49
loading
Γράφει
η Μαργαρίτα Τζαγκαράκη

Δύο παιδάκια αγκαλιασμένα να διαβάζουν, ντυμένα με τις σχολικές ποδιές, με το χαρακτηριστικό μπλε και άσπρο. Αν μια εικόνα συνοδεύει τη συλλογική μνήμη από τα μαθητικά χρόνια των προηγούμενων γενιών, αυτή σίγουρα είναι το εξώφυλλου του αλφαβητάριου του Δημοτικού.

Για τα «πρωτάκια» εκείνης της εποχής που το διδάχτηκαν σημαίνει πολλά: σχολείο, μπλε ποδιά, κοτσιδάκια στα μαλλιά, σοσονάκια, αυστηροί δάσκαλοι, καθαρεύουσα, οξείες και περισπωμένες, μαυροπίνακες, κιμωλίες, μπλε τετράδια, ξύλινα θρανία, διάλειμμα για κυνηγητό, σχοινάκι ή κουτσό, μήλα, πολλές και γλυκές αναμνήσεις!

Η πρώτη επαφή των μικρών μαθητών με τη μαγεία της γλώσσας μέσω των γραμμάτων και των συνδυασμών τους, γινόταν με τα λεγόμενα αλφαβητάρια. Ήταν τα σημερινά βιβλία της Γλώσσας.

Το 1919, κυκλοφόρησε το πρώτο αναγνωστικό με το όνομα, Αλφαβητάριο, και ήταν μέρος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Ελευθέριου Βενιζέλου. Έμεινε γνωστό σαν «το Αλφαβητάρι με τον Ήλιο», λόγω του εξωφύλλου του που επιμελήθηκε μαζί με την υπόλοιπη εικονογράφηση ο Κ. Μαλέας. Η συντακτική ομάδα αποτελούνταν από τους Δ. Ανδρεάδη, Αλ. Δελμούζο, Μ. Τριανταφυλλίδη, Π. Νιρβάνα και Ζ. Παπαντωνίου και χρησιμοποιήθηκε για σχεδόν 30 χρόνια.

Το 1949, η πρώτη τάξη του δημοτικού απέκτησε το αναγνωστικό «Τα καλά παιδιά», με ήρωες τον Ρήγα, την Νίνα, την Άννα. σε κείμενα του Επαμεινώνδα Γεραντώνη και σε εικονογράφηση του Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου.

alfavitari6

Το 1955 τη θέση του πήρε το «Αλφαβητάριο», σε κείμενα των Γιαννέλη, Σακκά, Συκώκη, με εικονογράφηση πάλι του Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου και με πρωταγωνιστές την Άννα, τον Μίμη, την Έλλη, την Λόλα. Εκδόθηκε από τον Οργανισμό Εκδόσεων Σχολικών Βιβλίων και διδάχθηκε μέχρι και το 1978, με εξαίρεση την περίοδο της δικτατορίας. Υπήρξε το πιο γνωστό, αγαπημένο και μακροβιότερο αναγνωστικό μέχρι να αντικατασταθεί από το «Η γλώσσα μου».

alfavitari8

Το «Αλφαβητάριον» απεικονίζει στο εξώφυλλό του δυο παιδάκια αγκαλιασμένα να διαβάζουν. Τα παιδάκια στο εξώφυλλο είναι ντυμένα με την τότε σχολική ενδυμασία, με το χαρακτηριστικό μπλε και άσπρο. Η ποδιά δηλαδή και ο γιακάς αντιστοιχούσαν στα χρώματα της ελληνικής σημαίας.

Ξεφυλλίζοντάς το παρακολουθεί κανείς τη ζωή μιας μικροαστικής οικογένειας. Ο μπαμπάς Θωμάς, η μητέρα Φανή, η Άννα, ο Ρήγας, Νίνα, είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές του βιβλίου. Η πιο διάσημη βέβαια είναι η Λόλα, η αγαπημένη ηρωίδα των μαθητών, αλλά και το μήλο της. Η Λόλα ήταν η πρωταγωνίστρια του προηγούμενου αναγνωστικού του 1949, με τίτλο «Τα καλά παιδιά» αλλά διατηρήθηκε και στις δύο εκδόσεις.

«Έλλη, να ένα μήλο. Λόλα να ένα άλλο, Άννα να μήλα» έγραφε το Αλφαβητάριο στη σελίδα που οι μικροί μαθητές διδάσκονταν το γράμμα «μ». Η Άννα, η Λόλα, η Έλλη και ο Μίμης θα συντροφέψουν χιλιάδες παιδιά και μέχρι σήμερα παραμένουν οικείοι και αγαπητοί, ακόμα και για όσους δεν το διδάχτηκαν.

alfavitari5

Και τα δύο αναγνωστικά, το «Αλφαβητάριον» και «Τα Καλά Παιδιά» τα φιλοτέχνησε ο ίδιος άνθρωπος, ένας σπουδαίος Έλληνας ζωγράφος και χαράκτης, ο Κώστας Γραμματόπουλος.

