Με αγωνία και αρκετούς προβληματισμούς περιμένουν οι Κερκυραίοι επιχειρηματίες την άρση των περιοριστικών μέτρων από τη Δευτέρα 4 Μαΐου. Η τουριστική κίνηση του νησιού έχει πληγεί από την πανδημία του κορονοϊού και οι επιχειρηματίες αγωνιούν ιδιαίτερα για την επόμενη μέρα.

Όπως αναφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η ιδιοκτήτρια κέντρου αισθητικής Έφη Λαψάνα, «η αγωνία είναι πολύ μεγάλη. Πρώτον γιατί δεν γνωρίζουμε πώς θα λειτουργήσουν οι κανόνες της προστασίας στην καθημερινότητα για να δουλέψουμε σωστά και δεύτερον αν θα συνεχίσει να υπάρχει η οικονομική δυνατότητα των πελατών μας, που οι περισσότεροι εξ αυτών απασχολούνται στον τουριστικό τομέα που έχει πληγεί. Την ίδια ώρα η κ. Λαψανά εκφράζει την ανησυχία της για το «κομμάτι του τζίρου», όπως το χαρακτηρίζει, που έχει χαθεί και κατά πόσο αυτό είναι εφικτό να επανακτηθεί.

«Αυτό που με ανησυχεί, όμως, ιδιαίτερα είναι αν θα εμφανιστεί ένα κρούσμα στην επιχείρηση και πώς θα το αντιμετωπίσουμε, εκεί πρέπει να είμαστε έτοιμοι για το πλάνο “C”», σημειώνει η κ. Λαψανά, η οποία εξηγεί πως ήδη έχει λάβει όλα τα μέτρα προστασίας, ενώ θα διαθέσει έναν ειδικό χώρο αναμονής για τους πελάτες της, ώστε να μην έρχονται σε επαφή με άλλους πελάτες ή το προσωπικό του κέντρου αισθητικής.

Η ιδιοκτήτρια βιβλιοπωλείου και μέλος του Συλλόγου Βιβλιοπωλών Κέρκυρας Αννίτα-Μαριάνθη Ρέβη, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η πτώση του τζίρου των βιβλιοπωλείων στο νησί είναι εξαρτώμενη από τον τουρισμό, καθώς τα βιβλιοπωλεία συνεργάζονται για όλες τις γραφικές ύλες με τις επιχειρήσεις τουρισμού. Όσο αυτές είναι κλειστές τόσο μειώνεται και ο τζίρος». Η κ. Ρέβη επισημαίνει ότι την ίδια στιγμή οι βιβλιοπώλες είναι αντιμέτωποι με τις παραγγελίες βιβλίων και γραφικών υλών που αυξήθηκαν -κατά τη διάρκεια του περιορισμού- από το διαδίκτυο, ενώ εκφράζει την ανησυχία της πως «πολλοί πελάτες είναι αυτοί που θα συνεχίσουν να τις πραγματοποιούν μέσω διαδικτύου».

Το δεύτερο και βασικό θέμα των βιβλιοπωλών είναι οι παραγγελίες που γίνονται για τα σχολικά είδη, καθώς για κάθε νέα σχολική χρονιά, σύμφωνα με την ίδια, «οι παραγγελίες γίνονται από τον Φεβρουάριο, με αποτέλεσμα να έχουν ήδη γίνει και να βρίσκονται ήδη στα ράφια, χωρίς να υπάρχει αγοραστικό κοινό και με άγνωστη την κατάσταση που θα επικρατήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο».

«Έχουμε ήδη υπογράψει επιταγές που θα πρέπει να πληρωθούν, παρά την παράταση που λάβαμε. Όμως, αν δεν λειτουργήσει ο τουρισμός τότε θα αντιμετωπίσουμε μεγάλο οικονομικό πρόβλημα», προσθέτει.

«Με αφόρητη την πίεση των οικονομικών υποχρεώσεων ανοίγουν τα κομμωτήρια», δηλώνει η ιδιοκτήτρια κομμωτηρίου Βάσω Μπαλανίκα, η οποία δεν κρύβει ότι με την ανακοίνωση της άρσης των μέτρων έχει δεχθεί δεκάδες τηλέφωνα για ραντεβού.

