Πώς το Όσλο ελαχιστοποίησε τα τροχαία ατυχήματα

Σήμερα είναι η ασφαλέστερη ευρωπαϊκή πόλη για την οδήγηση


AUTO
10:46
17/02/2020
Πώς το Όσλο ελαχιστοποίησε τα τροχαία ατυχήματα
4
loading

Τώρα που ο χειμώνας μετράει αντίστροφα και ο καιρός θα αρχίσει να φτιάχνει, παραδοσιακά ο Έλληνας οδηγός χρησιμοποιεί περισσότερο το αυτοκίνητό του, καθώς βάζει στον εβδομαδιαίο προγραμματισμό του κάποια κοντινά ή μακρινά ταξίδια. Αυτό έχει ως συνέπεια περισσότερες ώρες στο τιμόνι, άρα περισσότερες πιθανότητες για ατυχήματα.

Το κύριο μέλημα των αρχών είναι να μηδενιστούν τα ατυχήματα. Αυτό θα ήταν το ιδανικότερο για όλους, αλλά φαντάζει απίθανο. Μπορούν να περιοριστούν όμως σε σημαντικό βαθμό, αν εφαρμοστούν μέτρα όπως τα αντίστοιχα που εφαρμόζονται εδώ και πολλές δεκαετίες στο Όσλο, που σήμερα είναι η ασφαλέστερη ευρωπαϊκή πόλη για την οδήγηση.

Έτσι από τους 41 νεκρούς από τροχαία συμβάντα το 1975, το 2019 υπήρξε μόλις ένας νεκρός και αυτός ήταν ενήλικας οδηγός, του οποίου το αυτοκίνητο έπεσε σε έναν φράκτη τον περασμένο Ιούνιο. Αυτό σημαίνει ότι στην πόλη με πληθυσμό 673.000 ανθρώπων, δεν σκοτώθηκε κανένας πεζός, κανένα παιδί και κανένας ποδηλάτης.

Επίσης, σε εθνικό επίπεδο, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα είχε θετική τάση μέχρι το 1970, όταν σκοτώθηκαν στους δρόμους 560 σκανδιναβοί πολίτες. Η τάση αυτή, μετά την εφαρμογή από την κυβέρνηση μιας σειράς από μέτρα, μέχρι και πέρσι ήταν πτωτική. Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε σχεδόν κατά το ήμισυ την τελευταία δεκαετία. Έτσι όταν το 2010 είχαν χάσει τη ζωή τους 210 άνθρωποι, το 2019 υπήρχαν μόνο 110 νεκροί.

Ο λόγος του περιορισμού των ατυχημάτων οφείλεται κυρίως στα λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο του Όσλο και τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας, ενώ υπάρχει πάντα στο μυαλό των πολιτών η φράση «δημιουργούμε ένα οδικό δίκτυο, στο οποίο δεν θα σκοτώνεται και δεν θα τραυματίζεται σοβαρά κανείς». Και αυτό «κατακτήθηκε» μέσα από την διαφημιστική καμπάνια που εφαρμόστηκε από τα μέσα ενημέρωσης.

Ο κίνδυνος ατυχημάτων μεταξύ αυτοκινητιστών και ποδηλατών έχει μειωθεί σημαντικά, γιατί διαχωρίστηκε στους δρόμους το πεδίο δράσης κάθε ξεχωριστής ομάδας, χωρίς να παραβιάζεται το συγκεκριμένο πεδίο από κανέναν. Έτσι ο ποδηλάτης κινείται αποκλειστικά στη λωρίδα του, αλλά και ο οδηγός του αυτοκινήτου σέβεται και προσέχει τους ποδηλάτες στον δρόμο. Το ίδιο ισχύει και για τα σημεία που κυκλοφορούν μικρά παιδιά και αθλητές, ενώ υπάρχει μεγάλη αστυνόμευση γύρω από σχολικές εγκαταστάσεις.

Με θέσπιση μέσου όρου για τα όρια ταχύτητας, με επιπλέον κάμερες, με αυστηρή αστυνόμευση και με τη μείωση της παρουσίας αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης του Όσλο, η κυβέρνηση κατάφερε να περιορίσει τα τροχαία ατυχήματα.

Μετά από αυτά τα μέτρα, το Όσλο έγινε πιο φιλικό για τους πολίτες του, πιο ανθρώπινη πόλη και πολύ πιο φιλική για τους ποδηλάτες και τους επισκέπτες. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του συμβούλου επικοινωνίας του νορβηγικού συμβουλίου για την οδική ασφάλεια, Trygg Trafikk, ο οποίος αναφέρει, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ πως: «Ο κίνδυνος ατυχημάτων μεταξύ αυτοκινητιστών και ποδηλατών έχει μειωθεί. Όσο περισσότερο διαχωρίζεις τις διαφορετικές ομάδες που κυκλοφορούν στον δρόμο, τόσο μικρότερος είναι ο κίνδυνος σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων. Επίσης υπάρχει χαμηλότερο όριο ταχύτητας σε αρκετούς δρόμους της σκανδιναβικής πρωτεύουσας».

