21
loading

Στην πανανθρώπινη ιστορία και σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν εμφανιστεί ανά τους αιώνες, υπάρχει μία βασική διάσταση, ένας βασικός διαχωρισμός που έγκειται σε δύο θεμελιώδεις έννοιες: τη ζωή και τον θάνατο. Έννοιες που διατρέχουν την κουλτούρα των ανθρώπων και είναι καθοριστικές για την ύπαρξή τους και τον τρόπο που αντιλαμβάνονται και τοποθετούνται απέναντι στα πράγματα.

«Ο θάνατος δε μας αφορά», είχε πει αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Επίκουρος για να έρθει μετά από αιώνες ο Σεφαραδίτης Ολλανδός «συνάδελφός» Μπαρούχ Σπινόζα και να συμφωνήσει μαζί του λέγοντας: «Οι σοφοί σκέφτονται τη ζωή και όχι τον θάνατο». Στην Οδύσσεια του Ομήρου θα συναντήσουμε μια πιο «ανθρώπινη» προσέγγιση από τον σχεδόν άτρωτο μυθικό ήρωα Αχιλλέα. Όταν ο Οδυσσέας τον επισκέπτεται στον Άδη, τον παρηγορεί, μνημονεύοντας την ισχύ του, και του λέει: «Μη θλίβεσαι που ‘χεις πεθάνει Αχιλλέα. Έτσι είπα κι εκείνος μου απάντησε αμέσως» για να αποκριθεί ο Αχιλλέας: «Μη με παρηγορείς ευγενικέ μου Οδυσσέα για το θάνατο μου. Θα προτιμούσα δούλος να’ μουν, άλλον να υπηρετώ, άνθρωπο σκληρό χωρίς περιουσία, παρά να βασιλεύω ανάμεσα στους πεθαμένους, που ‘χουν σβήσει».

Ανέκαθεν οι άνθρωποι προσπαθούσαν να εξηγήσουν το «μυστήριο» του θανάτου και να το διαχειριστούν, είτε εξοβελίζοντάς τον είτε βρίσκοντας τρόπους συμφιλίωσης με αυτόν. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι τόποι που κατοικούσαν οι νεκροί ήταν τόποι απόμακροι και τρομακτικοί, σίγουρα διαχωρισμένοι με σαφή όρια από τον κόσμο των ζωντανών.

Στην αρχαία Ελλάδα το βασίλειο του Πλούτωνα ήταν το μέρος που ταξίδευαν οι ψυχές και τα σώματα των ανθρώπων όταν έφευγαν από τον κόσμο των ζώντων. Περνώντας τον ποταμό της λύπης, τον Αχέροντας, που ήταν ο προθάλαμος του Κάτω Κόσμου, βρίσκονταν στις Πύλες του Άδη που φρουρούσε ο Κέρβερος, πριν περάσουν στα έγκατα της Αχερουσίας Λίμνης.

Στη σκανδιναβική μυθολογία υπάρχει ο  «Οίκος των Σφαγιασθέντων», η Βαλχάλα, ένας κόσμος υπόγειος και σκοτεινός, όπου διαμένουν οι νεκροί που έπεσαν στην μάχη. Αυτούς τους συνοδεύουν οι Βαλκυρίες, πανέμορφες αμαζόνες που καβαλάνε φτερωτά άλογα ή λύκους.

Το μοναστήρι των Καπουτσίνων στο Παλέρμο

Στη Σικελία, όπου η σχέση μεταξύ του κόσμου των ζωντανών και αυτού των νεκρών υπήρξε ανέκαθεν ισχυρή, η πόλη του Παλέρμο φιλοξενεί ένα από τα πιο περίεργα και μακάβρια τουριστικά αξιοθέατα του κόσμου. Περνώντας τις πύλες ενός μοναστηριού Καπουτσίνων, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να κατέλθουν στις κατακόμβες του. Το μοναστήρι είναι ένα διακριτικό λευκό κτίριο. Βρίσκεται σε μία ήσυχη πλατεία δίπλα από ένα νεκροταφείο, στην πόλη που το 1992 η Μαφία έλυσε τις διαφορές της με τον Δικαστή Μπορσελίνο.

