Η επανεμφάνιση των συνεταιριστικών σούπερ μάρκετ έρχεται να ανατρέψει τα καθιερωμένα στον κλάδο του λιανεμπορίου, σε μία εποχή που τα ελληνικά νοικοκυριά μαστίζονται από τα δυσβάσταχτα οικονομικά μέτρα, που έχουν πλήξει σε μεγάλο βαθμό το πορτοφόλι τους, περιορίζοντας τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα.

Ήδη, εδώ και έναν χρόνο, η αρχική σκέψη του προέδρου της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ), Τζανέτου Καραμίχα, και της εταιρείας «Ελληνική Διατροφή», που υλοποιήθηκε με τη δημιουργία της αλυσίδας «Επιλογή» και κεντρικό σύνθημα «από το χωράφι στο ράφι», έχει αποκτήσει, όπως δηλώνουν στελέχη της αλυσίδας, ένα μικρό, αλλά σταδιακά αυξανόμενο και φανατικό καταναλωτικό κοινό.

Για την πρωτοβουλία μίλησε στο ΑΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας, Λεωνίδας Καρύγιαννης. «Η ιδέα της δημιουργίας του συγκεκριμένου δικτύου καταστημάτων αποτελεί μία προσπάθεια στέγασης του κινήματος των Ελλήνων παραγωγών, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να πωλούν τα προϊόντα τους, χωρίς μεσάζοντες, ώστε να αποτρέπονται φαινόμενα αισχοκέρδειας και κερδοσκοπίας εις βάρος των καταναλωτών» δηλώνει ο κ. Καρύγιαννης.

«Η ανάγκη προώθησης των ελληνικών συνεταιριστικών προϊόντων, λαμβάνοντας υπόψη την τεράστια ελλειψή τους στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων, αλλά και η αποφυγή μεσαζόντων, που εκτοξεύουν, σε αρκετές περιπτώσεις, τις τιμές στα ύψη, είναι δύο κύριοι λόγοι που ευνοούν την ανάπτυξη συνεταιριστικών σούπερ μάρκετ, όπως η “Επιλογή”» δηλώνει από την πλευρά της η διευθύντρια λειτουργίας καταστημάτων, Βέρα Μαρκέτου. Στόχος των σούπερ μάρκετ «Επιλογή», όπως τονίζει, είναι δίπλα στο επώνυμο προϊόν να υπάρχει το αντίστοιχο συνεταιριστικό – αγροτικό σε χαμηλότερη τιμή για τον καταναλωτή.

Ακολουθώντας, λοιπόν, την ευρωπαϊκή πρακτική και εφαρμόζοντας ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, όπως τη Γερμανία, την Ιταλία και τις Σκανδιναβικές χώρες, όπου τα συνεταιριστικά δίκτυα είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένα, τα στελέχη της αλυσίδας φιλοδοξούν να επεκτείνουν το δίκτυο των καταστημάτων, με την προσθήκη 8 με 10 σούπερ μάρκετ, έως το τέλος του 2012, στο λεκανοπέδιο της Αττικής και στη συνέχεια, να εξαπλωθούν και στην περιφέρεια. Σημειώνεται ότι ήδη λειτουργούν πέντε σούπερ μάρκετ στην Αργυρούπολη, τον Κολωνό, τον Κορυδαλλό, το Ίλιον και το Καματερό.

«Η φιλοσοφία μας είναι να δημιουργήσουμε καταστήματα στην “καρδιά” των συνοικιών σε πυκνοκατοικημένες περιοχές χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος» δηλώνει στο ΑΜΠΕ ο κ. Καρύγιαννης.

Επιπλέον, η προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα, που προέρχονται από Έλληνες παραγωγούς και βιομήχανους, θα έχει πολλαπλά οφέλη και για την οικονομία της χώρας, καθώς, όπως υπογραμμίζει, θα ενισχυθεί η ελληνική παραγωγή και θα τονωθεί η απασχόληση.

Ειδικές ημέρες προσφορών με προπαραγγελία

«Ωστόσο, πέρα από τις ήδη χαμηλές τιμές των αγροτικών συνεταιριστικών προϊόντων, η αλυσίδα “Επιλογή” προχώρησε και σε συμπληρωματικές ενέργειες, προς όφελος των καταναλωτών. Τις προσεχείς ημέρες, θα διανέμονται από τα καταστήματα σε συγκεκριμένες ημέρες επιλεγμένα προϊόντα από τους αγροτικούς συνεταιρισμούς» δηλώνει η κ. Μαρκέτου, τονίζοντας ότι τα προϊόντα θα διατίθενται, κατόπιν προπαραγγελίας.