Το 2015, το Όσλο ξεκίνησε προσπάθεια να μην επιτρέπεται η χρήση των δρόμων στο κέντρο του από οχήματα ιδιωτών. Έτσι δημιουργήθηκαν 60 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων. Παράλληλα δόθηκε τεράστια ώθηση στα μέσα μεταφοράς, ενώ βελτιώθηκε το περιβάλλον διαβίωσης των πολιτών στο κέντρο.

Το Όσλο κατήργησε τις θέσεις στάθμευσης και στη θέση τους δημιουργήθηκαν εστιατόρια, υπαίθρια θέατρα κ.λ.π. Όλο αυτό για να αποθαρρύνει τους πολίτες και τους επισκέπτες να επισκεφθούν την πόλη με το αυτοκίνητό τους. Μέτρα που δύσκολα μπορούν να εφαρμοστούν σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, όμως όπως δείχνουν τα αποτελέσματα είναι ικανά να περιορίσουν σε μεγάλο βαθμό τα τροχαία ατυχήματα.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ


ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

4
σχόλια
  1. avatar Ντροπής πράγματα …

    ... Η Νορβηγια με τους παγους και τα χιονια να εχει 120 θυματα το χρονο και εμεις να ξεπερναμε τα 720 ..
    Εγω εαν ημουν υπουργος θα τους εστελνα στα σπιτια τους, ολους τους αρμόδιους της τροχαιας... !
    Ουτε στον εμφύλιο πολεμο δεν γινοταν τετοια σφαγή..!

  2. avatar τριαλαρο

    στο εξωτερικό, πέφτουν γερότατες καμπάνες, για διπλο-τριπλο-παρκάρισμα, για παρκάρισμα σε μέρος που δεν είναι για παρκινγκ (βλέπε ράμπες, βλέπε διαβάσεις πεζών, βλέπε γκαραζ πολυκατοικιών), για υπερβολική ταχύτητα, για υπερβολικά μικρή ταχύτητα που κωλλυσιεργεί την υπόλοιπη κυκλοφορία. Πέφτουν καμπάνες σε πεζούς που περνάνε από σημεία που δεν υπάρχουν φανάρια για πεζούς ή διαβάσεις. Σου έρχονται φωτο στο σπίτι χωρίς να το πάρεις πρέφα αν ξεπεράσεις τα 50 χλμ την ώρα εντός πόλεως, 30χλμ σε κατοικημένη περιοχή. Και μάλιστα από τα 51 σου έρχεται η κλήση, και δε μπορεί να στην σβήσει ο μπάρμπας που έχει έναν γνωστό. Αν σε πιάσουν να μη φοράς ζώνη ή να χρησιμοποιείς αυτό το πλαστικό για να μην βαράει το καμπανάκι του αυτοκινήτου, την έκατσες την βάρκα σε απλά ελληνικά.
    Επίσης ένα κόλπο που χρησιμοποιούν στο εξωτερικό και ως στιγμής μόνο στην Ηλιούπολη έχω δει είναι οι κυκλικοί κόμβοι αντί φαναριών. Ελαττώνουν την ταχύτητα αλλά δεν κόβουν την ροή.

    Κάμερες κυκλοφορίας παντού, για να αναπροσαρμόζουν την κίνηση ανάλογα με την ροή, κοκ.
    Τροχονόμους ούτε όταν δεν λειτουργούν κεντρικά φανάρια δεν βλέπεις στους δρόμους.

  3. avatar 1+1

    Μηπως θα πρεπει ο κ. υπουργος πρ. του πολιτη να μετακαλεσει για ενα διαστημα 2-3 αρμοδίους απο το αντιστοιχο της Νορβηγιας ,για να μας βοηθήσουν ωστε να μπορεσουμε και εμεις εδω να μειωσουμε τα τροχαια με 700 νεκρους που εχουμε εστω και στα μισά..!
    Κριμα ειναι να δολοφονουνται στην ουσία τοσοι ανθρωποι και ειδικά για τα νέα παιδιά και η προταση αυτή ευκολα μπορει να πραγματοποιηθεί και δεν νομιζω προσβαλει οτι κανέναν..!!

    1. avatar Σασενκα

      Aυτα που γράφεις δεν γίνονται στην Ελλάδα, εμείς με Βουλγαρία, Ρουμανία και Αλβανία μπορούμε να συγκριθουμε μονο δυστυχώς. .
      Ούτε έλεγχοι και σβήσιμο των οποιων ποινων. .
      Δεν αλλάζει τίποτα !

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει