Το Renault Symbioz E-Tech 145 είναι μια φρέσκια πρόταση SUV/MPV της γαλλικής μάρκας, που απευθύνεται σε όσους θέλουν ευελιξία, οικονομία και άνεση, χωρίς να «βγάζει μάτια». Το όνομα προέρχεται από την ελληνική λέξη «Συμβίωση», με το γράμμα «Ζ» στο τέλος να παραπέμπει στην ηλεκτρική τεχνολογία Z.E. του Renault Group.
Πρόκειται για ένα compact SUV μοντέλο που τοποθετείται ανάμεσα στο Captur και το Austral, με διαστάσεις που πλησιάζουν στο πρώτο και χώρους – πρακτικότητα που θυμίζουν MPV (πολυμορφικό).
Το Symbioz είναι αποκλειστικά διαθέσιμο με την τεχνολογία full hybrid E-TECH της Renault, μια από τις καλύτερες υβριδικές τεχνολογίες στον κόσμο, που προσφέρει απόδοση με ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση και κατά συνέπεια περιορισμένους ρύπους CO2.
Οδηγήσαμε πρόσφατα την πολύ πλούσια εξοπλισμένη έκδοση (Esprit Alpine) του Symbioz και στις γραμμές που ακολουθούν καταθέτουμε τις εμπειρίες μας, από ένα όχημα που αρχικά μοιάζει αδιάφορο, αλλά αν ζήσεις μαζί του δύσκολα το αποχωρίζεσαι.



Εν συντομία
Το Symbioz με μήκος μόνο 4,4 μ. αλλά μεταξόνιο 2,6 μ., ξαφνιάζει με τους διαθέσιμους εσωτερικούς χώρους, καθώς και την ποιότητα υλικών – κατασκευής.
Το πίσω κάθισμα μετακινείται εμπρός – πίσω κατά 16 εκ., αυξομειώνοντας τον χώρο των πίσω επιβατών και των αποσκευών (492-624 λίτρα, έως 1.582 λίτρα όταν πέσει η πλάτη του πίσω καθίσματος). Το πλεονέκτημα εδώ είναι το ότι ο συνολικός μέγιστος χώρος αποσκευών που δημιουργείται είναι στο ίδιο επίπεδο, γεγονός που σε συνδυασμό με το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, εξυπηρετεί στη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων. Επιπλέον, στο εσωτερικό υπάρχουν επιπλέον 25 λίτρα αποθηκευτικών χώρων, συν 7 στο ντουλαπάκι του συνοδηγού. Σημαντικό πλεονέκτημα, η ύπαρξη ρεζέρβας ανάγκης, απαραίτητης για δρόμους σαν αυτούς της χώρας μας.

Στο ταμπλό δεσπόζει ο ευανάγνωστος ψηφιακός πίνακας οργάνων 10΄΄ μπροστά από τον οδηγό και η οθόνη του συστήματος πολυμέσων 10,4’’, που εκμεταλλεύεται το σύστημα πολυμέσων OpenR Link με ενσωματωμένες λειτουργίες της Google και λογισμικό Android Automotive 12. Το σύστημα αποδεικνύεται άμεσο σε απόκριση, με ξεκούραστα γραφικά και εύκολη χρήση, ενώ δέχεται συνεχείς αναβαθμίσεις – ενημερώσεις. Όλα τα βασικά μενού είναι προσβάσιμα από την οθόνη αφής ή από πλήκτρο στο τιμόνι, με δυνατότητα επιλογής τεσσάρων τύπων εμφάνισης της οθόνης, πέντε widget και οκτώ χρωμάτων φωτισμού στον πίνακα οργάνων.

Αυτό όμως που βαθμολογείται με άριστα είναι η ποιότητα υλικών και συναρμογής, σε συνδυασμό με την ευχάριστη σχεδίαση, στοιχεία που παραπέμπουν σε ακριβότερης κατηγορίας μοντέλα.
Σε κάθε περίπτωση, τέσσερις μεγαλόσωμοι ενήλικες θα χωρέσουν άνετα μέσα στο Symbioz και θα ταξιδέψουν ξεκούραστα και ποιοτικά. Επίσης, οι πίσω επιβάτες έχουν εύκολη πρόσβαση και σημαντικό εσωτερικό ύψος στη διάθεσή τους.
Κινητήρας – Μετάδοση
Η τεχνολογία Full Hybrid E-Tech της Renault προέρχεται από την εμπειρία της μάρκας στους αγώνες της Formula 1 και αποδεικνύεται ιδανική για όσους νοιάζονται για το περιβάλλον χωρίς να θυσιάζουν την κινητική ανεξαρτησία τους. Στην περίπτωση Symbioz συνδυάζει έναν 4κύλινδρο 1.600άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα (95 ίπποι), μια μπαταρία (1,26 kWh) και δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο μικρός, 20 ίππων, λειτουργεί σαν μίζα γεννήτρια, ενώ ο μεγάλος, με απόδοση 49 ίππων, ελέγχει το ρομποτικό κιβώτιο με τις 6 σχέσεις (τέσσερις σχέσεις για το θερμικό κινητήρα και 2 για τον ηλεκτροκινητήρα). Το multi-mode αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς και ο οδηγός έχει στη διάθεσή του 4 προφίλ οδήγησης (comfort, eco, sport και perso).
Στην ουσία, το Symbioz ξεκινά πάντα ηλεκτρικά, ενώ (κατά τον κατασκευαστή) μπορεί να κινηθεί μόνο με ρεύμα έως και το 80% του χρόνου στην πόλη, με εξοικονόμηση καυσίμου έως και 40% σε σύγκριση με έναν συμβατικό βενζινοκινητήρα σε αστικό κύκλο. Ο ισχυρισμός αυτός επιβεβαιώνεται και στην πράξη αρκεί η ταχύτητα της με ρεύμα κίνησης του οχήματος να μη ξεπερνά τα 40 χλμ/ώρα, με τις διαδρομές μέσα στην πόλη έως 40 χλμ.

Το βάρους 1.400+ κιλών όχημα επιταχύνει από στάση σε 10.6΄΄ και μπορεί να φθάσει την τελική ταχύτητα των 170 χλμ/ώρα, ενώ με εκπομπή ρύπων CO2 μόνο 6 γρ/χλμ, κινείται ελεύθερα εντός δακτυλίου.
Το πιο σημαντικό όμως αφορά την κατανάλωση, όπου η δοκιμή μας με τιμή 4,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, σχεδόν επιβεβαίωσε τους ισχυρισμούς της Renault (4,6 λτ/100χλμ). Η τιμή αυτή δίνει θεωρητική αυτονομία σχεδόν 1.000 χιλιομέτρων, τιμή που βάζει νέα δεδομένα στην κατηγορία.
Από τη θέση του οδηγού
Μόλις μπεις στο εσωτερικό, καταλαβαίνεις ότι τα βαριά χαρτιά του Symbioz είναι η ποιότητα, η άνεση και η χρηστικότητα. Η υπερυψωμένη θέση οδήγησης θα βολέψει τους περισσότερους σωματότυπους, προσφέροντας καλή εργονομία και μερική περιφερειακή ορατότητα, καθώς προς τα πίσω υπάρχουν δυσκολίες που ευτυχώς διευκολύνει η κάμερα οπισθοπορείας. Αυτό που δεν ενθουσιάζει είναι το ότι το ρυθμιζόμενο πάνω-κάτω τιμόνι δεν κατεβαίνει όσο θα θέλαμε και ανάλογα τον σωματότυπο ο οδηγός ενδεχομένως να χρειάζεται να φέρει τον κορμό του μπροστά προκειμένου τα χέρια του να μην αφήσουν το τιμόνι, με αποτέλεσμα μειωμένη στήριξη του σώματος στο κάθισμα.
Η συνολική αίσθηση στο εσωτερικό είναι ηρεμία και άνεση, καθώς δεν νιώθεις ένα μικρομεσαίο crossover, αλλά κάτι πιο σοβαρό και καλοδουλεμένο. Το Symbioz προσφέρεται για οικογένειες ή άτομα που προτιμούν άνετες και χαλαρές μετακινήσεις, όντας ένα ποιοτικό όχημα, χωρίς περιττές πολυτέλειες αλλά με όλα τα απαραίτητα.

Οδηγώντας το, εκτιμάς την ικανότητά του να κινείται με ηλεκτρική υποβοήθηση στην πόλη, γλιστρώντας θα έλεγα σαν πάνω σε μαγικό χαλί. Αθόρυβο, χωρίς κραδασμούς και με ελάχιστη κατανάλωση, παρέχει στον χρήστη του τα προσόντα της ηλεκτροκίνησης, χωρίς να του βάζει στο λαιμό το …μαχαίρι της αυτονομίας, καθώς με 4,8 λτ/100 χλμ μπορεί να διανύσει 4ψήφιο αριθμό χιλιομέτρων πριν σταματήσει σε σταθμό ανεφοδιασμού.
Επιπλέον, η ομαλή μετάβαση μεταξύ ηλεκτρικής και θερμικής κίνησης είναι διακριτική, καθώς το υβριδικό σύστημα διαλέγει αυτόματα την πιο κατάλληλη λειτουργία χωρίς να απαιτεί παρέμβαση από τον οδηγό.

Εκτός πόλης το υβριδικό κινητήριο σύστημα δείχνει τα όριά του, αφού η δύναμη δεν εντυπωσιάζει και κάνει φανερό ότι έχει σχεδιαστεί κυρίως για οικονομία, θυσιάζοντας τις επιδόσεις και την όποια ευχαρίστηση προκύπτει από αυτές. Πάντως, η όποια απροθυμία υπάρχει στην άμεση απόκριση, βελτιώνεται αισθητά στο προφίλ Sport.
Ο συνδυασμός των ηλεκτροκινητήρων και του ρομποτικού κιβωτίου (ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε kickdown) ταχυτήτων εξασφαλίζει ομαλές αλλαγές, αλλά στην πίεση ο θόρυβος του κινητήρα γίνεται αισθητός στο εσωτερικό. Στην πράξη, για διαδρομές σε αυτοκινητόδρομο δεν θα νιώσεις «αργός», ενώ η ελαστικότητα είναι επαρκής για προσπεράσεις, ενώ το αυτόματο E-Tech κιβώτιο λειτουργεί αθόρυβα και ομαλά, χωρίς σκαμπανεβάσματα.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε την ισορροπημένη (άνεση και αποτελεσματικότητα) ανάρτηση και το ιδιαίτερα στιβαρό πλαίσιο που δεν κάνει «τσικ» ακόμα και στις έντονες κακοτεχνίες των δρόμων. Επιπλέον, το μέτριο σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης είναι γρήγορο, ενώ το πεντάλ του φρένου που θέλει λίγο χρόνο εξοικείωσης έως ότου συνηθίσεις τη μικρή διαδρομή.


Δια ταύτα
Το Symbioz είναι ένα εντυπωσιακά ποιοτικό και πολυχρηστικό όχημα, ιδανικό για οικογένειες, ζευγάρια, ανθρώπους με δραστήρια καθημερινότητα τόσο στην πόλη και περιαστικές διαδρομές, όσο και σε ξεκούραστα/οικονομικά ταξίδια. Ταιριάζει γάντι σε όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα, αλλά δεν χρειάζονται υψηλές επιδόσεις ή σπορ συμπεριφορά.
Ποιοτικό, ήσυχο, άνετο, πρακτικό, οικονομικό και με σύγχρονο τεχνολογικά, αξίζει – κατά την άποψή μου – κάθε ευρώ από τα 28.900 € της τιμής κτήσης του.
Υπέρ
Ποιότητα κατασκευής
Άνεση
Πρακτικότητα
Εξοπλισμός
Κατανάλωση
Αυτονομία
Οδική συμπεριφορά
Ύπαρξη ρεζέρβας
Κατά
Θόρυβος κινητήρα στην πίεση
Θέση τιμονιού
Περιορισμένη ορατότητα πίσω
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, C-SUV
Διαστάσεις: 4.413/1.797/1.575 χλστ
Μεταξόνιο: 2.638 χλστ
Απόσταση από το έδαφος: 169 χλστ
Χώρος αποσκευών: 492-624/1.582 λτ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 48 λτ
Βάρος: 1.423 κιλά
Κινητήρας: (Euro 6d-Full) βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.598 κ.εκ.
Ισχύς: 95 ίπποι/5.600 σαλ
Ροπή: 148 Nm/3.600 σαλ
Ηλεκτροκινητήρας: 49 ίπποι/205 Nm ροπή
Συνδυαστική Ισχύς: 145 ίπποι/5.600 σαλ
Συνδυαστική Ροπή: 250 Nm/3.200 σαλ
Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 1,26KWh (285V – 39 κιλά)
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 6 σχέσεων (4 για θερμικό και 2 για ηλεκτρικό)
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω ημιάκαμπτος άξονας
Τροχοί: 225/45/19
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Μεταβαλλόμενη Ηλεκτρ. Υποβ., κύκλος στροφής 11,1 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 10.6΄΄
Επιτάχυνση 80-120 χλμ/ώρα (4η/5η ταχύτητα): 8΄΄
Τελική ταχύτητα: 170 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 4,8 λτ/100χλμ
Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 106,0 γρ/χλμ
Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ
Τιμή: Από 28.900 € (αυτ/το δοκιμής 32.900 €)
Εγγύηση: εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών ή 100.000 χλμ. (όποιο επέλθει πρώτο) και 5 χρόνια οδική βοήθεια.