Το φουτουριστικό αυτό όχημα αντιπροσωπεύει το όραμα της Renault σε ό,τι αφορά την προσωπική και την κοινόχρηστη ηλεκτροκίνηση, από το 2025 και μετά. Ονομάζεται Morphoz και βασίζεται στην νέα σπονδυλωτή πλατφόρμα της συμμαχίας με τον κωδικό CMF-EV. Πιστό στο DNA της μάρκας, το πρωτότυπο αντικατοπτρίζει την «Οικογένεια», ένα από τα «πέταλα» του «λουλουδιού» της σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Renault, με την ονομασία «Life Flower» («το Λουλούδι της Ζωής»), η οποία βασίζεται στις διάφορες φάσεις της ζωής ενός ατόμου. Ωστόσο, δεν είναι απλά μία πειραματική πρόταση αυτοκίνησης. Αποτελεί μία πρόγευση των μελλοντικών ηλεκτρικών μοντέλων της γκάμας της Renault. Μοντέλα που θα εφοδιάζονται με μπαταρίες διαφορετικής ισχύος, που θα ενσωματώνουν τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές καινοτομίες ώστε να προσφέρουν βέλτιστη αποδοτικότητα της μπαταρίας τους, αλλά και του κινητήρα τους. Μοντέλα που θα εκμεταλλεύονται με τον καλύτερο τρόπο την δομή και τις βελτιωμένες δυνατότητες των συστημάτων επαναφόρτισης και τέλος, μοντέλα που θα εξοπλίζονται με συστήματα δικτυωμένων υπηρεσιών, ώστε να προσφέρουν άριστες συνθήκες ταξιδιού και φόρτισης.

Σχεδίαση

Το Morphoz είναι ένα 100% ηλεκτρικό, προσαρμόσιμο πρωτότυπο crossover που φορτίζεται επαγωγικά ακόμα και κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ενώ διαθέτει χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3. Πρόκειται για ένα «προσωπικό» όχημα που προσφέρει πλέον εξειδικευμένα χαρακτηριστικά κοινόχρηστης οδήγησης.

Η προσαρμοστικότητα υψηλού επιπέδου του πρωτότυπου αναδεικνύεται από τη φυσική διαφορά που εμφανίζουν οι δύο επιλογές του: η κοντή επιλογή «City» και η μακριά επιλογή «Travel». Το αυτοκίνητο έχει την δυνατότητα να προσαρμόζεται στον τρόπο ζωής του χρήστη του, είτε αυτός το χρειάζεται για καθημερινή χρήση είτε για διακοπές ή ταξίδια.

Για να το επιτύχει αυτό, η επιλογή City εφοδιάζεται με μπαταρία ικανής ισχύος για καθημερινές μετακινήσεις, ενώ η επιλογή Travel μπορεί να φιλοξενήσει μπαταρία με έξτρα ισχύ που είναι απαραίτητη για την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων, όπως για παράδειγμα η κίνηση σε αυτοκινητόδρομους.

1. City

Η κοντή επιλογή «City» έχει μήκος 4.40μ. Με το μεταξόνιο των 2.73μ., τιμή ρεκόρ για όχημα τέτοιου μήκους,  έχει την δυνατότητα να εφοδιαστεί με μπαταρίες 40 kWh που είναι στάνταρ, παραμένοντας πάντα ελαφρύ και χωρίς να επιβαρύνεται με περιττά κόστη. Ωστόσο η εμπειρία στο εσωτερικό του απαντά μόνο σε μοντέλα μεγαλύτερης κατηγορίας. Σε αυτή την επιλογή το Morphoz διαθέτει μία ξεχωριστή φωτιστική υπογραφή, η οποία ενισχύεται από την παρουσία πρόσθετων στοιχείων LED. Το στυλ του είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό χάρη στο κοντό καπό, τους σμιλευμένους προφυλακτήρες, τους σχεδόν ανύπαρκτους προβόλους και τους ακροβολισμένους τροχούς, που αντανακλούν την ευελιξία ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης.

2. Travel

Η μακριά επιλογή «Travel» έχει μήκος 4.80μ. Το μεταξόνιο είναι και αυτό αναλογικά αυξημένο στα 2.93μ. ώστε να μπορεί να δεχθεί την μεγαλύτερη μπαταρία και να προσφέρει ένα ακόμα πιο ευρύχωρο εσωτερικό. Μπορεί να μεταφέρει μπαταρίες με πρόσθετη ισχύ 50 kWh  (συνολική ισχύς 90 kWh) και να εξασφαλίσει ακόμα μεγαλύτερους χώρους για τους επιβάτες, αλλά και δυνατότητα μεταφοράς ακόμα δύο αποσκευών. Επιπλέον, αυτή η επιλογή (που διαθέτει ξεχωριστή φωτιστική ταυτότητα) έχει ένα ειδικά σχεδιασμένο εμπρός μέρος και προφίλ που βελτιστοποιούν τις αεροδυναμικές επιδόσεις, προσφέροντας έτσι καλύτερες συνθήκες οδήγησης σε μεγάλα ταξίδια.

Επέκταση αυτονομίας

Η κανονική μπαταρία των 40 kWh της επιλογής City έχει ονομαστική αυτονομία 400χλμ. τιμή που κρίνεται επαρκής για καθημερινή αστική και περιαστική χρήση.  Παρέχει λοιπόν ένα βαθμό ευελιξίας που θα ικανοποιήσει πάνω από το 90% των αναγκών των χρηστών. Για το υπόλοιπο 10%, και στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη για κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων, το Morphoz μπορεί να φιλοξενήσει και μία έξτρα συστοιχία μπαταριών που ονομάζεται ‘Travel Extender’. Το αυτοκίνητο μπορεί να μετατραπεί σε Travel καθώς υπάρχει μία ειδική θυρίδα στο πάτωμα που αποκαλύπτει μία θέση που μπορεί να φιλοξενήσει μία μπαταρία 50 kWh. Η συστοιχία των 50 kWh μπορεί να τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα. Το όχημα με αυτή την επιλογή, αναχωρεί από το σταθμό ανεφοδιασμού με αυτονομία 700 χλμ. για οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο. Μόλις επιστρέψει από το ταξίδι του, ο χρήστης σταματά πάλι σε ένα σταθμό ανεφοδιασμού για να επιστρέψει την έξτρα μπαταρία και να μείνει πάλι με την αρχική των 40 kWh που έχει το όχημα στην διάταξη City. Ο σταθμός ανεφοδιασμού επαναφορτίζει τις μπαταρίες για να είναι πάλι έτοιμες για χρήση. Μπορεί επίσης να τις χρησιμοποιήσει και με άλλους τρόπους εφόσον χρειαστεί από κάποιο άλλο όχημα : για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ή για το φωτισμό ενός παρακείμενου κτιρίου.

Προσαρμοζόμενος χώρος επιβατών

Καθώς ο οδηγός πλησιάζει το αυτοκίνητο, το Morphoz πραγματοποιεί μία αλληλουχία φωτεινών σημάτων ώστε να δείξει ότι αναγνώρισε το άτομο που θα καθίσει πίσω από το τιμόνι του. Αρκεί ένα νεύμα και το αυτοκίνητο ξεκλειδώνει και ανοίγει όλες του τις πόρτες. Το ανάποδο άνοιγμα των θυρών («suicide doors») σε συνδυασμό με την απουσία μεσαίας κολώνας κάνει ευκολότερη την είσοδο των επιβατών στο φιλόξενο εσωτερικό, το οποίο αποδεικνύεται και ιδιαίτερα φωτεινό χάρη στις κίτρινες ταπετσαρίες των καθισμάτων και την κίτρινη επένδυση της κεντρικής κονσόλας. Όπως και το αμάξωμα, έτσι και το εσωτερικό μπορεί να αλλάξει ώστε να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του οδηγού και των επιβατών.

Αναδυόμενος πίνακας οργάνων

Το αυτοκίνητο διαθέτει ένα φουτουριστικό τιμόνι, στο κέντρο του οποίου φιλοξενείται μία οθόνη 10,2 ιντσών που εμφανίζει τις βασικές πληροφορίες οδήγησης και ασφαλείας. Πίσω από το τιμόνι, ξεχωρίζει το ταμπλό στο οποίο λάμπουν δια της απουσίας τους ο πίνακας οργάνων και η οθόνη των πολυμέσων. Με εντολή του οδηγού (ο οποίος αποφασίζει να κάνει τις οθόνες να εξαφανιστούν) το ταμπλό ανοίγει για να εμφανιστεί ο πίνακας οργάνων Livingscreen που ξεδιπλώνεται απαλά. Η απλή και ευρεία αυτή οθόνη απεικονίζει πληροφορίες για την οδήγηση καθώς και πληροφορίες από το σύστημα πολυμέσων. Ο συγκεκριμένος πίνακας οργάνων εμφανίζεται είτε σε πρόγραμμα χειροκίνητης ή αυτόνομης λειτουργίας οδήγησης.

Περιστρεφόμενο κάθισμα συνοδηγού

Ο χώρος των επιβατών του Morphoz μπορεί να διαμορφωθεί σύμφωνα με την επιλογή «Share» που δίνει τη δυνατότητα στους επιβάτες (εκτός από τον οδηγό, που κοιτάει πάντα μπροστά στο δρόμο) να καθίσουν αντικριστά ώστε να συζητήσουν ή να συμμετέχουν σε κάποια κοινή δραστηριότητα.

