώ τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν στρατοδικεία και μαζικές εξορίες, διωγμοί και βασανισμοί αριστερών. Από τις σοβαρές επιπτώσεις του, επίσης, ο μεγάλος αριθμός προσφύγων και οι βίαιες μετακινήσεις, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, και φυσικά η μεγάλη φτώχεια που μάστιζε το λαό.

Ένα σπάνιο βίντεο ντοκουμέντο από το αρχείο British Pathé, μιας συλλογής ταινιών και ειδησεογραφικών βίντεο με ντοκουμέντα που μας γυρίζουν μέχρι και έναν αιώνα πίσω, της βρετανικής Pathé News εταιρείας παραγωγής ειδησεογραφικών βίντεο και ντοκιμαντέρ, απεικονίζει τους εορτασμούς του Πάσχα στην Ελλάδα κατά την περιόδο του εμφυλίου και πιο συγκεκριμένα κατά το Πάσχα του 1947.

Στο βίντεο απεικονίζεται μία παρέλαση, διάφοροι στρατιωτικοί κρατώντας σούβλες με ψημένα αρνιά έξω από το στρατόπεδο του Χαϊδαρίου, καθώς και ο Συνταγματάρχης Βεντήρης περικλωμένος από στρατιώτες, διατηρώντας το έθιμο του σπασίματος των κόκκινων αυγών, οι Εύζωνες, φρουροί του βασιλικού παλατιού με την χαρακτηριστική στολή να σπάνε και εκείνοι κόκκινα αυγά, ο στολισμός του Επιτάφιου στο εκκλησάκι των Αγίων Θεοδώρων στο κέντρο της Αθήνας, και, τέλος, ο Ναπολέων Ζέρβας, Υπουργός Δημόσιας Τάξης και αρχηγός του ΕΔΕΣ και του Εθνικού Κόμματος με τον Αλέξανδρο Παπάγο να διακρίνεται λίγο πιο πίσω.

Χούντα

Ήταν 21 Απριλίου του 1967, όταν ο συνταγματάρχης Γεώργιος Παπαδόπουλος με τη βοήθεια του ταξίαρχου τεθωρακισμένων Στυλιανού Παττακού και του συνταγματάρχη Νικόλαου Μακαρέζου, καθώς και άλλων στρατιωτικών της ξηράς, ανέλαβαν με πραξικόπημα την εξουσία της χώρας ονοματίζοντας την πράξη τους ως «εθνοσωτήριο επανάσταση» ή «Επανάσταση της 21ης Απριλίου».

Το δημοκρατικό πολίτευμα της Ελλάδας καταλύθηκε και επιβλήθηκε δικτατορία η οποία διήρκησε για επτά ολόκληρα χρόνια. Το καθεστώς της Χούντας από τις πρώτες κιόλας ώρες της εφαρμογής του επέβαλε στρατιωτικό νόμο για αόριστο χρονικό διάστημα, αυστηρή λογοκρισία και απαγόρευση κάθε πολιτικής δραστηριότητας.

Η 21η Απριλίου τύχγανε να είναι η Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου, το οποίο μαζί με την Κυριακή των Βαΐων «προλογίζουν» την έλευση της Μεγάλης Εβδομάδας. Μιας Μεγάλης Εβδομάδας, που όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, δεν θα έμοιαζε καθόλου με αυτές που είχε συνηθίσει μέχρι πρότινος ο ελληνικός λαός.

Η Μεγάλη Εβδομάδα του 1967, λοιπόν, συμπίπτει με τις πρώτες μέρες της χούντας για την Ελλάδα. Κατήφεια, καμία προσμονή χαράς και σκέτη λύπη χαρακτηρίζουν τους Έλληνες, οι οποίοι νιώθανε το φόβο να επισκιάζει τα πάντα και την σκλαβιά να τους βαραίνει το ηθικό. Ένα πικρό Πάσχα γράφτηκε στις σελίδες της ελληνικής ορθόδοξης ιστορίας, με μόνους Έλληνες που κατάφεραν να γιορτάσουν με ελεύθερο φρόνημα και καλύτερη διάθεση να είναι εκείνοι του εξωτερικού.

