Έντονος προβληματισμός επικρατεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εξαιτίας των όψιμων απαιτήσεων, όπως μαθαίνουμε, που έχουν προκύψει από τη γαλλική πλευρά αναφορικά με το κόστος ναυπήγησης των δύο φρεγατών τύπου Belharra για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας μας.

Παρά το γεγονός ότι για την προμήθεια των πλοίων έχουν υπάρξει εδώ και καιρό συνομιλίες ακόμα και σε ανώτατο επίπεδο, μεταξύ του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου Μανουέλ Μακρόν, η κοστολογημένη πρόταση τώρα δημιουργεί «πονοκέφαλο».

Το κόστος σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχεται πλέον στο δυσθεώρητο ποσό των… 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, με ολοκληρωμένη υποστήριξη (FOS – Follow on Support). Θυμίζουμε ότι στις αρχές της συμφωνίας γινόταν λόγος για περίπου 2,3 με 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Αν μη τι άλλο πρόκειται για μεγάλη απόκλιση από τον αρχικό προϋπολογισμό που είχε κάνει η χώρα μας.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν εισηγήσεις από ανώτατους επιτελάρχες ακόμα και για ακύρωση της παραγγελίας, με το σκεπτικό ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να αντεπεξέλθει σε ένα τέτοιο κόστος και πως θα πρέπει να στραφούμε σε άλλες λύσεις ώστε να θωρακιστεί το Πολεμικό Ναυτικό. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι με σχεδόν τα ίδια χρήματα, οι Ηνωμένες Πολιτείες μας προσφέρουν τέσσερις φρεγάτες MMSC με τα οπλικά τους συστήματα και την υποστήριξη που απαιτείται ώστε να είναι συνεχώς αξιόμαχες.

Από την άλλη πλευρά βέβαια θα πρέπει να συνεχιστεί αδιάλειπτα η αμυντική συνεργασία με τη Γαλλία, πόσω μάλλον αυτή την περίοδο που η κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο είναι ιδιαίτερα τεταμένη, με την Τουρκία να απειλεί συνεχώς τη χώρα μας και να προβαίνει σε επιθετικές κινήσεις. Μια από τις λύσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων είναι να μην αγοράζουμε τις συγκεκριμένες φρεγάτες αλλά να στραφούμε στην προμήθεια άλλων, όπως είναι οι FREMM, που επίσης κατασκευάζονται στα γαλλικά ναυπηγεία και είναι σαφώς φθηνότερες.

Πηγές μας αναφέρουν ότι εντός της ημέρας ή αύριο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος θα έχει τηλεφωνική επικοινωνία με την Γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί. Στο επίκεντρο της συζήτησης θα βρεθεί τόσο η απόκτηση των γαλλικών φρεγατών Belharra όσο και οι γεωπολιτικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην περιοχή μας.

Για την ιστορία να επισημάνουμε ότι οι φρεγάτες Belharra ή Belh@rra όπως αρέσκονται να την παρουσιάζουν οι Γάλλοι στο εξωτερικό, αποτελούν δημιούργημα της Naval Group.

Έχουν εκτόπισμα 4.400 τόνων και είναι ικανές να εκπληρώνουν πολλαπλούς ρόλους και αποστολές, μόνες τους ή εντός ναυτικού σχηματισμού, πραγματοποιώντας αποστολές μεγάλης διάρκειας και βεληνεκούς στην ανοικτή θάλασσα ή στο πλαίσιο αποστολών επιτήρησης των ακτών, σε ένα πυκνό και εχθρικό θαλάσσιο περιβάλλον. Έχουν μήκος 121 μέτρων, πλάτος 18 μ., μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβων, επιχειρησιακή διαθεσιμότητα 3.500 ώρες εν πλω το χρόνο, αυτονομία 45 ημερών, φέρει συνήθως πλήρωμα 125 ατόμων ενώ στο κατάστρωμα φιλοξενείται ελικόπτερο 10 τόνων.

Είναι εξοπλισμένες με την τελευταία λέξη της ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογίας, συνδυάζοντας συστήματα κολοσσών της αμυντικής βιομηχανίας όπως η Thales, η MBDA και βέβαια η Naval Group, τα οποία είναι πιστοποιημένα από το NATO και έχουν δοκιμασθεί σε συνθήκες μάχης σε όλα τα μεγάλα πολεμικά θέατρα επιχειρήσεων των τελευταίων ετών, προσφέροντας κορυφαίες δυνατότητες σε όλα τα είδη πολέμου, όπως ανθυποβρυχιακό, αντιπλοϊκό, αντιαεροπορικό, ασύμμετρο, αλλά και στο πεδίο του κυβερνοπολέμου.

Αυτοί ήταν άλλωστε και οι λόγοι για τους οποίους είχε προτιμηθεί η συγκεκριμένη φρεγάτα.