Το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας της Σικελίας ονομάζεται Φαλκόνε-Μπορσελίνο. Τα δύο ονόματα ανήκουν σε δύο δικαστές που προσπαθούσαν να λύσουν τον γόρδιο δεσμό του οργανωμένου εγκλήματος στο νησί. Και οι δύο το πλήρωσαν με τη ζωή τους.

Κάτω από κάτι σκαλιά, περνώντας από ένα άγαλμα της Παναγίας των Θλίψεων, βρίσκεται η είσοδος της κατακόμβης. Απρόσμενα μεγάλη με ψηλά θολωτά ταβάνια και επιμήκεις διαδρόμους. Ο χώρος είναι κρύος και υγρός, ενώ επικρατεί μία ξινισμένη, έντονη μυρωδιά σκόνης και ρούχων που σαπίζουν. Τα παράθυρα είναι ψηλά και διαχέουν το φως του ήλιου, μετατρέποντάς το σε μια χλωμή λάμψη. Το φως από τις λάμπες φθορίου τρεμοπαίζει και δημιουργεί ατμόσφαιρα αίθουσας ιατροδικαστή, φωτίζοντας τα πτώματα.

Κρεμασμένα στους τοίχους, καθισμένα σε πάγκους και τοποθετημένα σε ράφια αλλά και χωμένα σε ανοιχτά φέρετρα υπάρχουν περίπου 8.000 άψυχα σώματα, το καθένα από αυτά ντυμένο με την καλή του κυριακάτικη ενδυμασία.

Η δυτική κουλτούρα στις πλείστες των περιπτώσεων, θέλει τους νεκρούς να μένουν εκτός κοινής θέας, κρυμμένοι από τους ζωντανούς. Αυτή όμως η μονή αποτελεί εξαίρεση. Τίποτα δεν διαχωρίζει τους νεκρούς από τους ζώντες, εκτός ίσως από ένα σχοινί με μία ταμπελίτσα που ζητά από τους επισκέπτες να δείχνουν σεβασμό.

Αυτές οι κατακόμβες με τον αμυδρό φωτισμό και τη μυρωδιά της μούχλας έχουν διαχωριστεί σε διαδρόμους, που ο καθένας τους «φιλοξενεί» μια συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπου. Υπάρχει δωμάτιο για ανθρώπους της θρησκείας. Αρχικά, ήταν αποκλειστικά μοναχοί και ιερείς συνδεδεμένοι με το μοναστήρι. Με την πάροδο του χρόνου, οι θρησκευόμενοι άνδρες ενώθηκαν με ευεργέτες και αξιωματούχους. Οπότε σε άλλο δωμάτιο αναπαύονται επαγγελματίες, όπως γιατροί, δικηγόροι και αξιωματικοί του στρατού. Υπάρχει ένας γυναικείος διάδρομος όπου μπορεί κάποιος να θαυμάσει τις μόδες του παρελθόντος.

Ένα παράπλευρο παρεκκλήσι είναι αφιερωμένο σε εκείνες τις γυναίκες που πέθαναν παρθένες, ιδιαίτερα οδυνηρή και σκληρή ονομασία για να μεταφέρουν στην αιωνιότητα.

Και έπειτα υπάρχει ένα μικρό εκκλησάκι για βρέφη. Τα παιδιά είναι ντυμένα με τις επίσημες ενδυμασίες τους, στερεωμένα σαν ζωντανές κούκλες. Κάποια κάθεται σε μια παιδική καρέκλα με ένα μικρό σκελετό στην αγκαλιά της, ίσως ένα μικρότερο αδελφό, ανυπόφορα θλιβερό θέαμα και ταυτόχρονα αποκρουστικό.

Αυτοί οι νεκροί αποπνέουν κάτι το μυστικιστικό. Τα σαγόνια τους κρέμονται ανοιχτά, σάπια δόντια χαμογελούν με απειλή, οπτικές κοιλότητες κοιτάζουν ζοφερά, κομμάτια σκληρού δέρματος προσκολλημένα σε συρρικνωμένα μάγουλα και αρθρώσεις που πάσχουν από αρθρίτιδα. Αυτοί οι άνθρωποι είναι κυρίως μικροί, τα χέρια τους είναι σταυρωμένα καθώς σέρνονται ενάντια στο σύρμα και τα καρφιά που τα κρατούν όρθια, τα κεφάλια τους λυγίζουν στους ώμους, οι οργανισμοί σιγά-σιγά καταρρέουν με την προσπάθεια να μιμηθούν μια παλιότερη ζωή.

