Το 2022 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, με επιδόσεις οι οποίες επιτεύχθηκαν σε μια δύσκολη περίοδο, τόσο για τη χώρα μας, όσο και παγκοσμίως. Εν μέσω πολέμου στην Ουκρανία και ενεργειακής κρίσης, πετύχαμε τα ταξιδιωτικά έσοδα, όχι μόνο να φτάσουν τον αρχικό στόχο των 15 δισ. ευρώ που είχε θέσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, αλλά και να τον ξεπεράσουν, διαμορφούμενα στα 17,6 δισ. ευρώ.

Υπό εξαιρετικά αρνητικές συγκυρίες, ο τουρισμός ενίσχυσε την ελληνική οικονομία και το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας, και έδωσε επιπλέον δημοσιονομικό χώρο στην κυβέρνηση έτσι ώστε να μπορέσει να στηρίξει τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας. Ταυτόχρονα έφερε σημαντικές επενδύσεις που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη της χώρας, θα ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας και θα αναδείξουν προορισμούς με λιγότερο ισχυρό brand, αλλά και θα «φωτίσουν», μετά από δεκαετίες παρακμής, γειτονιές της Αθήνας, όπως οι περιοχές κάτω από την Ομόνοια, αναβαθμίζοντας σημαντικό το τουριστικό προϊόν της πρωτεύουσας.

Εκτός από τις ξένες επενδύσεις, η κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού αξιοποιούμε πόρους από όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ) για έργα ανάπτυξης και αναβάθμισης (λιμάνια, μαρίνες, λιμενοβραχίονες), ανάδειξη των θεματικών μας τουριστικών προϊόντων (χιονοδρομικά κέντρα, ορεινά καταφύγια, ορειβατικά μονοπάτια, οινοτουρισμός, γαστρονομία κ.α), αλλά και για υλοποίηση έργων βιωσιμότητας (διαχείριση στερεών αποβλήτων και υδάτινων πόρων, ηλεκτροκίνηση, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κλπ).

Παράλληλα, νέα ώθηση αναμένεται να δώσουν οι αγορές της Κίνας και της Αυστραλίας που ήταν κλειστές λόγω πανδημίας, το Ισραήλ που αυξάνει τις πτήσεις για ελληνικούς προορισμούς, όπως και οι χώρες τις Ευρώπης που βλέπουμε από τις κρατήσεις ότι η Ελλάδα είναι στις πρώτες θέσεις προτίμησης των ταξιδιωτών. Ταυτόχρονα συνεχίζουμε τις προσπάθειες για ανοίγματα σε νέες αγορές, όπως με την Σαουδική Αραβία με την οποία προχωράμε σε σημαντικές συμφωνίες, αλλά και με την Ινδία και τη Νότια Κορέα.

Όλα τα παραπάνω, ωστόσο, δεν αποτελούν αποσπασματικές κινήσεις, αλλά εντάσσονται σε έναν ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό, με στόχο την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση του τουριστικού μας προϊόντος, την προσέλκυση «high spenders» ταξιδιωτών, επέκταση της σεζόν έτσι ώστε να έχουμε ταξιδιώτες όλο τον χρόνο, προβολή νέων προορισμών, αναβάθμιση της κρουαζιέρας και προώθηση του city break.

Στο πλαίσιο αυτό και, με βάση τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις προκρατήσεις, αλλά και από τις πτήσεις, την επιβατική κίνηση και τις ταξιδιωτικές εισπράξεις των πρώτων μηνών του έτους, θεωρούμε ότι είναι απολύτως εφικτός ο στόχος μας τα ταξιδιωτικά έσοδα του 2023 να ξεπεράσουν κατά 10-20% τις επιδόσεις του 2022.

Αποδείξαμε ότι ο τουρισμός δεν είναι μονοκαλλιέργεια και όσο πιο ισχυρή είναι η ενδυνάμωσή του, τόσο μεγαλύτερα θα είναι τα οφέλη για την ελληνική οικονομία σε έσοδα, επενδύσεις και περιφερειακή ανάπτυξη, με πολλαπλασιασμό των δυνατοτήτων και για άλλους τομείς της οικονομίας, και υπεραποδόσεις που επιστρέφουν στους πιο ευάλωτους, όσους δεν έχουν ή δεν μπορούν.

  • Βασίλης Κικίλιας, Υπουργός Τουρισμού, Βουλευτής Α’ Αθηνών