Για να επιτευχθεί αυτό, το απόλυτα συμμετρικό κάθισμα του συνοδηγού, ανακλίνεται κατά 180 μοίρες ώστε να «κοιτάει»  προς τα πίσω. Με αυτό τον τρόπο οι επιβάτες μπορούν να κάνουν κοινή χρήση της κεντρικής κονσόλας με τη μεγάλη οθόνη, που διατρέχει σχεδόν ολόκληρο το μήκος της καμπίνας, απολαμβάνοντας μία εμπειρία σαν να βρίσκονται στο σαλόνι του σπιτιού τους.

Συρόμενα πίσω καθίσματα

Όταν το Morphoz μεταμορφώνεται από City σε Travel, τα πίσω καθίσματα μετακινούνται αυτόματα προς τα πίσω ώστε να εκμεταλλευτούν τον έξτρα εσωτερικό χώρο. Έτσι οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους ακόμα μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατά τους. Ο χώρος που δημιουργείται τους δίνει τη δυνατότητα να νοιώσουν ότι κάθονται σε πολυθρόνες γύρω από ένα τραπέζι, με τη μεγάλη οθόνη στην κεντρική κονσόλα να παίζει το ρόλο του τραπεζιού.

Αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 3

Το πρωτότυπο της Renault παρέχει λειτουργία αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 3, όπως χαρακτηριστικά προσδιορίστηκε από τους μηχανολόγους του Διεθνούς Αυτοκινητιστικού Οργανισμού SAE. Γνωστό και σαν «χωρίς χέρια» (“Hands off”), αυτό το επίπεδο δίνει στον οδηγό την δυνατότητα να οδηγήσει το αυτοκίνητο τραβώντας εντελώς τα χέρια του από το τιμόνι, σε συγκεκριμένες συνθήκες και σε δρόμους που αυτό επιτρέπεται, όπως π.χ. αυτοκινητόδρομους ή μποτιλιαρίσματα.

Το αυτοκίνητο αναλαμβάνει να διατηρήσει μία απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα, να διατηρήσει την πορεία του στα όρια της λωρίδας κυκλοφορίας, ακόμα και σε στροφές, να αλλάξει λωρίδα (πχ. για προσπέρασμα), και να κινηθεί σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος. Ωστόσο, παρέχει στον οδηγό τη δυνατότητα να πάρει πάλι και ταχύτατα τον έλεγχο (σε μερικά δευτερόλεπτα), σε περίπτωση επικείμενου κινδύνου, ή σε περίπτωση που οι αισθητήρες του αυτοκινήτου δεν είναι πλέον σε θέση να «διαβάσουν» σωστά την πορεία του (σε κακές καιρικές συνθήκες ή όταν δεν υπάρχουν εμφανείς διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα). Για αυτό το λόγο και το τιμόνι του Morphoz παραμένει πάντα στη θέση του ακόμα και όταν ο πίνακας οργάνων έχει εξαφανιστεί μέσα στο ταμπλό.

Με την λειτουργία αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3, ο οδηγός είναι ελεύθερος να μετακινεί τα μάτια και τα χέρια του μόλις δοθεί η εντολή ενεργοποίησης, αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει, για άλλες δραστηριότητες, οποιαδήποτε οθόνη (tablet με οθόνη αφής ή smartphone) διαφορετική από εκείνη που βρίσκεται ακριβώς μπροστά του: να διαβάσει ή να στείλει email ή SMS, ή να διαβάσει το περιεχόμενο πολυμέσων κ.λπ. Μόλις η νομοθεσία και οι τεχνολογικές εξελίξεις επιτρέψουν την ευρεία διάδοση του συστήματος αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3, τα μοντέλα της Renault θα εφοδιαστούν με την τεχνολογία αυτή. Εν τω μεταξύ, τα συστήματα υποβοήθησης όπως το σύστημα Υποβοήθησης οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο και μποτιλιάρισμα, θα αναβαθμιστούν με την δυνατότητα δικτύωσης με άλλα οχήματα και με υποδομές, ώστε να αποκτήσουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες πρόληψης.

Ηλεκτρικό design

Με μήκος 4,40 ή 4,80 μέτρα, ανάλογα με την επιλογή (με πλάτος 2,0 μέτρα και ύψος 1,55 μέτρα) το Morphoz είναι ένα crossover έντονων και εντυπωσιακών ταυτόχρονα, γραμμών με design που αποτελεί συγκερασμό των χαρακτηριστικών ενός σεντάν, ενός SUV και ενός coupé. Το αμάξωμα έχει απόχρωση Ivory Gold metallic, ενώ στο εσωτερικό του κυριαρχούν οι αντιθέσεις του έντονου κίτρινου και του γυαλιστερού μαύρου. Πολλά από τα εξωτερικά σχεδιαστικά στοιχεία του πρωτότυπου αντανακλούν την ηλεκτρική φύση του κινητήρα. Άλλα υπογραμμίζουν την άριστη εκμετάλλευση της ενέργειας από το αυτοκίνητο, δίνοντάς του τη δυνατότητα να εκφράζει την έντονη προσωπικότητά του.

