«Μισούσα που έμοιαζα Ασιάτισσα, ότι δεν είχα μπλε μάτια και ξανθά μαλλιά, γιατί αυτό θεωρούταν όμορφο τότε», λέει η Άρντεν Τσο, η ηθοποιός που χάρισε τη φωνή της στη Ρούμι, πρωταγωνίστρια της επιτυχημένης animated ταινίας του Netflix KPop Demon Hunters.

Μιλώντας στο BBC World Service για τη σειρά Global Women, η 40χρονη Τσο περιγράφει τα παιδικά της χρόνια στο Τέξας ως πρωτότοκη κόρη Κορεατών μεταναστών και αναφέρεται στον αγώνα της για αποδοχή στην αμερικανική κοινωνία.

Στην ταινία, που ακολουθεί μια γυναικεία K-Pop τριάδα που πρέπει να σώσει τον κόσμο από σκοτεινές δυνάμεις, η Ρούμι προσπαθεί να συμφιλιωθεί με την ταυτότητά της ως μισή άνθρωπος και μισή δαίμονας, ένα στοιχείο που, όπως λέει η Τσο, τη συγκίνησε βαθιά όταν διάβασε το σενάριο. «Γεννημένη στην Αμερική, νιώθοντας Αμερικανίδα αλλά με αντιμετώπιση σαν να μην είμαι, προσπαθώντας να καταλάβω την ταυτότητά μου ως Ασιατοαμερικανίδα, ως Κορεατοαμερικανίδα, ως γυναίκα», εξηγεί.

Αυτές οι εμπειρίες αντικατόπτριζαν έντονα τα χρόνια της παιδικής της ηλικίας. «Σε διάφορες στιγμές της ζωής μου μισούσα πολλά κομμάτια του εαυτού μου και ήθελα να είμαι κάποια άλλη. Όσα βλέπεις ως παιδί διαμορφώνουν αυτό που γίνεσαι και νιώθω πως δεν έβλεπα αρκετούς ανθρώπους που να μου μοιάζουν.»

Η ταινία, που κυκλοφόρησε στο Netflix τον Ιούνιο, συγκέντρωσε 33 εκατομμύρια προβολές σε δύο εβδομάδες και μπήκε στο top 10 σε 93 χώρες. Για την Τσο, το να πρωταγωνιστεί στην πρώτη χολιγουντιανή animated ταινία που διαδραματίζεται στην Κορέα και με Κορεάτες πρωταγωνιστές ήταν «όνειρο που έγινε πραγματικότητα» και ταυτόχρονα την ανέδειξε σε πρότυπο για τα Ασιατοαμερικανόπουλα, κάτι που η ίδια δεν είχε μεγαλώνοντας.

Η Τσο λέει ότι πολλοί Κορεατοαμερικανοί της έχουν εκμυστηρευτεί πως η ταινία αποτελεί «μια αναζωογονητική στιγμή», κάνοντάς τους υπερήφανους για την διπλή τους κληρονομιά. Θεωρεί ότι η άνθηση του K-Pop και της κορεατικής ομορφιάς άνοιξαν τον δρόμο, όμως η συγκεκριμένη ταινία «ξεπέρασε το όριο» και έκανε τον κόσμο να θέλει να επισκεφθεί την Κορέα.

Δεν ήταν όλα πάντα εύκολα στην πορεία της

Η επιτυχία της, όμως, δεν ήταν δεδομένη. «Κάθε φορά που ένα πρότζεκτ έχει ασιατική πρωτοκαθεδρία, θεωρείται ρίσκο», λέει. Γι’ αυτό και προσπάθησε να γνωρίσει δια ζώσης όλους όσους εργάζονταν στην παραγωγή.

Η ταινία κυκλοφόρησε κατά την εφαρμογή της πολιτικής μαζικών απελάσεων της κυβέρνησης Τραμπ, που προκάλεσε διαδηλώσεις σε πολλές πολιτείες. Για την Τσο, ως Ασιατοαμερικανίδα, αυτό ήταν «σπαρακτικό και απογοητευτικό». Κορεατικές πηγές εκτιμούν ότι έως και 150.000 Κορεάτες μετανάστες χωρίς νόμιμα έγγραφα, ανάμεσά τους και υιοθετημένα παιδιά, κινδυνεύουν με απέλαση.

Ως ενήλικη συνειδητοποίησε ότι ο ρατσισμός που είχε ζήσει προερχόταν συχνά από έλλειψη παιδείας, καθώς πολλοί δεν γνώριζαν τι σημαίνει να είσαι Κορεάτης ή Ασιάτης. «Αλλά σήμερα, όταν ο κόσμος θα έπρεπε να ξέρει καλύτερα, είναι πέρα από απογοητευτικό μερικές φορές νιώθουμε απελπισμένοι.»

Γι’ αυτό, θεωρεί ξεχωριστό ότι το KPop Demon Hunters κατάφερε να προσφέρει «ελπίδα, χαρά και αγάπη σε όλες αυτές τις κοινότητες». «Ίσως γι’ αυτό έγινε η ταινία του καλοκαιριού – γιατί όλοι χρειαζόμασταν κάτι που να μας ενώσει.»

Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί μεγάλο θέμα ανησυχίας για τη βιομηχανία του κινηματογράφου, αφού στο μέλλον θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ταινιών όπως το KPop Demon Hunters. Η Τσο γνωρίζει ότι η AI χρησιμοποιείται ήδη για την αναπαραγωγή φωνών ηθοποιών, αλλά θέλει «να έχει ελπίδα στην ανθρωπότητα» πως ο κόσμος θα συνεχίσει να αναζητά τέχνη που δημιουργείται από ανθρώπους.