21
loading

Τα τελευταία χρόνια οι low budget αεροπορικές κερδίζουν ολοένα και περισσότερο το ταξιδιωτικό κοινό. Η χαμηλή τιμή των εισιτηρίων, μετέτρεψε το μέχρι πρότινος ανέφικτο, για πολλούς, ταξίδι με αεροπλάνο σε προσιτή… πολυτέλεια.

Για να επιτύχουν κάτι τέτοιο «κόβουν» από παντού - από την ποιότητα, από τις υποδομές, από το ανθρώπινο δυναμικό, από τα συστήματα. Η επιλογή «δευτερευόντων» αεροδρομίων με χαμηλότερα τέλη προσγείωσης, το multitasking προσωπικό, οι πολλές και στενές θέσεις για την αύξηση της μέγιστης δυνατής χωρητικότητας επιβατών, η παροχή υπηρεσιών πάντα επί πληρωμή, οι πρόσθετες χρεώσεις ακόμη και για το νερό, είναι κάποια από τα «τρικ» των συγκεκριμένων εταιρειών που καταφέρνουν να επιβιώνουν μέχρι σήμερα.

Είναι αρκετά συνειδητοποιημένο το σημερινό κοινό όταν χρησιμοποιεί τέτοιου είδους εταιρείες, οι οποίες αναλαμβάνουν να σε μεταφέρουν με ασφάλεια από τον έναν προορισμό στον άλλο και τίποτα παραπάνω;

Ισχύει, ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση το «ό,τι πληρώνεις, παίρνεις»; Και αν ναι, ποιο είναι το «τίμημα» που καλούνται να πληρώσουν οι επιβάτες; Είναι αρκετή μία χαμηλή τιμή εισιτηρίου να κρατήσει το κοινό ευχαριστημένο και κατ’ επέκταση και την λειτουργία της αντίστοιχης εταιρείας;

Παίρνουμε το παράδειγμα του «φαινομένου» Ryanair και πως αυτό έχει επηρεάσει τον τρόπο που πετάμε αλλά και την γενικότερη φιλοσοφία μας αναφορικά με τα αεροπορικά ταξίδια. Από την πρώτη κιόλας μέρα που έγινε γνωστή τοις πάσι, έδωσε στον καθένα από εμάς τη δυνατότητα να ταξιδέψει στον αγαπημένο του προορισμό πληρώνοντας ένα πολύ μικρό ποσό, κάποιες φορές μάλιστα χωρίς αυτό να ξεπερνάει τα 10 ευρώ.

Παρόλο, λοιπόν, που οι χαμηλού κόστους αεροπορικές έχουν γίνει «μόδα» τα τελευταία χρόνια, η ιρλανδική εταιρεία με βάση της το Δουβλίνο, έκανε το «ντεμπούτο» της το 1984, από μια ομάδα Ιρλανδών επιχειρηματιών μεταξύ των οποίων και το Tony Rayan (ιδρυτής της εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών Guinness Peat Aviation), ενώ αντίστοιχης φιλοσοφίας αεροπορικές κάνανε δειλά-δειλά την εμφάνισή τους, ήδη από το 1955, κυρίως στην Αμερική.

Ο Michael O’ Leary

Πρόκειται για την εταιρεία που μεταφέρει τους περισσότερους επιβάτες σε όλη την Ευρώπη -το 2017, μάλιστα, ξεπέρασε το ένα δισεκατομμύριο-, μέσα από ημερήσιες πτήσεις από 86 διαφορετικές βάσεις, συνδέοντας 215 προορισμούς σε 37 χώρες με στόλο 430 αεροσκαφών Boeing 737 και προσωπικό που ξεπερνάει τις 14.500 άτομα.

Ο πραγματικός «ηγέτης», ωστόσο, της Ryanair δεν ήταν άλλος από τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Michael O’ Leary, ο οποίος παρακολουθούσε στενά την φιλοσοφία των αμερικανικών εταιρειών χαμηλού κόστους, στοχεύοντας να λανσάρει ακριβώς την ίδια φιλοσοφία και στην Ευρώπη. Όπως και έκανε το 1990, όταν η εταιρεία έκανε την «επανεκκίνησή» της ως η πρώτη εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της.

Το επιχειρηματικό μοντέλο του O’ Leary αντικαθιστά την απώλεια εσόδων από τα φθηνά εισιτήρια με ψώνια κατά την διάρκεια της πτήσης, παιχνίδια τύχης, διαπραγματεύσεις εκπτώσεων με αεροδρόμια για μειωμένες χρεώσεις προσγείωσης κ.α.