Ο Κώστας Γραμματόπουλος, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1916 και καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών το 1934-1940, έχοντας καθηγητή ζωγραφικής τον Ουμβέρτο Αργυρό και χαρακτικής τον Γιάννη Κεφαλληνό. Το 1949 αναλαμβάνει να εικονογραφήσει το «Αλφαβητάριο - Τα Καλά Παιδιά» του Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, για το οποίο πήρε το πρώτο βραβείο, μεταξύ 44 χωρών, στη Διεθνή Έκθεση Διδακτικού Βιβλίου στο Λέκεν του Βελγίου και το 1955 το «Αλφαβητάριο».

Ο ίδιος θα πει στην τελευταία του συνέντευξη στον Ντίνο Γιώτη: «… Τα αλφαβητάρια μιλάνε στην ψυχή των ανθρώπων. Αν τα ανοίξετε, θα καταλάβετε».

Με το αλφαβητάρι οι μαθητές της πρώτης τάξης του δημοτικού μάθαιναν να συλλαβίζουν τις πρώτες τους λέξεις και να μπαίνουν στο μαγικό κόσμο της γλώσσας και από αυτήν στον κόσμο της γνώσης και της σκέψης. Ο μαθητής μαθαίνει τα γράμματα, τις συλλαβές, τους φθόγγους για να φτάσει τελικά στην ίδια τη λέξη και στη σημασία της.

«Μου, μου... η αγελάδα, Μου... έκανε η αγελάδα, σαν να έλεγε: "Θέλω το φαγητό μου"».

alfavitari1

Ο μαθητής πρώτα θα μάθει να αναπαράγει τη λέξη προφορικά πρώτα, ύστερα και γραπτά. Και κάπως έτσι περνάει από τη λέξη στη φράση, από τη φράση στην πρόταση κι από εκεί στην παράγραφο.

Εκτός από ανάγνωση, το αλφαβητάριο αποτύπωνε την ελληνική καθημερινότητα εκείνης της εποχής. Τα παιδιά μάθαιναν ακόμα κανόνες καλής συμπεριφοράς, αλλά και πώς είναι η οικογενειακή ζωή. Σε ένα σκίτσο βλέπουμε όλη την οικογένεια να είναι μαζεμένη γύρω από το οικογενειακό τραπέζι και να ετοιμάζεται για φαγητό.

alfavitari7

Οι ιστορίες με τη Λόλα, την Έλλη, το Μίμη είναι ακόμη ζωντανές, με τις προηγούμενες γενιές να έχουν ταυτιστεί πολλάκις μαζί τους. Κι αν το Αλφαβητάριο καταργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '70 ωστόσο όλο και σε κάποια βιβλιοθήκη σπιτιού θα το δεις σαν ενθύμιο μιας άλλης νοσταλγικής εποχής…

Η Λόλα, η Άννα, η Έλλη, ο Μίμης πήγαν και πάλι σχολείο! 

Είναι 72 ετών, συνταξιούχος ελαιοχρωματιστής και λατρεύει τη ζωγραφική και τα παιδιά. Ο Γιώργος Κατσίποδος θα μπορούσε να περνάει την ώρα του σε κάποιο καφενείο ή σε κάποια πλατεία. Εκείνος όμως προτιμάει να δίνει ζωή στους άτονους τοίχους των σχολείων της Πάτρας.

alfavitari3

Ζωντάνεψε την Λόλα και την Άννα αλλά και άλλους ήρωες των σχολικών χρόνων στους τοίχους των δημοτικών σχολείων και μάλιστα εθελοντικά.

Οι μικροί μαθητές τον λατρεύουν, για αυτούς είναι ο κ. Γιώργος, ο παππούς. Οι γονείς των παιδιών τον ευγνωμονούν αλλά και οι δάσκαλοι των σχολείων τον καλούν να ομορφύνει και τα δικά τους σχολεία.

«Έχω φτιάξει 20 σχολεία μέχρι τώρα εδώ και 8 χρόνια. Το σχολείο που πηγαίνανε τα εγγόνια μου ήταν σε κακά χάλια και είπα να το φτιάξω. Έτσι ξεκίνησαν όλα. Το είδαν ορισμένοι εκπαιδευτικοί και τώρα με φωνάζουνε να ζωγραφίζω σχολεία» λέει στο newsbeast.gr.

Μία από τις τελευταίες του δημιουργίες φιγουράρει στους τοίχους του δημοτικού σχολείου στο Σούλι της Πάτρας, το οποίο πλέον φιλοξενεί την τοιχογραφία με το αναγνωστικό που συνόδευε πολλές προηγούμενες γενιές στα θρανία της πρώτης τάξης. Η Λόλα και η Άννα ζωντανεύουν μέσα από τα πινέλα του κ. Γιώργου.

