Ως γέφυρα όριζε παραδοσιακά η ανθρωπότητα μια κατασκευή που συνδέει δύο πλευρές ενός φυσικού ή τεχνητού εμποδίου, επιτρέποντας τη διάβαση ανθρώπων, ζώων και οχημάτων.

Κι έτσι τα παραδοσιακά γεφύρια ήταν άλλοτε μια από τις πλέον επιβλητικές αρχιτεκτονικές εμπειρίες, δαμάζοντας το αφιλόξενο του τοπίου και αποκαλύπτοντας την απεραντοσύνη της ανθρώπινης επινοητικότητας.

Διατρέχοντας κοιλάδες και ποτάμια, τα ανθρώπινα περάσματα γεφύρωναν τα χάσματα του φυσικού μας περιβάλλοντος, αν και αυτά είναι πλέον πράγματα ιστορικά.

Γιατί τώρα οι γέφυρες είναι πολλά περισσότερα και φιλοξενούν στο μέχρι άλλοτε κούφιο εσωτερικό τους τα πάντα: από χώρους ψυχαγωγίας και γεννήτριες παραγωγής ενέργειας μέχρι κάθετους κήπους και γιατί όχι ολόκληρες πολιτείες!

Ή έτσι τουλάχιστον τις θέλουν οι φουτουριστές αρχιτέκτονές τους, αυτοί που κοιτούν με θράσος το μέλλον στα μάτια επιζητώντας να το φέρουν ανάμεσά μας μια ώρα αρχύτερα. Κι έτσι σχεδιάζουν γέφυρες πολυχρηστικές που δεν μοιάζουν σε τίποτα με όσα έχουμε δει ή απλά εξαιρετικά επιβλητικές κατασκευές γιατί μπορούν…

Paik Nam Jun Media Bridge (Νότια Κορέα)



Γιατί να περιορίζονται οι γέφυρες μόνο σε συγκοινωνιακούς σκοπούς; Αυτή είναι η θεωρητική ματιά πίσω από τον απίστευτο σχεδιασμό της γέφυρας του ποταμού Χαν στη Σεούλ, μια γέφυρα που θεωρεί δηλαδή τον εαυτό της αναπόσπαστο μέλος του αστικού ιστού, φιλοξενώντας μουσεία, βιβλιοθήκες και γραφεία.

Ταυτοχρόνως, είναι και πολλά περισσότερα, αφού το αρχιτεκτονικό γραφείο που την εμπνεύστηκε, το Planning Korea, την έχει καλύψει με ένα «δέρμα» από ηλιακά πάνελ που μπορούν επιπλέον να λειτουργήσουν ως τεράστιοι φουτουριστικοί καμβάδες για προβολή τέχνης και οπτικού περιεχομένου.

Ένα concept που συζητούν οι δημοτικές αρχές της πόλης σοβαρά και δεν αποκλείεται να εγκριθεί τελικά…

Wind Tunnel Bridge



Θα μπορούσαν οι γέφυρες, πέρα από ανθρώπινη πρόσβαση, να χρησιμοποιηθούν και για την παραγωγή ενέργειας; Αν είσαι το concept του Michael Jantzen, όλα γίνονται! Η πεζογέφυρα του αρχιτέκτονα διαθέτει μια σειρά από ανεμογεννήτριες που περιστρέφονται γύρω από τον διαβάτη καθώς αυτός διασχίζει τη γέφυρα.

Ο σύγχρονος ανεμόμυλος του Jantzen μπορεί να ενταχθεί σε αστικά περιβάλλοντα, μουσειακούς χώρους, ακόμα και πάρκα, παρέχοντας επιπλέον δωρεάν και «πράσινη» ενέργεια στις δομές που θα φιλοξενηθεί. Πέντε τροχοί-ανεμογεννήτριες περιστρέφονται γύρω από τους διερχόμενους σε διαφορετικές ταχύτητες και φορά διεύθυνσης, με την πεζογέφυρα να παράγει και να αποθηκεύει την παραγόμενη ενέργεια για μετέπειτα χρήση.

Και σε περίπτωση που αναρωτιέστε για την ασφάλεια του κόσμου, εννοείται ότι έχει ληφθεί ειδική κατασκευαστική μέριμνα για αυτό…

Η London Bridge ως κατοικήσιμο κάθετο αγρόκτημα



Η πολύπαθη London Bridge έχει υποστεί αρκετά face-lift όλα αυτά τα χρόνια της ζωής της και κάποια στιγμή θα ξαναχρειαστεί μια ανανέωση. Και βέβαια το όραμα του 21ου αιώνα για την ιστορικότατη λονδρέζικη γέφυρα δεν θα μπορούσε να μην ήταν μια βιώσιμη λύση αστικής ζωής, σπείρες με ηλιακά πάνελ δηλαδή που ξεδιπλώνονται ψηλά στον αέρα φιλοξενώντας κάθετους κήπους!