Από την άλλη, δεν ήταν λίγοι εκείνοι οι χουντικοί που δεν δίστασαν να ταυτίσουν την Ανάσταση του Χριστού με την Ανάσταση -όπως την χαρακτήριζαν- του Έθνους, οργανώνοντας διάφορες λαμπερές εκδηλώσεις με έντονο το στοιχείο του κιτς και στημένα δημοσιεύματα.

Κορονοϊός

Το Πάσχα του 2020, για όσους δεν έχουν ζήσει εκείνο του ’67, θα μείνει σίγουρα σε όλους αξέχαστο. Ένα Πάσχα εντελώς διαφορετικό από αυτά που έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα, το οποίο θα θυμόμαστε για πάντα και θα συζητάμε για αρκετά χρόνια καθώς είναι βέβαιο ότι δεν θα σουβλίσουμε τον οβελία στις εξοχές.

Με τις εκκλησίες σε όλη την Ελλάδα να είναι κλειστές για τους πιστούς και τις θείες λειτουργίες της Μεγάλης Εβδομάδας να πραγματοποιούνται μόνο κεκλεισμένων των θυρών, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, είναι σχεδόν βέβαιο πως όσοι θέλουν να γιορτάσουν την Ανάσταση το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου θα παρακολουθήσουν την Αναστάσιμη λειτουργία από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες.

Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που δραστηριοποιούνται ήδη μέσα από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης προτρέποντας τον κόσμο να βγει στα μπαλκόνια των σπιτιών του και να ψάλλει από εκεί το «Χριστός Ανέστη» με αναμμένες λαμπάδες στα χέρια.

Με την κυβέρνηση να έχει αυστηροποιήσει τα μέτρα στις εξόδους από τα μεγάλα αστικά κέντρα επεκτείνοντας σε όλη τη χώρα το μέτρο του διπλασιασμού του προστίμου στα 300 ευρώ μαζί με την αφαίρεση πινακίδων για δύο μήνες από το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου στις 21.00 μέχρι και τα μεσάνυχτα της Δευτέρας του Πάσχα, τα εξοχικά στο χωριό, οι εκδρομές στα νησιά και οι βόλτες σε οικογενειακά σπίτια για φέτος δεν υπάρχουν σαν σκέψη, τουλάχιστον για τους περισσότερους Έλληνες που έχουν συμμορφωθεί με τα μέτρα που έχει πάρει η πολιτεία για τον περιορισμό της εξάπλωσης των κρουσμάτων του Covid-19.

Έτσι, το Πάσχα του 2020 θα είναι συνυφασμένο για όλους με το «μένουμε σπίτι» και τον από κοινού αγώνα όλης της ανθρωπότητας για την αντιμετώπιση και καταπολέμηση του νέου κορονοϊού.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

45
σχόλια
  1. avatar Ντρέπομαι σαν Έλληνας ορθόδοξος Χριατιανος!

    Πρόνοια μόνο για φαΐ και χρημα(σουπερμάρκετ και τράπεζες). Για μένα δεν φταίει ο Μητσοτάκης! Ο Ιερωνυμος έπρεπε να δράσει να παρέχει με προστασία ένα πολιτισμένο Πάσχα.
    Μπορούσε σε κάθε Εκκλησια να υπάρχουν εξωτερικά σε αποστάσεις θήκες με φως και απόσταση ανά πιστό για μα παραλάβουν το φως. Πολλά αλλά ακόμα μπορούσαν να γίνουν. Όμως ο Ιερωνυμος θα μείνει στην ιστορία ως ο πιο άχρηστος που πέρασε ποτέ αδιαφορώντας για το χριστιανισμό.
    Επίσης πρέπει και εμείς να κινηθούμε πια! Πολιτισμένα και ορθά με σεβασμό στον συνάνθρωπο μας και την θρησκεία μας.

    1. avatar Πλιατσικολογος εθνικιστής

      Και άλλος κοψοχερης μας βρήκε

  2. avatar Πλιατσικολογος εθνικιστής

    Άλλος ένας ακροδεξιός μύθος καταρρίπτεται

  3. avatar kapoios

    το θέμα είναι ότι οι πιστοί ορθόδοξοι Έλληνες γιόρταζαν και τιμούσαν πάντα το Πάσχα, οι ανθέλληνες κουμουνιστές-αναρχικοί όχι!