«Έχω φτιάξει εικόνες από το παλιό αναγνωστικό τον Μίμη και την Άννα με τις τσάντες τους που πάνε στο σχολείο και από την άλλη μεριά να βγαίνουν τρέχοντας και πιο πέρα να τους περιμένει η μαμά τους» μας λέει. alfavitari2

Ο κ. Κατσίποδος ζωγραφίζει ακόμα αρχαία ιστορία μινωικό πολιτισμό, ήρωες Ντίσνεϊ, Μίκι Μάους. Από μικρός του άρεσε να ζωγραφίζει. Εργάστηκε ως ελαιοχρωματιστής. Όταν βγήκε στη σύνταξη έφτιαξε την εκκλησία της Αγίας Ειρήνης στην περιοχή του. Μετά μπήκαν στη ζωή του τα σχολεία.

«Μιλάμε για 8 χρόνια, 20 σχολεία. Το λιγότερο που μου παίρνει είναι 10 μέρες για ένα σχολείο και το περισσότερο 2 μήνες. Είναι κουραστικό αλλά εάν συνεχίζω να το κάνω είναι για την χαρά και την περιέργεια που έχουν τα παιδιά, να μάθουν τι συμβολίζει το ένα και τι το άλλο. Ήρθε ένα παιδί, ο Νικόλας, εκεί που ζωγράφιζα και μου λέει "δεν βγάζω το όνομά σας. Του είπα πως είναι το όνομά μου και μου έγραψε γράμμα ευχαριστώντας με που του ζωγράφισα το σχολείο του. Παίρνω χαρά και δύναμη από τα παιδιά. Αλλά και από τους εκπαιδευτικούς και από τους γονείς» λέει και συνεχίζει:

«Όσο μπορώ και περπατάω, θα ζωγραφίζω. Πρέπει να αγαπάς αυτό που κάνεις. Το κάνω για τα παιδιά. Είμαι 72 ετών. Ξυπνάω στις 5:30 το πρωί, στις 6 πάω το σκύλο μου βόλτα μισή ώρα, φοράω τα ρούχα της δουλειάς, φορτώνω το αυτοκίνητό μου πάω στο σχολείο και έρχομαι στις 2:30 σπίτι μου. Όταν γυρνάω σπίτι μου και κάθομαι καταλαβαίνω πόσο πονάνε τα πόδια μου. Το απόγευμα φτιάχνω τα σχέδια της δουλειάς που θέλω για την άλλη μέρα, μπορεί να πάω να πάρω χρώματα, θα πάω το σκύλο μου βόλτα και επιστροφή στο σπίτι. Μετά τις 9 το βράδυ κάθομαι και ησυχάζω λιγάκι.Έχω προτάσεις και εκτός Πάτρας, στην Καλαμάτα, στην Αθήνα αλλά δεν μπορώ να πάω, είναι μακριά. Ταυτόχρονα παίζω και καραγκιόζη σε ένα παιδικό σταθμό».

alfavitari4

Ο κ. Γιώργος Κατσίποδος έχει γίνει αποδέκτης και αρνητικής κριτικής: «Πολλοί λένε ότι συνταξιούχος είναι δεν έχει τι να κάνει. Γιατί δεν έχω; Τα καφενεία είναι γεμάτα, οι ακροθαλασσιές είναι γεμάτες από συνταξιούχους που ψαρεύουν, οι πλατείες είναι γεμάτες από συνταξιούχους που κάθονται. Ενώ λέω ότι το κάνω αφιλοκερδώς πολλοί δεν το πιστεύουν. Τους φαίνεται παράξενο» μας λέει.

Η κουβέντας μας ολοκληρώνεται σιγά σιγά κι εκείνος κρατάει το καλύτερο για το τέλος: «Εάν μπορούσε ο καθένας από αυτό που ξέρει ή αυτό που μπορεί, να προσφέρει ίσως η κοινωνία μας να ήταν καλύτερη».

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

49
σχόλια
  1. avatar Μάιρα 64

    sorry η παιδαγωγική τους ανεπάρκεια εννοούσα-ακόμα θυμάμαι τους δασκάλους των παιδικών μου χρόνων και συγχίζομαι.

  2. avatar Μάιρα64

    Ποιοί δάσκαλοι; Εκείνη την εποχή η φοίτηση στα παιδαγωγικά ήταν μόνο δύο χρόνια.Τα σημερινά παιδιά του γυμνασίου έχουν περισσότερες γνώσεις από ένα δάσκαλο τότε ενώ όσοι είναι τελειόφοιτοι λυκείου σήμερα ισούται με διδακτορικό τότε γι' αυτό και μας μαύριζαν στον ξύλο- η παιδαγωγική τους επάρκεια ήταν εμφανής!

    1. avatar Κid

      Τα σημερινά παιδιά του γυμνασίου
      επικοινωνούν με τον υπόλοιπο κοινό
      κάνοντας χρήση το πολύ εκατό λέξεων.
      Το μόνο που ξέρουν είναι να κυκλοφορούν κρατώντας στο ένα χέρι
      το κινητό και στο άλλο το άγιο δισκοπότηρο ,τον φραπέ είθελα να πώ..
      Κατά τα άλλα περισότερες παρουσίες
      έχουν στις καφετέριες παρά στο σχολείο..και οι καθηγητές στον κόσμο
      τους... Ωραίες εποχές..το μέλλον
      φαντάζει λαμπρό.

