Την επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ενημερώνει ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης. Ο κ. Γεραπετρίτης ξεκινώντας την τοποθέτησή του είπε ότι η διερεύνηση θα φτάσει μέχρι τέλους σε όλα τα επίπεδα. Είπε ακόμα ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι έτοιμο το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη και μέσα στην εβδομάδα θα προκηρυχθεί διεθνής πρόσκληση ενδιαφέροντος για να στελεχωθεί σε ανώτατο επίπεδο ο ΟΣΕ.

Αναφερόμενος στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών είπε ότι «ήταν το αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας λαθών. Μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο σημείο. Ήταν υποχρέωση των σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία στον πίνακα αυτό δεν συνέβη. Έγινε χειροκίνητα. Τοποθετήθηκαν λάθος τα κλειδιά και δεν υπήρξε μετέπειτα παρακολούθηση του πίνακα αλλά επίσης δεν υπήρξε και καμία ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι μπαίνει σε άλλη γραμμή».

Είπε ακόμα ότι «κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να γίνει άλλοθι για τις καθυστερήσεις και τα λάθη. Είναι χρέος μας να τα αναδείξουμε. Υπήρξε ανάληψη ευθύνης. Μια συγνώμη δεν υποκαθιστά το αδιανόητο που συνέβη αλλά είναι μια ελάχιστη υποχρέωση. Ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών για να συντονιστούν όλες οι κρατικές δομές».

Ο υπουργός Επικρατείας τόνισε ακόμα ότι υπάρχουν δυο διαστάσεις, αυτή του προσωπικού και των υποδομών. Είπε ότι υπήρξε σταδιακή αποψίλωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Δεν έγιναν καθόλου προσλήψεις για μεγάλο διάστημα. «Προσπαθήσαμε να το θεραπεύσουμε με την κινητικότητα αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Με δελτία παροχής υπηρεσιών υπήρξε άμεση στελέχωση όχι επαρκής αλλά αναγκαία. Έγιναν 200 προσλήψεις σε καίριες θέσεις. Σταθμάρχες, κλειδούχοι, τεχνικοί. Πήραν την ίδια εκπαίδευση με το τακτικό προσωπικό. Και οι μόνιμες προσλήψεις. Εκεί, για το 2022 εγκρίθηκαν 117 και το 2023 άλλες 100. Ο πρώτος διαγωνισμός για 90 μέλη υπήρξε μέσω ΑΣΕΠ. Από 10.500 αιτήσεις που υποβλήθηκαν η διαδικασία βρίσκεται στον ΟΣΕ και θα ολοκληρωθεί σύντομα».

Είπε ακόμα ότι παρότι είναι αυστηρό, θα επαναξιολογηθεί το σύστημα εκπαίδευσης του προσωπικού.

Όσον αφορά στις υποδομές τόνισε ότι η σύμβαση που αφορούσε την τεχνολογική αναβάθμιση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2014. Εξήγησε ότι όταν ολοκληρωθεί, με τη συνολική αναβάθμιση φωτοσήμων σε 52 σταθμούς θα οδηγηθούμε σε ένα πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Μέσω αυτού θα βλέπουν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση σε όλο τον κύριο άξονα. Θα πρέπει να υπάρχουν και τα ειδικά συστήματα για να υπάρχει αλληλεπίδραση τρένου με σταθμό. Πρόκειται για το ETCS.

Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν το 2023. Για το βόρειο έως τέλος Ιουνίου και το νότιο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Στην πραγματικότητα από τον Οκτώβριο θα έχουμε σοβαρή αναβάθμιση όσον αφορά στα ηλεκτρονικά μέσα. Τόσο πλήρες δίκτυο έχουν λίγες χώρες της Ευρώπης. Σύστημα δηλαδή ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Αν λειτουργούσε θα είχαμε περισσότερες δικλείδες ασφαλείας και μπορεί να είχαμε αποφύγει αυτό που συνέβη».