Στις αρχές του τρέχοντος αιώνα, το συμπαγές, σπορ, φουτουριστικό σε σχεδίαση, Ford Puma ήταν μια – κυρίως- νεανική επιλογή, η φήμη της οποίας υποστηριζόταν και μέσω των αγώνων αυτοκινήτου.

Όμως, η παραγωγή του μοντέλου σταμάτησε τον Ιούλιο του 2002 και πέρασαν 18 χρόνια μέχρι το μοντέλο να επιστρέψει (εν μέσω πανδημίας) στην γκάμα της ιστορικής μάρκας για να διεκδικήσει αυτή τη φορά μερίδιο στην πολύ δύσκολη αγοραστική κατηγορία των B-SUV, στην οποία πλέον ανήκει.

Στη «δεύτερη ζωή» του το Puma στηρίζεται και πάλι, στην ξεχωριστή σχεδίαση, τον νεανικό χαρακτήρα, τον άρτιο εξοπλισμό, την ποικιλία εκδόσεων, στοιχεία στα οποία έχουν πλέον προστεθεί η πρακτικότητα και ο οδηγοκεντρικός του χαρακτήρας.

Δυο χρόνια μετά την επανεμφάνιση του «αιλουροειδούς» της Ford, όλα δείχνουν πως το ιδιαίτερο σχεδιαστικά μοντέλο χτύπησε φλέβα χρυσού στο αγοραστικό κοινό και πουλάει σαν «ζεστό ψωμί» παρά το ότι η τιμή κτήσης του σκαρφαλώνει σαν το δείκτη του ελληνικού χρηματιστηρίου στο ξεκίνημα της τρέχουσας χιλιετίας.

Έχοντας οδηγήσει σχεδόν όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, το βασικό ελάττωμα που σημειώνουμε είναι η έλλειψη ρεζέρβας (σημαντικό εφόδιο για ένα όχημα που μπορεί άνετα να κινηθεί και σε χωμάτινες διαδρομές καθώς απέχει από το έδαφος 166 χλστ), ο βαρύς συμπλέκτης και ο θόρυβος του κινητήρα στις ψηλές στροφές. Βέβαια όλες αυτές οι διαπιστώσεις αφορούσαν εκδόσεις του Puma με ελάχιστα χιλιόμετρα στο οδόμετρο τους, γεγονός που πάντα αφήνει αμφιβολίες για το τι -ενδεχομένως- μπορεί να συμβεί μετά από ένα δυο χρόνια συνεχούς χρήσης.

Η απορία αυτή μας λύθηκε πρόσφατα, όταν ολοκληρώθηκε ένας κύκλος δοκιμής περίπου 14 μηνών και περίπου 20.000 χιλιομέτρων με ένα υβριδικό Puma 1.0 Ecoboost των 125 ίππων, ST-Line, που φορούσε το 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.

Τετρακόσιες ημέρες με ένα… Puma

Η κυρίαρχη εντύπωση που αποκομίζει κανείς συμβιώνοντας με ένα Puma είναι το ότι, δεν το βαριέσαι ποτέ. Είναι από τα λίγα αυτοκίνητα της αγοράς που κυριολεκτικά «σου φτιάχνει τη μέρα». Κάθε φορά μπαίνοντας στη θέση του οδηγού νοιώθεις ευδιάθετος συναίσθημα που εντείνεται οδηγώντας το εντός ή εκτός πόλης, σε αυτοκινητόδρομους ή επαρχιακές διαδρομές. Η σωστή θέση οδήγησης, μειονεκτεί μόνο στο ότι, ο δεξιός καθρέφτης δεν ρυθμίζεται αρκετά προς τον οδηγό, που αν κάθεται κοντά στο ταμπλό, δεν βλέπει το δεξί πλευρό του οχήματος.