Ειδικότερα, αύριο θα διανεμηθεί ελαιόλαδο σε συσκευασία 5 λίτρων (προϊόν της Ένωσης Συνεταιρισμών Ηλείας – Ολυμπίας) στην τιμή των 14,40 ευρώ/τμχ και θα ακολουθήσει την Τετάρτη 4 Απριλίου η διανομή αλευριού κίτρινου Δομοκού 3 κιλών (προϊόν της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Λαμίας) στην τιμή των 2,15 ευρώ/τμχ, παραγγελία έως την Πέμπτη 29 Μαρτίου. Στις 11 Απριλίου, θα διανεμηθούν φασόλια χονδρά 3 κιλών (προϊόν Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Καβάλας) στην τιμή των 5,53 ευρώ/τμχ, παραγγελία έως και την Πέμπτη 5 Απριλίου, και στις 25 Απριλίου, θα ακολουθήσει η διανομή ρυζιού 5 κιλών (προϊόν Αγροτικού Συνεταιρισμού Χαλάστρας Α΄) στην τιμή των 3,73 ευρώ/τμχ, παραγγελία έως την Πέμπτη 19 Απριλίου.

Σε ό,τι αφορά τη διαφορά τιμής, που παρουσιάζουν τα αγροτικά συνεταιριστικά προϊόντα, σε σύγκριση με τα επώνυμα, ο κ. Καρύγιαννης αναφέρει ενδεικτικά ότι αυτή στα γαλακτοκομικά προϊόντα, που προέρχονται από συνεταιρισμούς ή μεμονωμένους παραγωγούς, σε σχέση με τα επώνυμα, είναι 10-15%, στα όσπρια 30% και στο ρύζι κυμαίνεται στο 40-50%. Όπως επισημαίνει, το μισό κιλό ρύζι Χαλάστρας πωλείται 0,50-0,55 ευρώ ακόμα και 0,30 ευρώ σε περίοδο προσφορών, σε αντίθεση με την τιμή των επώνυμων, που κυμαίνεται από 1,30 έως 1,50-2,00 ευρώ.

Στηρίζουν την ελληνική παραγωγή

Την προτίμηση του κοινού κερδίζουν σταδιακά τα αγροτικά συνεταιριστικά προϊόντα, από τους πρώτους κιόλας μήνες λειτουργίας των σούπερ μάρκετ «Επιλογή». Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στελέχη της αλυσίδας, σε ορισμένα είδη οι πωλήσεις των συνεταιριστικών προϊόντων είναι υψηλότερες από τα αντίστοιχα προϊόντα γνωστών εταιρειών.

«Την πρώτη θέση στις πωλήσεις, στο επίπεδο πάντα της συγκεκριμένης αλυσίδας, έχουν κατακτήσει πολλά συνεταιριστικά προϊόντα, τα οποία διατηρούν προβάδισμα από τα επώνυμα, όπως το ρύζι Χαλάστρας, τα φασόλια Καβάλας και Πρεσπών, οι χυμοί από την Αργολίδα, το γάλα ΤΡΙΚΚΗ και αρκετά άλλα», σημειώνει ο κ. Καρύγιαννης, προσθέτοντας ότι τους περασμένους δύο μήνες πωλήθηκαν 10 τόνοι γάλα ΤΡΙΚΚΗ σε κατάστημα της αλυσίδας έναντι 2 τόνων γάλατος γνωστής εταιρείας.

Τη νέα τάση επιβεβαιώνουν και οι καταναλωτές. «Το τελευταίο διάστημα, επιλέγω συνειδητά συνεταιριστικά προϊόντα, όχι μόνο επειδή είναι φθηνότερα, αλλά και γιατί, με αυτό τον τρόπο, ενισχύω την ελληνική παραγωγή του τόπου μου» δηλώνει στο ΑΜΠΕ ο συνταξιούχος Δημήτρης Σταματίου.

«Εγώ γεμίζω πλέον το καλάθι μου με τα μισά χρήματα, επιλέγοντας να αγοράσω αγροτικά συνεταιριστικά προϊόντα» αναφέρει η Ζωή Ευσταθίου, άνεργη και προσθέτει: «Έτσι, με πολύ λιγότερα χρήματα, ψωνίζω περισσότερα αγαθά, τα οποία, εκτός από φθηνά, θεωρώ ότι είναι και ποιοτικά και κυρίως, είναι προϊόντα ελληνικής γης».