Ενώσεις υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ταξιδιωτών αεροπορικών εταιρειών ζητούν απαντήσεις από τις παγκόσμιες αεροπορικές αρχές για το πώς το αεροσκάφος της AirAsia με τους 162 επιβαίνοντες εξαφανίστηκε σε μία εποχή στην οποία οι δορυφόροι και οι webcameras παρακολουθούν και καταγράφουν και την παραμικρή κίνηση των πολιτών.

«Θα έπρεπε να είναι αδύνατον να εξαφανισθεί ένα αεροπλάνο» σε μία εποχή στην οποία οι πολίτες μπορούν να εντοπίσουν τα τηλέφωνά τους και τα αυτοκίνητά τους με απόκλιση λίγων μόλις μέτρων, δήλωσε ο Πολ Χάντσον, ο πρόεδρος της Flyersrights.org (σ.σ η μεγαλύτερη μη κυβερνητική οργάνωση στις ΗΠΑ που εκπροσωπεί τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών) και μέλος μίας συμβουλευτικής επιτροπής θέσπισης κανονισμών της Αμερικανικής Ομοσπονδιακής Αεροπορικής Αρχής.

Επί δύο ημέρες, οι διασώστες δεν είχαν καταφέρει να εντοπίσουν τα συντρίμμια του αεροσκάφους της AirAsia, ενός Airbus A320 το οποίο κατασκευάστηκε το 2008 και υποβλήθηκε σε συντήρηση τελευταία φορά τον Νοέμβριο και το οποίο πιθανόν εξαφανίστηκε σε μικρή απόσταση από το τελευταίο του στίγμα που εντοπίστηκε από το ραντάρ.

Η υπάρχουσα τεχνολογία επιτρέπει τον στενότερο εντοπισμό της πορείας της πτήσης λίγα λεπτά μετά την εξαφάνισή της την Κυριακή από τις οθόνες των ραντάρ–υποστηρίζουν ειδικοί–και θα μπορούσε να έχει βοηθήσει στον περιορισμό της έκτασης της τεράστιας περιοχής των ερευνών στην Θάλασσα της Ιάβας. Αλλά τα υπάρχοντα συστήματα δεν χρησιμοποιούνται πλήρως.

Τα παγκόσμια συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας βρίσκονται σε διάφορα στάδια αναβάθμισης, από τα ραντάρ μέχρι τα επίγεια και δορυφορικά συστήματα πλοήγησης GPS (παγκόσμιο σύστημα εντοπισμού γεωγραφικής θέσης), εν μέσω διαφωνιών ανάμεσα στις αεροπορικές εταιρείες, τις κυβερνήσεις και τις ρυθμιστικές αρχές αναφορικά με τα πρότυπα, τα κόστη και τις προτεινόμενες προθεσμίες εφαρμογής τους.

Η οργάνωση του Χάντσον καταγγέλλει ότι την τελευταία δεκαετία και πλέον έχουν γίνει πολλές συστάσεις αλλά ελάχιστες αλλαγές στον τρόπο παρακολούθησης των αεροσκαφών. Η οργάνωση ζητεί από τις ρυθμιστικές αρχές να επιδιώξουν την εφαρμογή καλύτερων μεθόδων εντοπισμού.

Ο Κέβιν Μίτσελ, ο ιδρυτής και πρόεδρος της ένωσης Business Travel Coalition, δήλωσε ότι η αδυναμία γρήγορου εντοπισμού των αεροπλάνων θα αποθαρρύνει τους ταξιδιώτες.

«Ασκούμε πιέσεις ώστε να γίνει ο εντοπισμός υψηλότερη προτεραιότητα» για τις ρυθμιστικές αρχές, είπε ο ίδιος.

Ο Τσαρλς Λίοκα, ο πρόεδρος μίας άλλης ένωσης, της Travelers United, προβλέπει ότι παρά τον επείγοντα χαρακτήρα της κατάστασης «η λύση αποκλείεται να βρεθεί νωρίτερα από μία δεκαετία» εξαιτίας της διστακτικότητας της βιομηχανίας να επιβαρυνθεί με το κόστος και της δυσκολίας θέσπισης προδιαγραφών για τους εξοπλισμούς.

Ο καλύτερος εντοπισμός και η παρακολούθηση των δεδομένων πτήσης σε πραγματικό χρόνο εμφανίστηκαν ως φλέγοντα ζητήματα έπειτα από την εξαφάνιση της πτήσης MH370 της Malaysian Airlines τον Μάρτιο με 239 επιβαίνοντες, που πιθανώς να πετούσε επί ώρες με τον αυτόματο πιλότο ως «αεροπλάνο φάντασμα» μέχρι να εξαντληθούν τα καύσιμα. Πιστεύεται ότι το αεροπλάνο έχει συντριβεί σε κάποιο απομακρυσμένο σημείο του Ινδικού Ωκεανού.

Η εξαφάνιση αυτού του αεροπλάνου οδήγησε την Διεθνή Οργάνωση Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), μία υπηρεσία του ΟΗΕ, να συστήσει μία δύναμη κρούσης για τα συστήματα εντοπισμού με επικεφαλής την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).

Η ομάδα εργασίας της ΙΑΤΑ, που εκπροσωπεί αεροπορικές εταιρείες, πιλότους, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και κατασκευάστριες εταιρείες αεροσκαφών, ήδη έχει συμφωνήσει ότι τα αεροπλάνα θα πρέπει να παρακολουθούνται με προσέγγιση ενός ναυτικού μιλίου.

Τον Δεκέμβριο, η δύναμη κρούσης πρότεινε να δοθεί προθεσμία ενός χρόνου για την ανάπτυξη των υπαρχόντων συστημάτων εντοπισμού, αλλά τα μέλη του ΔΣ της ΙΑΤΑ άσκησαν βέτο επί της πρότασης λέγοντας ότι ενδεχομένως να μην είναι πρακτικά εφαρμόσιμη εμποδίζοντας έτσι την διαφαινόμενη ως καλύτερη ευκαιρία για άμεση δράση.

Η πτήση της AirAsia διέθετε ένα σύστημα εντοπισμού πτήσης που είναι γνωστό ως ADS-B, το οποίο η ιστοσελίδα FlightRadar24 (η οποία παρέχει πληροφορίες για τις πτήσεις απ΄όλο τον κόσμο) χρησιμοποιούσε για να ανεβάζει πληροφορίες αναφορικά με την πορεία του αεροσκάφους. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο έδαφος είχαν συλλέξει δεδομένα από το ραντάρ που έδειχναν ότι το αεροσκάφος εξαφανίστηκε στις 6:17 πμ τοπική ώρα της Κυριακής (01:17 ώρα Ελλάδος).

Η ICAO ανακοίνωσε, πάντως, χθες Δευτέρα ότι ακόμη είναι πρώιμο για να σχολιάσει το τι ενδεχομένως συνέβη με την πτήση της AirAsia.