1. Livinglights

Το Morphoz διαθέτει την νέα φωτιστική ταυτότητα η οποία θα ενσωματωθεί και στα μελλοντικά ηλεκτρικά μοντέλα της μάρκας. Η ταυτότητα με την ονομασία Livinglights εξασφαλίζεται από φωτιστικά σώματα που έχουν μεγαλώσει και εκτείνονται πλέον σε όλο το πλάτος του εμπρός προφυλακτήρα.

2. Εμπρός προφυλακτήρας

Χάρη στον ηλεκτροκινητήρα που έχει μειωμένες απαιτήσεις ψύξης, το Morphoz διαθέτει μάσκα κλειστού τύπου και για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση στον αυτοκινητόδρομο, μικραίνουν οι εισαγωγές αέρα στον προφυλακτήρα της επιλογής Travel.

3. Εισαγωγές αέρα

Πάνω στο καπό υπάρχουν δύο high-tech εισαγωγές για την ψύξη των βασικών υπολογιστικών μονάδων του αυτοκινήτου, που είναι συγκεντρωμένες γύρω από το μπλοκ του κινητήρα.

4. Κάμερες αντί για καθρέφτες

Στη θέση των πλευρικών καθρεφτών υπάρχουν ψηφιακές κάμερες υψηλής ευκρίνειας. Το σύστημα μεταδίδει στις εσωτερικές οθόνες, την εικόνα του χώρου πίσω από το αυτοκίνητο, και η εικόνα αυτή σε συνδυασμό με άλλα δεδομένα που συλλέγονται από τους εξωτερικούς αισθητήρες, αναλύονται από το κεντρικό υπολογιστή του αυτοκινήτου με τεχνητή νοημοσύνη, ώστε, τελικά, να προειδοποιηθεί έγκαιρα ο οδηγός για επικείμενους κινδύνους.

5. Λογότυπο

Τα εμπρός φτερά του Morphoz είναι διακοσμημένα με ένα φωτιζόμενο σήμα. Σε αυτό εμφανίζεται το όνομα του αυτοκινήτου στην επιλογή Travel.

6. Αεροδυναμικοί τροχοί

Η ιδέα του συνδυασμού των ακτινωτών ζαντών και της επένδυσης των τροχών έδωσε τη δυνατότητα να καλυφθούν εν μέρει τα πλευρικά τοιχώματα των ελαστικών 22 ιντσών του πρωτότυπου. Αυτοί οι μεγάλοι, πλήρως κλειστοί τροχοί μειώνουν τους αεροδυναμικούς στροβιλισμούς και βελτιώνουν την απόδοση του οχήματος. Τα ελαστικά έχουν βελτιστοποιηθεί και προσφέρουν μειωμένη αντίσταση κύλισης.

7.    Πτερύγια (Flaps)

Όπως και τα πλευρικά πτερύγια σε ένα μαχητικό αεροσκάφος, το ενεργό αμάξωμα του Morphoz μετακινεί τα πίσω πτερύγια κατά μερικά εκατοστά ώστε να δώσει στο σασί τη δυνατότητα να γλιστρήσει, καθώς μετατρέπεται  από την μία επιλογή στην άλλη, διατηρώντας ταυτόχρονα και την ομοιογένεια των επιφανειών.

8. Πίσω φώτα

Η κολόνα των πίσω φωτιστικών σωμάτων συμβολίζει τη δυνατότητα μεταμόρφωσης του οχήματος. Στην επιλογή City, είναι ένας κομψός συνδυασμός κίτρινων και μαύρων γραμμών, όμοιος με εκείνον του ταμπλό. Οι γραμμές αυτές αποτελούνται από δύο ξεχωριστές επιφάνειες, αυτό όμως εμφανίζεται μόνον στην επιλογή Travel όταν το αυτοκίνητο επιμηκύνεται.

9. Πίσω προφυλακτήρας

Στην επιλογή City, το πορτμπαγκάζ είναι τραβηγμένο προς τα μέσα για να εξασφαλίσει μικρό πρόβολο και να κάνει πιο εύκολο το παρκάρισμα στην πόλη. Στην επιλογή Travel το πορτμπαγκάζ λαμβάνει ένα πιο τραβηγμένο και πιο αεροδυναμικό σχήμα. Μόλις γίνεται η μετατροπή, στον προφυλακτήρα εμφανίζεται, με τη μορφή υδατογραφήματος, το όνομα του αυτοκινήτου.

10. Εκτροπείς αέρα

Δύο εκτροπείς αέρα ξεχωρίζουν στο πίσω μέρος του μοντέλου Αυτοί αποτελούν ενεργά στοιχεία καθώς προσαρμόζονται ανάλογα με το ύψος του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας ιδανική αποτελεσματικότητα σε κάθε περίσταση.

11. Φώτα

Η λεπτή γραμμή των πίσω φώτων δημιουργεί ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα και σχηματίζει ένα ενιαίο σύνολο που καλύπτει όλο το πλάτος του πίσω μέρους, κάνοντας το αυτοκίνητο να φαίνεται ακόμα πιο φαρδύ και το πάτημά του στο δρόμο ακόμα πιο εντυπωσιακό.

12. Φώτα φρένων

Τα κάθετα τοποθετημένα φώτα των φρένων μοιάζουν να είναι αναρτημένα από την αεροτομή της οροφής. Το σχεδιαστικό τους μοτίβο επαναλαμβάνεται και στο πίσω φώς ομίχλης, που βρίσκεται τοποθετημένο κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα.

13. Φόρτιση

Το Morphoz διαθέτει λειτουργία επαγωγικής φόρτισης. Η φόρτιση πραγματοποιείται σε ειδικό χώρο (στο σπίτι ή σε δημόσιο χώρο στάθμευσης), ή κατά τη διάρκεια της οδήγησης σε τμήματα του οδικού δικτύου που διαθέτουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία.

Στο επίκεντρο κοινόχρηστων οικοσυστημάτων

Το πρωτότυπο Morphoz συμβολίζει τις αλλαγές στην τεχνολογία, την κοινωνία, το περιβάλλον και την ανθρώπινη συμπεριφορά, όλων μαζί, ταυτόχρονα, ενώ αποτελεί βασικό στοιχείο πολλών οικοσυστημάτων. Στην βάση αυτή οι μπαταρίες του έχουν διπλή χρήση.Όταν δεν χρησιμοποιούνται στην οδήγηση, παραμένουν στο αυτοκίνητο, αλλά μπορούν να τροφοδοτήσουν συσκευές στο σπίτι ή γύρω από αυτό, μέσω έξυπνων συσκευών φόρτισης και αμφίδρομης τεχνολογίας V2G (Vehicle to Grid). Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στην επιλογή Travel αφαιρούνται από το όχημα και αποθηκεύονται στο σταθμό φόρτισης για χρήση σε άλλα οχήματα, ή για την τροφοδοσία εξοπλισμού όπως οι σταθμοί φόρτισης ποδηλάτων ή ο φωτισμός του δρόμου.

Με το Morphoz και το σύστημα κοινής χρήσης μπαταριών, δεν χρειάζεται να παράγονται μπαταρίες ονομαστικής χωρητικότητας 90 kWh για κάθε όχημα. Αυτή λύση περιορισμού της παραγωγής, έχει ευεργετικά αποτελέσματα και στην προστασία του περιβάλλοντος, χάρη στη μείωση του αποτυπώματος του άνθρακα.

Το νέο οικοσύστημα κοινότητας

Το Morphoz ενσαρκώνει τη φιλοσοφία του Εγώ/Εμείς, η οποία σημαίνει πώς οτιδήποτε είναι «δικό μου» μπορεί να γίνει και «δικό μας». Αμφισβητεί την ιδέα του επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης και ενθαρρύνει την κοινή χρήση. Ανταποκρίνεται σε όλες τις απαιτήσεις της οικογένειας, δηλαδή δεν χρειάζεται να αγοράσει κάποιος ένα δεύτερο ή ακόμα και ένα τρίτο όχημα όταν αυτό δεν είναι απολύτως απαραίτητο. Είναι αναμφίβολα ένα οικογενειακό όχημα, αλλά με την ευρύτερη, πιο κοινωνική έννοια. Ανταποκρίνεται στις ανάγκες των νέων μορφών της κοινωνίας που αναπτύσσονται γύρω από θεμελιώδη στοιχεία όπως οι ψηφιακές υποδομές, οι ανανεώσιμες πηγές και η κοινωνική ευημερία. Λειτουργώντας ως μονάδα ατομικής μετακίνησης, η οποία όμως μπορεί να εξυπηρετήσει τη συλλογική ή την κοινωνική ευημερία, ταιριάζει με τα νέα πρότυπα διαβίωσης σε αυτές τις νέες μορφές αστικής κοινωνίας, όπως είναι για παράδειγμα η τάση της συγκατοίκησης.