Η αλέγρα προσωπικότητα, η δυναμική παρουσία, η αλαζονική συμπεριφορά και η επιρρέπεια σε δηλώσεις για τις οποίες αργότερα ανακαλεί, χαρακτηρίζουν στο έπακρο τον άνθρωπο που οραματίστηκε και έκανε πράξη το «φαινόμενο» Ryanair. Τον τελευταίο καιρό, μάλιστα, βρίσκεται πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας καθώς η εταιρεία επιχειρεί μια νέα γενική αναδιάρθρωση, πιο φιλική και προσιτή προς το κοινό.

Όταν το 1992 η Ευρωπαϊκή Ένωση απελευθέρωσε τη βιομηχανία αερομεταφορών, επιτρέποντας στις ευρωπαϊκές εταιρείες να αυξήσουν σημαντικά τις προγραμματισμένες πτήσεις τους σε όλη την Ευρώπη, η Ryanair άδραξε την ευκαιρία και σε συνδυασμό με τον νέο «σύμμαχό» της, το διαδίκτυο, άρχισε να κυριαρχεί στους αιθέρες.

Τον Ιανουάριο του 2000 η εταιρεία λάνσαρε την ιστοσελίδα κρατήσεών της, καταφέρνοντας μέσα σε τρεις μήνες να έχει περισσότερες από 50.000 κρατήσεις εβδομαδιαίως. Γεγονός που την κατέστησε, ίσως, την μοναδική εταιρεία σε όλη την Ευρώπη για χαμηλού κόστους αεροπορικούς ναύλους.

Επιπλέον, μέσα από το site της άρχισε να δίνει την δυνατότητα στους χρήστες του να επωφεληθούν των χαμηλότερων τιμών για κρατήσεις αυτοκινήτων, ξενοδοχείων, ταξιδιωτικών ασφαλειών, ακόμη και σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Εννέα χρόνια αργότερα κατήργησε τα γραφεία check-in σε κάθε αεροδρόμιο, με όλες τις διαδικασίες της (εκτός από το drop off των αποσκευών) να πραγματοποιούνται πλέον online.

Κάτι που σίγουρα διευκολύνει κατά πολύ τους ταξιδιώτες,  ωστόσο, κρύβει αρκετούς κινδύνους με κρυφές χρεώσεις που μπορεί κάποιος να μην αντιληφθεί και να βρεθεί να πληρώσει μέχρι και 45 ευρώ στην περίπτωση που δεν πρόσεξε ότι η εκτύπωση της κάρτας επιβίβασης είναι απαραίτητη.

Το 2014 η εταιρεία επιχείρησε μία χαλαρότητα στους περίφημους αυστηρούς κανόνες και τα τέλη τύπου «τιμωρία» για τους όχι και τόσο προσεκτικούς πελάτες, σε μια προσπάθεια να προσελκύσει ακόμη περισσότερο κοινό. Και τα κατάφερε, αν αναλογιστεί κανείς ότι τον Μάιο του 2015 είδε τα κέρδη της να αγγίζουν τα 867 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξης του 66%.

Με κάτι τέτοιες στρατηγικές, λοιπόν, η Ryanair έφτασε από 5.000 επιβάτες που μετέφερε το 1985, το 2018 να μεταφέρει 130 εκατομμύρια ταξιδιώτες σε όλη την Ευρώπη. Είναι, ωστόσο, αυτά τα νούμερα αρκετά ώστε να «θαμπώσουν» τους πελάτες και να κρατήσουν την ικανοποίηση από τις παρεχόμενες υπηρεσίες σε υψηλά επίπεδα;

Στο συγκεκριμένο ερώτημα έρχεται να απαντήσει η έρευνα της βρετανικής ιστοσελίδας Which?, στην οποία για έκτη συνεχόμενη χρονιά η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους βρέθηκε στην πρώτη θέση των χειρότερων.

Οι λόγοι;

Τόσο το κακό φαγητό και οι άβολες θέσεις των αεροσκαφών της, όσο η διαδικασία της επιβίβασης αλλά και το όλο περιβάλλον μέσα στην καμπίνα κατά την διάρκεια της πτήσης.

Αυτό που αξίζει να αναφερθεί αναφορικά με την έρευνα είναι το γεγονός ότι το 70% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν θα επιλέξει ξανά την Ryanair για τα επόμενα ταξίδια του - μια εταιρεία που μεταφέρει τους περισσότερους επιβάτες στην Ευρώπη συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη αεροπορική.

