«Πετάει» η αγορά του αυτοκινήτου σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αλλά απέχει ακόμα από τις επιδόσεις του 2019, στην προ πανδημίας εποχή.

Ο Μάιος ήταν σημαντικά καλύτερος ακόμα και από αυτόν του 2019, με τα λεωφορεία να σέρνουν τον χορό (+840%) και τα επιβατικά να ακολουθούν (+141,3%).

Πιο αναλυτικά και με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τον περασμένο μήνα και από την αρχή του έτους έχουν ως εξής:

Μάιος 2021 Μάιος 2020 Μάιος 2019 Μεταβολή 2021/2020 Μεταβολή 2021/2019
Καινούργια επιβατικά 10.850 4.497 13.832 +141,3% -21,6%
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) 933 522 740 +78,7% +26,1%
Καινούργια λεωφορεία 47 5 67 +840,0% -29,9%
Καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 cc) 5.395 3.655 4.845 +47,6% +11,4%
   
Ιανουάριος – Μάιος 2021 Ιανουάριος – Μάιος 2020 Ιανουάριος – Μάιος 2019 ΜεταβολήΙαν.-Μάι. 2021/2020 Μεταβολή Ιαν.-Μάι. 2021/2019
Καινούργια επιβατικά 44.487 28.321 52.424 +57,1% -15,1%
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) 4.511 2.714 3.425 +66,2% +31,7%
Καινούργια λεωφορεία 140 125 221 +12,0% -36,7%
Καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 cc) 16.920 10.662 13.983 +58,7% +21,0%

Όσον αφορά τα ποσοστά που καταλαμβάνει η κάθε κατηγορία, οι αναλογίες παραμένουν περίπου όπως αυτές της περασμένης χρονιάς, με την κατηγορία Β στην κορυφή κερδίζοντας συνεχώς έδαφος, την κατηγορία C στην δεύτερη θέση και την Α στην τρίτη να χάνει ελάχιστα από το ποσοστό της προηγούμενης χρονιάς.

Σύμφωνα με πρώτους υπολογισμούς, η πρόοδος στα segments επιβατικών ως το Μάιο, έχει ως εξής:

Segment Μάιος 2021 Μάιος 2020 Διαφορά (μονάδες μεριδίου) Ιανουάριος-Μάιος 2021 Ιανουάριος-Μάιος 2020 Διαφορά (μονάδες μεριδίου)
A 13,1% 6,1% +7,0 9,5% 9,3% +0,2
A-SUV 1,0% 1,7% -0,7 1,2% 1,8% -0,7
A TOTAL 14,1% 7,8% +6,3 10,7% 11,1% -0,4
B 27,7% 29,6% -1,9 29,4% 29,1% +0,3
B-SUV 20,7% 19,5% +1,2 20,4% 18,1% +2,2
B TOTAL 48,3% 49,0% -0,7 49,7% 47,2% +2,5
C 11,2% 12,1% -0,9 12,8% 12,8% -0,1
C-SUV 21,1% 24,2% -3,1 20,8% 22,0% -1,1
C TOTAL 32,2% 36,2% -4,0 33,6% 34,8% -1,2
D 1,1% 1,8% -0,7 1,9% 1,5% +0,4
D-SUV 2,2% 2,3% -0,1 2,4% 2,6% -0,2
D TOTAL 3,3% 4,1% -0,8 4,3% 4,1% +0,2
E 0,2% 0,2% -0,1 0,2% 0,2% -0,1
E-SUV 0,4% 0,3% +0,1 0,4% 0,3% +0,0
E TOTAL 0,5% 0,5% +0,0 0,5% 0,6% +0,0
F-G 0,1% 0,1% +0,0 0,0% 0,1% +0,0
F-G-SUV 0,1% 0,2% -0,1 0,1% 0,1% +0,0
F-G TOTAL 0,2% 0,3% -0,1 0,2% 0,2% +0,0
SPORTS 0,3% 0,2% +0,1 0,1% 0,1% +0,0
MPV 0,1% 0,2% +0,0 0,1% 0,1% +0,0
MPV-M/COMBI 0,9% 1,6% -0,7 0,8% 1,7% -0,9
  100,0% 100,0% 0,0 100,0% 100,0% 0,0
(Εκ των οποίωνSUV 45,4% 48,2% -2,7 45,2% 45,0% +0,2)

Στο είδος καυσίμου που προτιμούν οι καταναλωτές, οι αμιγώς θερμικοί κινητήρες χάνουν σημαντικό έδαφος, γεγονός που επωφελούνται –κυρίως- τα υβριδικά σύνολα και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά.

Πάντως, τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν πως τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα χρειάζονται πολύ χρόνο για να κάνουν το καταναλωτικό κοινό να τα εμπιστευτεί.

Η μέχρι στιγμής κατάσταση στην αγορά σε σχέση με τα κινητήρια συστήματα, έχει ως εξής:

  Μάιος 2021 Μάιος 2020 Διαφορά (μονάδες μεριδίου) Ιανουάριος – Μάιος 2021 Ιανουάριος – Μάιος2020 Διαφορά(μονάδες μεριδίου) Μερίδιο αγοράς στην ΕΕ Ιαν.-Μαρ. ‘21* Μερίδιο αγοράς στην ΕΕ Ιαν.-Μαρ. ‘20* Διαφορά (μονάδες μεριδίου)
Βενζίνη 54,5% 55,5% -1,0 51,0% 56,9% -5,9 42,2% 52,3% -10,1
Πετρέλαιο 17,1% 26,9% -9,8 19,9% 27,4% -7,4 23,2% 29,9% -6,7
Υβριδικά (HEV) 20,5% 14,4% +6,1 21,4% 13,0% +8,5 18,4% 9,4% +9,0
Επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV) 5,1% 1,3% +3,8 5,3% 1,0% +4,4 13,9% 6,8% +7,1
Φυσικό αέριο(αμιγώς ή διπλού καυσίμου) 0,9% 1,8% -0,8 1,2% 1,8% -0,6 2,4% 1,6% +0,8
Υγραέριο (αμιγώς ή διπλού καυσίμου) 1,8% 0,0% +1,8 1,2% 0,0% +1,2

Τέλος, σε επίπεδο ΕΕ, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (www.acea.be), η αγορά των επιβατικών κινήθηκε ως και τον Απρίλιο ως εξής:

  Απρίλιος 2021 Απρίλιος 2020 Μεταβολή Ιανουάριος –Απρίλιος2021 Ιανουάριος –Απρίλιος2020 Μεταβολή
ΕΕ(1) 862.226 270.651 +218,6% 3.422.439 2.750.659 +24,4%
ΕΕ 14(2) 759.774 223.946 +239,3% 3.032.352 2.412.886 +25,7%
ΕΕ(1) + EFTA(3) 898.227 287.832 +212,1% 3.553.335 2.858.132 +24,3%
Ελλάδα 10.198 2.434 +319,0% 33.637 23.824 +41,2%

1) ΕΕ των 27, εκτός της Μάλτας, που δεν αποδίδει στοιχεία σε μηνιαία βάση.

(2) Μέλη της ΕΕ ως το 2004.

(3) Νορβηγία, Ισλανδία και Ελβετία.

Νίκος Τσάδαρης