Ήταν η τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Grand Prix για το 2013, αλλά καθόλου εθιμοτυπική, καθώς σε αυτήν αποφασίστηκαν αρκετές αλλαγές, που αφορούν και τις τρεις κατηγορίες Grand Prix. Οι περισσότερες είναι ήσσονος σημασίας, όμως υπάρχουν δυο-τρεις που αλλάζουν το παιχνίδι.

Έχουμε λοιπόν αλλαγές στα ισχύοντα για το σύστημα απονομής βαθμών ποινής (point system), στη διαδικασία επανεκκίνησης αγώνων που για κάποιο λόγο έχουν διακοπεί, στην υποβολή ενστάσεων και στη συμμετοχή έκτατων αναβατών ή αλλιώς wild cards.

Μια πολύ σημαντική αλλαγή αφορά τη μικρή κατηγορία, τη Moto3. Η διελκυνστίδα ανάμεσα σε Honda, Dorna και KTM συνεχίζεται, καθώς η Dorna επιθυμεί σφοδρά την επιστροφή της πρώτης στον ανταγωνισμό, αλλά δεν μπορεί και να πικράνει βαθιά την ΚΤΜ, μια μικρή εταιρεία μεν, που αν λείψει όμως, αφήνει τους Ιάπωνες κυρίαρχες και στην Μoto3.

Η αλλαγή κλείνει το παράθυρο που επέτρεπε στους κατασκευαστές να χρεώνουν ό,τι θέλουν για ένα πλήρες πλαίσιο (χωρίς κινητήρα), Καθορίστηκε δηλαδή «οροφή» και για το κόστος του πλαισίου.

Το όριο για ένα πλήρες πλαίσιο χωρίς κινητήρα, – δηλαδή με σκελετό, ψαλίδι, πλαστικά, σέλα και ρεζερβουάρ, αναρτήσεις, φρένα και τροχούς ορίστηκε στα 85.000 ευρώ κατά μέγιστο.

Από το 2015 θα ισχύει οροφή και για το κόστος των κινητήρων, που καθορίστηκε στα 60.000 ευρώ και για τους 6 κινητήρες που επιτρέπονται ανά σαιζόν για κάθε αναβάτη. Η τιμή δεν περιλαμβάνει το κιβώτιο ταχυτήτων το οποίο θα κοστίζει μόλις 1.500 ευρώ.

Έτσι έκλεισε το παραθυράκι που εκμεταλλευόταν η ΚΤΜ, πουλώντας φτηνά τους κινητήρες αλλά πανάκριβα τα πλαίσια –είχαν φτάσει να πουλιούνται ως και 200.000 ευρώ. Οι Αυστριακοί αρνούνταν να πουλήσουν μόνον κινητήρες.

Με τα πλαίσια δηλαδή χρηματοδοτούσαν την εξέλιξη και παραγωγή των κινητήρων τους. Η Honda είχε διαμαρτυρηθεί έντονα για την εξέλιξη αυτή, λέγοντας ότι με τόσο ακριβές τιμές, καταστρατηγείται το ίδιο το πνεύμα της κατηγορίας.

Παραμένει η δυνατότητα των ομάδων να προχωρούν σε εγκατάσταση αναβαθμισμένων αναρτήσεων, τροχών και φρένων.

Το αστείο είναι ότι η νέα Honda NSF250R του 2014 είναι σήμερα πολύ πιο ακριβή από τις μοτοσυκλέτες της ΚΤΜ. Ακούγεται κάτι στην περιοχή των 400.000 ευρώ. Καμμία ομάδα δεν είναι σε θέση να πληρώσει τέτοια ποσά, οπότε η Honda είναι αναγκασμένη να υποστηρίξει οικονομικά τις 2 ομάδες που θα χρησιμοποιήσουν του χρόνου τις μοτοσυκλέτες της.

Οπότε τελικά η όλη φασαρία από τη μεριά της Honda αφορούσε τον «στραγγαλισμό» των εσόδων της ΚΤΜ. Πέτυχε όμως με έναν σμπάρο δύο τριγόνια, καθώς υπερίσχυσε και στο θέμα της περιστολής του κόκκινου στους κινητήρες. Το 2014 οι μονοκύλινδροι υγρόψυκτοι κινητήρες θα πέφτουν στον κόφτη μόλις αγγίξουν τις 13.500 σαλ. έναντι των 14.000 που ήταν το όριο μέχρι τώρα.

Πολύ σημαντική είναι για όλες τις κατηγορίες η αλλαγή στη λειτουργία των βαθμών ποινής. Ως τώρα οι βαθμοί ποινής κάθε χρονιάς διαγράφονταν στο τέλος της αγωνιστικής σαιζόν και κάθε αναβάτης ξεκινούσε τη νέα χρονιά με μηδέν ποινές.

Αυτό εμπεριείχε μια σχετική αδικία, καθώς οι βαθμοί που τυχόν συγκέντρωνε ένας αναβάτης στους τελευταίους αγώνες δεν είχαν την ίδια σημασία με τους βαθμούς που είχε χρεωθεί στην αρχή της χρονιάς. Με την αλλαγή που συμφωνήθηκε, ορίζεται πως οι βαθμοί ποινής έχουν ισχύ 365 ημερών (έναν χρόνο δηλαδή) και άρα μπορεί να ισχύουν και στην επόμενη χρονιά.

Οπότε όσοι απονέμονται στο τέταρτο τρίμηνο της σαιζόν για παράδειγμα θα έχουν σημαντική επίδραση στη συμπεριφορά των αναβατών ως το τελευταίο τρίμηνο επόμενης σαιζόν.

Έτσι διευκολύνεται η απονομή βαθμών ποινής με περισσότερη συνέπεια, καθώς ένας αναβάτης μπορεί στη διάρκεια της σαιζόν είτε να αυξάνει, είτε να μειώνει το σύνολό του. Κάθε που θα συμπληρώνονται 365 ημέρες οι βαθμοί θα διαγράφονται.

Φέτος τιμωρήθηκαν με βαθμούς ποινής οι εξής αναβάτες: Marc Marquez, Maverick Viñales, Rafid Topan Sucipto, Hector Barbera, Andrea Dovizioso, Andrea Iannone, Ricky Cardus, Alessandro Tonucci, Sandro Cortese, Pol Espargaro, Isaac Viñales, Jack Miller και Damien Cudlin.

Τέλος, μια μικρή παραχώρηση στην ΚΤΜ αποτελεί η επιβολή deadline, μέχρι το οποίο οι κατασκευαστές θα πρέπει να ανακοινώσουν τις προθέσεις τους για την επόμενη σαιζόν. Το παράθυρο εδώ δεν έκλεισε τελείως, αφού οι κατασκευαστές υποχρεώνονται απλά να δηλώσουν την πρόθεσή τους να στηρίξουν τους αναβάτες τους και την επόμενη χρονιά -αλλά πουθενά δεν αναφέρεται το «με τί υλικό», δηλαδή με πόσο εξελιγμένα updates.

Η Honda δεν έχει ακόμη, παρά τις διαμαρτυρίες και τις φωνασκίες της, αποφασίσει αν θα συμμετάσχει το 2014 στην Moto3. Ή μάλλον δεν το έχει ανακοινώσει. Ακούγεται όμως από «γνωρίζοντες» πως θα πάρει μέρος για μία ακόμη χρονιά, για να «τιμωρήσει» την ΚΤΜ, και μετά θα αποχωρήσει. Όμως αν η κατάσταση ομαλοποιηθεί και η νέα NSF250R αποδειχτεί ανταγωνιστική, ποιος ο λόγος να αποχωρήσει;…