    1. avatar Πλιατσικολογος εθνικιστής

      Και τι σε νοιάζει ανεξηθρησκεια δεν έχουμε;

      1. avatar kapoios

        Δεν είστε Έλληνες, είστε διεθνιστές!

      2. avatar ΣΚΎΛΟΣ

        Good old time.

  4. avatar 321

    Ετρωγαν ο πατριάρχης με τον σουλτάνο! Πάντα η εκκλησία με την εξουσία όπως και με τη χούντα με τον Χριστόδουλο να δειλώνει ότι διάβαζε και δεν κατάλαβε ότι είχαμε δικτατορία

  5. avatar nal711

    Η χουντα στις αρχες της ηταν αποδεκτη απο τον κοσμο
    Οποτε καμια κατηφεια
    Οπως τωρα τα μετρα απαγορευσης κυκλοφοριας
    Να δειτε μετα 30 χρονια ολοι θα λενε πως αντιστεκοντουσαν στις απαγορευσεις του κορωνοιου!
    Σαν ηρωες.....

    1. avatar Aλεξ

      Ετσι Ακριβως...!!!!

    2. avatar Σκέτος

      Δεν θα απαλλαγείς ποτέ από τη χούντα της στενοκεφαλιάς.

    3. avatar Ετσι …

      ..ηρωες θα χαρακτηριζομαστε σε 30 χρονια!!!

    4. avatar Α , γεια σου !

      Ακριβως οπως τα λες .
      Μπραβο !

  6. avatar moot

    >Χούντα
    >Δύσκολη εποχή για το ελληνικό έθνος

  7. avatar vasilis s

    Ενδιαφερον αρθρο αλλα επικεντρωνεται πολυ στα ιστορικα γεγονοτα και λιγοτερο πως αυτα επηρεασαν τον καθημερινο ανθρωπο στην τηρηση των παραδοσιακων εθιμων ειδικα στις πιο συγχρονες εποχες

  8. avatar Malaf

    Το Πάσχα του 1968 συνέπεσε με την 1η επέτειο της Χούντας (τυχαίο; δεν νομίζω. Ίσως να το είχαν προμελετήσει και αυτό) για να μας κάνουν πλύση εγκεφάλου με το \"Χριστός Ανέστη η Ελλάς Ανέστη\". Το θυμάστε;;;;;;

  9. avatar Κουφός Ντίνας

    \"Η Μεγάλη Εβδομάδα του 1967, λοιπόν, συμπίπτει με τις πρώτες μέρες της χούντας για την Ελλάδα. Κατήφεια, καμία προσμονή χαράς και σκέτη λύπη χαρακτηρίζουν τους Έλληνες, οι οποίοι νιώθανε το φόβο να επισκιάζει τα πάντα και την σκλαβιά να τους βαραίνει το ηθικό\".

    Τι λέτε ρε; Ξέρετε τι πανηγύρι έγινε; Ζούσατε τότε; Τρελό γλέντι, όχι αστεία. Α, που ΄σαι. Μη με χαρακτηρίσεις χουντικό.

    1. avatar Α, που ΄σαι. Μη με χαρακτηρίσεις χουντικό.

      αλίμονο χουντικός εσύ

    2. avatar Οπως το ειπες .

      ΔΕΝ ΖΟΥΣΑΝ ΤΟΤΕ .
      Ετσι τους τα ειπαν , ετσι τα λενε .
      Τι να σου κανω ;
      ..............

  10. avatar Άγγελος Τσολιάς

    Αποθεώθηκε ο κρυπτοχρυσαυγιτάκος.

  11. avatar θορπ.

    Κιβδηλεία το ανάγνωσμα , ασυνάρτητες αναφορές και ανυπόστατες ως προς την σύνδεση τους!
    Η πανδημία της νόσου τούτης δεν κάνει διάκριση σε χρώμα, θρησκεία, πολιτική, κοινωνική τάξη, χρηματοοικονομική δύναμη κτλ.
    Ουδείς μπορεί να αντισταθεί στο πέρασμα της , οι απώλειες είναι δεδομένες και αναμφισβήτητες, οι σωστές οδηγίες, η θέλησης αποδοχής και πράξης μειώνουν τις απώλειες!
    Καλή ανάσταση !

