Η επιστημονική εξήγηση για όσους πίνουν σκέτο καφέ

Η ύπαρξη των «πικρών» γονιδίων

ΥΓΕΙΑ
16/11/2018
Η επιστημονική εξήγηση για όσους πίνουν σκέτο καφέ

Όσο πιο ευαίσθητοι είναι οι άνθρωποι στην πικρή γεύση της καφεΐνης, εξαιτίας των σχετικών γονιδίων στο DNA τους, τόσο περισσότερο καφέ πίνουν, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική έρευνα. Η μελέτη δείχνει επίσης ότι, ανάλογα με τη γενετική προδιάθεση, οι άνθρωποι τείνουν να προτιμούν τον καφέ ή το τσάι (σπάνια κάποιος πίνει πολύ και από τα δύο).

Τόσο το τσάι όσο και ο καφές περιέχουν συστατικά (ιδίως καφεΐνη) που τους προσδίδουν μια πικρή γεύση. Η πικράδα εξελίχθηκε ως φυσικό σύστημα προειδοποίησης για να προστατεύει τους ανθρώπους από δυνητικά επικίνδυνες ουσίες. Όμως, ενώ κανονικά αυτό θα σήμαινε ότι οι άνθρωποι θα έπρεπε να αποφεύγουν τον καφέ, συμβαίνει το αντίθετο σε πολλούς ανθρώπους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια προληπτικής ιατρικής Μάριλιν Κορνέλις του Πανεπιστημίου Northwestern του Σικάγο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Scientific Reports, ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερους από 430.000 ανθρώπους ηλικίας 37 έως 73 ετών.

Διαπιστώθηκε ότι όσο πιο ευαίσθητος είναι ένας άνθρωπος στην πικρή γεύση της καφεΐνης, λόγω της σχετικής γονιδιακής παραλλαγής στο γονιδίωμά του, τόσο περισσότερο καφέ πίνει (ιδίως χωρίς ζάχαρη ή γάλα). Η ύπαρξη των «πικρών» γονιδίων αυξάνει περίπου κατά 20% την πιθανότητα να πίνει κάποιος περισσότερους από τέσσερις καφέδες τη μέρα (κατά προτίμηση σκέτους).

«Θα περίμενε κανείς οι άνθρωποι που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στην πικρή γεύση της καφεΐνης, να πίνουν λιγότερο καφέ. Το αντίθετο όμως προκύπτει από την έρευνά μας, καθώς έχουν μάθει να συσχετίζουν την πικράδα με τα καλά πράγματα», δήλωσε η Κορνέλις.

Από την άλλη, η ίδια μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ένα διαφορετικό γενετικό υπόβαθρο και στην ευαισθησία για το πικρό. Όσοι άνθρωποι έχουν άλλα γονίδια, τα οποία τους κάνουν πιο ευαίσθητους στην πικρή γεύση που έχουν τα πράσινα λαχανικά, το κινίνο ή το ανθρακούχο νερό «τόνικ», αυτοί είναι πιθανότερο να προτιμούν το τσάι από τον καφέ. Οι άνθρωποι με αυτές τις γονιδιακές παραλλαγές, έχουν 4% μεγαλύτερη πιθανότητα να πίνουν περισσότερα από πέντε φλιτζάνια τσαγιού τη μέρα, ενώ γενικά αποφεύγουν τον καφέ.

Επιπλέον, όσοι έχουν τα κατάλληλα «πικρά» γονίδια για να νιώθουν περισσότερο τη γεύση που έχουν τα λαχανάκια Βρυξελλών, είναι λιγότερο πιθανό να πίνουν αλκοόλ, ιδίως κόκκινο κρασί, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