Η πρώτη και η παλαιότερη μούμια είναι ένας μοναχός: ο Silvestro da Gubbio, που στέκεται στη θέση του από το 1599. (Η λέξη «μούμια» προέρχεται από μια αραβική λέξη για την άσφαλτο, η οποία θυμίζει  τη μαυρισμένη ρητίνη που οι αρχαίοι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν ως συντηρητικό.

Ένα από τα σώματα που έχουν ενταφιαστεί πιο πρόσφατα είναι η Rosalia Lombardo, μόλις δύο χρονών όταν ταριχεύθηκε το 1920. Η διαδικασία της ταρίχευσης έχει διατηρήσει τη Rosalia σε τόσο καλή φαινομενικά κατάσταση, που της έχει δοθεί το προσωνύμιο «Ωραία Κοιμωμένη».

Πώς προέκυψε το «δωμάτιο με τις μούμιες»

Το μοναστήρι των Καπουτσίνων δεν είναι όπως οι κατακόμβες της Ρώμης, μια αρχαιολογική ανασκαφή τάφων. Εδώ τα σώματα ήταν πάντοτε προορισμένα να φαίνονται. Υπάρχουν ενδείξεις που υπενθυμίζουν στους επισκέπτες να δείχνουν σεβασμό και να μην φωτογραφίζουν. Από την άλλη πλευρά οι μοναχοί του μοναστηριού πουλάνε τρόπον τινά το αποτρόπαιο θέαμα. Δεν είναι σαφές λοιπόν εάν πρόκειται για θρησκευτική ή πολιτιστική εμπειρία, αλλά είναι ένα τουριστικό αξιοθέατο.

Έχει επικρατήσει η πεποίθηση ότι η ιδιαιτέρως υγρή ατμόσφαιρα επέτρεψε τη φυσική ταρίχευση των σωμάτων. Αρχικά, οι ιερείς ξάπλωναν τους νεκρούς σε ράφια και τους άφηναν να στεγνώσουν μέχρι να αποβληθούν ολοκληρωτικά τα σωματικά τους υγρά. Οι νεκροί ήταν τοποθετημένοι σε θαλάμους, που ονομάζονται φίλτρα,  σε σανίδες από τερακότα πάνω από αποχετεύσεις ή σωλήνες, όπου τα σωματικά υγρά τους θα μπορούσαν να διαρρεύσουν και τα πτώματα να ξεφλουδίζουν σιγά-σιγά.

Έπειτα από έναν ολόκληρο χρόνο, το στεγνωμένο κορμί το ξέπλεναν με ξύδι πριν το ξαναντύσουν με την καλύτερη και πιο επίσημη αμφίεσή του και να το στείλουν στο κατάλληλο δωμάτιο, για να κείτεται εκεί στην αιωνιότητα.

Η μέθοδος αυτή, που είχε χαθεί για δεκαετίες, αποτελείται από τη χρήση «φορμόλης για να σκοτώσει τα βακτηρίδια, οινόπνευμα για να στεγνώσει το κορμί από τα υγρά του, γλυκερίνη για να το προστατεύσει από την υπερβολική ξηρότητα,  Σαλικυλικό οξύ για να σκοτώσει τους μύκητες και το πιο σημαντικό συστατικό, άλατα ψευδάργυρου για να δώσει στο σώμα ακαμψία».

Κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι ξεκίνησε την μουμιοποίηση. Πιθανώς τυχαία ανακαλύφθηκε ότι ένα σώμα αν το αφήσουμε σε μια κρύπτη με μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα δροσιάς και πορώδους ασβεστόλιθου θα στεγνώσει αντί να σαπίσει. Στη συνέχεια, επινοήθηκε ένα σύστημα.

