Οι ειδοποιήσεις οδηγών (με τη μορφή οπτικών ενδείξεων και προειδοποιητικών ήχων) μας εφιστούν την προσοχή σε σενάρια καθημερινής οδήγησης. Τι θα γινόταν όμως αν αυτοί οι ήχοι προσομοίωναν εκείνους που παράγονται από πιθανούς κινδύνους – και επέτρεπαν στους οδηγούς να γνωρίζουν με ακρίβεια από που προέρχονται;

Η Ford δοκιμάζει μία έξυπνη τεχνολογία ειδοποίησης οδηγού που θα μπορούσε να κάνει ακριβώς αυτό. Οι μηχανικοί διερευνούν μία έξυπνη χρήση του ηχοσυστήματος του αυτοκινήτου που θα δηλώνει ξεκάθαρα τη θέση που βρίσκονται άλλοι χρήστες του δρόμοι ή πεζοί. Επιπλέον, δοκιμάζουν τη χρήση διαισθητικών ήχων (όπως βήματα, κουδούνια ποδηλάτων και τον ήχο διερχόμενων αυτοκινήτων) αντί ενός ηχητικού τόνου.

Οι πρώτες δοκιμές αποκάλυψαν ότι οι οδηγοί που χρησιμοποιούσαν την τεχνολογία Directional Audio Alerts ήταν πολύ πιο ακριβείς τόσο στην αναγνώριση των πιθανών κινδύνων, όσο και της προέλευσής τους.  

«Οι σημερινοί προειδοποιητικοί ήχοι, ήδη κινητοποιούν τους οδηγούς όταν χρειάζεται να προσέξουν και να είναι σε εγρήγορση. Η τεχνολογία του μέλλοντος θα μπορεί να μας προειδοποιεί με ακρίβεια για το ποιος είναι ο κίνδυνος και ποια είναι η προέλευσή του» δήλωσε ο Oliver Kirstein, μηχανικός λογισμικού SYNC.

Τρόπος λειτουργίας

Τα οχήματα Ford διαθέτουν σήμερα τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού που χρησιμοποιούν μια σειρά αισθητήρων οι οποίοι αναγνωρίζουν πότε πεζοί, δικυκλιστές ή άλλα οχήματα βρίσκονται στη γύρω περιοχή. Οι τεχνολογίες αυτές προσφέρουν οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις και, εάν χρειαστεί, εφαρμόζουν πέδηση έκτακτης ανάγκης.

Η τεχνολογία Directional Audio Alert εξελίσσει αυτές τις προειδοποιήσεις ένα βήμα παραπέρα. Ένα λογισμικό που δημιούργησε η μάρκα χρησιμοποιεί τις πληροφορίες από τους αισθητήρες για να επιλέξει τον κατάλληλο ήχο ο οποίος αναπαράγεται μέσω του ηχείου που βρίσκεται πλησιέστερα στο εμπόδιο.

Δοκιμές σε περιβάλλον προσομοίωσης έδειξαν ότι, οι οδηγοί που ειδοποιούνταν μέσω Directional Audio αναγνώριζαν σωστά το είδος και την πηγή του κινδύνου στο 74% των περιπτώσεων. Ακόμα και η εκπομπή ενός συνηθισμένου ηχητικού τόνου από το κατάλληλο ηχείο επέτρεπε στον οδηγό να αναγνωρίζει σωστά τη θέση του αντικειμένου σε ποσοστό 70%.

Οι μηχανικοί δημιούργησαν επίσης ένα σενάριο σε πραγματικές συνθήκες στην πίστα δοκιμών, με ένα όχημα να εξέρχεται με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης, ένα πεζό να πλησιάζει και τα βήματα να προειδοποιούν. Οι συμμετέχοντες στη δοκιμή ανταποκρίθηκαν θετικά στον ήχο των βημάτων, κυρίως όταν η διαισθητική αυτή προειδοποίηση προήλθε μέσω ενός συγκεκριμένου ηχείου. 

Στο μέλλον, οι μηχανικοί πιστεύουν ότι αυτά τα αποτελέσματα μπορούν να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο χρησιμοποιώντας τρισδιάστατο χωρικό ήχο, παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιείται στις κινηματογραφικές αίθουσες και στα βιντεοπαιχνίδια, ο οποίος θα επιτρέψει στους οδηγούς να αναγνωρίζουν καλύτερα την πηγή του κινδύνου.

Νίκος Τσάδαρης