Στην επόμενη φάση μπορεί να προχωρήσει η αστική αγωγή που κατέθεσαν περιβαλλοντικές οργανώσεις σε βάρος της αεροπορικής εταιρείας KLM, όπως έκρινε σήμερα το Ολλανδικό δικαστήριο. Η αγωγή αφορά διαφημίσεις που φέρεται να παραπλάνησαν τους καταναλωτές, σχετικά με τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές της KLM.

Οι δικαστές έκαναν αποδεκτή την αγωγή που κατέθεσε η Fossil Free Netherlands. Η KLM, η ολλανδική θυγατρική της Air France, αρνείται ότι προβάλλει ψευδώς μια οικολογική ταυτότητα, το λεγόμενο «greenwashing – πράσινο ξέπλυμα», και τον Απρίλιο υποστήριξε πως η οργάνωση δεν εκπροσωπούσε τους περισσότερους πελάτες της KLM και δεν είχε το δικαίωμα να καταθέσει αγωγή.

Όμως, οι δικαστές αποφάνθηκαν πως η οργάνωση έχει τη βάση για να καταθέσει αγωγή. «Επειδή αυτή είναι μια υπόθεση γενικού ενδιαφέροντος, δεν είναι απαραίτητο να εγκαθιδρυθεί ποια ομάδα ανθρώπων αντιπροσωπεύει, με τη στενή έννοια, η Fossil Free Netherlands», αναφέρει η απόφαση.

«Η σημερινή απόφαση δείχνει πως οι οργανώσεις για την προστασία του κλίματος έχουν θέση στην καταπολέμηση του “greenwashing”», δήλωσε η Χίσκε Αρτς της Fossil Free. «Όσο οι μεγαλύτεροι ρυπαντές συνεχίζουν να μας αποκοιμίζουν με επιδέξιες εκστρατείες μάρκετινγκ, η κλιματική δράση δεν θα συμβεί».

Η KLM, που λέει ότι διέκοψε την εκστρατεία της «Fly Responsibly» («Πετάξτε υπεύθυνα») που ήταν ο αρχικός στόχος της αγωγής της Fossil Free, δήλωσε πως προσβλέπει στην πλήρη υποστήριξη της υπόθεσής της. «Η KLM είναι φιλόδοξη στην κλιματική προσέγγισή της και θέλει να εμπλέξει τους πελάτες της στο θέμα», ανέφερε σε μια απάντηση, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο. «Μαθαίνουμε πάντα και συνεχίζουμε να κοιτάμε την επικοινωνία μας για να προσδιορίσουμε τι μπορεί να γίνει καλύτερα και με μεγαλύτερη διαφάνεια».

Τι θέλει να πετύχει η περιβαλλοντική οργάνωση

Η Fossil Free επιδιώκει η εταιρία να σταματήσει τη διαφήμιση αυτή, να ζητήσει συγγνώμη από τους πελάτες και να στείλει διόρθωση σε μεγάλες ολλανδικές εφημερίδες.

Περιβαλλοντικές οργανώσεις που υποστηρίζουν την υπόθεση, περιλαμβανομένης της Client Earth, λένε πως είναι μία από ένα κύμα αγωγών εναντίον διαφημίσεων στην αεροπορική βιομηχανία, που άντλησαν έμπνευση από την απόφαση – ορόσημο του 2021, που διέτασσε τη Shell να μειώσει τις εκπομπές της.

Περιβαλλοντικές οργανώσεις που αμφισβητούν την ιδέα του «Fly Responsibly» υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει προς το παρόν φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος αεροπορικών ταξιδιών.

Μέτρα, όπως η φύτευση δέντρων, ώστε να αντισταθμιστούν οι εκπομπές ή η ανάμιξη μικρών ποσοτήτων καυσίμων, που δεν βασίζονται σε ορυκτά με κηροζίνη, δεν επαρκούν και οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να μειώσουν ουσιαστικά τη ρύπανση μόνο με το να πετάνε λιγότερο.