Η στάση της εταιρείας, ίσως, απέναντι στο επιβατικό κοινό και η μη παροχή των εκ των ουκ άνευ υπηρεσιών -πάρτε για παράδειγμα το περιστατικό στις αρχές του 2019 αναφορικά με την πτήση της εταιρείας που προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Τιμισοάρα στη Ρουμανία λόγω των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης- ίσως να φταίει για το αυξημένο ποσοστό εκείνων που δε θα ξαναχρησιμοποιήσουν την εταιρεία.

Τι μερίδιο ευθύνης, ωστόσο, βαρύνει και τους επιβάτες; Μήπως χρησιμοποιούν την εταιρεία ως αποδιοπομπαίο τράγο, επειδή θέλουν και την «πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο»; Όταν γνωρίζοντας ότι με το αντίτιμο που πληρώνουν, παίρνουν μόνο την μεταφορά από τη βάση τους στον προορισμό της επιλογής τους και τίποτα άλλο, μήπως γίνονται υπερβολικοί διατηρώντας υψηλές απαιτήσεις;

Καλώς ή κακώς η στρατηγική των low cost αεροπορικών εταιρειών δεν μπορεί να αλλάξει. Άλλωστε αυτή είναι και η φιλοσοφία τους. Αυτό που μπορεί να γίνει, ωστόσο, είναι ο ταξιδιώτης (και κυρίως οι μεγαλύτερες ηλικίες που δεν είναι και τόσο εξοικειωμένες με την τεχνολογία) να ενημερωθεί και έτσι να ζυγίσει και τα πράγματα καλύτερα.

Γιατί στο τέλος-τέλος, πληρώνοντας ένα λίγο ακριβότερο αντίτιμο ναύλου από κάποια μη χαμηλού κόστους εταιρεία, γλιτώσουν κόπο και ταλαιπωρία, δίνοντας, απλώς, το κάτι παραπάνω. Άλλωστε, εναπόκεινται και στις προσωπικές επιλογές του καθενός το τι θέλει και τι μπορεί να κάνει...

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

21
σχόλια
  1. avatar tjyr

    ιπτάμενο κτελ λέμε.

  2. avatar Low Cost

    Με κτελ δεν εχετε ταξιδεψει ποτε στην ζωη σας?
    Εκει δεν λεμε τιποτα σε ταξιδια που ειναι μεγαλυτερης διαρκειας.
    Εισητηριο για Βουδαπεστη προγραμματισμενο 55 ευρω πανε ελα.
    Με την Malev πανω απο 350 ευρω.
    Μια ωρα και 15 λεπτα μονο η πτηση.
    Παλια ειχα επιστεψει με την Malev και ειμασταν 10 ατομα στο αεροπλανο!
    Γι αυτο καταστραφηκαν κρατικες αεροπικες εταιριες και καταχρεωθηκαν με πτησεις που λογω τιμης εισητηριου δεν εβγαζαν ουτε τα εξοδα της πτησης.
    Απο το καταστατικο της ευρωπαϊκης ενωσης σχετικα με τα δικαιωματα του επιβατη.
    (14) Όπως και δυνάμει της σύμβασης του Μόντρεαλ, οι υποχρεώσεις των πραγματικών αερομεταφορέων θα πρέπει να περιορίζονται ή και να μην ισχύουν όταν ένα συμβάν έχει προκληθεί από έκτακτες περιστάσεις οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα. Τέτοιες περιστάσεις μπορούν ειδικότερα να προκύψουν σε περιπτώσεις πολιτικής αστάθειας, καιρικών συνθηκών που δεν επιτρέπουν την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης πτήσης, κινδύνων για την ασφάλεια των επιβατών, απροσδόκητων ελλείψεων στην ασφάλεια της πτήσης και απεργιών που επηρεάζουν τη λειτουργία του πραγματικού αερομεταφορέα.
    (15) Θα πρέπει να θεωρείται ότι υπάρχουν έκτακτες περιστάσεις ακομη και σε απόφαση διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας....
    Για αυτο σταματηστε να γραφετε οτι σας κατεβει. Το κανουν και οι μεγαλες εταιριες.
    Δεν αναφερθηκε τιποτα για τις υπολοιπες πτησεις -εκεινης της μερας- ταλαιπωριας μεγαλων δηθεν εταιριων...

