Λίγα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη έχουν τόση απήχηση στη μαζική αγορά όσο ο Μπομπ Ρος. Ο Αμερικανός ζωγράφος έγινε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φιγούρες του κόσμου χάρη στην τηλεοπτική του εκπομπή, The Joy of Painting, που προβλήθηκε στο PBS για 11 χρόνια, από το 1983 έως το 1994. Για 31 σεζόν, ο Ρος κατάφερε να εντυπωσιάζει τους θεατές με εκπληκτικά τοπία που ζωντάνευε σε έναν κενό καμβά μέσα σε μόλις 30 λεπτά. Ακόμα και σήμερα, μάλιστα, το άκρως χαλαρωτικό αυτό σόου παρακολουθείται μέσω YouTube, με τον Ρος να παραμένει ένα πολιτιστικό εικονίδιο. Τι αποκαλύπτει, όμως, το νέο ντοκιμαντέρ του Μπομπ Ρος για την κληρονομιά του;

Τι αποκαλύπτει, όμως, το νέο ντοκιμαντέρ του Μπομπ Ρος για την κληρονομιά του;

Η χαρακτηριστική τεχνική του με την δημιουργία της υγρής ελαιογραφίας (ζωγραφική πάνω σε ένα λεπτό στρώμα υγρού χρώματος) έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος ενός ολόκληρου προγράμματος σπουδών που χτίστηκε γύρω από την καλλιτεχνική προσέγγιση του Ρος, αναφέρει το Architectural Digest. Μέχρι σήμερα, οι εκπαιδευτές παίρνουν πιστοποίηση και συνεχίζουν να διδάσκουν μαθήματα, έτσι ώστε και αυτοί να ανακαλύψουν -και να «πουλήσουν»- τη χαρά της ζωγραφικής στην επόμενη γενιά.

Είναι όμως ο κόσμος του Μπομπ Ρος τόσο γεμάτος χαρά όσο φαίνεται; Αυτό είναι το κεντρικό ερώτημα που τροφοδοτεί το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Αμερικανό ζωγράφο, «Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed», σε παραγωγή Melissa McCarthy και Ben Falcone και σκηνοθεσία Joshua Rofé.

Ενώ το ντοκιμαντέρ γενικά απεικονίζει τον Ρος με θετικό φως, γεμάτο μαρτυρίες χαρακτήρων από τους ανθρώπους που τον γνώρισαν από κοντά, είναι πιο επικριτικό για την Bob Ross Inc., ή την BRI, την εταιρική οντότητα που κατέχει τώρα το όνομα και τα δικαιώματα του Ρος, ο οποίος πέθανε τον Ιούλιο του 1995 μετά από μια μακρά μάχη με τον καρκίνο.

Κεντρική φιγούρα του ντοκιμαντέρ είναι ο Στιβ Ρος, το μοναχοπαίδι του Μπομπ, ο οποίος ισχυρίζεται ότι οι μακροχρόνιοι συνεργάτες του πατέρα του, Ανέτ και Γουόλτ Κοβάλσκι, πήγαν ενάντια στις επιθυμίες του αποθανόντος, παίρνοντας την πλήρη κυριότητα του ονόματός του.

Οι κινηματογραφιστές, μάλιστα, σύμφωνα με το Architectural Digest, ισχυρίζονται ότι πολλοί άνθρωποι από τον στενό κύκλο του Ρος δεν ένιωθαν άνετα να εμφανίζονται στην κάμερα φοβούμενοι αντίποινα από τους Κοβάλσκι, οι οποίοι δεν συμφώνησαν να συμμετάσχουν στο ντοκιμαντέρ.

«Δεν ξαφνιάστηκα», μοιράζεται ο Rofé, προσθέτοντας ότι «θα του άρεσε πολύ» η ευκαιρία να ρωτήσει τους Κοβάλσκι -οι οποίοι τώρα επιβλέπουν την αυτοκρατορία Μπομπ Ρος πολλών εκατομμυρίων δολαρίων που περιλαμβάνει τα πάντα, από εορταστικές κάλτσες έως ρολόγια χειρός κ.α.- περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το τι πραγματικά συνέβη μεταξύ αυτών και του αείμνηστου ζωγράφου.

Το ντοκιμαντέρ τελικά χρησιμεύει ως υπενθύμιση ότι κάθε κληρονομιά διαμορφώνεται από εκείνον που τελικά θα διεκδικήσει τον έλεγχο, και στην περίπτωση του Μπομπ Ρος, μπορεί να μην υπάρχουν ποτέ σαφείς απαντήσεις για το τι έκανε και τι δεν ήθελε. Τουλάχιστον, ο Rofé είναι αισιόδοξος ότι οι οπαδοί του αγαπημένου καλλιτέχνη μετά την παρακολούθηση του ντοκιμαντέρ θα νιώθουν «μια βαθύτερη συναισθηματική σύνδεση» μαζί του.