Η πρόταση της αρχιτεκτονικής φίρμας Chetwood Architects είναι ενεργειακά αυτόνομη (ηλιακή και αιολική ενέργεια), συλλέγει το βρόχινο νερό και το μετατρέπει σε πόσιμο, καλλιεργεί και πουλά φαγητό, την ίδια στιγμή που φιλοξενεί σπίτια, καταστήματα, χώρους ψυχαγωγίας, ακόμα και εμπορική αγορά.

Μια αυτόνομη πόλη μέσα σε μια γέφυρα δηλαδή…

Άτυπη Γεφυρούπολη (Ιταλία)

Άλλη μια πρόταση για πόλη μέσα σε γέφυρα, εδώ το πράγμα αντλεί έμπνευση από την παράδοση και συγκεκριμένα από τη φημισμένη κατοικήσιμη γέφυρα Ponte Vecchio της Φλωρεντίας! Η βραβευμένη κονσεπτική δουλειά του καναδικού γραφείου Ja Studio έβαλε σκοπό να μεταμορφώσει δημιουργικά μια γέφυρα σε έναν παροπλισμένο αυτοκινητόδρομο στην Καλαβρία της Ιταλίας, τοποθετώντας το νέο αστικό κέντρο μέσα σε ήδη υπάρχουσα υποδομή, παρέχοντας έτσι απίστευτη θέα αλλά και διαθέτοντας πολύ μικρό οικολογικό αποτύπωμα στον περιβάλλοντα χώρο.

Η φαντασμαγορική πρόταση της κατοικήσιμης γέφυρας αντλεί μεν έμπνευση από την υπέροχη Ponte Vecchio της Φλωρεντίας, όπου φιλοξενεί πράγματι μια χούφτα κατοικιών στο εσωτερικό της, εδώ όμως μιλάμε για εντελώς άλλες κλίμακες, καθώς η κρεμαστή άτυπη πόλη αποτελείται από μια σειρά τυχαίων δομών που αυτό-οργανώνονται για να δημιουργήσουν ένα πλήρες αστικό δίκτυο με ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους.

Απίστευτο πραγματικά…

Το Φράγμα Χούβερ αλλιώς (Νεβάδα και Αριζόνα)

Στο Φράγμα Χούβερ, όπως και σε κάθε άλλο φράγμα εξάλλου, το νερό συγκρατείται από ένα κολοσσιαίων διαστάσεων τείχος από σκυρόδεμα, κάτι που αποτελεί άλλωστε και το βασικό τουριστικό αξιοθέατο. Φανταστείτε τώρα ο υδατοφράχτης να μοιάζει έτσι, με το νερό να εισέρχεται σε μια σειρά δοχείων για να «αλληλεπιδρά άμεσα με τους επισκέπτες»!

Ο σχεδιαστής Yheu-Shen Chua έδωσε στην εμβληματική κατασκευή μια αναπάντεχη φουτουριστική όψη που θα μάγευε σίγουρα τα πλήθη αν έβλεπε ποτέ το φως της ημέρας. Την ώρα που το θεόρατο αμερικανικό φράγμα διαθέτει σήμερα μια πλατφόρμα-παρατηρητήριο και έναν εκθεσιακό χώρο, που συνδέονται με μια γέφυρα, ο φουτουριστικός σχεδιασμός βάλθηκε να αναμορφώσει τις δομές συγχωνεύοντάς τες σε μια ενιαία κάθετη υπερδομή.

Και βέβαια το νερό από το ποτάμι εμπλέκεται ευθέως με τους επισκέπτες, που μπορούν και απολαμβάνουν τη μανιασμένη ορμή του μέσω της σειράς δεξαμενών που φιλοξενεί ο κρεμαστός πύργος μέσα στο απόκοσμο Μαύρο Φαράγγι…

LM Harbor Gateway (Κοπεγχάγη)

Πρώτο βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό για τον σχεδιασμό νέας μπούκας για το λιμάνι της πρωτεύουσας της Δανίας, η δουλειά του γραφείου Steven Holl Architects παρουσιάσει δύο πύργους, ο καθένας με τη δική του κρεμαστή γέφυρα, οι οποίες συναντιούνται κάπου στη μέση.

Η γέφυρα λειτουργεί παράλληλα ως διάδρομος που ενώνει δύο αποβάθρες αλλά και ως τουριστικό παρατηρητήριο.

Tην ίδια ώρα, οι ουρανοξύστες προσφέρουν δημόσιες υπηρεσίες και χώρους εστίασης και αναψυχής.

CPH Arch (Κοπεγχάγη)



Άλλη μια βραβευμένη πρόταση για το λιμάνι της Κοπεγχάγης, αυτή τη φορά από τη φίρμα 3XN Architects, ακολουθεί μια τελείως διαφορετική προσέγγιση.

Το καμπυλόγραμμο κτίσμα, που λειτουργεί ως επαγγελματικός χώρος, είναι ένα ενιαίο οικοδόμημα χωρίς ραφές γεμάτο από κίνηση και δραστηριότητα!

