Το σύστημα σηματοδότησης που υπάρχει και λειτουργεί στον σταθμό της Λάρισας, παρακολουθούσε επί 5,5 χιλιόμετρα το Intecity 62 να κινείται στην αντίθετη γραμμή. Εκτιμάται ως μια απόσταση και ένας χρόνος αρκετά ώστε να διαπιστωθεί ότι το τρένο είχε μπει σε λάθος γραμμή και, ενδεχομένως, να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση. Είναι ένα αποκαλυπτικό στοιχείο που θα διερευνηθεί σε βάθος από τη Δικαιοσύνη ως προς το ανθρώπινο λάθος. Σημειώνεται πως ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών που έχουν ανασυρθεί είναι 57, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Πυροσβεστικής.

«Ο σταθμός Λαρίσης έχει σύστημα σηματοδότησης το οποίο τελειώνει 5,5 χλμ. βόρεια της Λάρισας, είχε βγει το τρένο από αυτό το σύστημα, από αυτόν τον έλεγχο και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω συνέβη το μοιραίο (…) Το γιατί ο σταθμάρχης δεν το είδε και δεν μπόρεσε να διορθώσει το λάθος –αν είναι λάθος, ό,τι πει η ανάκριση-, εκείνη τη στιγμή, αυτό θα του δουν στην ανακριτική διαδικασία. Πάντως, το τρένο είχε παρακολούθηση 5,5 ακόμη χιλιόμετρα μετά. Υπήρχαν οι κανονισμοί» δήλωσε ο σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.

«Από τη στιγμή που έφυγε το τρένο με μια απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει» τόνισε ο πραγματογνώμονας Αναστάσιος Δέδες, σύμφωνα με την ΕΡΤ.

Από το ηχητικό ντοκουμέντο με το διάλογο μεταξύ σταθμάρχη και κλειδούχου πριν το τρένο ξεκινήσει τη διαδρομή του θανάτου, προκύπτει ότι ο σταθμάρχης δίνει έγκριση στην επιβατική αμαξοστοιχία να μπει στην αντίθετη γραμμή στην οποία όμως ήδη κινούταν η εμπορική αμαξοστοιχία.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη, να γυρίσω;

Σταθμάρχης: Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Ο σταθμάρχης, από το ηχητικό ντοκουμέντο, δεν φαίνεται να είχε αντιληφθεί το λάθος. Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι δύο:

Μπορούσε ο μηχανοδηγός να μην ακολουθήσει την εντολή του σταθμάρχη;

«Ο σταθμάρχης είναι ο διαχειριστής της γραμμής και άρα εκείνος γνωρίζει που ακριβώς υπάρχει αμαξοστοιχία» απάντησε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΣΕ, Νίκος Κιουτσούκης.

Άκουγε το διάλογο ο μηχανοδηγός του εμπορικού τρένου;

«Άκουγε, αλλά δεν είχε ειπωθεί κάτι στο διάλογο περί αντίθετης κατεύθυνσης» απάντησε ο ίδιος, ως προς το δεύτερο ερώτημα.

«Με τον τρόπο που το είπε -χωρίς να του πει φεύγεις από τη γραμμή ανόδου- θεωρείται ότι φεύγει από τη γραμμή ανόδου, χωρίς να το πει όμως» ανέφερε σχετικά ο πρ. δ/ντης Ασφαλείας και Κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο σταθμάρχης υπό άκρα μυστικότητα βρέθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης ενώπιον του εισαγγελέα.

Πήρε προθεσμία να απολογηθεί το Σάββατο για τα αδικήματα που αντιμετωπίζει, ήτοι:

  • διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών (κακούργημα)
  • ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες κατά συρροή εξ αμελείας

«Ανέλαβε την ευθύνη που του αναλογεί», είπε ο δικηγόρος του Στέφανος Παντζαρίδης. «Ανέλαβε την ευθύνη μέσα στα πλαίσια που του αναλογεί, αυτό το οποίο μετράει είναι “να ψάξουμε ότι το δέντρο αλλά το δάσος”» τόνισε.