Η διατήρηση των προγονικών σωμάτων γίνεται σε αρκετά μέρη, αλλά σπάνια εμφανίζονται όπως στην περίπτωση της Σικελίας. Υπάρχει η άποψη ότι αυτή η πρακτική ίσως είναι ο «απόηχος» μιας πολύ παλαιότερης, προχριστιανικής πίστης στη σαμανιστική δύναμη του σώματος. Δεν θα μπορούσε να στεγνώσει κάθε πτώμα, κάποια θα έπρεπε να είχαν σαπίσει και έτσι η διατήρηση των άλλων θα μπορούσε να ήταν μια νύξη του θελήματος του θεού, ένα θεϊκό χέρι που διατηρούσε ορισμένα σώματα όπως ήταν, σαν ένα σημάδι μιας συγκεκριμένης εγκόσμιας καλοσύνης. Δεδομένου ότι τα λείψανα των αγίων χρησιμοποιούνται για να βοηθήσουν την προσευχή και την πίστη, ίσως αυτά τα σώματα θεωρήθηκαν ότι έχουν διατηρηθεί από τον Θεό για να ενισχύσουν την πίστη. Ή ίσως οι κατακόμβες έγιναν σαν μια υπόμνηση της ματαιοδοξίας, μια απεικόνιση όλων των κοσμικών φιλοδοξιών, του αναπόφευκτου θανάτου και της ανόητης αποθήκευσης πλούτου στη Γη.

Στα μετέπειτα χρόνια, μερικά από τα σώματα διατηρήθηκαν επιμελώς με χημικές ενέσεις, μεταφέροντας την ευθύνη από τα χέρια του Θεού σε εργολάβους κηδειών και επιστήμονες. Με αυτόν τον τρόπο τα συντήρησαν σε κατάσταση κατάλληλη ώστε να δέχονται τα αναπάντητα ερωτήματα των ζωντανών.

Άλλωστε όπως είπε ο Γερμανός ποιητής Σίλερ: «Κάτι τόσο παγκόσμιο όσο ο θάνατος, δεν μπορεί παρά να είναι ωφέλιμο».

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

21
σχόλια
  1. avatar Δοξα

    Δεν μου είναι φυσιολογικό, το να συντηρείς νεκρούς με κάποιον τρόπο. Ας γίνουν ένα με το σύμπαν!

  2. avatar Νικολαοςτ

    Ευχαριστώ Πολύ για το καλογραμμένο και διαφορετικό άρθρο σας!

  3. avatar Δημήτρης Σ. Σ.

    Μπράβο Χρυσό γαλανό αυγό, νομίζω ότι αυτό έρχεται από πολύ παλιά και δεν ξέρω αν σχετίζεται με Ελληνικό έθιμο των εκεί αποικιων

  4. avatar 321

    Τσίρκο κάνανε τους πεθαμένους

  5. avatar Μπράβο στο χρυσό γαλανό αυγό

    Εξαιρετικά τα γραφόμενα σου που θέτουν βαθιά ερωτήματα. Σε ευχαριστούμε

    1. avatar ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

      να με σχωρνας
      εγω δεν εθεσα τα ερωτηματα
      τα ερωτηματα αυτα ειναι εμφυτα σε καποιον που εχει νοηση κατι ελαχιστα παρα πανω απο χόμο ερέκτους, αλλοτε απο τοτε υφιστανται εστω υποσυνειδητα.
      εγω απλα μεταξυ φασινας και κατσαρολας στις 5 τα χαραματα φυσηξα ενα μικρο φου πανω απο την κουραμπιεδόσκονη που τα σκεπαζει συνειδητα και ασυνειδητα...
      δεν υφισταται θεμα ....
      μεχρι αυριο θα ξαναχουν σκεπαστει
      εξαλλου της κυριακης το...''κηρυγμα '' βασταει ως το βραδυ,που λεε κιο ''''ποιητης''''

      1. avatar ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

        άλλωστε,
        αντι για αλλοτε

  6. avatar Ετσι μαλιστα

    Δεν σε φυτευουν λες και εισαι ραπανακι..( εχω και κλειστοφοβια )σε αφηνουν στον ηλιο για αποξηρανση και γινεσαι κατι σαν λιαστη ντοματα....απαπα θα χαθει η ομορφια μου ...καυση και παλι καυση...

