Το 2013 η Υamaha είχε παρουσιάσει 2 ηλεκτροκίνητα πρωτότυπα μοτοσικλετάκια, το Yamaha PES1 για το δρόμο, μαζί με τη «χωμάτινη» εκδοχή του το PED1.

Τότε η Yamaha είχε υποσχεθεί ότι θα ρίξει τα 2 μοντέλα στην αγορά το 2016. Αυτό ήταν το «μεγάλο στοίχημα».

Στο «Tokyo Motor Show 2015» που θα ανοίξει τις πύλες του σε λίγες εβδομάδες, οι Ιάπωνες κατασκευαστές τηρώντας την παράδοση θα παρουσιάσουν τα νέα μοντέλα του 2016. Αναμένεται τα περισσότερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα να φιλοξενηθούν στο περίπτερο της Yamaha.

Το Yamaha PES2 είναι η μετεξέλιξη του ασφάλτινου PES1. Ο «πυρήνας» της γεννήτριας κινητήριας δύναμης είναι ο Έξυπνος Μετατροπέας Ισχύος της Υamaha (Yamaha Smart Power Module).

Πρόκειται για μία επαναφορτιζόμενη προσθαφαιρούμενη μπαταρία που, σύμφωνα με τη Yamaha, αποτελεί ενεργό μέρος του πλαισίου της μοτοσικλέτας, ενισχύοντας την ακαμψία. Ωστόσο, το γεγονός ότι διαφημίζεται ως «Monocoque» έχει ήδη προκαλέσει αντιφατικά σχόλια.

Αξιοποιώντας την πλούσια εμπειρία της από τα πειραματικά δικίνητα (2WD) WRF του Ράλι Ντακάρ η Yamaha πρόσθεσε ένα σερβομηχανισμό στον μπροστινό 17” τροχό του PES2 και δηλώνει ότι το συγκεκριμένο δίτροχο «σχεδιάστηκε πρωτοποριακά για να αποκαλυφθούν νέα πρωτοφανή όρια για τα οποία δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία. Η μετάδοση στον πίσω τροχό γίνεται με ιμάντα κίνησης.

Η μπροστινή ανάρτηση που συνδυάζει μοχλικό σύστημα και μόνο μία ανεστραμμένη μπουκάλα, όπου στηρίζεται και ο μηχανισμός κίνησης, εξάπτει την περιέργεια για το πώς λειτουργεί. Ίσως μάθουμε όταν παρουσιαστεί στο Σαλόνι του Τόκιο.

Λογικά το βάρος της θα είναι κάτω από 140 κιλά αλλά δεν πρόκειται να «βάλει φωτιά στο δρόμο» λόγω του αναιμικού κινητήρα που μοιράζεται με το δίδυμο αδελφάκι του, το PED2.

Ίσως για να τα φέρει ένα βήμα πιο κοντά στην παραγωγή, ο Ιαπωνικός κολοσσός επέλεξε να τοποθετήσει μία χαμηλού κόστους και τεχνολογίας τροφοδότη εναλλασσόμενου ρεύματος DC στα πρωτότυπά της. Ο «ηλεκτροκινητήρας» αναμένεται να παράγει ισχύ παρόμοια με ενός βενζινοκινητήρα 50-125 κυβικών, περίπου 10 ίππους κατά μέσο όρο.

343Το PED2 είναι η άλλη, πιο ρεαλιστική, όψη του ίδιου νομίσματος. Αποτελεί τη «χωμάτινη» εκδοχή του PES2 και ίσως ήρθε η ώρα για να μπει στην παραγωγή. Σύμφωνα με τη Yamaha το PED2 με τους μεγάλους τροχούς έχει σχεδιαστεί για εντουροβόλτες στο βουνό και τη φύση με τον αναβάτη του να απολαμβάνει και να αξιοποιεί στο έπακρο την «καθαρή» απόδοση της ηλεκτροκίνητης ON-OFF. Εμείς θα προσθέταμε και το αστικό περιβάλλον ως «στίβο μάχης» για το οικολογικό δίτροχο.

Η εμφάνισή του ακολουθεί τα πρότυπα που καθορίστηκαν από τα πρωτότυπα της ZERO Motorcycles. Το μεγαλύτερο προσόν του είναι το χαμηλό βάρος του, κάτω από 100 κιλά(!), που το μεταμορφώνει σε όπλο εκεί που οι συνθήκες κίνησης είναι ασφυκτικές όπως στις πυκνοκατοικημένες περιοχές ή εκεί που κυριαρχούν τα δασικά μονοπάτια.

Ο περιορισμός στις επιδόσεις και τις δυνατότητές του προκύπτει από τον αδύναμο ηλεκτροκινητήρα «παλαιάς κοπής» που όμως μπορεί να «προσγειώσει» το κόστος κατασκευής σε γήινο επίπεδο.

Αν και θεωρείται απίθανο η Yamaha να κυκλοφορήσει και τα 2 μοντέλα PES2/PED2 μέσα στο 2016, αποκτά προβάδισμα έναντι του ομοεθνούς ανταγωνισμού.

Κανένα άλλο στοιχείο ή χαρακτηριστικό για την εμβέλειά τους, τον διαθέσιμο χρόνο κίνησης, φόρτισης κτλ. δεν έχει έρθει ακόμη στη δημοσιότητα.

Αντίστοιχη προσπάθεια με το PED2 έχει κάνει η KTM με το FREERIDE γεγονός που καταδεικνύει ότι η παραγωγή του ON-OFF PED2 είναι προ των πυλών. Κι ας μην είναι δικίνητο όπως τα WRF 2WD…