Σύμφωνα με τους συναδέλφους του ο σταθμάρχης ήταν άπειρος. Είχε αναλάβει καθήκοντα μόλις τον περασμένο Ιανουάριο και δεν θα έπρεπε να είναι μόνος του σε μία μάλιστα δύσκολη βάρδια όπως είναι η βραδινή και σε ένα κομβικό σημείο όπως ο σταθμός της Λάρισας, είπε στην ΕΡΤ συνταξιούχος μηχανικός – εκπαιδευτής μηχανοδηγών.

«Όταν κάνουμε κυκλοφορία δεν βάζουμε έναν άπειρο άνθρωπο γιατί όλη η κυκλοφορία και η ευστροφία που έχει κάποιος άνθρωπος όταν κάνει την κυκλοφορία βασίζονται στην πείρα. Δεν μπορείς να βάλεις έναν άνθρωπο 30 ημερών, που (μόλις) έχει τελειώσει την εκπαίδευσή του και έχει αναλάβει. Δεν το διακινδυνεύεις αυτό» είπε σχετικά ο κ. Τσουρίδης.

«Δεν λέει πουθενά ο κανονισμός για εμπειρία σταθμαρχών. Μετά την εκπαίδευση αναλαμβάνει καθήκοντα», ανταπαντά σχετικά ο ΓΓ του ΟΣΕ, κ. Κιουτσούκης.

Το κομμάτι του ανθρώπινου λάθους, ως προς την εμπλοκή του σταθμάρχη Λάρισας, ερευνάται ήδη από τη δικαιοσύνη.

Η έρευνα όμως για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης αναμένεται να ανοίξει προς πάσα κατεύθυνση.

Κλειδί το βίντεο από τη στιγμή της έκρηξης

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την ΕΡΤ, το βίντεο από τη στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων μπαίνει στο κάδρο των ερευνών, καθώς φαίνεται ότι σχηματίζεται ένα μανιτάρι φωτιάς. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, βρέθηκαν δυο φιάλες υγραερίου που δεν εξερράγησαν, αλλά εξετάζεται το κατά πόσο μπορεί να υπήρχαν κι άλλες φιάλες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την έκρηξη.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις πολύ σοβαρών πηγών ενημέρωσης πρόκειται για μια έκρηξη η οποία δεν οφείλεται μόνο στη σύγκρουση καθώς αν και ήταν σφοδρή δεν δικαιολογεί αυτήν την εικόνα. Στο επίκεντρο μπαίνουν το μέγεθος και η ταχύτητα που εκδηλώθηκε η φωτιά ενώ εκτιμάται ότι υπήρξε έκρηξη πιθανότατα στο βαγόνι όπου βρίσκεται το κυλικείο η οποία πυροδοτήθηκε από κάτι. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στα συντρίμμια του βαγονιού εντοπίστηκαν δυο φιάλες υγραερίου οι οποίες όμως δεν εξερράγησαν. Ωστόσο, όπως εξήγησε, αυτό που θα μπει στο μικροσκόπιο το αμέσως επόμενο διάστημα είναι κατά πόσο μπορεί να υπήρχαν κι άλλες φιάλες υγραερίου που θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει την έκρηξη.

Σε ερώτηση αν επιτρέπεται αυτά τα τρένα να έχουν φιάλες υγραερίου μέσα στην κουζίνα τους ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Αλέξανδρος Καλαφάτης απάντησε ότι υπάρχει μια ΚΥΑ στην οποία διατυπώνεται λεπτομερώς το πότε μπορεί να έχει φιάλες υγραερίου, όμως αυτή τη στιγμή δεν είναι κανείς σε θέση να πει αν επιτρεπόταν ή όχι. Ο Αλέξανδρος Καλαφάτης υπογράμμισε όλα τα παραπάνω έχουν μεγάλη σημασία για την έρευνα καθώς σήμερα εντοπίστηκαν 14 νέοι νεκροί εκ των οποίων οι περισσότεροι βρίσκονταν στον χώρο του κυλικείου.