  12. avatar Το λένε οι ΠΕΤΡΟΠΕΡΔΙΚΕΣ

    Μπας αυτος που εγραψε αυτες της βλακειες περασε μερικα φεγγάρια στην ΜΑΚΡΌΝΗΣΟ Η ΣΤΗΝ ΓΥΑΡΟ??? ΑΛΛΙΩΣ ΔΕΝ ΕΞΗΓΕΊΤΕ ΤΟΣΕΣ ΠΟΛΛΕΣ ΒΛΑΚΕΙΕΣ. ΑΠΟ ΤΟ 67 - 74 ΕΓΙΝΑΝ ΤΟΣΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΓΕΙΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟ 75 ΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ. ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝ ΣΤΕΝΑΧΟΡΕΜΕΝΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ , ΜΗΠΟΣ ΠΕΙΝΟΥΣΑΝ, ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΔΟΥΛΕΙΕΣ Η ΕΙΧΑΝ ΧΡΕΟΙ;; ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΆΚΙ ΚΑΛΟ ΠΑΙΔΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΔΡΑΚΟ .

    1. avatar ΤΟΞΟΤΗΣ.

      ΧΡΕΗ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΤΑ ΧΑΡΙΣΕ Ο ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ [ μηπως τα πληρωσε απο την τσεπη του ???] ΟΣΟ ΓΙΑ ΑΝΕΡΓΙΑ 500.000 χιλιαδες μεταναστες φυγαν για Γερμανια Καναδα Αυστραλια κ.λ.π. ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΓΙΑΤΙ ΦΥΓΑΝ ???

      1. avatar Bogias

        Και στη τετραετία του Τσίπρα έφυγαν οι διπλάσιοι αλλά δεν βλέπω να κόπτονται οι φιλελεδες .
        Εξάλλου τη δικτατορία την συντηρούν οι εναπομείναντες αριστεροί, αφού κατέληξε (η 17η Νοεμβρίου )να είναι ο μόνος λόγος ύπαρξης τους .
        Μακάρι να απαγορευτεί αυτή η γιορτή από όλα τα σχολεία και απλώς να γίνεται μια εκτεταμένη αναφορά στο μάθημα εκείνης της ημέρας τίποτα παραπάνω , τίποτα λιγότερο .
        Στον εμφύλιο , ποιοι ήταν αυτοί που δεν θέλανε εορτασμούς το Πάσχα ;

    2. avatar Βασικά εσείς το λέτε

      Τόσα πολλά και καλά πράγματα έγιναν στη χούντα αλλά το μόνο που μνημονεύετε στο μήνυμα σας είναι η εξορία στη Γυάρο και τη Μακρόνησο. Άνθρωποι εκτελέστηκαν, γυναίκες βιάστηκαν, βασανιστήρια και διωγμοί σε όλη τη χώρα και παρ\'ολ\' αυτά οφείλουμε να αναπολούμε την περίοδο αυτή επειδή το χρέος και η εγκληματικότητα δεν καταγραφονταν και ήταν ψευδώς μηδενικά; Συνέλθετε παρακαλώ.

  13. avatar 1Ο Απριλίου 1826 η δεύτερη πολιορκία και η έξοδος του Μεσολογγίου.

    Το πρωί της 10ης Απριλίου, ανήμερα των Βαΐων, η οθωμανική ημισέληνος κυμάτιζε στα χαλάσματα του Μεσολογγίου.Οι πληροφορίες για τις απώλειες των Ελλήνων κατά την πολιορκία και την έξοδο είναι αντιφατικές. Πιθανότερο φαίνεται ότι από τους 3.000 που πήραν μέρος στην έξοδο, οι 1.700 έπεσαν ηρωικά μαχόμενοι. Ανάμεσα στους νεκρούς, ο Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος, ο Μιχαήλ Κοκκίνης, ο Αθανάσιος Ραζηκότσικας, ο Νικόλαος Στορνάρης, ο γερμανός εκδότης της εφημερίδας «Ελληνικά Χρονικά» Ιάκωβος Μάγιερ και άλλοι γερμανοί φιλέλληνες. Γύρω στα 6.000 γυναικόπαιδα οδηγήθηκαν για να πουληθούν στη Μεθώνη και στα σκλαβοπάζαρα της Κωνσταντινούπολης και της Αλεξάνδρειας.