  7. avatar 07:05

    Πνευματικός Σκοταδισμός.Μακρια από τον Λόγο του Θεού.Μακρια από τις αναμφισβήτητες Αλήθειες της ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ.Οι αλήθειες εγράφησαν κάτω από την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος.Ποτε δεν είπε ο Κύριος Ιησούς Χριστός,να φύγουμε από μέσα από τον κόσμο.Σας στέλνω ως πρόβατα μέσα στους λύκους.Ο άνθρωπος ο οποίος έχει διδαχθεί τον Λόγο του Θεού, και τον έχει δεχτεί, αναγεννάται, βαπτίζεται εις τό όνομα του Πατρός και Υιού καί Αγίου Πνεύματος =1, ομολογία πίστεως και ομολογία αγαθής συνειδήσεως, ζεί μέσα στον κόσμο, αλλά δεν ακολουθεί το πνεύμα του κόσμου.Γινεται σκεύος τιμίας χρήσεως, εύχρηστο και με τόν πνευματικό αγώνα είναι φώς του κόσμου.

    1. avatar ναι μεν αλλα

      συμφωνώ με τον πνευματικό σκοταδισμό των φανατισμένων αλλά για σας που παρουσιάζεστε δήθεν ως το φως του κόσμου με το δήθεν άγιο πνεύμα στο τσεπάκι σας δεν χωρά αμφισβήτηση ότι βρίσκεστε σε μια άλλη μορφή ραφιναρισμένης πνευματικής πλάνης από το γεγονός και μόνο της αμφιβόλου ορθοτόμησης του λόγου επιστηριζόμενοι σε μια έκδοση της γραφής η οποία περιλαμβάνει σοβαρότατα λάθη στην ερμηνεία για να μην μιλήσουμε για την υποκρισία μέσα στις εκκλησίες σας.

      1. avatar Συγνώμη

        Δεν κατάλαβες τίποτα .Ο πνευματικός αγώνας είναι προσωπικός του κάθε ανθρώπου .Ενωπιον του Θεού δεν θα πάμε με τα δόγματα μας.Θα μας κρίνει σύμφωνα με τον Λόγο Του.Οσο για την λέξη αναγέννηση ,την αναφέρουν και ο Κύριος Ιησούς Χριστός ,και ο Απ.Πετρος.Ειναι μεγάλη τιμή ,που έχουμε την Καινή Διαθήκη ,στην ελληνική γλώσσα .

  8. avatar Eirinouka

    Εξαιρετικο αρθρο!!Μπραβο!!

  9. avatar ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

    3
    Σε απασχολει η ταφη σου στο ερημονησι;; σε απασχολει τι θα γινει το πτωμα σου;;όχι;γιατι όχι;
    Εννοιες οπως εγωισμος αντιζηλία και συναφη στην ουσία τους δεν υφιστανται. Ειναι απλα ο αγωνας πλασματικης-εικονικης -φαντασιακης επινοησης σκοπου υπαρξης ως συγκριση με τον διπλα.
    Και επειδη ουτε καν ο αδαμ ειχε βρει σκοπο υπαρξης του ακολουθεις ταχναρια του αδαμ...
    Διακριση στηζωή διακριση και στη ταφη,παντα και παντου, ακομη και σημερα , ακομη και σε χριστιανους , ''οπαδους '' της ταπεινοτητας του απέριττου...
    Απο δω τα πτωματα των αξιωματουχων απο κει των πλουσιων παραδιπλα οι παρθενες πιο κατω η πλεμπα...
    τα πτωματα.....
    Και φυσικα διακριση και στην μετα θανατο
    ο αχιλλεας ειχε στρατο υποτακτικων και κει , καθως διαβασες , και οι χριστιανοι παραδεισο και κολαση ...
    τον παραδεισο που σκυλοβαριοταν ο αδαμ ,
    μονο που τωρα θαχει κοσμο να κοιταει ο ενας τον αλλο....
    Μια εισαγωγη στο θεμα της ανθρωπινης τραγωδιας της αγνωσιακης ανυπαρξιας λογου υπαρξης σου πραγματευτηκα μπιστ. Ισως καποιοι αναγνωστες μου φερουν στο συνειδητο καποιες σκεψεις που διατηρουν τσιμενταρισμενες - γυψαρισμενες στα πλεον επιφοβα υπογεια του υποσυνείδητού τους ...
    Σιγουρα θα ερμηνευσουν καλυτερα τις γελοιοτητες της διαχειρησης των πτωματων δηλωμενωνων χριστιανων ,που διαβασαν στο ενδιαφερων αρθρο σου , και μαλιστα σε χριστιανικα μοναστηριακα εργοτάξια διαχειρησης νεκρων

    1. avatar @ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

      Έτσι όπως αναλύεις και στοιχειοθετείς το εν θεματι ζήτημα στα 1,2,3 σχολιά σου και παρότι για παρεμφερές θέμα, στο παρελθόν είχα εκφράσει αντίθετη γνώμη, για να είμαι δίκαιη, θα πρέπει να παραδεχτώ, πως μετά από αυτή την αριστουργηματική τοποθέτηση, συμφωνώ απόλυτα με το βασικό πυρήνα της σκέψης σου και με τις ως άνω θέσεις σου, εν συνόλω, ως προς την ορθότητα και βασιμότητά τους. Ακλόνητη η επιχειρηματολογία σου?.

