Σε θετικό έδαφος πέρασε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο φέτος, καθώς αυξήθηκε 0,2% σε ετήσια βάση, από μείωση 0,7% τον Οκτώβριο 2019 και έναντι αύξησης 1% τον Νοέμβριο πέρυσι.

Μεταξύ Νοεμβρίου 2019 και Νοεμβρίου 2018, οι κυριότερες ανατιμήσεις αφορούν σε:

  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (22,9%),
  • νωπά φρούτα (12,5%),
  • φαρμακευτικά προϊόντα (5,6%),
  • τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,7%),
  • ξενοδοχεία (2,7%),
  • κρέατα (2,4%),
  • δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (2,4%),
  • τυριά (1,8%) και
  • ασφάλιστρα οχημάτων (1%).

Ενώ, μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου εφέτος καταγράφηκαν πολλές ανατιμήσεις στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» και ειδικότερα σε:

  • Νωπά φρούτα (4,7%),
  • αρνί- κατσίκι (4,2%),
  • γιαούρτι (4%),
  • αλλαντικά (2,3%),
  • ελαιόλαδο (1,8%),
  • χοιρινό (1,4%) και
  • πετρέλαιο θέρμανσης (0,6%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Νοέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 0,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 1,9% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 2,2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
  • 2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 0,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 0,4% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 0,7% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, νωπά ψάρια, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, πατάτες, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφές- κακάο- τσάι, χυμούς φρούτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), γάλα νωπό πλήρες, τυριά, νωπά φρούτα.
  • 0,3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 1,8% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμό.
  • 0,7% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 1,7% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα.

Σε μηνιαία σύγκριση, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,6%, έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 0,5% τον Νοέμβριο εφέτος, από μείωση 0,3% τον Οκτώβριο 2019 και έναντι αύξησης 1,1% τον Νοέμβριο πέρυσι. Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός παρουσίασε μείωση 0,7%, έναντι μείωσης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.