Στο ευχάριστο και μοντέρνο εσωτερικό, προστίθενται η άψογη εργονομία, η άπλετη ορατότητα και η πρακτικότητα, αλλά και οι χώροι που επαρκούν για τέσσερις εύσωμους ενήλικες, μαζί με 456 λίτρα αποσκευών. Επιπλέον τις άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα ενισχύει το MegaBox, ένας βαθύς και ευέλικτος αποθηκευτικός χώρος 80 λίτρων κάτω από το ρυθμιζόμενο δάπεδο του χώρου αποσκευών, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να τοποθετηθεί σε τρεις διαφορετικές θέσεις ανάλογα με τις εκάστοτε μεταφορικές ανάγκες σας. Ο χώρος είναι τόσο εξυπηρετικός που μερικές φορές μπορεί να ξεχαστείς και να συγχωρέσεις τους σχεδιαστές που δεν πρόβλεψαν θέση ούτε για ρεζέρβα ασφαλείας. Βέβαια την ώρα που θα βρεθείς σε χωμάτινη διαδρομή όπου το Puma θυμίζει ως ένα σημείο το αιλουροειδές συνονόματό του, σε κόβει κρύος ιδρώτας στην ιδέα του τι θα συμβεί αν σκιστεί κάποιο από τα ελαστικά. Πάντως, σημειώνουμε ότι, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής εφεδρικού τροχού, αλλά τότε δεν θα υπάρχει το MegaBox.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (12.3″) που επιτρέπει την απεικόνιση πληροφοριών ανάλογα με την επιθυμία του οδηγού, είναι ευανάγνωστος και πρακτικός. Επίσης η οθόνη πολυμέσων 8″ του συστήματος infotainment SYNC 3, βρίσκεται στη μέση του πάνω μέρος του ταμπλό, επιτρέπει συνδεσιμότητα με Apple Car Play και Android Auto, ενώ με το ενσωματωμένο μόντεμ Ford Pass Connect, το Puma γίνεται WiFi hotspot με δυνατότητα σύνδεσης έως και 10 συσκευών.

Με μόλις 1.000 κυβικά κινητήρα απόδοσης 125 ίππων σπάνια νοιώθεις να σου λείπει δύναμη, ενώ η από πολύ χαμηλά αποδιδόμενη ροπή σε κάνει να ξεχνάς τις αλλαγές ταχυτήτων. Βέβαια όπως είναι παράδοση στη Ford εδώ και δεκαετίες, η χρήση του κιβωτίου είναι υποδειγματική και ευχάριστη, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που η ευχρηστία του κιβωτίου σε παρασύρει να αλλάζεις σχέσεις προς τα πάνω ή προς τα κάτω χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη, αν και η διαδρομή δεν ευνοεί τις γρήγορες αλλαγές. Επιπλέον ο βαρύς συμπλέκτης που είχαμε σημειώσει στα μειονεκτήματα της προ διετίας δοκιμής του μοντέλου, με τη χρήση βελτιώθηκε σημαντικά τόσο που δεν θα το θυμόμαστε αν δεν διαβάζαμε το τότε κείμενο.

Το ήπιο υβριδικό σύστημα αξιοποιεί την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα και παρέχει ροπή έως 50 Nm, μειώνοντας έτσι τις απαιτήσεις από τον βενζινοκινητήρα, ενώ συντελεί ώστε να αυξηθεί η συνολική ροπή της μονάδας ισχύος έως και 20 Nm πάνω από την τιμή που μπορεί να δώσει από μόνος του ο βενζινοκινητήρας σε πλήρες φορτίο (ώστε να δώσει έως και 50% επιπλέον ροπή στις χαμηλές στροφές). Τα αποτελέσματα της λειτουργίας του δεν είναι άμεσα αισθητά, αλλά όταν παρατηρήσεις την μέση κατανάλωση που στη δοκιμή μας ήταν 6,8 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, τότε καταλαβαίνεις πως αξίζουν τα λίγα επιπλέον χρήματα του κόστους κτήσης. Στην οικονομία καυσίμου βοηθά και το ότι, ένας από τους 3 κυλίνδρους τίθεται αυτόματα εκτός λειτουργίας όταν δεν είναι απαραίτητη όλη η ισχύς (διαδικασία που γίνεται σε 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου), αλλά και το αναβαθμισμένο σύστημα stop & start που δουλεύει σε πραγματικό χρόνο dt (300 ms). Όπλο για τον οδηγό αποδεικνύονται και τα 5 προφίλ λειτουργίας του κινητήρα (eco, comfort, sport, slippery & trial) που μερικές φορές υποκαθιστούν την έλλειψη τετρακίνησης.

Η οδική συμπεριφορά είναι σε όλες τις περιπτώσεις τόσο – όσο, με την ανάρτηση να συνδυάζει διαδρομές, άνεση, αποτελεσματικότητα και να μην επιτρέπει μεγάλες κλίσεις στο σχεδόν 1300 κιλών βάρους αμάξωμα που επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ σε κάτω από 10΄΄, ενώ φτάνει τα 190 χιλιόμετρα τελικής ταχύτητας. Ανάλογα των επιδόσεων είναι και τα φρένα, που στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν δίσκοι εμπρός και πίσω, αλλά τώρα πλέον στα Puma των 125 ίππων πίσω υπάρχουν ταμπούρα.

Ο πλούσιος εξοπλισμός ικανοποιεί ακόμα και στις στάνταρ εκδόσεις, ενώ από τα πρόσθετα αξεσουάρ αναγκαία είναι η κάμερα οπισθοπορείας δεδομένου του ότι, το πίσω παρμπρίζ δεν βοηθά όσο χρειάζεται. Αντίθετα η προς τα εμπρός ορατότητα είναι εντυπωσιακή, ακόμα και στη νύχτα όπου τα δυνατά φώτα δεν θα προβληματίσουν τον οδηγό.

Στα μειονεκτήματα, καταγράφουμε τον θόρυβο του κινητήρα στις υψηλές στροφές που πάντως περιορίζεται αισθητά με κλειστά παράθυρα χάρη στην καλή ηχομόνωση της καμπίνας, ενώ οι κραδασμοί από το 3κύλινδρο σύνολο, δεν γίνονται εύκολα αντιληπτοί.

Όσον αφορά την αξιοπιστία, το μόνο που εντοπίσαμε όλο αυτό το διάστημα ήταν ένα «κενό» που απέκτησε το τιμόνι στην επαναφορά από το «κλείδωμα» των τροχών αριστερά ή δεξιά, που όμως δεν επηρέαζε την ακρίβεια και γρηγοράδα του.

Πάντως, το μεγάλο ατού του μοντέλου είναι το ότι συγκεντρώνει τα βλέμματα μικρών και μεγάλων λόγω ιδιαίτερης και σύγχρονης σχεδίασης εξωτερικού και εσωτερικού. Ειδικά στις νεώτερες ηλικίες το Puma κάνει θραύση, αλλά δυστυχώς πλέον η τιμή του εκτοξεύεται ημέρα με τη μέρα έχοντας ήδη ξεπεράσει τα 26.313 ευρώ (από περίπου 20.000 πριν δυο χρόνια) ποσό που δύσκολα μπορούν να διαθέσουν οι νέοι. Πάντως, τα τακτικά σέρβις πρέπει να γίνονται κάθε 30.000 χλμ ή κάθε δυο χρόνια, ενώ η εγγύηση είναι 8ετής (ή 100.000 χλμ.) με «Ford Protect», 12ετής για σκουριά και 2ετής για το χρώμα. Τέλος στα συν να προσθέσουμε ότι, λόγω μειωμένων ρύπων κυκλοφορεί καθημερινά στον δακτύλιο.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Κινητήρας – Προγράμματα οδήγησης
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Εξοπλισμός άνεσης – ασφάλειας
  • Χώροι επιβατών – αποσκευών
  • 8ετής εγγύηση

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Θόρυβος του κινητήρα στις ψηλές στροφές
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.186 Χ 1.805 Χ 1.540 χλστ.
  • Μεταξόνιο: 2.588 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 166 χλστ
  • Βάρος: 1.280 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 42 λίτρων
  • Χώρος αποσκευών: 456/1216 λίτρα
  • Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βαλβιδος, υβριδικός, 998 κ.εκ.
  • Ισχύς: 125 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
  • Ροπή (Nm @ σ.α.λ.): 170/1.400
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Τροχοί: 215/55/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,4 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,8″
  • Τελική ταχύτητα: 191 χλμ./ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 6,8 λτ./100 χλμ.
  • Εκπομπές CO2: 97 γρ./χλμ.
  • Τιμή: Από 26.313 ευρώ