Μετά από 4 χρόνια διακυβέρνησης του καθεστώτος Κυριάκου Μητσοτάκη υπάρχει ένα άμεσα αντιληπτό στους πολίτες αποτέλεσμα της ψευδοαριστείας και του δήθεν «επιτελικού κράτους». Αρκεί κάποιος να πάει στο σούπερ μάρκετ ή στο βενζινάδικο, να παραλάβει το λογαριασμό του ρεύματος ή να βγει στην αγορά μιλώντας με τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και θα καταλάβει πως η ζωή του άλλαξε προς το χειρότερο.

Η μετατροπή όμως του κράτους σε ένα κέντρο αντιδημοκρατικών μεθοδεύσεων, η αντιθεσμική συμπεριφορά και η αυταρχική στάση έναντι του συνόλου των αρχών και πολιτών, αποκαλύφθηκε σταδιακά. Δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο στα χρόνια της μεταπολίτευσης, που να προσομοιάζει στην προσπάθεια της παρούσας κυβέρνησης να χειραγωγήσει, να εκφοβίσει και να παρεμποδίσει κάθε αντίθετη άποψη, κάθε φωνή διαμαρτυρίας και να ελέγξει τα πάντα.

Η κυβέρνηση της ΝΔ αποτελεί πρωτοφανές υπόδειγμα αδιαφανούς διαχείρισης των κρατικών υποθέσεων, αλλά και ασυδοσίας στην άσκηση διοίκησης. Κατήργησε όλα ελεγκτικά σώματα που θεωρούσε πως θα παρεμπόδιζαν το έργο της, όπως ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, δημιουργώντας την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ), η οποία δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένας καλοστημένος μηχανισμός άσκησης επιρροής υπό την καθοδήγηση Μαξίμου. Σε αυτή τη νέα πελατειακή και αναποτελεσματική δομή, που υποτίθεται ότι θα εφάρμοζε πολιτικές κατά της διαφθοράς, τα μεγάλα σκάνδαλα κατά κανόνα αρχειοθετήθηκαν βιαστικά, ενώ οι διοικούντες ήταν υποχείρια του καθεστώτος. Πρακτικά ο τρόπος που ασκήθηκε η διοίκηση είναι απόλυτα συνυφασμένος με τις αρχές της δεξιάς παράταξης, συνδεδεμένες με τον αυταρχισμό, τον συγκεντρωτισμό, τη γραφειοκρατία και την αδιαφάνεια.

Οι προϋποθέσεις για μια δημοκρατική διακυβέρνηση επιβάλλουν την ουσιαστική αποκέντρωση της δημόσιας εξουσίας, καθώς και τη δημοκρατική άσκησή της με τη συμμετοχή κάθε φορέα, δημόσιου-ιδιωτικού-και της κοινωνίας των πολιτών, που εμπίπτουν σε μια δημόσια πολιτική.

Στον πυρήνα της σύγχρονης Αριστεράς βρίσκεται η αποκατάσταση των σχέσεων του Κράτους με την Κοινωνία, το οποίο επιτυγχάνεται με την προώθηση της συμμετοχικής διοίκησης, την αναβάθμιση του ρόλου των ΟΤΑ και τις οριζόντιες μορφές συνεργασίας Διοίκησης, κοινωνικών εταίρων και συλλογικών φορέων για τον καθορισμό κοινών στόχων και τη διαμόρφωση των δημόσιων πολιτικών. Το Κράτος θα λειτουργήσει πλέον ως συντονιστής πολλαπλών «δικτύων κοινωνικών εταίρων», ώστε να διασφαλίζεται η κοινωνική διαβούλευση και η σύνθεση των διαφορετικών επιδιώξεων.

Στις άμεσες προτεραιότητες μετά τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στις εκλογές της 21ης του Μάη είναι η δημιουργία μιας νέας Ανεξάρτητης Αρχής της Γενικής Επιθεώρησης Δημόσιας Διοίκησης, που θα αντικαταστήσει την απολύτως ελεγχόμενη από το Μέγαρο Μαξίμου Εθνική Αρχή Διαφάνεια, όπως και η επαναφορά του αναγνωρίσιμου και οικείου στους πολίτες τίτλος του Γενικού Επιθεωρητή ενισχυμένος με εχέγγυα ανεξαρτησίας για να μπορέσει να επιτελέσει τον ουσιαστικό ρόλο του. Επίσης, προβλέπεται και μια αυτοτελής οργανική δομή στο Υπουργείο Εσωτερικών, με αποκλειστικό αντικείμενο τη χάραξη και τον σχεδιασμό της δημόσιας πολιτικής πρόληψης και καταπολέμησης της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ έρχεται με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διακυβέρνησης για τη δημιουργία ενός Κράτους σύγχρονου, ισχυρού, δίκαιου και αποτελεσματικού που θα στέκεται απέναντι στην διαφθορά και την αναξιοκρατία, απέναντι στην αδικία και τις κοινωνικές ανισότητες.

  • Ραλλία Χρηστίδου, Υποψήφια βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτικής Συμμαχίας Β3 Νότιου Τομέα Αθηνών