Στους 57 οι επιβεβαιωμένοι νεκροί – Η τελευταία ενημέρωση της Πυροσβεστικής

Στην τελευταία της ενημέρωση, η Πυροσβεστική ανέφερε τα εξής: Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, συνεχίζεται.

Τα γερανοφόρα οχήματα έχουν ανασηκώσει τα δύο βαγόνια, τόσο το πρώτο επιβατικό της β’ θέσης, όσο και το βαγόνι – εστιατόριο.

Ταυτόχρονα, οι πυροσβέστες αφαιρούν τμηματικά τα μεταλλικά στοιχεία τους, προκειμένου να διευκολυνθεί η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού.

Οι συνθήκες, κάτω από τις οποίες επιχειρούν οι δυνάμεις παραμένουν δύσκολες, καθώς κομμάτια του συρμού είναι άμορφες μάζες από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης.

Η επιχείρηση θα συνεχιστεί τις επόμενες ώρες, όπως και αύριο Παρασκευή.

Εκτιμάται ότι μέχρι αύριο το μεσημέρι, θα έχει ολοκληρωθεί η επιχείρηση έρευνας.

Μέχρι στιγμής έχουν δηλωθεί επίσημα στην ελληνική αστυνομία ως αγνοούμενοι 56 επιβάτες. Τονίζεται το «μέχρι στιγμής», καθώς υπάρχει ενδεχόμενο κάποιος να επέβαινε στο τρένο και να μην έχει δηλωθεί ως αγνοούμενος από οικείους ή συγγενείς.

Αυτή την ώρα ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών που έχουν ανασυρθεί είναι 57. Δηλαδή ένας περισσότερος από αυτούς που έχουν δηλωθεί στον κατάλογο.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλες οι σοροί ταυτοποιούνται με την μέθοδο DNA.

Επίσης, παραμένουν για νοσηλεία 48 επιβάτες, οι 6 από αυτούς σε ΜΕΘ. Μία επιβάτης με σοβαρά εγκαύματα διακομίσθηκε στην ΜΕΘ του Νοσοκομείου Παπανικολάου που διαθέτει ειδική μονάδα εγκαυμάτων.

Αυτή την ώρα συνεχίζεται η διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων που έχουν μεταφερθεί στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.

Για τη διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης μέχρι στιγμής έχουν ληφθεί 55 δείγματα DNA από τις σορούς και 52 δείγματα από συγγενείς των επιβατών καθώς και 26 δείγματα από ανθρώπινα μέλη.

Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται από τα ειδικά εγκληματολογικά εργαστήρια της Αστυνομίας, κατά προτεραιότητα- προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτή η επώδυνη διαδικασία.

Μέχρι στιγμής από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών έχουν πραγματοποιηθεί 24 ταυτοποιήσεις σορών, 20 με τη μέθοδο ανάλυσης DNA, 2 με τη μέθοδο ανάλυσης DNA και δακτυλικών αποτυπωμάτων και 2 μόνο με τη μέθοδο ανάλυσης δακτυλικών αποτυπωμάτων.

Αν και κατά κανόνα η διαδικασία του DNA διαρκεί πολλές ημέρες, έχουν καταβληθεί προσπάθειες να ολοκληρωθεί μέχρι αύριο.

Οι οικείοι και συγγενείς των θυμάτων όταν θα ολοκληρώνεται η ταυτοποίηση θα ενημερώνονται από τον Επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της ΕΛΑΣ και τον ειδικό ψυχολόγο της Αστυνομίας και θα προχωρά η διαδικασία παραλαβής της σορού.

Η παράδοση στους συγγενείς θα γίνεται όταν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία στο σύνολό της.

Η διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών και οικείων των ταυτοποιημένων σορών έχει ξεκινήσει ήδη με την ενημέρωση των πρώτων 4 οικογενειών.

Υπενθυμίζεται ότι στη διάθεση των συγγενών θυμάτων και τραυματιών βρίσκονται τρία ξενοδοχεία στην πόλη της Λάρισας.