  3. avatar Sos

    Οι αιώνιοι Έλληνες, ένα άρθρο για ένα βιβλίο και καταφέραμε να σκοτωθούμε μεταξύ μας. Πόσο πιο χαμηλά μπορούμε να φτάσουμε σαν έθνος; ειμαστε άξιοι της μοίρας μας, για αυτό όχι τέσσερα αλλά πενηντατεσσερα μνημόνια χρειαζόμαστε.

  4. avatar Αλίκη58

    Τα βιβλία στην καθαρεύουσα με τις δασείες,τον φοίνικα,το ξύλο με το χάρακα και τα χαστούκια από τους δασκάλους,τις ποδιές,το κατηχητικό,τα πορτρέτα των ηρώων του 21 είναι ορισμένες από τις σχολικές μου αναμνήσεις στο δημοτικό τη δεκαετία 60-70 και δυστυχώς παραμένουν δυσάρεστες.

    1. avatar ΑΝΤΡΕΑΣ ΚΑΜΙΝΙΩΤΗΣ

      Μόνο τα αρνητικά θυμάσαι ! Τα θετικά ήταν περισσότερα ! Η καθαρεύουσα ήταν πρόβλημα των τεμπέληδων τον περασμένο αιώνα πριν τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο ! Εσύ πότε διδάχτηκες καθαρεύουσα ; Έγραψες ποτέ έκθεση με '' την πρωίαν αφυπνίσθη '' του Παπαδιαμάντη ; Μόνο ανάγνωση γινόταν κειμένων του και διηγημάτων του ! Μετά την κατοχή γεννήθηκα δεκαετία του 50 καιμετά θυμάμαι πως γράφαμε το 1955 με 60 στο δημοτικό σχολείο , στην απλή καθαρεύουσα . Γράφαμε δηλ. '' εκείνο το πρωί ξύπνησε '' ! Απλή καθαρεύουσα λεγόταν ! Ήταν η δημοτική , η καθομιλουμένη , χωρίς τις ακρότητές της . Με στοιχεία από την γραφή των ευαγγελίων . Μ ε αποτέλεσμα να κατανοούμε καλύτερα τα αρχαία ελληνικά στην πρώτη γυμνασίου . Είμαστε τυχεροί γιατί αποκτήσαμε ευρύ λεξιλόγιο και παιδεία πολλαπλάσια από αυτήν που δίνουν στα σημερινά παιδιά ....

    2. avatar SPINDOCTOR

      Αυτές οι Εποχές ήταν που έβγαλαν τους Μεγαλύτερους Καθηγητές Πανεπιστημίων της Χώρας μας.....τους Κορυφαίους Γιατρούς, Δικηγόρους, επιστήμονες.....

    3. avatar Παλιός

      Εχεις δίκιο..τώρα που τα καταργήσαμε
      όλα είμαστε καλλίτεροι και τα παιδιά
      μας γίνονται αστέρια..

  5. avatar Δασκάλα

    "Βοήθεια" πρέπει πράγματι να θέλεις
    βοήθεια. Πάμε λοιπόν
    1.Το θέμα μας δεν είναι το ποιός είναι
    καλός άνθρωπος , αλλά (αφού το θές)
    οι "ταμπέλες".
    Πίσω από κάθε "ταμπέλα" κρύβεται
    ένας τρόπος σκέψης και μιά νοοτροπία
    Αν κάποια στιγμή η "ταμπέλα" αποκτήσει
    εξουσία αυτό θα έχει επίπτωση στους
    εξουσιαζόμενους .Αν πίσω της υπάρχει το "αριστερά" υπάρχει πρόβλημα γιατί συνοδεύεται με ένα αποθημένο εξουσιας 70 ετών και το "αποθημένο" κατά τους ψυχολόγους είναι επικίνδυνο συναίσθημα .Το παράδειγμα της
    "πρώτης φοράς αριστεράς" που ζούμε
    όλοι ,είναι χαρακτηριστικό.
    2.Δεν σου φταίει κανείς που έχεις σχέσεις με άτομα που αυτοαποκαλούνται
    αξιοσέβαστα.Να ξέρεις ότι οι άλλοι έχουν γιά σένα την εικόνα που έχεις εσύ
    για τον εαυτό σου.Οπότε αν δεν έχεις
    αυτοεκτίμηση ,μην περιμένεις σεβασμό
    στο προσωπό σου.
    3.Οσο για "τον χάρακα..." κράτα λίγη
    πισινή ,γιατί ο καιρός έχει γυρίσματα.
    4.Δίνεις την εικόνα ανθρώπου που έχει
    κόλλημα με την εκκλησία--θρησκεία.
    Κατ αρχάς μη τα μπερδεύεις με τους
    ιερωμένους οι οποίοι είναι άνθρωποι.
    Μην μεγενθύνεις μια εκτροπή τους για
    να κάνεις τον ξύπνιο , να κοιτάς την
    ουσία.Και αυτή είναι ότι η θρησκεία
    θέλει πάντα το καλό σου (γι αυτό δές το
    και συμφεροντολογικά).Η θρησκεία πχ
    σε καλεί να μην είσαι εγωίστής.Αν το
    καταφέρεις αποκτάς ψυχική ηρεμία.
    Σαν εγωίστης πάλι ,δεν μπορεί να είσαι
    καλός άνθρωπος γιατί πάντα θα θέλεις
    να γίνεται το δικό σου (σε βάρος άλλων)
    Αλλά αρκετά μέχρις εδώ.

  6. avatar Γιάννης

    Πως μπορούμε να βρούμε τον καλλιτέχνη;

  7. avatar Βοήθεια!!!

    Τα βιβλία που θυμίζουν τίς εποχές που το σχολείο ηταν ενας τόπος καταπίεσης τών παιδιών,και το χριστιανοφασιστικό κατεστημένο είχε απόλυτο ελεγχο στη ζωή τους.

    1. avatar ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ

      Εγώ πάντως, έχω πολύ όμορφες αναμνήσεις.

    2. avatar Κώστας Χ.

      Ανεξάρτητα με το τι μπορεί κανείς να θυμάται από το σχολείο της κάθε εποχής, ο διάλογος αφορά στον ελαιοχρωματιστή-νοσταλγό καιδευτερευόντος στην ποιότητα του συγγράματος σε σχέση με τα επόμενα. Υπό την έννοια αυτή, το σχόλιό σου είναι κάπως άστοχο.
      Σε ότι αφορά στο ίδιο το βιβλίο, έχω την εντύπωση (έχοντας και παιδιά στο δημοτικό), ότι τα βιβλία του τότε ήταν πολύ πιο συγκροτημένα γιατί περιείχαν και συγκεκριμένη παιδαγωγική μεθοδολογία, κάτι που δεν διακρίνω στα σημερινά. Και εξηγούμαι: Όταν μιλάω για μεθοδολογία εννοώ την παροχή του συνόλου της γνώσης σε μία τάξη, συνδυαστικά και διαδραστικά, κάτι που κάποτε επιτυγχάνονταν σε κάποιον βαθμό. Σήμερα οι γνώσεις είναι ασύνδετες και διάσπαρτες και τα περισσότερα παιδιά (και οι γονείς που έχουν κάποιες γνώσεις) δεν αντιλαμβάνονται το σκοπό του κάθε βιβλίου, δηλαδή το τι θέλει να "αφήσει" στα παιδιά, πέρα από την απόδειξη αυθεντίας του συγγράφοντος (ο οποίος συνήθως γράφει "κορακίστικα" για τα παιδικά μάτια και αυτιά).
      Τώρα σε ότι αφορά το αν κάποιος φταίει και ποιός, τι μπορεί να γίνεται λάθος, πότε ήταν λάθος τότε ή τώρα κ.ο.κ. αυτό είναι μία άλλη μεγάλη κουβέντα που δεν θα ανοίξω τώρα γιατί δεν υπάρχει λόγος. Θα μείνω στην κριτική του εν λόγω συγγράματος και μόνο αυτού.
      Καλό βράδυ

    3. avatar DNE1974

      Τα βιβλία αυτά αγράμματε προοδευτικε κουλτουριαρη θυμίζουν εποχές όπου μαθαίναμε γραμματική συντακτικό και γενικά να γράφουμε και να μιλάμε σωστά την Ελληνική γλώσσα που εσείς θέλετε να εξαφανισετε.

    4. avatar Ναι @βοηθεια

      Συμφωνώ μαζί σου

    5. avatar KostasK

      Χαχαχαχαχαχα. Χιστιανοφασιστικο κατεστημένο! Θα πρέπει να είναι το αντίθετο του μουσουλμανοκομμουνιστικο κατεστημένο. Προτιμώ το πρώτο. Φαίνεται ότι έχεις πάρα πολύ ωραίες αναμνήσεις από τα παιδικά σου χρονιά ρε φίλε.

    6. avatar Συμμαθητής

      Δες όμως εμείς πως καταντήσαμε..

    7. avatar Η δασκάλα

      Βρε αναρχοκομμούνι του καναπέ είσαι πολύ μικρός για να κρίνεις αυτά τα
      βιβλία και εκείνη την εποχή.
      Ετσι βγήκαν Ελληνες με παιδεία και
      ήθος , λέξεις άγνωστες σε εσάς.
      Αυτή είναι και η τιμωρία σας..
      Θα μείνετε πάντα κρετίνοι που θα
      βράζουν στο ζουμί τους , παράδειγμα
      προς αποφυγείν γιά την κοινωνία.
      Κάντε τώρα καμιά βουτιά μήπως
      συνέλθετε..λίγο δύσκολο βέβαια..

      1. avatar GiannisAGiannis

        "Ετσι βγήκαν Ελληνες με παιδεία και ήθος" που ανέβασαν χούντες, τα τρώγανε από το κράτος για δεκαετίες, έκαναν κακοτεχνίες σε κτήρια κάποια από τα οποία καταπλάκωσαν τους ενοίκους, οργάνωσαν Ολυμπιακούς Αγώνες και χρεοκόπησαν το κράτος κτλ κτλ κτλ. Μην εξιδανικεύουμε τις παλιές εποχές, μακρυά μας και ανεπιστρεπτί.

