Ώρες απομένουν πλέον για την επίσημη «πρεμιέρα» του Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.), καθώς από αύριο, 3 Ιουνίου, θα ξεκινήσει να λειτουργεί η πλατφόρμα MyInfo του gov.gr, από όπου και θα εκδίδεται.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τον Προσωπικό Αριθμό οι πολίτες θα έχουν στη διάθεσή τους ένα πανίσχυρο αναγνωριστικό που στοχεύει στην απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό της καθημερινότητας. Αυτή την ώρα πραγματοποιείται στην αίθουσα εκδηλώσεων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης η παρουσίαση του Προσωπικού Αριθμού, η οποία θα γίνει από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, και τον Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, γενικό γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
«Να εφαρμόσουμε απόλυτη διαλειτουργικότητα στα συστήματα του Δημοσίου, απλοποιούμε διαδικασίες», είπε αρχικά ο κ. Παπαστεργίου.
«Το νέο δελτίο ταυτότητας παρέχει ισχυρή ασφάλεια, αποτρέπει τους κινδύνους πλαστογράφησης και εξαπάτησης και είναι ισχυρό ταξιδιωτικό έγγραφο εντός της ΕΕ κα όχι μόνο. Αναγράφονται μόνο τα απαραίτητα προσωπικά δεδομένα και πλέον θα περιλαμβάνει και τον Προσωπικό Αριθμό», δήλωσε από την πλευρά του ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται να εκδοθούν περίπου 2 εκατομμύρια νέες ταυτότητες. Παράλληλα, κάλεσε τους πολίτες που επισκέπτονται τους τόπους καταγωγής τους να προτιμήσουν να εκδώσουν εκεί την ταυτότητά τους, καθώς οι χρόνοι αναμονής είναι σημαντικά μικρότεροι.
Όσον αφορά τη διαδικασία έκδοσης νέων ταυτοτήτων, η διάρκεια ραντεβού εκτιμάται στα 22 λεπτά για τους επόμενους τρεις μήνες, με τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα να παρατηρείται στην περιφέρεια. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, έχουν ληφθεί μέτρα όπως η επέκταση του ωραρίου σε απογευματινές βάρδιες, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και η λειτουργία των υπηρεσιών και τις Κυριακές.
Τέλος, ενισχύονται οι υπηρεσίες με επιπλέον προσωπικό, ενώ το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων θα υποστηρίξει τη λειτουργία νέων κέντρων έκδοσης ταυτοτήτων. Στην Αττική λειτουργούν ήδη 29 διπλές βάρδιες σε συνολικά 78 υπηρεσίες, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν προστεθεί 43 επιπλέον σταθμοί για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Τα 5+1 βήματα για την έκδοση του προσωπικού αριθμού
Τη διαδικασία της έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού περιέγραψε, με οδηγίες βήμα προς βήμα, ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Κατά την παρουσίαση του Προσωπικού Αριθμού, παίρνοντας τον λόγο από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, ο κ. Αναγνωστόπουλος σημείωσε αρχικά ότι «αυτή η ημέρα είναι μια μέρα χαράς» και υποστήριξε ότι η λειτουργία του Προσωπικού Αριθμού «είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που έχει, ωστόσο, πολλές παραμέτρους που πρέπει να δουλέψουμε ώστε να πετύχει».
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία της έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού, ο κ. Αναγνωστόπουλος είπε ότι τα βήματα είναι τα εξής:
Μπαίνουμε στην πλατφόρμα MyInfo είτε μέσω gov.gr είτε απευθείας (myInfo.gov.gr) χρησιμοποιώντας τα στοιχεία Taxisnet (επιβεβαίωση με SMS/OTP). Τονίζεται ότι απαιτείται καταχώρηση του κινητού στο emep.gov.gr
Ακολουθεί η Προεπισκόπηση στοιχείων Δημοτολογίου. Σε αυτή την ενότητα μπορούμε να επιβεβαιώσουμε τα στοιχεία, να δηλώσουμε τα ορθά στοιχεία ή να δηλώσουμε μη εγγραφή.