  14. avatar Ο λαός μας έχει μια παροιμία για κάτι τέτοια

    https://www.newsbeast.gr/greece/arthro/456241/oi-alvanoi-agorasan-to-1821-tou-tatsopoulou

  15. avatar Δικό σας άρθρο δεν είναι αυτό?

    https://www.newsbeast.gr/weekend/arthro/799108/othomanikes-sfages-stin-elliniki-epanastasi

  16. avatar Trololololololo

    Το καλύτερο αρνί στην χούντα το έφαγα !!

    1. avatar χωροφύλακας

      και εγώ ρε μάστορα, ξέρεις τι αρνιά και κότες βούταγα στα χωριά

    2. avatar Περίεργος.

      Ο Μιχαλολιάκος είσαι;

  17. avatar Οτιδήποτε δεν υπενθύμιζε στους ραγιάδες την κατώτερη θέση τους ήταν «σκανδαλισμός» των πιστών του Ισλάμ.

    Στους ίδιους αιώνες, 15ο και 16ο στη Θεσσαλονίκη, μία μετά την άλλη, οι κυριότερες εκκλησίες και όχι λίγες-μερικές, όπως υποστηρίζεται, μετατράπηκαν σε τζαμιά. Με τους Οθωμανούς Τούρκους να ανέχονται τους χριστιανούς λόγω της νόμιμης (βάσει της Σαρίας) και της παράνομης (δωροδοκίες κ.λπ.) ληστείας, δεν μπορούμε να μιλάμε για θρησκευτική ανοχή. Όπως γράφει ο Τούρκος ιστορικός Τανέρ Ακσάμ: Το σύνολο της οσμανικής ιστορίας είναι ταυτόχρονα και η ιστορία των συλλογικών διώξεων και σφαγών των λοιπών θρησκευτικών μειονοτήτων (Siyasî Kültürümüzde Zulüm ve Işkence – Η τυραννία και τα βασανιστήρια στην πολιτική μας κουλτούρα, σ. 27, στο Ν. Σαρρή, Προεπαναστατική Ελλάδα…). Ήδη, στην πρώιμη Τουρκοκρατία, μόνο για ανεκτικότητα των Τούρκων δεν μπορεί να γίνεται λόγος: Οι χριστιανοί δεν μπορούσαν να κινηθούν και να εκφρασθούν ελεύθερα. Είχαν κάποιο φόβο, όταν επρόκειτο να περιγράψουν τα δεινά τους. Με μια λέξη, καταπιέζονταν. «Για τους πιστούς, ο Ορχάν σήμαινε ευσπλαχνία, για τους απίστους καταδυνάστευση», έγραφε αργότερα ο Τούρκος ιστορικός Sükrülah, σύμβουλος του Μουράτ Β΄ (1421-1451) και Μεχμέτ Β΄ (1451-1481) (Απ. Βακαλόπουλου, Νέος Ελληνισμός, οι ρίζες, η καταγωγή των Ελλήνων και η διαμόρφωση του έθνους (1204 – μέσα 15ου αιώνα), σ. 122).

  18. avatar Φαίνεται,

    ότι στις αρχές, οι ολιγάριθμοι Τούρκοι, με επικεφαλής τον Σουλεϊμάν πασά, γιο του Ορχάν, προσπάθησαν να επιβάλουν με την βία την μουσουλμανική θρησκεία, για να εδραιώσουν την θέση τους. Εκείνους που αρνούνταν να την δεχθούν τους έσφαζαν και τις οικογένειές τους τις σκλάβωναν, αν πιστέψουμε τον Sükrülah. «Όπου υπήρχαν σήμαντρα, γράφει ο ίδιος παρακάτω, τα κομμάτιαζε [ο Σουλεϊμάν] και τα έριχνε στη φωτιά και κατέστρεφε τις εκκλησίες και γίνονταν τζαμιά. Στην θέση των σημάντρων ανέβαινε ο ιμάμης και οι βασιλείς της περιοχής των απίστων δέχθησαν στον σβέρκο τους το φόρο υποτέλειας» (ό.π., σ. 133). Το ότι οι Οσμανοί, σε αντίθεση με τους Δυτικούς Ιεροεξεταστές ή αποικιοκράτες της ίδιας εποχής, δεν αφάνιζαν τους αλλόδοξους, επειδή από αυτούς αποκόμιζαν πλούτο και γενίτσαρους δεν σημαίνει ότι η οσμανική πρακτική συνιστά, έστω και συγκριτικά, ανεκτικότητα· απλώς συνιστά διαφορετικό και μεθοδικότερο τρόπο εκμετάλλευσης του κατεκτημένου λαού.