        1. avatar Δασκάλα

          Μην μπερδεύεις την εξουσία με τον
          κόσμο.Δεν νομίζω να υπάρχει Ελληνας
          που έχει καλή γνώμη για τους πολιτικούς .Η σύγκριση γίνεται στην
          "ποιότητα" της τότε κοινωνίας με την
          σημερινή και το αποτέλεσμα είναι
          λυπηρό

        2. avatar Ιαβέρης

          Ενώ τώρα απολαμβάνομε τους κόπους
          μιας ζωής..και τα καλά έπονται.

      2. avatar Βοήθεια!!!

        Τότε εμαθες ορθογραφία κυρα"δασκάλα";
        το σωστό ειναι: "αποφυγήν."
        Γράψτο τώρα 500 φορές οπως εκαναν οι μαθητές τής νιότης σου μέχρι να το μάθεις.
        Τότε για να προσληφθείς σαν δασκάλα χρειαζόσουν πιστοποιητικό εθνικοφροσύνης και μια καλή κουβέντα από το χωροφύλακα και τον παπά τής γειτονιάς.
        Σίγουρα τα θυμάσαι!

        1. avatar toxotis

          "Βοηθεια" ο σοφός Λαός μας λέει για την περίπτωση σου "πήγε για μαλλί και έφυγε κουρεμένος" Αυτή είναι η ορθογραφία που έμαθες και όχι μόνο την έμαθες λάθος αλλά θέλεις και να κάνεις και μαθήματα τρομάρα σου

          .

          1. avatar Δυστυχισμένε

            αποφυγή η [apofijí] Ο29 : η ενέργεια ή το αποτέλεσμα του αποφεύγω, προσπάθεια απομάκρυνσης από κπ. ή κτ., αποχής από κτ. ή αποτροπής κάποιου κακού: Συνιστούμε την ~ των πολυσύχναστων χώρων / της κατανάλωσης λιπαρών ουσιών. H αστυνομία έλαβε μέτρα για την ~ επεισοδίων. (έκφρ.) παράδειγμα* προς αποφυγή(ν). (λόγ.) προς αποφυγή(ν), (με γεν.) για να αποφύγουμε κτ.: Προς ~ παρεξηγήσεων, για να μη γίνουν παρεξηγήσεις. || ~ της χασμωδίας*.

          2. avatar αβγ

            Μήπως , λέω , το "αποφυγείν" μπορεί
            να θεωρηθεί απαρέμφατο ; (=το να
            αποφύγεις) Τι λένε οι "ειδικοί" ;

          3. avatar Anarion

            Σωστό αυτό που λες. Εννοούσα, όμως, το "αποφυγείν" όπως χρησιμοποιείται και το "προλαμβάνειν".

        2. avatar Anarion

          Εμ... 1) το "αποφυγείν" είναι σωστότερο του "αποφυγήν"
          2) το βιβλίο αυτό είναι πραγματικό διαμάντι. Ασχέτως με τα κακά του εκπαιδευτικού συστήματος των περασμένων εποχών, εξυπηρέτησε άριστα τον διδακτικό του σκοπό. Κι ακόμη κι αν διαφωνείς γι'αυτό, σκέψου ότι οι περισσότεροι που το έκαναν στην Ά Δημοτικού, όταν το ξαναβλέπουν συγκινούνται, κάτι που με ελάχιστα άλλα βιβλία είδα. Και δεν μπορεί να είναι μόνο η νοσταλγία για τη νιότη τους.
          3) το περιεχόμενό του ήταν απλό κι όμορφο. Ούτε προπαγάνδα ούτε τίποτε. Μην ξεχνάς και σε τι εποχή συντάχθηκε. Και πάλι καλό είναι.
          4) καλλιτεχνικώς, είναι πολύ όμορφο και ιδιαίτερο. Δεν ξέρω αν είναι η απλότητα του σχεδίου, αλλά τα παιδιά μαγνητίζονται ακόμη και τώρα από τις ζωγραφιές του.

        3. avatar criskalts

          Αυτός είσαι ρε [...] στο μυαλό....
          έμεινες υποκριτικά σε ένα ορθογραφικό και δεν απάντησες επί της ουσίας, γιατί ΔΕΝ μπορούσες

          1. avatar Λεωνίδας..

            Ξου,μας γέμισες μύγες.

        4. avatar Η δασκάλα

          Και βέβαια τα θυμάμαι! Τότε υπήρχε
          κράτος που φρόντιζε να μην μπαίνουν
          αριστερά παράσιτα στην λειτουργία
          της εκπαίδευσης και οι εκπαιδευτικοί
          δεν ήταν όπως σήμερα άτομα χωρίς
          σεβασμό και σοβαρότητα.
          Σήμερα το σχολείο έγινε προέκταση
          της καφετέριας , όπου κάθε πονεμένος
          κάνει ότι θέλει.Αποτέλεσμα : τα μαύρα
          χάλια σας..
          ΥΓ. Εμείς την ζωή μας την ζήσαμε.
          Να δώ εσάς αριστερά άθεα αναρχομπαχαλόπουλα πως θα τα
          περνάτε σαν υπάλληλοι των αλβανών
          και των λαθρομεταναστών, μιά και
          η "παιδεία" σας μέχρι εκεί το επίτρέπει.

          1. avatar Douskas John

            Τι υπήρχε τοτε ? Κρατος . Ποτε ειχαμε κρατος . Μια σύντομη αναδρομή . Μετα τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο οι ταγματασφαλίτες έγιναν Άγγλο ασφαλίτες . Ειχαμε τον Κώστα Καραμανλή με τις εργολαβίες και τις αντιπαροχές που έφτιαξε αυτο το έκτρωμα που λεγετε αθηνα .Μετα μας φόρεσαν την χούντα που συνέχισε τις μίζες απλα δεν χρειαζόταν τόση χαρτούρα . Απλα μια διαταγή . Μετα μας ήρθε φυτευτός ο μέγας Αχαχα ενθναρχης Καραμανλής και αλλάζαμε κυβερνήσεις μιζαδόρων κλπ .
            Οσο ο κόσμος προχωρούσε εμείς ζούσαμε στον νόμο 4.000 και το βλέπεις αυτο στις γελειες παλιές ελληνικές ταινίες χουντικέ μου εσυ . Ευτυχως υπάρχουν λίγοι σαν εσενα . Α και ο Πρέκας . Άντε να κανετε παρεα . Δάσκαλε . Γιατι η υποκρισία ηταν κανόνας τοτε . Μην ντρέπεσαι. Πες το φύλο σου .

          2. avatar Η δασκάλα σου

            Περίεργο..η "αναδρομή" σταματά , αν τα
            γράφεις καλά, στη δεκαετία του 70.
            Μετά ; Δεν υπάρχει μετά ; Δεν υπάρχει
            σήμερα ;
            Τότε δεν υπήρχαν τύποι σαν εσάς ούτε
            φυσικά το κράτος των εξαρχείων σας.
            Ο κόσμος ήταν φτωχός αλλά πιο
            ευτυχισμένος
            Μετά ήλθαν οι αριστεροί κουλτουδιά-ρηδες και τα διάλυσαν όλα. οπότε
            φίλε μου όπως στρώσατε θα κοιμηθείτε
            Κάποια στιγμή ,αν επιβιώσεις με τα
            μυαλά που κουβαλάς , θα κλάψεις αλλά
            θα είναι αργά.

          3. avatar Douskas John

            Μετα μας ήρθε φυτευτός ο μέγας Αχαχα ενθναρχης Καραμανλής και αλλάζαμε κυβερνήσεις μιζαδόρων κλπ .
            Το έγραψα .Επρεπε να πω μέχρι και σήμερα ? Κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις η δεν ξέρεις να διαβάζεις?
            Οσο για εκείνη την εποχή θυμάμαι ψυχοπαθείς δασκάλους που ξέσπαγαν στα παιδάκια και μαθήματα ανούσια και βαρετά .Τα παιδιά ήταν παπαγάλοι και δεν είχαν το πιο βασικό .Κριτική σκέψη .Δάσκαλε σε αμφισβητώ με επιχειρήματα γιατί λες μπούρδες που μας διαβάζεις από κακογραμμένα βιβλία που όμως μου έκαναν ένα καλό .Διάβαζα πάντα εξωσχολικά βιβλία και ένας μέτριος μαθητής σαν εμένα δεν έχει σταματήσει να εργάζεται από όταν τελείωσα την σχολή ενω οι με τα 20 ψάχνουν ακόμα για δουλειά γιατί κανένας δεν θέλει στην δουλειά του έναν παπαγάλο. Γιατί καλό το περιτύλιγμα αλλά αυτό που μετράει είναι τι έχει μέσα .

          4. avatar Η δασκάλα σου

            Φίλε αυτά που γράφεις δεν έχουν
            αρχή , μέση και τέλος.
            Κρατώ βέβαια το ότι ήσουν ,κατά τα
            λεγόμενά σου , μέτριος μάθητης και
            δεν θέλω να σε κουράσω με αναλύσεις.
            Δείχνεις ότι είσαι λάτρης του σχολείου
            με τα 15μελή και την άκρατη παπαγαλία
            και φέρνεις για Αυριανιστής.
            Εν πάσει περιπτώση δεν ξέρω την
            ποιότητα του περιτυλίγματος , αλλά
            περιεχόμενο δεν βλέπω.. sory.

          5. avatar petmath

            όλο .....γράφεις!!!!! Τον Καραμανλή μην τον βάζεις στο στόμα σου γιατί ήταν από τους μεγαλύτερους ΗΓΕΤΕΣ που πέρασαν από τον τόπο!! Και εγώ έφαγα ξύλο από δάσκαλο και ΠΟΛΥ αργότερα κατάλαβα ότι καλό μου έκανε !! Δες την ταινία . Η σημερινή αλητεία που άνθρωπος μαγειρεύει και τρώει το παιδί του μεγάλωσε με την ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑ που διδάξανε οι σημερινοί αριστερούληδες !!!!!!!!!