Και βέβαια παραμένει μια λειτουργικότατη γέφυρα που συνδέει τους δύο λιμενοβραχίονες, βελτιώνοντας δραστικά την πρόσβαση του κοινού στην περιοχή και παρέχοντας νέες δυνατότητες για ανάπτυξη και διαβίωση στο λιμάνι.

Γέφυρα-ουρανοξύστης ενώνει την Κορεατική Χερσόνησο

Η ειρηνική επανένωση των δύο κρατών της Κορέας αποτελεί όνειρο για πολλούς, αν όμως συμβεί ποτέ τότε τι θα απογίνει η νεκρή ζώνη των τόσων χιλιομέτρων που χωρίζει τις δύο χώρες και μέσα στα 50 αυτά χρόνια έχει μετατραπεί σε ένα από τα πλέον παρθένα οικοσυστήματα της οικουμένης, φιλοξενώντας τη μισή σχεδόν άγρια ζωή της χερσονήσου;

Με βάση λοιπόν την οικολογική διατήρηση της αποστρατικοποιημένης ζώνης, οι κορεάτες αρχιτέκτονες Kim Sehyeon, Lee Jung Boram και Choung Yongsu πρότειναν μια γέφυρα στους αιθέρες που θα συνδέει μεν τη Βόρεια με τη Νότια Κορέα, αν και θα το κάνει με διακριτικό για την άγρια ζωή τρόπο!

Γεμάτη με χώρους συνάντησης, ερευνητικά εργαστήρια, γραφεία και άλλα πολλά, η θεόρατη γέφυρα, που φιλοξενεί ακόμα και βοσκοτόπια εντός της, θα συμβάλει στον δημιουργικό διάλογο συμφιλίωσης των δύο λαών, αν πάρει ποτέ το πράσινο φως…

Η μεγαλύτερη γέφυρα του κόσμου (Ντουμπάι)

Το Ντουμπάι έχει σηκώσει εδώ και καιρό το γάντι να μετατραπεί στην αιχμηρότερη αρχιτεκτονικά γωνιά του πλανήτη, δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη που έχουν σκοπό να κατασκευάσουν τη μακρύτερη και ψηλότερη τοξωτή γέφυρα της οικουμένης.

Ο σχεδιασμός, από τη νεοϋορκέζικη φίρμα FXFowle, φαίνεται να αψηφά τους φυσικούς νόμους: με 12 λωρίδες κυκλοφορίας, δύο ράγες για το μετρό του Ντουμπάι και ένα τεχνητό νησάκι που θα φιλοξενεί τη λυρική σκηνή της πόλης, η θεόρατη γέφυρα θα παρέχει πρόσβαση σε χιλιάδες ανθρώπους την ώρα.

Αν υπάρχει ένα μέρος στον κόσμο που σφυρηλατείται σήμερα η αρχιτεκτονική του αύριο, αυτό θα ήταν αναγκαστικά το Ντουμπάι…

Επιχείρηση Ηλιακός Άνεμος

Αν θέλουμε να εκμεταλλευτούμε απόλυτα την ενεργειακή δύναμη του ανέμου, τότε είμαστε αναγκασμένοι να την ψάξουμε εκεί όπου παρέχεται καλύτερα, πάνω από ποτάμια και κοιλάδες δηλαδή που λειτουργούν ως διάδρομοι αέρα.

Κι εδώ μπαίνει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός με τη γέφυρα-ανεμογεννήτρια, η οποία διαθέτει ταυτοχρόνως ηλιακά πάνελ ενσωματωμένα στο οδόστρωμα. Πέρα από συγκοινωνιακή πρόσβαση, η εν λόγω βραβευμένη γέφυρα θα μπορούσε να ηλεκτροδοτήσει κάπου 15.000 σπίτια, παραμένοντας πρωτόγνωρα λειτουργική.

Το πνευματικό παιδί των ιταλών αρχιτεκτόνων Francesco Colarossi, Giovanna Saracino και Luisa Saracino επιζητεί να αξιοποιήσει δημιουργικά παροπλισμένες γέφυρες, αντικαθιστώντας το παραδοσιακό οδόστρωμα με 20 χιλιόμετρα «ηλιακών αυτοκινητόδρομων» και 26 ανεμογεννήτριες…

Ζώσες γέφυρες-πύργοι πάνω από τον Σηκουάνα (Παρίσι)

Λίγο γέφυρα, λίγο ουρανοξύστης, το φουτουριστικό κτίσμα θέλησε να κοσμήσει τον παρισινό Σηκουάνα, αντλώντας έμπνευση από τις ιστορικές κατοικήσιμες γέφυρες του ευρωπαϊκού παρελθόντος.

Δημιουργία του ιταλού σχεδιαστή Nicola Marchi, η γέφυρα φτιάχτηκε ως κατοικήσιμη συνοικία καθ’ ύψος (που αγγίζει τα 400 μέτρα), φιλοξενώντας κατοικίες και χώρους ψυχαγωγίας.

Είναι μια πολυχρηστική πρόταση όλα-σε-ένα…

Διαβάστε όλα τα θέματα της ενότητας Weekend του newsbeast.gr