Ο κορονοϊός βρίσκεται σε έξαρση σε πολλές χώρες του κόσμου και ένα από τα πρώτα πράγματα που έχει παρατηρηθεί είναι η μεγάλη αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Για παράδειγμα έχει παρατηρηθεί σε πολλές χώρες ότι οι αγοραστές φοβούμενοι τα μέτρα κατά του κορονοϊού έχουν μαζέψει προμήθειες για μία με δύο εβδομάδες «απομόνωσης». Εκτός από τα αντισηπτικά πολλά σούπερ μάρκετ έχουν άδεια τα ράφια στα χαρτιά υγείας.

Μάλιστα σε Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία και ΗΠΑ υπάρχει και έλλειψη στις αποθήκες σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Γιατί όμως οι καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν σε τόσο μεγάλες ποσότητες αυτό το είδος;

Τέσσερις ειδικοί δίνουν τις απαντήσεις τους στο βρετανικό theconversation…

Άλεξ Ράσελ: Σχολή Υγείας, Ιατρικής και Εφαρμοσμένων Επιστημών, Πανεπιστήμιο Central Queensland

«Υπάρχουν πολλοί παράγοντες. Οι άνθρωποι φοβούνται. Αγοράζουν ό,τι χρειάζονται και ένα από τα αυτά τα αντικείμενα είναι το χαρτί υγείας. Νομίζω ότι παρατηρούμε ότι το χαρτί τουαλέτας λείπει περισσότερο από τα άλλα προϊόντα γιατί τα πακέτα με το χαρτί τουαλέτας είναι μεγάλα αντικείμενα που καταλαμβάνουν πολύ χώρο στο ράφι. Ένας άλλος παράγοντας είναι το γεγονός ότι αν βρουν έλλειψη σε ένα σούπερ μάρκετ νιώθουν ότι δεν μπορούν να το αντικαταστήσουν με κανένα άλλο προϊόν τόσο καλά. Σίγουρα υπάρχουν και τα χαρτομάντηλα ή οι χαρτοπετσέτες, αλλά δεν είναι το ίδιο, έτσι δεν είναι;».

Ντέιβιντ Σαβατζ: Σχολή Επιχειρήσεων του Newcastle, Πανεπιστήμιο Newcastle

«Νομίζω ότι θεωρείται το… τέλειο προϊόν. Κι αυτό γιατί δεν φθείρεται όταν το αποθηκεύεις σε μεγάλες ποσότητες. Δεν γνωρίζω με βεβαιότητα, αλλά υποψιάζομαι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αγοράζουν χαρτί υγείας επειδή είναι κάτι που αν τελειώσει αποτελεί πρόβλημα αν πρέπει να μείνεις απομονωμένος για δύο εβδομάδες».

Νίκι Έντουαρντς: Σχολή Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Εργασίας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Queensland

«Το χαρτί υγείας συμβολίζει τον έλεγχο. Το χρησιμοποιούμε για “τακτοποίηση” και “καθαρισμό”. Ασχολείται με μια σωματική λειτουργία που είναι κάπως ταμπού. Όταν οι άνθρωποι ακούνε για τον κοροναϊό, αυτόματα φοβούνται μήπως χάσουν τον έλεγχο. Και το χαρτί υγείας είναι σαν ένας τρόπος να διατηρηθεί ο έλεγχος της υγιεινής και της καθαριότητας. Μάλιστα δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται για υποκατάστατα καθώς τα ράφια είναι ακόμα γεμάτα από χαρτοπετσέτες και χαρτομάντηλα».

Μπράιαν Κουκ: Τμήμα αντιμετώπισης για τη μείωση του κινδύνου των καταστροφών, Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης

«Υποπτεύομαι πως έχει να κάνει με το πώς οι άνθρωποι αντιδρούν στο στρες: Θέλουν να έχουν ένα στοιχείο άνεσης και ασφάλειας. Για πολλούς Δυτικούς υπάρχει ο “παράγοντας yuck” (η αηδία). Το χαρτί τουαλέτας είναι ένα προϊόν που πιάνει πολύ χώρο και επομένως δεν είναι κάτι που οι άνθρωποι έχουν αποθηκεύσει σε μεγάλες ποσότητες. Πολλοί άνθρωποι πιθανότατα χρησιμοποιούν επίσης το χαρτί υγείας σαν χαρτομάντηλο και επομένως φαντάζονται ότι χρειάζονται πολλά εάν έχουν τη γρίπη ή μια ασθένεια που μοιάζει με γρίπη. Η δημιουργία αποθεμάτων χαρτιού είναι δε μια σχετικά φθηνή αγορά με τους ανθρώπους να θέλουν να αισθάνονται ότι κάνουν κάτι όταν υπάρχει κίνδυνος».

Άλεξ Ράσελ: Σχολή Υγείας, Ιατρικής και Εφαρμοσμένων Επιστημών, Πανεπιστήμιο Central Queensland:

«Υπάρχουν πολλοί παράγοντες. Οι άνθρωποι φοβούνται. Αγοράζουν ό,τι χρειάζονται και ένα από τα αυτά τα αντικείμενα είναι χαρτί υγείας. Νομίζω ότι παρατηρούμε ότι το χαρτί τουαλέτας λείπει περισσότερο από τα άλλα προϊόντα γιατί τα πακέτα με το χαρτί τουαλέτας είναι μεγάλα αντικείμενα που καταλαμβάνουν πολύ χώρο στο ράφι. Ένας άλλος παράγοντας είναι το γεγονός ότι αν βρουν έλλειψη σε ένα σούπερ μάρκετ νιώθουν ότι δεν μπορούν να το αντικαταστήσουν με κανένα άλλο προϊόν τόσο καλά. Σίγουρα υπάρχουν και τα χαρτομάντηλα ή οι χαρτοπετσέτες, αλλά δεν είναι το ίδιο, έτσι δεν είναι;».