Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του Βόρειου Τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65, από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και από τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Οδός Κεντρικής Ελλάδας και Νέα Οδός», Ροδιανό Αντωνακόπουλο.

Ο αυτοκινητόδρομος θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Με την ολοκλήρωσή του Ε65 το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και τριάντα λεπτά, αντί των δύο ωρών και τριάντα λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.

«Τα έργα δεν φυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Και είναι τέτοια η φύση του αντικειμένου, που μπορεί να δουλεύεις σκληρά επί πολύ καιρό και αυτή η δουλειά να μην φαίνεται», επισήμανε ο κ. Καραμανλής κατά την τελετή υπογραφής, τονίζοντας ότι εδώ και 23 μήνες γίνεται μία συστηματική δουλειά, η οποία σήμερα αποδίδει καρπούς. «Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ», υπενθύμισε κι επισήμανε ότι το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει σημαντικά νέα έργα, περιλαμβάνει όμως και εμβληματικά έργα, που επί χρόνια είχαν κολλήσει και πάρα πολλοί τα είχαν «ξεγράψει».

«Το 2021 είναι η χρονιά που ξεμπλοκάρουμε τα έργα αυτά ένα προς ένα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε: «Προχτές, υπογράψαμε τη σύμβαση για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Σήμερα, υπογράφουμε για το Βόρειο Τμήμα του Ε65. Και στα δύο έργα, μέσα στο έτος θα δούμε εργοτάξια. Το ίδιο πιστεύω ότι θα γίνει και στον άλλον πολύπαθο οδικό άξονα, Πάτρα – Πύργος. Μπαίνουμε, επίσης, στην τελική ευθεία για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ενώ άλματα έχουμε κάνει και στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, που πρόσφατα παρουσιάσαμε επίσης με τον πρωθυπουργό». Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι: «Η υπογραφή της σύμβασης είναι ένας καθοριστικός σταθμός για κάθε μεγάλο έργο –ιδίως αν προηγουμένως έχει περάσει από χίλια κύματα. Κι αυτό γιατί πρακτικά σημαίνει ότι μπαίνουμε πλέον στη φάση της κατασκευής του έργου».

Ανέφερε επίσης ότι το έργο σε μεγάλο βαθμό ολοκληρώνει το εθνικό οδικό δίκτυο, αφού είναι αυτό το τμήμα του Ε65 που ενώνει την Εγνατία Οδό με την Εθνική Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

Το ιστορικό του έργου

Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό.

Ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το 2011, αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, να υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χιλιομέτρων, που δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017, και να μετατεθεί η κατασκευή των άλλων δύο τμημάτων (Βόρειο και Νότιο).

Βόρειο Τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία)

Με την κατασκευή του Βόρειου τμήματος, μήκους 70,5 χλμ, θα ολοκληρωθεί ο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατομμύρια ευρώ και η κατασκευή του προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ.

Συγκεκριμένα θα κατασκευασθούν:

  • Δύο σήραγγες με συνολικό μήκος 65μ και 400μ.
  • Δύο σήραγγες με εκσκαφή και επανεπίχωση ( Cut & Cover ) με συνολικό μήκος 264μ και 180μ ανά διεύθυνση.
  • 31 γέφυρες/ άνω διαβάσεις.
  • Έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.
  • Δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ).
  • Ένας Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί.

Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν και χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.

Νότιο Τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα)

Η κατασκευή του τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, μήκους 32,5 χιλιομέτρων, ξεκίνησε το 2018 και έχει εκτελεστεί το 63% του έργου. Το έργο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2018 και θα ολοκληρωθεί το 2022. Η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 72% του έργου και μάλιστα τις επόμενες ημέρες θα δοθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα. Το κόστος του Νοτίου Τμήματος είναι 300 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Η υπογραφή της σύμβασης πραγματοποιήθηκε παρουσία του γενικού γραμματέα Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη και του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη.