Για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ως δραστικό μέτρο αντιμετώπισης των τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα μίλησε σήμερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε παρέμβαση που έκανε σήμερα στη Βουλή μιλώντας για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο τίθεται σήμερα σε ψηφοφορία.
«Ειδικά στη σημερινή συνεδρίαση θα ήθελα να μιλήσω όχι μόνο ως πρωθυπουργός, αλλά και ως πατέρας που αγανακτεί ακούγοντας κάθε πρωί για ένα θανατηφόρο δυστύχημα στην άσφαλτο. Για ανθρώπους που χάθηκαν από έναν μεθυσμένο οδηγό αλλά και για ανθρώπους που παραβιάζουν το κόκκινο και για άλλους που οδηγούν χωρίς κράνος. Όταν συμβεί το κακό, είναι πολύ αργά και γι’ αυτό έφτασε η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Είμαστε στις πρώτες χώρες της Ευρώπης με νεκρούς από τροχαία και δυστυχώς τελευταία η τάση είναι ανοδική και σε κάποιες περιφέρειες τα πράγματα είναι χειρότερα. Σήμερα καλούμαστε σε μια επιλογή ευθύνης, έχοντας καταρτίσει μετά από μακρά περίοδο διαβούλευσης έναν νέο ΚΟΚ που ρυθμίζει το καθεστώς για την αντιμετώπιση των παραβάσεων», σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Όπως είπε στη συνέχεια: «Κάποιοι λένε ότι μπορεί τα μέτρα να είναι αντιδημοφιλή, αλλά θα είναι αναγκαία αν είναι να σωθούν ζωές».
«Στόχος μας είναι οι καθημερινές μετακινήσεις να γίνουν ασφαλείς για οδηγούς, για συνεπιβάτες, για τους ποδηλάτες, αλλά και τους πεζούς. Αυτή τη λογική υπηρετούν τα ακραία πρόστιμα αλλά και η αφαίρεση του διπλώματος και σε αυτά τα όρια κινούνται και οι ποινές για την κατανάλωση αλκοόλ», συμπλήρωσε.
Πιλοτική μεταμεσονύχτια λειτουργία σε μετρό και τραμ τα Σαββατοκύριακα
Στη συνέχεια, όπως τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνεται προτεραιότητα στα αστικά λεωφορεία ελευθερώνοντας τις ειδικές λωρίδες από ταξί και ΙΧ τις οποίες θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά για να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες και έτσι «θα αυξηθεί η ταχύτητα στις αστικές συγκοινωνίες και θα γίνει καλύτερη η καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών».
«Έως τις αρχές του 2026 θα έχουμε υποδεχτεί πάνω από 1.000 νέα λεωφορεία και στη Θεσσαλονίκη θα έχουν φτάσει 450 λεωφορεία. Το Μετρό της Αθήνας προχωρά με γοργούς ρυθμούς, το ίδιο και στη Θεσσαλονίκη. Είναι επιλογές που ενθαρρύνουν περισσότερους να επιλέξουν τα ΜΜΜ. Να το κάνουν και οι νέοι για τις βραδινές εξόδους τους. Γι’ αυτό προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία τη νύχτα του Μετρό και του Τραμ το Σαββατοκύριακο, έτσι ώστε να μπορούμε να διευκολύνουμε τους νεότερους να αποφεύγουν να παίρνουν το αυτοκίνητο, όταν έχουν καταναλώσει αλκοόλ. Από την άλλη βλέπετε ότι οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται».
«Ένας στους τέσσερις θανάτους συνδέεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Τρίτη αιτία συγκρούσεων είναι η χρήση κινητού. Ο κίνδυνος πολλαπλασιάζεται έως και 23 φορές. Παίζουμε με τη ζωή μας χρησιμοποιώντας το κινητό. Αν δείτε τα στατιστικά για τη χρήση κράνους, έχουμε πολλούς θανάτους συμπολιτών μας από τη μη χρήση του και πρέπει να είμαστε αμείλικτοι».
«Το έργο φορέων για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας είναι πολύτιμο», είπε.
«Υπάρχει μια στρεβλή αντίληψη ότι ο καλός οδηγός μπορεί να κάνει τα πάντα. Οι ποινές θα συνδέονται με το επίπεδο επικινδυνότητας και η άδεια θα αφαιρείται για έναν μήνα και θα τιμωρούνται οι υπότροποι. Για τη χρήση μη ζώνης και κράνους τα πρόστιμα θα ξεκινούν από 350 ευρώ σε βάρος του οδηγού, αλλά και του συνεπιβάτη».
«Η στατιστική αίματος και πόνου είναι η καλύτερη απάντηση σε όσους λένε για αυστηρές ποινές αλλά οι κόμπος έφτασε στο χτένι. Ο επιπόλαιος οδηγός θα σκεφτεί δίπλα και τριπλά και η έννοια της υποτροπής θα γίνει μοχλός αποτροπής».

Όριο τα 30 χιλιόμετρα
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στη μείωση του ορίου ταχύτητας, λέγοντας ότι «δεν θέλουμε τα οχήματα να καθυστερούν αλλά να κινούνται με ασφάλεια. Η μείωση ορίου στις πόλεις έχει εφαρμοστεί σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με επιτυχία. Αν κινηθείτε με 50 χιλιόμετρα στον περιφερειακό του Λυκαβηττού, θα διαπιστώσετε ότι είναι στο όριο να μην γίνει ατύχημα».
«Οι συγκοινωνιολόγοι λένε ότι οι μικρότερες ταχύτητες μπορούν να βελτιώσουν και την κίνηση και οι πεζοί θα νιώσουν ασφαλείς».
Κάμερες παντού
Για τις κάμερες που θα λειτουργήσουν στην Αττική τον επόμενο μήνα, είπε: «Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατόν η πολιτεία να έχει έναν τροχονόμο σε κάθε δρόμο. Τον επόμενο μήνα θα λειτουργήσουν οι πρώτες 90 κάμερες στην Αττική και στόχος είναι να γίνουν 1.500. Θα εγκατασταθούν πειραματικά οι πρώτες κάμερες στα λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων», συμπλήρωσε.
Τέλος, όπως ανέφερε: «Θα έχουμε σύντομα τη δυνατότητα να εντοπίζουμε με απλό τρόπο τις παραβιάσεις και τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται στην προσωπική θυρίδα του παραβάτη στο gov.gr και τα έσοδα θα μπαίνουν στο ταμείο οδικής ασφάλειας. Σκοπός δεν είναι να εισπράττουμε χρήματα από κλήσεις, αλλά να κάνουμε τους δρόμους μας πιο ασφαλείς».