«Βόμβα» μεγατόνων για την ελληνική τουριστική βιομηχανία, που αποκαλείται και «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας, αποτελεί η πτώχευση του ρωσικού τουριστικού πρακτορείου Labirint, το οποίο αποτελεί τον πρώτο «τροφοδότη» Ρώσων τουριστών για την Ελλάδα και τον πέμπτο μεγαλύτερο ρωσικό tour operator.

Σύμφωνα με τις ρωσικές αρχές, το συγκεκριμένο πρακτορείο διαθέτει 25.000 πελάτες, οι οποίοι αυτή την ώρα βρίσκονται σε διάφορα μέρη του κόσμου, εκτός Ρωσίας. Αν υπολογίσει κανείς ότι το 70% των πελατών του έρχεται στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι στη χώρα μας βρίσκονται περίπου 15.000 Ρώσοι, οι οποίοι θα πρέπει να επαναπροωθηθούν πίσω στη Ρωσία μετά τις διακοπές τους. Εκτιμήσεις παραγόντων της ελληνικής τουριστικής αγοράς, αναφέρουν ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να χαθούν 150.000 Ρώσοι τουρίστες που επρόκειτο να επισκεφθούν τη χώρα μας έως το τέλος Οκτωβρίου…

Η συνολική έκθεση του πρακτορείου στις αγορές υπολογίζεται σε περισσότερα από 35 εκατομμύρια ευρώ, με τη Ρόδο και την Κω να μετρούν τις μεγαλύτερες απώλειες, που προσεγγίζουν τα 3 εκατομμύρια ευρώ.

Το «κανόνι» του Labirint είναι το τρίτο στη ρωσική αγορά σε διάστημα μόλις ενός μήνα! Οι συνέπειες για τον ελληνικό τουρισμό αναμένεται να είναι καταστροφικές, αφού οι Ρώσοι τουρίστες αποτελούν τα τελευταία χρόνια έναν από τους μεγαλύτερους «τροφοδότες» της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, της αποκαλούμενης και «ατμομηχανής» της ελληνικής οικονομίας.

Ήδη, η τουριστική κίνηση από τη Ρωσία κατέγραφε μέχρι πρότινος πτώση 25%, ποσοστό που είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί δραματικά μετά την πτώχευση του Labirint.

Την ίδια στιγμή, δεν είναι εξασφαλισμένο ότι θα καλυφθούν οι υποχρεώσεις της Labirint προς ελληνικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία) από τις εγγυήσεις που έχει δώσει ο τουρ οπερέιτορ.

Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες που μετέδωσε ο ΣΚΑΙ, το πρακτορείο εξέδωσε ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία, όλοι οι τουρίστες που έχουν αγοράσει τουριστικά πακέτα, τα οποία ξεκινούν από 2 Αυγούστου και μετά, θα πρέπει να πληρώσουν το 100% των υπηρεσιών στους εκπροσώπους του πρακτορείου και μετά να αναχωρήσουν.
Η αεροπορική εταιρεία Aegean Airlines δηλώνει, πάντως, ότι θα καλύψει και την επιστροφή όλων των Ρώσων πελατών του πρακτορείου στη χώρα τους, εφόσον έχουν έρθει στην Ελλάδα μέσω των πτήσεών της.

Παράλληλα, τα ξενοδοχεία στα οποία διαμένουν οι 8.000 Ρώσοι δεσμεύτηκαν να καλύψουν τη διαμονή τους χωρίς να ζητήσουν καμία επιβάρυνση. Ορισμένα μάλιστα, στη Βόρεια Ελλάδα, και ο τοπικός αντιπρόσωπος του ρωσικού πρακτορείου, το τουριστικό γραφείο Le Grand, θα καλύψουν και τα έξοδα της επιστροφής τους στην Ρωσία.
Ενδεικτικό του χάους, της αναστάτωσης και της ταλαιπωρίας που υφίστανται και οι ίδιοι οι Ρώσοι τουρίστες που βρίσκονται στη χώρα μας, είναι το γεγονός ότι ήδη στο αεροδρόμιο της Ρόδου προκλήθηκαν μικροεπεισόδια με εγκλωβισμένους τουρίστες του πρακτορείου.

