Τη δυσφορία τους για τον αποκλεισμό τους, σε αυτή τη φάση, από τη διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των πέντε συμβάσεων παραχώρησης εκφράζουν οι τράπεζες που δανειοδοτούν τα έργα.

Και περνούν… στην αντεπίθεση, δημιουργώντας συντονιστικές επιτροπές για καθένα από αυτά και επικαιροποιώντας τις κυκλοφοριακές μελέτες, από τις οποίες θα προκύψουν οι προβλέψεις για τον κυκλοφοριακό φόρτο των πέντε αξόνων με βάση τα νέα οικονομικά δεδομένα. Όπως ξεκαθαρίζουν, πάντως, η καταβολή των δόσεων των δανείων προς τους παραχωρησιούχους δεν πρόκειται να ξεκινήσει και πάλι πριν καταλήξει η διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», η στάση των –περίπου 40– τραπεζών που δανειοδοτούν την ανακατασκευή των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων παραμένει ένα από τα βασικά ζητούμενα στην υπόθεση της επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων παραχώρησης.

Eδώ και ένα έτος, οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν ότι η δανειοδότηση των έργων βρίσκεται σε τεντωμένο σκοινί, με αρκετές από τις τράπεζες να απειλούν με αποχώρηση από τα έργα. Η δυσφορία των τραπεζών για τα γνωστά προβλήματα των παραχωρήσεων (απαλλοτριώσεις και άλλες πηγές καθυστερήσεων στο κατασκευαστικό έργο, καθυστέρηση στην καταβολή του ΦΠΑ από το Δημόσιο, μείωση εσόδων λόγω πτώσης κυκλοφορίας και άρνησης καταβολής διοδίων) εκφράστηκε πριν από λίγους μήνες, όταν η μια μετά την άλλη ανέστελλαν την καταβολή των δόσεων των δανείων στα τέσσερα από τα πέντε έργα (πλην του Μορέα, δηλαδή της εθνικής οδού Κορίνθου – Καλαμάτας). Οι τράπεζες πλέον πιέζουν ανοιχτά για την εξεύρεση λύσης και δηλώνουν πως δεν πρόκειται να επαναφέρουν τη ροή της χρηματοδότησης, αν δεν αντιμετωπιστούν επαρκώς όλα τα ανοιχτά ζητήματα.

Πολλές από τις τράπεζες, πάντως, έχουν επανειλημμένως ζητήσει να συμμετάσχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, λαμβάνοντας αρνητική απάντηση. «Ως έχει, η διαδικασία είναι εξαιρετικά αργή.

Το υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται στις συζητήσεις χωρίς προτάσεις, να διερευνά τις προθέσεις των παραχωρησιούχων. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, δεν υπάρχει σταθερή βάση συζήτησης επί της οποίας θα κληθούν να τοποθετηθούν οι τράπεζες.

Σε κάθε περίπτωση, η διαπραγμάτευση δεν μπορεί να καταλήξει χωρίς οι τράπεζες να συναινούν για τη λύση. Και δεν είναι βέβαιο κατά πόσον οι παραχωρησιούχοι θέλουν και μπορούν να εκφράσουν τη θέση των τραπεζών σε αυτή τη διαδικασία», επισημαίνει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής τράπεζας.

Πάντως, η στάση των τραπεζών αυτή τη στιγμή δεν είναι ξεκάθαρη. «Οι τράπεζες παίρνουν αποφάσεις σε σχέση με τα σχέδια που τους παρουσιάζονται», σχολιάζει η ίδια πηγή, απορρίπτοντας κατηγορηματικά το ενδεχόμενο οι τράπεζες να κρατηθούν τεχνηέντως εκτός διαπραγμάτευσης, διατηρώντας ακριβώς τους ίδιους όρους δανεισμού.

«Εφ’ όσον το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου αλλάζει και οι δανειακές ανάγκες των έργων περιορίζονται, τότε επηρεάζονται άμεσα οι δανειακές συμβάσεις που έχουν υπογράψει οι τράπεζες με τους παραχωρησιούχους», επισημαίνουν. Σε γενικές γραμμές, τόσο οι ελληνικές τράπεζες όσο και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Eπενδύσεων υποστηρίζουν ότι προσέρχονται στον διάλογο με θετική διάθεση.

Στις ξένες τράπεζες δεν υπάρχει κοινή στάση, καθώς, εκτός από το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στις αγορές για τη χώρα μας, υπάρχουν τραπεζικά ιδρύματα που ήδη αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα ή δεν έχουν άλλου είδους εργασίες ή οφέλη στην Ελλάδα. Πάντως, η αποχώρηση ορισμένων (λίγων) τραπεζών από τα σχήματα εκτιμάται ότι δεν θα επηρεάσει τα έργα.

Οι τράπεζες, λοιπόν, προετοιμάζονται για την επόμενη ημέρα. Σε πρώτο επίπεδο, προχωρούν στη σύσταση συντονιστικών ομάδων για κάθε έργο ξεχωριστά. Παράλληλα, αυτό το διάστημα επικαιροποιούνται οι κυκλοφοριακές μελέτες των έργων, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα (οικονομικά, κοινωνικά) δεδομένα οι κυκλοφοριακές προβλέψεις, ώστε να αναπροσαρμοστούν ανάλογα τα χρηματοδοτικά μοντέλα.