Οι δυνατότητες κοινής χρήσης του οχήματος είναι δομικές σε αυτή την φιλοσοφία. Η ιδέα προβλέπει την πλήρη απουσία των κλειδιών ακόμη και των καρτών. Προβλέπει επίσης νομοθεσίες που σύντομα θα θεσπιστούν και θα αφορούν στην κοινή χρήση αυτοκινήτων για όλα τα επιβατικά οχήματα. Όλα θα περνούν πλέον από το smartphone, το οποίο θα λειτουργεί ως ψηφιακό κλειδί. Αυτό διευκολύνει την κοινή χρήση με άλλα άτομα: δεν χρειάζεται πλέον να αλλάζετε κλειδιά, αλλά θα λαμβάνετε έναν κωδικό ξεκλειδώματος ο οποίος, όταν ενεργοποιηθεί στο smartphone, θα σας επιτρέπει να έχετε πρόσβαση και να χρησιμοποιήσετε το όχημα για μια προκαθορισμένη περίοδο.

Το οικοσύστημα της «Έξυπνης Πόλης»

Το Morphoz αποτελεί βασικό στοιχείο της μετάβασης στις «έξυπνες» πόλεις, όπου οι τεχνολογίες δικτύωσης, τα έξυπνα και ανοιχτά δεδομένα, οι συσκευές IoT, τα έξυπνα δίκτυα, τα νέα υλικά και η καθαρή ενέργεια, θα χρησιμοποιηθούν στο σχεδιασμό και την οικοδόμηση ενός  πιο «υγιούς» μέλλοντος. Ακολουθούν τρία επιχειρήματα που στηρίζουν την παραπάνω άποψη:

  • Το όχημα μπορεί να συνυπάρξει αρμονικά με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου μίας πόλης. Η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 ενισχύει την ασφάλεια όλων, περιορίζοντας το ανθρώπινο λάθος σε ποσοστό άνω του 90% των τροχαίων ατυχημάτων. Οι αισθητήρες του, αναγνωρίζουν επίσης τους πεζούς και τους ποδηλάτες, προειδοποιώντας τον οδηγό να αναλάβει χειροκίνητα τον έλεγχο, για να αποφύγει το ατύχημα.
  • Ο ηλεκτροκινητήρας του συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε περιοχές που απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Η κοντύτερη έκδοση City είναι ιδανική για κυκλοφορία στην πόλη, καθώς καταλαμβάνει μικρότερο χώρο στο δρόμο, απαιτεί μικρότερο χώρο για πάρκινγκ και διευκολύνει την κοινή χρήση.
  • Με το σύστημα των σταθμών συσσωρευτών, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενεργειακής αυτάρκειας στις γειτονιές των πόλεων. Οι αχρησιμοποίητες μπαταρίες, που είναι αποθηκευμένες στους σταθμούς, μπορούν να τροφοδοτούν υποδομές, κτίρια, υπηρεσίες κλπ. Αποθηκεύουν ανανεώσιμη ενέργεια και βοηθούν στην εξομάλυνση της διαθεσιμότητας ενέργειας κατά τις ώρες αυξημένης ζήτησης, επιστρέφοντάς την όταν χρειάζεται. Αυτή η κοινή χρήση μπαταριών σημαίνει επίσης και την περιορισμένη παραγωγή τους.

Ο άνθρωπος στο επίκεντρο

Στο εσωτερικό του Morphoz, τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες απολαμβάνουν ένα φιλόξενο και ευρύχωρο περιβάλλον διαβίωσης. Καθισμένοι άνετα στα εντελώς ανεξάρτητα καθίσματα, απολαμβάνουν τις δυνατότητες του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιεί τις λειτουργίες δικτύωσης για να ικανοποιήσει κάθε τους ανάγκη, επιθυμία και προσδοκία. Ο στόχος είναι η μεγιστοποίηση του βαθμού διαπροσωπικής αλληλεπίδρασης και η δημιουργία της αίσθησης ηρεμίας και ευεξίας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Η σχέση ανθρώπου – οχήματος διαμορφώνεται από τα εξής στοιχεία:

1. Καλωσόρισμα

Η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί επίσης και έξω από το αυτοκίνητο, χάρη στους αισθητήρες που εντοπίζουν και αναγνωρίζουν τον οδηγό καθώς εκείνος πλησιάζει το αυτοκίνητο. Η αναγνώριση συνοδεύεται και από μία αλληλουχία φωτεινών ενδείξεων στις πόρτες. Με ένα απλό νεύμα του οδηγού ενεργοποιείται η φωτεινή αλληλουχία καλωσορίσματος, ξεκλειδώνουν και ανοίγουν οι πόρτες, ρυθμίζεται αυτόματα το κάθισμα και ο εσωτερικός φωτισμός, σύμφωνα με τις προτιμήσεις και τη διάθεση του οδηγού. Ο οδηγός ακούει επίσης και ένα φωνητικό μήνυμα καλωσορίσματος.