Το ρωσικό τουριστικό πρακτορείο διατηρούσε εδώ και χρόνια συνεργασία με την εταιρεία Le Grand, η οποία εξυπηρετούσε τη ροή τουριστών προς Αθήνα, Κρήτη, Ρόδο, Κω, Σαντορίνη, Ζάκυνθο και Κέρκυρα, ενώ διατηρούσε ανάλογη συνεργασία και με άλλη εταιρεία για τους προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας και της Πελοποννήσου. Ήδη, από τον Μάρτιο, είχε καταγραφεί σημαντική μείωση της κίνησης από τη Ρωσία και οι συνεργαζόμενες εταιρείες ήλπιζαν στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, ελπίδα που τελικά έσβησε, και μάλιστα με βίαιο τρόπο.

Οι λόγοι που οδήγησαν το Labirint στην πτώχευση

Ένας από τους σημαντικότερους λόγους που εκτιμάται ότι οδήγησαν το τουριστικό πρακτορείο σε «λουκέτο», είναι ότι η ρωσική κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε συστάσεις απαγόρευσης ταξιδιών στο εξωτερικό των δημοσίων υπαλλήλων (στρατιωτικό προσωπικό και προσωπικό εσωτερικών υπηρεσιών). Οι δημόσιοι υπάλληλοι αποτελούσαν τα 2/3 της πελατείας του Labirint.

Ανάμεσα σε άλλα, στην απόφαση αυτή οδήγησαν η απότομη αύξηση των συναλλαγματικών ισοτιμιών, που επηρέασε την αγοραστική δύναμη, η αρνητική πολιτική και οικονομική κατάσταση, που επηρέασε τον αριθμό των κρατήσεων, που ήταν αδύνατο να κοπεί, οι συστάσεις για την απαγόρευση μετάβασης στο εξωτερικό στο στρατιωτικό προσωπικό και το προσωπικό των εσωτερικών υπηρεσιών.

Οι παραπάνω λόγοι, καθώς και μια σύγκρουση με την αεροπορική εταιρεία «Orenburg Airlines», εκτιμάται πως οδήγησαν στην πτώχευση του Labirint.

Έλληνες επιχειρηματίες: Είχαμε προειδοποιήσει εδώ και δύο εβδομάδες…

Οι επιχειρηματίες του τουρισμού, με πρώτο τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ Ανδρέα Ανδρεάδη, είχαν εδώ και περίπου δύο εβδομάδες κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για νέο «κανόνι» μεγάλου πρακτορείου της ρωσικής αγοράς, όλοι όμως απεύχονταν την αρνητική έκβαση των πραγμάτων.

Η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης

Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί με αμηχανία και προβληματισμό τις εξελίξεις στην υπόθεση.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Τουρισμού, το υπουργείο, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού και το υπουργείο Εξωτερικών, παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τις ρωσικές αρχές και τους φορείς του ελληνικού τουριστικού κλάδου, ενώ υπάρχει συνεχής ενημέρωση και συντονισμός όλων των εμπλεκομένων πλευρών.

Την ίδια στιγμή, σημειώνει το υπουργείο, καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για την ταχύτερη δυνατή ομαλοποίηση των συνεπειών του συγκεκριμένου περιστατικού και υπογραμμίζει ότι «η Ελλάδα είναι ένας ασφαλής και φιλόξενος τουριστικός προορισμός που σέβεται τους επισκέπτες της».

Υπενθυμίζεται ότι, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με ανακοίνωσή του προτρέπει τα ελληνικά τουριστικά καταλύματα, τα οποία συνεργάζονται με το συγκεκριμένο γραφείο ή με τους τοπικούς αντιπροσώπους του στην Ελλάδα, να συνεχίσουν να φροντίζουν για την απρόσκοπτη φιλοξενία των Ρώσων επισκεπτών οι οποίοι βρίσκονται ήδη σε αυτά.