    1. avatar Trias

      Έχεις απόλυτο δίκιο!! Δυστυχώς η Ryanair χαλάει τα άλλα μεγάλα κεφάλια και έτσι πολύ εύκολα τη βγάζουν στη σέντρα για να ψήνεται ο κάθε τύπος που δεν ξέρει τι να πιστέψει και να κράζει με τη σειρά του την εταιρία!! Μακάρι να είχαμε ακόμη τις τέλειες τιμές που είχαμε πριν έρθει η τσούλα η Κουντουρά και τα αρπάξει από τις ναυτιλιακές, όπου αν θυμάσαι ζήτησε από Ryanair 12 ευρώ το κεφάλι τάχα μου για φόρο, την ίδια στιγμή που εισιτήριο της Ryanair είχε 10 ευρώ!! Για αυτό πλέον για να πας φθηνά όπου θες, πας πρώτα Σόφια με 20 ευρώ και μετά στον τελικό σου προορισμό!! Ακόμη και έτσι, πολύ πιο φθηνά από τις άλλες εταιρίες που για ένα γεύμα της κακιάς ώρας σε χρεώνουν 20 φορές πάνω!!

  3. avatar Ido

    Εκβιασμός τοπικών οικονομιών, περιφερειών, δήμων κτλ δεν είναι και τόσο μέσα στα στενά πλαίσια της ελεύθερης αγοράς.

  4. avatar Οποίος έχει πολλά λεφτά

    Ας βγάζει εισιτήριο με την aegean που προσφέρει φαγητό, νερο και καφέ!
    Η Ryanair δε σου προσφέρει τίποτα αλλά γλυτώνεις 300€
    Αυτή ήταν η διαφορα που έπρεπε να πληρώσω πέρυσι από πτήση εξωτερικού προς Θεσσαλονίκη

  5. avatar Γυφτος

    Οι ελληναράδες καλομάθανε να ζητάνε πολλά και μην πληρώνουν τίποτα, θυμάμαι ενα περιστατικό σε αεροδρόμιο του εξωτερικού, ελληνίδες με μια χειραποσκεύη και ενα εκατομμύριο τσάντες απο καταστήματα στο χέρι η ύπαλληλος της εταιρείας τις είπε να τα βάλουν μέσα αλλιώς θα πληρώσουν και αυτές τις τσάντες, αρνήθηκαν οι ελληνίδες να τα βάλουν και το παράπονο τους ήτανε "γιατί μας φέρονται έτσι." Όσο αφορά με το τελευταίο περιστατικό με τη προσγείωση στη ρουμανία αντί στη θεσσαλονίκη οι πιλότοι για λόγους ασφάλειας το κάνανε λογο καιρικών συνθηκών και ο Ελληναράς τους κάνει μήνυση γιατί υπέστει ταλαιπωρία, θέλει να πάει λονδίνο με 30 ευρώ εισητηριο με μια χειραποσκευή τσάμπα και ζητάει τα ρέστα του δεν γίνεται Ελληναρά η αεροπορική εταιρεία σου πλήρωσε τα εισητίρια για να πας οδικός στην Θεσσαλονική σαν αποζημίωση. Έλεος να λες και ενα ευχαριστώ που σε αποζημιώσανε.

  6. avatar Stefanos

    Το θέμα είναι οι "κρυφές" και οι "εκ των υστέρων χρεώσεις" . Όταν αγόρασα το εισητήριο είχα δικαίωμα μεταφοράς μίας μικρής βαλίτσας (εως 8κιλων) . Όταν μπήκα να κάνω online check in μου έγραψε πως αν θέλω τη βαλίτσα στην καμπίνα θα πρέπει να πληρώσω άλλα 9 ευρώ τώρα διαφορετικά στο αεροδρόμιο θα ου χρεώσουν 28 ευρώ . Με κάτι τέτοια κλεφτο-τρικ , θα πληρώσεις τελικά ίδιο -αν οχι ακριβότερο - εισητήριο σε σχέση με τις υπόλοιπες εταιρίες

    1. avatar Trias

      Η κακή ανάγνωση αυτών που αναγράφουν οι όροι και έστω η παραπλάνηση στα πλαίσια του θεμιτού με σκοπό την πώληση σε οποιαδήποτε εμπορική συναλλαγή, δεν είναι κάτι για το οποίο μπορείς να κατηγορείς την εκάστοτε εταιρία!! Αν δε γνωρίζεις, λες δε γνωρίζω!! Δε λες όμως ότι σε κορόιδεψαν!! Ειδικά την ίδια στιγμή που μιλάμε για εταιρία η οποία έβγαλε πριν τρία χρόνια τιμή κράχτη Αθήνα - Βουκουρέστι για 100.000 θέσεις, 2,07 ευρώ πήγαινε και 2,07 ευρώ έλα!! Μόνο τα διόδια της Αττικής οδού έχουν παραπάνω και το ξέρουμε πολύ καλά!!