      1. avatar ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

        ? μεγείτσες .

        1. avatar @ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

          Πραγματικά ήταν εξαιρετική η τοποθέτησή σου, παρά τη βάρβαρη ώρα που έγινε η σύλληψη και η εγγραφή διατύπωσή της και παρά του ότι (από ότι είδα παραπάνω) φασινομαγείρευες (!!!???). Άλλοι τέτοια ώρα, θα ηταν σε θέση, με οδοντογλυφίδες στα βλέφαρα, να περιγράψουν μόνο τα αστραποβροντα του πίκατσου.
          Κατά κανόνα, δε διαφωνώ μόνο και μόνο για να τη "σπάσω" στον άλλον και να αντιπαρατεθώ άνευ λόγου μαζί του. Διαφωνώ μονο όταν η προβαλόμενη επιχειρηματολογία του, δεν είναι αρκουντος ισχυρή, ακλόνητη και ικανή να με μεταπείσει (για τα δικά μου δεδομένα και δίχως να σημαίνει ότι έχω το αλάθητο του Πάπα). Όταν στη πορεία τύχει να διαπιστώσω, ότι οι θέσεις που απέρριψα ως εσφαλμένες, συνέπεια της κατ' εμε ελλειπούς στοιχειοθέτησης τους, είναι εν τέλει σωστές, το ελάχιστο που επιβάλλεται να κάνω, για να είμαι δίκαιη, σωστή και συνεπής με την αγωγή μου, είναι να επαναδιατυπώσω εις τον ορθό, δια του ίδιου τρόπου που έλαβε η αρχική αντίρρηση μου (προφορικά/εγγράφως, ιδιωτικά/δημόσια).
          Ευχαριστώ πολύ για τις μεγειτσες λακη, αλλά τα συγκεκριμένα γυαλιά (ενδοσκόπησης) τα χρησιμοποιώ καθημερινά εδώ πολλά χρόνια .?
          ΥΓ: Ωραίο και το σημερινό πόνημά σου, αλλά μικρουλινι. Κακώς δεν επεκτάθηκες περαιτέρω, πάνω που πήρες φόρα.?

          1. avatar γαλαζοκολόκυθο

            τι μικρουλινι;;
            οσο του σχωρεμενου ειναι
            ....τα στιχακια πολλοι αγαπησαν την μηνυση ουδεις....
            αλλιως την εκανα την κυριακη της συννεφιας κυριακη του καρναβαλου σε dt...

          2. avatar @γαλαζοκολόκυθο

            Οι προσδοκίες και οι απαιτήσεις, είθισται να διαφοροποιούνται κατά περίπτωση σύμφωνα με τις δυνατότητες-ικανότητες-δεξιοτητες που διαθέτει κανείς λακη.
            Του σχωρεμένου μπορεί να είναι από από μικρουλίνι έως ανυπαρκτουλίνι και να θεωρείται άθλος του Ηρακλή, για εσένα όμως όχι. Μη συγκρίνουμε ανόμοιες καταστάσεις?.