2. Η «ραχοκοκαλιά»

Τον χώρο των επιβατών διασχίζει σε όλο του σχεδόν το μήκος, η κεντρική κονσόλα η οποία είναι και η καρδιά του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης. Υπάρχει ειδική βάση για το smartphone του οδηγού, το οποίο «απορροφάται» από το ξύλινο πάνελ της κονσόλας για να αποτελέσει και την κύρια πηγή δεδομένων του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης του αυτοκινήτου. Το σύστημα στη συνέχεια και εφόσον έχει εξουσιοδοτηθεί, χρησιμοποιεί τα δεδομένα και τις πληροφορίες του smartphone για να εκτελέσει τις διάφορες λειτουργίες.

3. Οθόνη προβολής

Το σύστημα της τεχνητής νοημοσύνης εξασφαλίζει στον οδηγό εικόνα του περιβάλλοντος εξωτερικά του αυτοκινήτου, μέσω επεξεργασίας, σε πραγματικό χρόνο, των δεδομένων από τους εξωτερικούς αισθητήρες και τις ψηφιακές κάμερες, ειδικότερα δε, εκείνες που αντικαθιστούν τους πλευρικούς καθρέφτες. Φωτεινές ενδείξεις στην εσωτερική πλευρά των θυρών και των παραθύρων ενημερώνουν για την παρουσία πεζών ή ποδηλατών στις τυφλές γωνίες του αμαξώματος.

4. Τρεις τρόποι επικοινωνίας

Λειτουργώντας σαν εικονικός προσωπικός σύμβουλος, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης του Morphoz μπορεί να λειτουργήσει μέσω τριών τρόπων: αγγίζοντας τις οθόνες στην κεντρική κονσόλα, με απλό νεύμα του χεριού ή μέσω φωνητικών εντολών.

5. Προγραμματισμός

Με την επιλογή City, για καθημερινές διαδρομές, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης μετατρέπει το ημερολόγιο του οδηγού σε αποτελεσματική διαμόρφωση δρομολογίου, βελτιστοποιώντας τη διαδρομή και το χρόνο που μεσολαβεί μεταξύ δύο ραντεβού ή δύο εξωτερικών συναντήσεων. Με την επιλογή Travel, στη διαδρομή μίας εκδρομής για παράδειγμα, προτείνει σημεία ενδιαφέροντος λαμβάνοντας υπόψη τον επιθυμητό χρόνο άφιξης και την υπολειπόμενη αυτονομία, όπως ακριβώς και ο προγραμματισμός μίας διαδρομής με ηλεκτροκίνηση, στην εφαρμογή MY Renault των ηλεκτρικών οχημάτων της Renault. Και στις δύο περιπτώσεις, η ευρεία οθόνη του πίνακα οργάνων προβάλει μία τρισδιάστατη εικόνα του ταξιδίου σας.

6. Συνέχεια

Στο εσωτερικό του Morphoz, τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες, δεν χρειάζεται να αποκοπούν από την ψηφιακή τους ζωή. Τα smartphones αναγνωρίζονται αυτόματα και κάθε επιβάτης μπορεί να μεταδώσει και να ακούσει την αγαπημένη του μουσική από τα ηχεία των καθισμάτων του αυτοκινήτου. Ένα ταξίδι που προγραμματίστηκε στο σπίτι μπορεί να μεταδοθεί αυτόματα στο σύστημα πλοήγησης το οποίο εμφανίζει στο smartphone ακόμα και τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει ο οδηγός με τα πόδια, εάν για παράδειγμα έχει παρκάρει σε κάποια απόσταση από τον τελικό του προορισμό.

7. Εξουσιοδότηση

Αν και η τεχνητή νοημοσύνη αναγνωρίζει αυτόματα και μπορεί να αντλήσει στοιχεία από συσκευές όπως είναι το smartphone του κάθε επιβάτη, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα στοιχεία χωρίς προηγουμένως να έχει την εξουσιοδότηση του κάθε χρήστη. Με αυτό τον τρόπο διατηρείται αυτόματα η ιδιωτικότητα κάθε φίλου που μπαίνει στο αυτοκίνητο και κάθε ατόμου που εκμεταλλεύθηκε τις επιλογές κοινής χρήσης του αυτοκινήτου.

8. Κοινόχρηστη οθόνη

Ο κοινωνικός ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης αποδεικνύεται μέσω της κοινόχρηστης οθόνης που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα ανάμεσα στο καθίσματα. Εκεί οι επιβάτες μπορούν να περιηγηθούν στις επιλογές των μουσικών αρχείων ενός από τα smartphones τους, ή μπορούν να παίξουν βιντεοπαιχνίδια. Επίσης, η οθόνη αυτή δίνει στους επιβάτες την δυνατότητα να χειριστούν τις λειτουργίες που ρυθμίζουν την άνεση στο εσωτερικό, μέσω των ρυθμίσεων του συστήματος Multi Sense.

9. Προτάσεις

Η τεχνητή νοημοσύνη προβλέπει τις επιθυμίες και τις ενέργειες των επιβατών, κάνοντας τους ανάλογες προτάσεις. Θα προσφέρει, για παράδειγμα, μία playlist για ένα ταξίδι, σύμφωνα με τις προτιμήσεις και τη διάθεση του κάθε επιβάτη. Προσαρμόζεται στις επικρατούσες συνθήκες, χρησιμοποιώντας πρακτικές πληροφορίες (το ημερολόγιο κάθε ατόμου, για παράδειγμα) και εντοπίζει δυνατότητες με βάση τις προτιμήσεις και τα γούστα του κάθε επιβάτη.

Easy Life

Πολλά από τα στοιχεία του εσωτερικού του Morphoz αντανακλούν την φιλοσοφία Easy Life της Renault, τόσο για  το παρελθόν όσο και για το μέλλον της.

1. Τιμόνι

Το καθαρό κρύσταλλο με τις φωτιζόμενες γραμμές που σχηματίζεται στο εσωτερικό του φουτουριστικού τιμονιού περιλαμβάνει τα πλήκτρα αφής για το χειρισμό διαφόρων λειτουργιών. Μέσω ενός από αυτά τα πλήκτρα, παρέχεται στον οδηγό η δυνατότητα πρόσβασης στις ρυθμίσεις του συστήματος Multi Sense.

2. Ταμπλό

Το αιωρούμενο ταμπλό του Morphoz εκτείνεται σε όλο το μπροστινό τμήμα του χώρου των επιβατών και φτάνει μέχρι και τις πόρτες, δίνοντας την αίσθηση ότι αγκαλιάζει τους επιβάτες. Χάρη στην πλατφόρμα CMF-EV, το ταμπλό αυτό είναι πιο κοντά στο παρμπρίζ και στενότερο σε σύγκριση με ένα συμβατικό ταμπλό, πράγμα που σημαίνει περισσότερος χώρος στο εσωτερικό.

3. Χειρισμός με την αφή

Ο συνηθισμένος επιλογέας προγραμμάτων οδήγησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει δώσει τη θέση του σε τέσσερα πλήκτρα αφής (P, R, N και D) που βρίσκονται στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας ώστε να απελευθερώσει χώρο και να διευκολύνει τις κινήσεις του οδηγού και των επιβατών.

Οθόνη Livingscreen

Η οθόνη Livingscreen του Morphoz συμβολίζει την ευφυΐα που διακρίνει τη συμβίωση των επιβατών με το αυτοκίνητο. Η οθόνη OLED έχει πλάτος 80 εκατοστά και περιλαμβάνει πληροφορίες οδήγησης, πλοήγησης και infotainment.

Ανακύκλωση

Στον χώρο των επιβατών του Livingscreen χρησιμοποιούνται πολλά ανακυκλωμένα υλικά: ξύλο στο ταμπλό, πλαστικό στις εσωτερικές πλευρές των θυρών, ύφασμα για τα καθίσματα κ.λπ. Έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες όπως η Aggebo & Henriksen (Denmark), Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS (Norway) και η Plasticiet (Holland).

Αποθήκευση

Οι πρακτικές ανάγκες των επιβατών έχουν ληφθεί σοβαρά υπόψη, καθώς, στην κεντρική κονσόλα, έχει προβλεφθεί ειδικός αποθηκευτικός χώρος.

Ανάκλιση

Το κάθισμα του συνοδηγού διαθέτει λειτουργία ανάκλισης 1800 δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στο συνοδηγό να συνομιλήσει face to face με τους επιβάτες του πίσω καθίσματος. Η συγκεκριμένη δυνατότητα διαμόρφωσης αποτελεί αναφορά σε ένα χαρακτηριστικό που ήδη ήταν διαθέσιμο στο Espace πρώτης γενιάς, εν έτει 1980.

Ψευδαισθήσεις

Η φαινομενική κίνηση των κίτρινων και μαύρων γραμμών στο ταμπλό του πρωτότυπου, παραπέμπει στον κόσμο του ζωγράφου της “OpArt” Victor Vasarely, ο οποίος έχει ήδη φιλοτεχνήσει περί τα 40 έργα, στα πλαίσια της συνεργασίας του με τη Renault.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Μήκος: 4,40 μ (επιλογή City) / 4,80 μ (επιλογή Travel)

Πλάτος: 2,0 μ

Ύψος : 1,55 μ

Μεταξόνιο: 2,73 μ (επιλογή City) / 2,93 μ (επιλογή Travel)

Κινητήρας: 1 ηλεκτροκινητήρας

Μπαταρίες: 40 kWh (επιλογή City) / 90 kWh (επιλογή Travel)

Ισχύς: 100 kW (επιλογή City) / 160 kW (επιλογή Travel)

Φόρτιση: Στατική και δυναμική μέσω επαγωγικής μεθόδου

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς

Δυνατότητες δικτύωσης: 5G

Δικτύωση με υποδομές : Wi-Fi 5G.

Νίκος Τσάδαρης