Το τρίτο βήμα είναι η ενότητα των ΑΜΚΑ, ΑΔΤ (αστυνομική ταυτότητα) και ΑΦΜ. Και πάλι, σε αυτό το σημείο μπορούμε να επιβεβαιώσουμε τα στοιχεία, να δηλώσουμε τα ορθά στοιχεία ή να πούμε ότι κάποιο εξ αυτών δεν έχει δηλωθεί.
Η επόμενη ενότητα είναι τα στοιχεία επικοινωνίας. Σε αυτή τη σελίδα καταχωρίζονται τηλέφωνο, email, διευθύνσεις.
Το πέμπτο βήμα είναι η σελίδα με την Επιβεβαιωμένη εικόνα με όλα τα στοιχεία, όπου εμφανίζεται το σύνολο από όλα τα μητρώα. Σε αυτή τη φάση η πλατφόρμα επισημαίνει τυχόν προβλήματα (π.χ. μια τροποποίηση που απαιτείται ή ύπαρξη δεύτερου ΑΦΜ ή ΑΔΤ κ.ο.κ.).
Ακολουθεί η διαδικασία των τελικών διορθώσεων. Αν σε αυτό το σημείο γίνουν διορθώσεις, ο πολίτες «υπογράφει», ψηφιακά, μια υπεύθυνη δήλωση ότι τα στοιχεία που διόρθωσε είναι τα ορθά.
Η πλατφόρμα, στο τέλος, κάνει έναν online έλεγχο για τα στοιχεία διορθώσεων και ο πολίτης προχωρά στο τελευταίο βήμα.
6) Σε αυτό επιλέγει ο πολίτης τα πρώτα δύο αλφαβητικά ή αριθμητικά στοιχεία του Προσωπικού Αριθμού (τα υπόλοιπα δέκα συμπληρώνονται αυτόματα) και ο Προσωπικός Αριθμός εκδίδεται.
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός;
Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελεί έναν μοναδικό αριθμό ταυτοποίησης για κάθε πολίτη, σχεδιασμένο να ενοποιήσει και να αντικαταστήσει τους πολλαπλούς αριθμούς που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) και ο αριθμός της αστυνομικής ταυτότητας. Αυτή η ενοποίηση αναμένεται να μειώσει τη γραφειοκρατία, καθώς οι πολίτες θα χρειάζεται να θυμούνται μόνο έναν αριθμό για όλες τις συναλλαγές τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Π.Α. θα λειτουργεί ως το «ψηφιακό κλειδί» για όλες τις δημόσιες και, μελλοντικά, ιδιωτικές υπηρεσίες. Θα είναι μόνιμος, μοναδικός και αμετάβλητος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του πολίτη, ανεξάρτητα από τυχόν αλλαγές σε ταυτότητα, τόπο διαμονής ή άλλο μητρώο. Πώς θα εκδίδεται και πώς θα λειτουργεί;
Η απόδοση του Προσωπικού Αριθμού θα πραγματοποιείται μέσω της νέας εφαρμογής MyInfo του gov.gr. Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προηγούνται του ΑΦΜ τους, διαμορφώνοντας έτσι εν μέρει τον αριθμό τους. Το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο θα προκύπτει αυτόματα από το σύστημα, λειτουργώντας ως ψηφίο ελέγχου.
Η μορφή του Προσωπικού Αριθμού θα είναι 12 ψηφία, με τη δομή να περιλαμβάνει: 3 αλφαριθμητικά στοιχεία (τα 2 επιλέγονται από τον πολίτη), τον ΑΦΜ του πολίτη, το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο που προκύπτει αυτόματα (ως check digit).
Πού θα χρησιμοποιείται ο Προσωπικός Αριθμός;
Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες (στην πίσω πλευρά) και στην ψηφιακή ταυτότητα στο gov.gr wallet, λειτουργώντας ως το μοναδικό αναγνωριστικό του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο. Θα χρησιμοποιείται σταδιακά σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες που υποστηρίζουν τη νέα αυτή λειτουργικότητα.
Αρχικά, η χρήση του Π.Α. θα αφορά κυρίως τις συναλλαγές με το Δημόσιο. Ωστόσο, προβλέπεται η επέκτασή του και σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, όπως τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες, αποτρέποντας την ανάγκη για πολλαπλούς αριθμούς ταυτοποίησης.