  10. avatar ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

    2.
    να γινεται η ζωη του αλλου ο καθρεφτης συγκρισης της δικης του ζωης.Η ζωη του να αποκτα νοημα μονο σαν συγκριση με τη ζωη του διπλα.
    Δεν ξερω τι ειμαι τι κανω που παω αλλα αμα ειμαι καβαλα στον διπλα ειμαι καλα ,και τοτε σιγουρα και ο διπλα εχει κιαυτος τη τυφλα του
    Απεκτησε νοημα το σωμα , οχι βεβαια αυτονομα ως μια σακουλα σπλαχνα που περιβαλεται απο κινητικους μυες , θεαμα που πιθανον σε αλλη μορφη ζωης θα προκαλουσε γελιο μεχρι δακρυων , αλλα σε σχεση με τον διπλα.
    Ειμαι χοντρος λεπτος ψηλος κοντος ομορφος ασχημος σε σχεση με τον διπλα . Ζωη και θανατος - ταφή σε σχεση με τον διπλα , Παντα και παντου επι γης , ακομη και σε φυλες που ζουν σημερα σε εποχη χαλκου , παντα τα ιδια
    Σκοπος της ζωης μου βρεθηκε ,
    Ειναι να καβαλησω τον διπλα και ο διπλα τον παρακάτω του
    Τα ιδια και στην αρρωστια ,
    ναι ειμαι σε θαλαμο μελλοθανατων κλινικης
    ναι, αλλα κοιτα διπλα, θα φυγουν και οι αλλοι ,
    σκοτωθηκε το παιδι μου στον πολεμο, ναι αλλα σκοτωθηκε και του γειτονα, οχι μονο το δικο μου. Ιδιο να πεσει μονο το σπιτι σου και ιδια ολη η γειτονια σε σεισμό;;
    Παρτο τωρα απ την αναποδη
    Εισαι μονος στο ερημονησι, σε ενδιαφερει η εμφανισή σου;; γιατι οχι;; το ιδιο δεν ειναι το σωμα σου;;
    Την εννοια του θανατου μονος σου στο ερημονησι πως λες να την αντιλαμβανεσαι σε σχεση με αυτη εντος του κοινωνικου σου περιγυρου;; ίδια- ταυτοσημη;;
    Ο διπλα μου δινει νοημα στη ζωη ο διπλα μου δινει νοημα και στη ταφη

  11. avatar ΧΡΥΣΟΓΑΛΑΝΟ?ΑΥΓΟ?

    1. Δεν γνωριζω ουτε απο ποιους ουτε πότε επινοήθηκε ο μυθος των πρωτοπλαστων.Ειλικρινα την εμβαθυνση στο θεμα της ανθρωπινης παρουσιας-οντοτητας που πραγματευεται τη νιωθω εξωπραγματικα τελεια, αδιανοητο βαθος για ανθρωπινη σκεψη 2500 χρονια πισω Δεν υπαρχει καν θεμα συγκρισης με τις αμπελοφιλοσοφιες - γλωσσοπλασιες - εννοιοεπινοησεις παραμυθολαγνων συμποσιοφιλοσοφων του τοτε και μουσατων συγχρονων ντενεκεδων .
    Ο αδαμ βρισκεται υπο τη σκεπη του δημιουργου , καλυτερα απο το μωρο στην αγκαλια της μανας.Ειναι ο μονος κατοικος του παραδεισου , ο μονος χρηστης του παραδεισου, χωρις καμια υποχρεωση προς το δημιουργο του.
    Δεν εχει καμια σκοτουρα Δεν υφισταται η εννοια αρρωστια η θανατος ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ, ΚΑΙ ΦΘΟΡΑΣ ΤΟΥ.Εσυ ποσο καλυτερα τη φανταζεσαι τη ζωη σου, η τον παραδεισο μετα θανατο;;
    Κιομως ο Αδαμ πλητει, αδιανοητο , το ναναι διπλα στο θεο και μονος γιος του ,του προκαλει πληξη που γινεται αποδεκτή απ το δημιουργο
    Ο αδαμ δεν βρισκει λογο υπαρξης , ταχει ολα και πλητει, εσυ εχεις βρει λογο υπαρξης;;
    Και του φτιαχνει κατι διαφορετικο να ξεπλήξει, αλλα και παλι πλητει θελει να δοκιμασει το τυρακι στη φακα που την ξερει
    Ειναι το απολυτα αμεσο δημιουργημα του θεου ενας αφρονας ενας κακομαθημενος ;; εσυ τι λες;;
    Και ερχεται η αρρωστια ο θανατος ο φονος η κλεψια ....
    Χανεται για παντα η πληξη
    Ο αδαμ και το σόι του βρηκαν σκοπο ζωης
    Να κοιταει ο ενας τον αλλο , να ζηλευει να φθονει τον αλλο,

  12. avatar Κωνστάντιος

    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, συγχαρητήρια στον αρθρογράφο για τις πληροφορίες και τον τρόπο παρουσίασης!

Παρακαλούμε περιμένετε ...