      1. avatar Stefanos

        Πως το είπες αυτό ?? " Η παραπλάνηση στα πλαίσια του θεμιτού δεν είναι κατι που μπορώ να κατηγορήσω την εταιρία" ???
        Οχι βρε δεν την κατηγορώ ! Απλά ενημερώνω τον κόσμο για παραπλανητικές μεθόδους εξαπάτησης του καταναλωτικού κοινού . Και να έχουν το νου τους ότι τελικά πληρώνουν ακριβότερο εισητήριο σε σχέση με την παραπλανητική διαφήμηση και την παραπλανητική προσφορά της εταιρίας

  7. avatar επιβατης44

    Ξεπλυμα χρηματος απο την Ιρλανδικη μαφια. Ετσι μεγαλωσε!

  8. avatar Ψέμα.

    Γιατί όμως κατηγορούν την Ryanair? Μήπως και η easy jet δεν κάνει τα ιδια?
    Πετάω 15 έως 20 φορές το μήνα από Μόναχο ή νυρεμβεργη για Μάντσεστερ λόγω της δουλειάς μου, μέχρι τώρα είχα μια μόνο φορά πρόβλημα και αυτό ήταν λόγω καιρού. Θέλω να πάω από το Α στο Β και τίποτα παραπάνω. Πληρώνω από 48 έως 78 ευρώ μετ επιστροφής για Ryanair και 100 έως 160 με easy jet. Τα χρεώνουν και οι δυο όλα. Θεωρώ ότι για μεταφορά από το Α στο Β χωρίς τα τρελα λεφτά που ζητάνε οι μεγάλες εταιρείες τύπου Lufthansa και British είναι μια αξιοπρεπέστατη εταιρεία η Ryanair.

  9. avatar Χαχα

    Κερδίζει λεφτα αλλα ειναι η χειρότερη αεροπορική εταιρία.

  10. avatar Poniros

    Μια χαρα ταξιδευουμε πολλα χρονια τωρα
    Οσοι θελουμε να μεταφερθουμε απλα, ειναι ο σωστος τροπος
    Οσοι θελουν να δινουν ενα σκασμο λεφτα για να το παιξουν στους φιλους τους μπορουν να το κανουν ανεμποδιστα περι γουστου που λενε..

    Παντως το αρθρο προερχεται απο αυτοματη μεταφραση
    Ρε τι τους κανει ryanair, χανουν τον υπνο τους, ανταγωνισμος λεγεται..

  11. avatar Ryan και ξερό ψωμί.

    Το λίγο πιο ακριβό αντίτιμο μήπως είναι 10πλασιο;Είδαμε τα μονοπώλια της Aegean που κατέληξαν,να θες 120 ευρώ να πας στην Κρήτη και πάνω από 250 σε άγονη γραμμή.

  12. avatar Cherry

    Εγώ ταξιδεύω συχνά προς Βρυξέλλες έχω βολευτεί με τις χαμηλές χρεώσεις 4 ώρες είναι περνάνε γρήγορα! Γιατί να πληρώσω παραπάνω αεροπορικά? Για έναν καφέ ή οτιδήποτε άλλο? Προτιμώ αυτά που γλίτωσα να τα δώσω για κάτι άλλο και να το ευχαριστηθώ!!!

  13. avatar vpi

    Έχετε δει τιμή για πτήση Αθήνα - Θεσσαλονίκη με Ryanair και Aegean?
    Μέρα με την νύχτα..
    Ε μην τρελαθούμε κιόλας.. Με την Ryanair θα πάω φυσικά για πτήση 1 ώρας..
    Δεν ήθελα να φάω φυστίκια κ καραμέλες της aegean και να με κ0λ0πιανουν..

  14. avatar Ανταγωνισμος

    Είναι η ελεύθερη αγορά.Ειναι η ανοικτή αγορά.Ειναι ο ανταγωνισμός.Την κατηγορούν αυτοί που κρύβονται πίσω από τα μονοπώλια και τα καρτέλ.

  15. avatar Καλά

    Δεν είναι και η μόνη εταιρεία που χρεώνει το νέρο!!

  16. avatar Dhhddh

    Όλα τα τρικ τα γνωρίζει από πριν ο ταξιδιώτης

  17. avatar Mipe

    Εγώ ταξίδεψα και όλα ήταν οκ

  18. avatar χαβουζα

    Μια εταιρια[...] και τιποτε αλλα , οποιος πετα δεν ξαναπετα. ΤΕΡΜΑ
    Εγω με τοσα που εζησα οχι, προτιμω με τα ποδια παρα με αυτην
    Οποιος θελει ας δοκιμασει

Παρακαλούμε περιμένετε ...