          6. avatar Douskas John

            Ασχετο με το θέμα αλλά εφόσον αναφέρεσαι στον Καραμανλή ήταν με διαφορά ο χειρότερος.
            Θες παραδείγματα :
            Εκανε συμφωνία με τους γερμανούς για την παραίτηση μας από τις πολεμικές αποζημιώσεις ώστε να μπορέσουμε να τους στείλουμε εργάτες .Και υπάρχει ενα σκοτεινό σημείο που λέγετε! ότι στην κατοχή συνεργαζόταν με τους γερμανούς .
            Εκανε συμφωνίες με την Ziemens .Ναι ήταν ο πρώτος που την έφερε
            Για τους εργολάβους ?Από όπου και αν τον πιάσεις βρωμάει .

          7. avatar ΧΨΖ

            Καλέ μου άνθρωπε ,και γνώσεις να
            έχεις , για να κάνεις αντικειμενική
            κριτική για κάτι που συνέβει στο
            παρελθόν , θα πρέπει να το κρίνεις
            έχοντας στο νού τα τ ό τ ε δεδομένα.
            Και με τις δήθεν σχέσεις του με τους γερμανούς , λαίκίζεις.

          8. avatar petmath

            μην επιμένεις, γιατί όταν έκανε συμφωνία με τους γερμανούς το έκανε γιατί ήταν χωρισμένη η γερμανία οπότε δεν θα παίρναμε τίποτα. [...] !!!! Το μέγα λάθος του ήταν που νομιμοποίησε το ΚΚΕ !!!!!!

          9. avatar Βοήθεια!!!

            Αυτές οι "ταμπέλες" κυρά δασκάλα,αριστερός,δεξιός,μεσαίος,δεν προσδιορίζουν αν κάποιος είναι καλός ανθρωπος.
            Υπάρχουν αθεοι που είναι περισσότερο ανθρωποι από κάτι ατομα που φιλάνε το δάπεδο της εκκλησίας.
            Ατομα που αυτοαποκαλούνται αξιοσέβαστα τα αντιμετωπίζω με σκεπτικισμό,ο σεβασμός κερδίζεται και στον αποδίδουν οι αλλοι ΑΝ τον αξίζεις.
            Η εποχή του "χάρακα",της ποδιάς,του πηλήκιου και του υποχρεωτικού εκκλησιασμού ΕΛΗΞΕ, χώνεψέ το.

  8. avatar irac

    Κάνετε λάθος για το Αλφαβητάριο, την περίοδο της δικτατορίας διδασκόταν κανονικά σε όλα τα σχολεία και με αυτό έμαθαν γράμματα τα ελληνόπουλα της εποχής. Ασύγκριτο βιβλίο σε σχέση με όλες τις μπούρδες που κυκλοφόρησαν μέχρι και σήμερα και έχουν κάνει τους Ελληνες αναλφάβητους.

  9. avatar Σπάρτακος

    Μπράβο παππού! Άσε τις κακές γλώσσες να λένε!!!
    Υ.Γ ΜΠΡΑΒΟ ΤΟΥ@ Μόνο που αγωγή δε δημιουργείται ούτε με το φόβο,ούτε με το ξύλο,αλλά κυρίως με την πειθώ!

    1. avatar toxotis

      Ακριβώς, οι δάσκαλοι μου και οι καθηγητές μου από το 1958 έως και το 1970 ουδέποτε σήκωσαν χέρι σε μαθητή γιατί ήξεραν να εμπνέουν σεβασμο και το σπουδαιότερο μάθαιναν γράμματα τα παιδιά.

    2. avatar Απορία μου

      Και τώρα που εφαρμόζονται αυτές
      οι "μοντέρνες" μέθοδοι , γιατί οι
      περισσότεροι νέοι δεν ξέρουν τι
      σημαίνει αγωγή και οι κοινωνία πάει
      κατά διαβόλου ;
      Δηλ. "Αφού η γυμναστική αδυνατίζει και
      η φάλαινα συνεχώς κινείται , γιατί
      τελικά αυτή δεν αδυνατίζει ;"

  10. avatar Hector1955

    Πραγματικά ξεχωριστός άνθρωπος! "Παίρνω χαρά και δύναμη από τα παιδιά", πολύ σωστό.

  11. avatar Stateless

    Το αλφαβητάριο "τα καλά παιδιά" έκανα εγώ που από ότι βλέπω δεν έχει και τις τρελές διαφορές με το επόμενο.

    1. avatar Stateless2

      Και ποιός σε ρώτησε?

      1. avatar Νομίζω ότι

        Μπορεί να το χρειασθείς όταν πας
        σχολείο.

  12. avatar ΜΠΡΑΒΟ ΤΟΥ

    Τι μου θύμισε τώρα ο κύριος Γιώργος με την ζωγραφική του, το αλφαβητάρι της πρώτης δημοτικού, ανεπανάληπτα χρόνια τότε που το σχολείο πέρα απο την μόρφωση δίδασκε και την αγωγή στα παιδιά.

Παρακαλούμε περιμένετε ...