Όταν ο διευθύνων σύμβουλος της Zoom, Έρικ Γιούαν, προσέλαβε την Κέλι Στέκελμπεργκ για να είναι η πρώτη οικονομική διευθύντρια της εταιρείας του το 2017, είχε θέσει ως στόχο να μπει στο χρηματιστήριο και χρειαζόταν ένα έμπειρο δεξί χέρι για να τον βοηθήσει σε αυτή τη διαδικασία, που κρύβει πολλές παγίδες.

Ο Γιούαν και η Στέκελμπεργκ συνεργάστηκαν στο παρελθόν στο WebEx, την πλατφόρμα τηλεδιάσκεψης που αγόρασε η Cisco το 2007. Ήταν μάλλον μια πλατφόρμα καθόλου φιλική στον χρήστη και με πολλά ελαττώματα.

Αυτό το γεγονός οδήγησε τον ίδιο και άλλους μηχανικούς να φύγουν και να χτίσουν από το μηδέν αυτό που ήλπιζαν ότι θα ήταν μια αξιόπιστη, φιλική προς τον χρήστη πλατφόρμα: το Zoom.

Η Στέκελμπεργκ, η οποία ήταν επικεφαλής οικονομικών και στη συνέχεια διευθύνουσα σύμβουλος της εφαρμογής γνωριμιών Zoosk, μετά την αποχώρησή της από τη WebEx, ήταν φυσικό επακόλουθο να συναντήσει τους πρώην συναδέλφους της.

Τι έκανε στο Zoom;

Το εξής απλό: εδραίωσε την αντίληψη ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να θεωρούν τα οικονομικά της εταιρείας δικά τους και, επομένως, θα πρέπει να κατανοήσουν ότι η προσφορά και η δουλειά τους συμβάλλει καθοριστικά στην επιτυχία της εταιρείας.

Κάτι κάνει καλά για να αμείβεται με μισθό 408.533 δολαρίων ανά έτος.

Γιατί αξίζει τον μισθό της;

Υπάρχουν πολλά πράγματα που σε εκείνη πιστώθηκαν και έκαναν το Zoom να ξεχωρίζει ως εταιρεία, αλλά το σημαντικότερο ανάμεσα σε αυτά είναι ο ρυθμός ανάπτυξης σε συνδυασμό με την κερδοφορία και τις θετικές ταμειακές ροές (δηλαδή, τα κέρδη της εταιρείας).

Το γεγονός είναι ότι τα βασικά στοιχεία του Zoom είναι πολύ σταθερά για μια εταιρεία της ηλικίας -είναι μια νεοφυής επιχείρηση- και του μεγέθους της και ότι μια κερδοφόρα εταιρεία που εισάγεται στο χρηματιστήριο είναι κάτι σπάνιο στη βιομηχανία τεχνολογίας.

Τι την κάνει τόσο ξεχωριστή ως CFO;

Με πρωτοβουλία της Κέλι Στέκελμπεργκ, η Zoom επενδύει στη διαρκή εκπαίδευση των εργαζομένων και της οικογένειάς τους, πληρώνοντας για κάθε βιβλίο που μέλος στην οικογένεια υπαλλήλων της Zoom θα ήθελε να αγοράσει.

Η ίδια έχει φροντίσει να χρηματοδοτεί η Zoom οργανισμούς που επικεντρώνονται στη βελτίωση των εκπαιδευτικών ευκαιριών, όπως το Teach for America και το Strikes for Kids. Γιατί πλέον η κοινωνική υπευθυνότητα κάθε επιχείρησης ανεβάζει την αξία της μετοχής της.

Η προϋπηρεσία της Στέκελμπεργκ ως επικεφαλής οικονομικών στάθηκε χρήσιμη για την εισαγωγή της Zoom στο χρηματιστήριο. Το Zoosk ήταν μια δημοφιλής εφαρμογή γνωριμιών όταν η Στέκελμπεργκ εντάχθηκε ως επικεφαλής οικονομικών το 2011, αλλά αντιμετώπισε προβλήματα κατά την προετοιμασία για μια IPO το 2014.

Οι απώλειές της αυξάνονταν παρά το γεγονός ότι είχε 27 εκατομμύρια χρήστες και 200 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα.

