Το τηλεσκόπιο James Webb της NASA ανακάλυψε ένα «Κοσμικό Αμπέλι» που προέρχεται από το πρώιμο σύμπαν και διατρέχει το διάστημα σε σχήμα τόξου, ενώ περιέχει περίπου 20 γαλαξίες.

Το Live Science αναφέρει πως σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στη βάση δεδομένων arXiv και εγείρει ερωτήματα σχετικά με τον σχηματισμό των μεγαλύτερων δομών του σύμπαντος.

Το συγκεκριμένο «Κοσμικό Αμπέλι» εκτιμάται ότι έχει μήκος πάνω από 13 εκατομμύρια έτη φωτός και πλάτος περίπου 650.000 έτη φωτός, τη στιγμή που ο Γαλαξίας μας έχει πλάτος περίπου 100.000 έτη φωτός.

Όλοι οι γαλαξίες που παρατηρήθηκαν σε αυτό το γαλαξιακό σμήνος παρουσίασαν ερυθρομετατόπιση περίπου 3,44, που σημαίνει ότι το φως που εκπέμπεται ταξίδεψε μεταξύ 11 και 12 δισεκατομμυρίων ετών πριν φτάσει στο φακό του James Webb.

Σύμφωνα με τους αστρονόμους, το «Κοσμικό Αμπέλι» είναι «σημαντικά μεγαλύτερο» από άλλες ομάδες γαλαξιών που έχουν παρατηρηθεί τόσο νωρίς στην ιστορία του σύμπαντος. Η γαλαξιακή ομάδα έχει εκτιμώμενη μάζα περίπου 260 δισεκατομμυρίων ηλιακών μαζών και εξακολουθεί να αυξάνεται.

Οι ερευνητές αναφέρουν πως το «Κοσμικό Αμπέλι» φαίνεται να βρίσκεται σε φάση δημιουργίας ενός σμήνους γαλαξιών– πρόκειται για τις πιο ογκώδεις δομές στο σύμπαν που συνδέονται μεταξύ τους με τη βαρύτητα, με μάζες που συνήθως κυμαίνονται από εκατοντάδες δισεκατομμύρια έως τετράκις δισεκατομμύρια φορές τη μάζα του ήλιου της Γης. Δύο γαλαξίες ωστόσο, χαρακτηρίστηκαν «αδρανείς».

Οι συγγραφείς σημείωσαν πως δεν εντοπίζουν συχνά τόσο μεγάλους γαλαξίες που έχουν ήδη εξαντλήσει το αέριο που σχηματίζει αστέρια στο αρχαίο σύμπαν. Μια πιθανότητα είναι ότι και οι δύο γαλαξίες είναι τα αποτελέσματα πρόσφατων γαλαξιακών συγχωνεύσεων, με τις κοσμικές συγκρούσεις να πυροδοτούν άγριες εκρήξεις σχηματισμού άστρων που εξάντλησαν το μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου αερίου των γαλαξιών περίπου μισό δισεκατομμύριο χρόνια πριν από τις παρατηρήσεις του James Webb, έγραψαν οι ερευνητές.