Κάθε μέρα στάσης εξαγωγών αντιστοιχεί σε απώλειες ως και 48 εκατ. ευρώ για την ελληνική οικονομία, περισσότερες από 200 εξαγωγικές επιχειρήσεις υπολειτουργούν, ενώ άλλες με ευπαθή προϊόντα (ιχθυοτροφεία, ζώντα ζώα, αγροτικά προϊόντα) βρίσκονται προ ολοκληρωτικής καταστροφής, με οικονομικές, αλλά και περιβαλλοντικές συνέπειες και περισσότερα από 6.000 κοντέινερ με εξαγώγιμα προϊόντα και με πρώτες ύλες έχουν ακινητοποιηθεί στα τελωνεία και τις πύλες εξόδου της χώρας.

Αυτά τα στοιχεία που γνωστοποίησαν οι εξαγωγείς περιγράφουν το βαθμό ασφυξίας στην αγορά γι’ αυτό και με κοινή τους επιστολή οι εξαγωγικοί φορείς της χώρας, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ), ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ) ζητούν την προσωπική παρέμβαση του Πρωθυπουργού, Γεωργίου Παπανδρέου κάνοντας λόγο για πραγματική απειλή της βιωσιμότητας χιλιάδων επιχειρήσεων και τον κίνδυνο απώλειας πολλαπλάσιων θέσεων εργασίας.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, στην επιστολή που συνυπογράφουν η κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του ΠΣΕ και οι κ. κ. Δ. Λακασάς και Αλ. Καλαμπόκης, πρόεδροι του ΣΕΒΕ και του ΣΕΚ, αντίστοιχα, «στη χειρότερη οικονομική κρίση της σύγχρονης ιστορίας της χώρας, οι κοινωνική συνοχή είναι εθνική υπόθεση και απαίτηση. Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι οι αποκλεισμοί των δρόμων του εμπορίου πλήττουν άμεσα τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων, ειδικά των μικρομεσαίων, απειλούν χιλιάδες θέσεις εργασίας,αυξάνουν το κόστος διαβίωσης και εκμηδενίζουν τις δυνατότητες ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας συνολικά».

Σύμφωνα με τους εξαγωγείς, τα κυριότερα προβλήματα που προκύπτουν και αφορούν όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή είναι:

– Το μόνιμο και βασικότερο πρόβλημα, με μακροπρόθεσμες συνέπειες, είναι τα διαρκή πλήγματα που δέχεται το κύρος και η εμπιστοσύνη των ξένων αγοραστών προς Έλληνες εξαγωγείς. Δεδομένης και της επιφυλακτικότητας προς την ελληνική οικονομία, πλέον οι αγοραστές ελληνικών προϊόντων εμφανίζονται ιδιαιτέρως απρόθυμοι να αναλάβουν το επιπρόσθετο ρίσκο αναμονής ελληνικών προϊόντων, με αποτέλεσμα την απώλεια μεριδίων αγοράς έναντι του ανταγωνισμού που καραδοκεί.

– Επιπροσθέτως, οι ακυρώσεις, οι αναπροσαρμογές συμβολαίων και οι υψηλότερες ρήτρες στα συμβόλαια παράδοσης, δημιουργούν και πρόβλημα χρηματικών ροών από προς τις ίδιες τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, όταν ήδη στην αγορά υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας. Στην κρίσιμη περίοδο που διανύουμε, γίνεται εύκολα αντιληπτό πόσο μεγάλη βαρύτητα αποκτά η χρονική μετάθεση μίας είσπραξης για μία εξαγωγική επιχείρηση, κατά ένα μήνα ή περισσότερο.

Αν στα παραπάνω στοιχεία προστεθούν και οι ελλείψεις βασικών πρώτων υλών για τη μεταποίηση, πλέον τίθεται θέμα ασφυξίας σε όρους παραγωγικότητας και άρα βιωσιμότητας των ίδιων των εξαγωγικών επιχειρήσεων και συνολικά της ελληνικής οικονομίας.

Οι εξαγωγικοί φορείς καλούν τον Πρωθυπουργό, να αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα μέσα που επιτρέπει το υφιστάμενο νομικό και θεσμικό πλαίσιο, για την αποκατάσταση της ομαλότητας στις μεταφορές, καθώς η συνέχιση των κινητοποιήσεων έστω και για μία ακόμη μέρα, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην οικονομική εξαθλίωση των επιχειρήσεων, πλήττοντας την απασχόληση και την ήδη κλονισμένη αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της διεθνώς.

«Διανύουμε ημέρες εθνικής ευθύνης και όλοι τελικά θα λάβουν το μερίδιο που τους αναλογεί», αναφέρει η κοινή επιστολή, υπογραμμίζοντας ότι «η εξασφάλιση της βιωσιμότητας των εξαγωγικών επιχειρήσεων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση και σημαντικό πυλώνα στη στρατηγική εξόδου από την κρίση».