«Ξεκινάμε με ιδιαίτερη αγωνία και για την προστασία των πελατών μας και τη δική μας. Δυστυχώς, δεν γνωρίζουμε ακόμη κατά πόσο οι πελάτες θα ανταποκριθούν στα μέτρα προστασίας που πρέπει να λάβουν, ενώ εμείς από την πλευρά μας έχουμε εξοπλιστεί με γάντια, μάσκες και αντισηπτικά από το φαρμακείο, προκειμένου να είμαστε έτοιμοι. Την ίδια ώρα, είναι πολύ δύσκολο να επανέλθουμε στην προηγούμενη οικονομική κατάσταση που είμασταν, λόγω των τρεχουσών οικονομικών υποχρεώσεων, αλλά και των νέων περιορισμών που θα ισχύσουν για τους γάμους και τις κοινωνικές εκδηλώσεις. Δυστυχώς, πολλοί είναι από τους συναδέλφους μου που είχαν και αρκετό προσωπικό και σκέφτονται να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους, καθώς στο νησί τα κομμωτήρια εξαρτώνται άμεσα και από τον τουρισμό και από όσους εργάζονται σε αυτόν», υπογραμμίζει η κ. Μπαλανίκα.

«Ανοίγουμε χωρίς καμιά υποστήριξη». Η Κέρκυρα ζει από τον τουρισμό», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κέρκυρας, Γιώργος Τσερεμής.

«Τα ξενοδοχεία θα ανοίξουν τον Ιούνιο, με συνέπεια τα μαγαζιά μας να είναι ακόμη γεμάτα με εμπορεύματα, τα οποία ήταν να δοθούν στις εκπτώσεις και να ανανεωθούν με νέα εποχιακά εμπορεύματα. Το μέλλον μας, όμως, είναι αβέβαιο γιατί δεν γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθεί ο τουρισμός. Πρέπει να δοθεί μία ενίσχυση στους επαγγελματίες του νησιού και σε αυτούς που απασχολούνται στον τομέα του τουρισμού, αλλά και σε αυτούς που ασχολούνται με το εγχώριο εμπόρευμα, καθώς οι οικονομικές υποχρεώσεις “τρέχουν” και ο κόσμος είναι σε απόγνωσή. Η κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίσει διαφορετικά όλους τους νησιώτες», αναφέρει ο κ. Τσερεμής και καταλήγει: «Το βέβαιον είναι πως στην Κέρκυρα η καθημερινότητα έχει αλλάξει και παρά την επικείμενη σταδιακή άρση των μέτρων τίποτα δεν θυμίζει στο νησί τουριστικές σεζόν του παρελθόντος».

Ιωάννινα: Αγωνία στην αγορά

Mε αγωνία για την επόμενη ημέρα, η εμπορική ζωή στα Γιάννενα ετοιμάζεται να επανέλθει, με τις οδηγίες για την τήρηση των μέτρων αποφυγής διάδοσης του κορονοϊού.

Τήρηση αποστάσεων, μάσκες, απολυμαντικά και γάντια, διαμορφώνουν πλέον διαφορετικές συνθήκες καθημερινότητας για τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες των Ιωαννίνων. Η συνομιλία με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, Δημήτρη Δημητρίου, ο οποίος, όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εισπράττει καθημερινά την ανησυχία των εμπόρων, είναι αποκαλυπτική. «Έχω εισπράξει φόβο, ανησυχία για την επόμενη ημέρα. Η αγορά έχει μεγάλο άγχος για το αν θα μπορέσει να σταθεί στα πόδια της αύριο», σημειώνει και προσθέτει, πως η αγωνία είναι διπλή. «Από την μια, αγωνία για την αντίδραση του καταναλωτή και από την άλλη, αγωνία για την υγεία, για την πιθανή έκθεση στον κορονοϊό», τονίζει ο κ. Δημητρίου.

Την Δευτέρα 4 Μαΐου στην πόλη, θα ανοίξουν περίπου 160 κομμωτήρια και τα λιγοστά βιβλιοπωλεία, καταστήματα αθλητικών ειδών, καθώς και καταστήματα ηλεκτρολογικού εξοπλισμού.

Για τα κομμωτήρια, το πλάνο εξυπηρέτησης των πελατών αλλάζει. Ήδη, οι επαγγελματίες του χώρου κάνουν τις απαιτούμενες αλλαγές σύμφωνα με τις οδηγίες όπως λέει ο Κώστας Λαούσογλου, ο οποίος προσθέτει: «Πρέπει να διαχειριστούμε το κενό των δυο μηνών, τον όγκο της δουλειάς τώρα. Να οργανώσουμε τη δουλειά μας στο νόμιμο πλαίσιο. Τροποποιούμε τον χώρο μας. Και ο πελάτης και η πελάτισσα να αισθάνεται ασφάλεια. Το ίδιο και εμείς, γιατί υπάρχει αμεσότητα με τον πελάτη».