  19. avatar Εξωτερικό πλάνο: εδώ βρισκόταν το χωριό Παναγιά.

    -Τους δύο πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας ευημερούσε.
    -Πώς το ξέρουμε;
    -Από τα οθωμανικά φορολογικά αρχεία. Ναι, μόνο από εκεί.
    -Άλλη πηγή, μαρτυρία;
    -Μάλλον όχι. Αλλά μόλις απεδείχθη ότι όλοι οι έλληνες την περνούσαν ζάχαρη!
    Άλλο πλάνο: ανασκαφές σε νεκροταφείο. Χριστιανοί και μουσουλμάνοι θάβονταν στον ίδιο χώρο. Ακροβατικό:
    -Ζούσαν εν ειρήνη και αρμονία δίπλα δίπλα. Τρανταχτή απόδειξη οι τάφοι, θέλετε κι άλλη; συγγνώμη, δεν θα σάς ικανοποιήσουμε (μάς τέλειωσαν τα οθωμανικά αρχεία).
    -Κι ο υπόλοιπος (εκτός Στερεάς και Πελοποννήσου) ελλαδικός χώρος; Εκεί ποιοί ζούσαν; Έλληνες; Αλβανοί; Eξωγήινοι; Εθνοκάθαρση γινόταν ή όχι; To παιδομάζωμα ήταν κι αυτό \"εθνικός μύθος\"; Τελικά, καταπώς λέει ο Πάγκαλος, το 1821 κάποιοι που σχεδόν δεν μιλούσαν ελληνικά ξεσηκώθηκαν απέναντι σε μιά αυτοκρατορία μόνο από άγνοια;

  20. avatar Σύμφωνα με τον πανηγυρικό που εκφώνησε για τον Πατριάρχη το 1853 ο Γεώργιος Τερτσέτης,

    όπως αυτός μεταφέρεται από τον ανιψιό του Πατριάρχη, ο Γρηγόριος Ε\' απέρριψε προτάσεις υπαλλήλων ξένων πρεσβειών να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη λέγοντας: \"Μη με προτρέπετε εις φυγήν, μάχαιρα θα διέλθη τας ρύμας της Κωνσταντινουπόλεως και των λοιπών πόλεων των χριστιανικών επαρχιών. Υμείς επιθυμείτε, εγώ μετημφιεσμένος να καταφύγω...ουχί! Εγώ δια τούτω είμαι πατριάρχης, όπως σώσω το έθνος μου...ο θάνατός μου ίσως επιφέρει μεγαλυτέραν οφέλειαν από την ζωή μου...Ναι, ας μη γίνω χλεύασμα των ζώντων. Δε θα ανεχτώ ώστε εις τα οδούς της Οδησσού, της Κέρκυρας και της Αγκώνος, διερχόμενον εν μέσω των αγύιων, να με δακτυλοδεικτούσι λέγοντες, Ιδού έρχεται ο φονεύς πατριάρχης\"

    Mετά τη λειτουργία του Πάσχα (10 Απριλίου 1821) ο Γρηγόριος συνελήφθη, κηρύχθηκε έκπτωτος και φυλακίστηκε. Το απόγευμα της ίδιας μέρας απαγχονίστηκε στην κεντρική πύλη του Πατριαρχείου, όπου παρέμεινε κρεμασμένος για τρεις ημέρες, εξευτελιζόμενος από τον όχλο.

Παρακαλούμε περιμένετε ...