Με επικριτές να αναφέρουν ότι η επιχείρηση επικεντρώθηκε υπερβολικά στην ανάπτυξη εις βάρος της κερδοφορίας, η εταιρεία ακύρωσε την IPO (γιατί κρίθηκε ριψοκίνδυνη η δημόσια κυκλοφορία της μετοχής) και η Στέκελμπεργκ προήχθη σε διευθύνουσα σύμβουλο.

Η θέση αυτή την ανάγκασε να πάρει δύσκολες αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης της απόλυσης του 15% του προσωπικού και της μείωσης των δαπανών μάρκετινγκ. Εκεί η Στέκελμπεργκ πήρε ένα σημαντικό μάθημα για τη σωστή διαχείριση του μετοχικού κεφαλαίου με τη δημόσια προσφορά μετοχών.

H Zoom ήταν ήδη μια εταιρεία ταχέως αναπτυσσόμενη όταν εκείνη έφυγε από τη Zoosk το 2017, αλλά η πανδημία συνέβαλλε καταλυτικά στην ιλιγγιώδη ανάπτυξή της με έναν τρόπο που λίγες επιχειρήσεις έχουν βιώσει.

Έτυχε να είναι στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή και πλέον μετέτρεψε το Zoom σε ρήμα που χρησιμοποιείται από χολιγουντιανούς ηθοποιούς και προέδρους κρατών μέχρι εφήβους σε τηλεκπαίδευση.

Το Zoom μπήκε στη ζωή μας και πλέον είναι αναπόσπαστο κομμάτι της. Στην πλατφόρμα αυτή πραγματοποιούνται από επαγγελματικές συσκέψεις/συνέδρια έως μαθήματα γιόγκα, τα κοκτέιλ κοινωνικής αποστασιοποίησης και πάρτι γενεθλίων, η ζωή πλέον είναι μέσα στο Zoom.

Η εταιρεία έχει αυξήσει το προσωπικό της μέσα στην τελευταία τριετία και από τους περίπου 700 υπαλλήλους έχει φτάσει τους 4.000. Χρειάζεται περισσότερους, όπως παραδέχονται και τα στελέχη της, αλλά η πανδημία έχει επιβραδύνει τις προσλήψεις.

Ως οικονομική διευθύντρια (CFO) της Zoom Video Communications, η Κέλι Στέκελμπεργκ είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη της οικονομικής υποδομής, των εγκαταστάσεων, των ομάδων και των διαδικασιών που χρειάζεται η εταιρεία για να συνεχίσει την ανάπτυξή της.

Η μεγαλύτερη πρόκληση της εταιρείας -σύμφωνα με την Κέλι Στέκελμπεργκ- βρίσκεται μπροστά της: να παραμείνει σε τροχιά ανάπτυξης μόλις η πανδημία χαλαρώσει και η ζήτηση για τηλεδιασκέψεις μέσω Zoom υποχωρήσει.

Όταν η Pfizer ανακοίνωσε στις αρχές Νοεμβρίου ένα ποσοστό επιτυχίας 90% με το εμβόλιο της στις δοκιμές, η αποτίμηση μετοχών του Zoom μειώθηκε κατά 17%, μια ιδιαίτερα πιθανή εκτίμηση του τι πρόκειται να έρθει αν δεν καταφέρει να παρουσιάσει μια ανανεωμένη πορεία ανάπτυξης.

Οι επιβεβλημένες, από τις νέες πανδημικές συνθήκες, βελτιώσεις του Zoom περιλαμβάνουν μια συνεργασία με το DocuSign για την ενεργοποίηση των υπογραφών συμβάσεων κατά τη διάρκεια εικονικών συσκέψεων και την έναρξη ενός προγράμματος που ονομάζεται OnZoom, το οποίο αποσκοπεί στην αύξηση της προσέλκυσης εικονικών συναντήσεων για μικρές επιχειρήσεις.

Η Κέλι Στέκελμπεργκ είναι η ζωντανή απόδειξη ότι οι γυναίκες σε υψηλές θέσεις ξέρουν να γράφουν το success story μιας επιχείρησης.