Ένας πρώην υπάλληλος της Boeing, γνωστός για τις ανησυχίες που είχε εκφράσει σχετικά με τα πρότυπα παραγωγής της εταιρείας, βρέθηκε νεκρός στις ΗΠΑ. Ο John Barnett εργαζόταν για την Boeing επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017.

Τις ημέρες πριν από τον θάνατό του, είχε δώσει στοιχεία σε μια αγωγή κατά της εταιρείας, όπως μεταδίδει το BBC. Η Boeing δήλωσε ότι με θλίψη πληροφορήθηκε τον θάνατο του Barnett. Ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον επιβεβαίωσε το θάνατό του στο BBC τη Δευτέρα.

Σύμφωνα με τον ιατροδικαστή, ο 62χρονος πέθανε από «αυτοτραυματισμό» στις 9 Μαρτίου και ότι η αστυνομία διεξάγει έρευνα. Ο πληροφοριοδότης είχε εργαστεί για τον αμερικανικό αεροπορικό κολοσσό επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017 για λόγους υγείας.

Από το 2010, εργαζόταν ως υπεύθυνος διασφάλισης ποιότητας στο εργοστάσιο στο Βόρειο Τσάρλεστον που κατασκεύαζε το 787 Dreamliner, ένα υπερσύγχρονο αεροσκάφος που χρησιμοποιείται κυρίως σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων.

Το 2019, ο κ. Barnett δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι υπό πίεση τοποθετούσαν σκόπιμα υποβαθμισμένα εξαρτήματα στα αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής. Μιλούσε δηλαδή για κενά ασφαλείας.

Είπε επίσης ότι είχε αποκαλύψει σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου, τα οποία θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι μία στις τέσσερις μάσκες αναπνοής δεν θα λειτουργούσε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Σημείωσε ότι αμέσως μετά την έναρξη της εργασίας του στη Νότια Καρολίνα είχε αρχίσει να ανησυχεί ότι η πίεση για την κατασκευή νέων αεροσκαφών σήμαινε ότι η διαδικασία συναρμολόγησης ήταν βιαστική και η ασφάλεια είχε τεθεί σε κίνδυνο, κάτι που η εταιρεία αρνήθηκε.

Αργότερα δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι δεν είχαν ακολουθήσει τις διαδικασίες που αποσκοπούσαν στην παρακολούθηση των εξαρτημάτων μέσα από το εργοστάσιο, επιτρέποντας την εξαφάνιση ελαττωματικών εξαρτημάτων.

Ανέφερε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, υποβαθμισμένα εξαρτήματα είχαν αφαιρεθεί ακόμη και από κάδους απορριμμάτων και είχαν τοποθετηθεί σε αεροπλάνα που κατασκευάζονταν για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.

Ο Barnett είπε ότι είχε προειδοποιήσει τους διευθυντές για τις ανησυχίες του, αλλά δεν είχε ληφθεί κανένα μέτρο.

Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς του. Ωστόσο, μια αναθεώρηση του 2017 από τη ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, επιβεβαίωσε ορισμένες από τις ανησυχίες του.

Διαπίστωσε ότι η θέση τουλάχιστον 53 «μη συμμορφούμενων» εξαρτημάτων στο εργοστάσιο ήταν άγνωστη και ότι θεωρούνταν χαμένα. Η Boeing διατάχθηκε να λάβει διορθωτικά μέτρα.

Όσον αφορά το θέμα των φιαλών οξυγόνου, η εταιρεία δήλωσε ότι το 2017 είχε «εντοπίσει ορισμένες φιάλες οξυγόνου που είχε παραλάβει από τον προμηθευτή και οι οποίες δεν αναπτύσσονταν σωστά». Αρνήθηκε όμως ότι κάποια από αυτές είχε πράγματι τοποθετηθεί σε αεροσκάφη.

Μετά τη συνταξιοδότησή του, ξεκίνησε μακροχρόνια νομική δράση κατά της εταιρείας.